لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

علائم نادر کرونا ویروس

علائم نادر کرونا ویروس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم نادر کرونا ویروس بیشتر شامل علائم دستگاه گوارش و عصبی می شود. ویروس کرونا می تواند طیف وسیعی از علائم و نشانه ها را ایجاد کند. برخی از افراد آلوده به ویروس هیچ علائمی ندارند. وقتی ویروس علائمی ایجاد می کند، علائم رایج آن شامل تب، درد در بدن، سرفه خشک، خستگی، لرز، سردرد، گلو درد، کاهش اشتها و از دست دادن بویایی است. در بعضی از افراد، COVID-19 علائم شدیدتری مانند تب شدید، سرفه شدید و تنگی نفس ایجاد می کند که اغلب نشان دهنده ذات الریه است.

افراد مبتلا به COVID-19 همچنین علائم عصبی، علائم دستگاه گوارش (GI) یا هر دو را تجربه می کنند. اینها ممکن است با علائم تنفسی یا بدون آن بروز کنند.

به عنوان مثال، COVID-19 بر عملکرد مغز در برخی افراد تأثیر می گذارد. علائم عصبی خاصی که در افراد مبتلا به COVID-19 مشاهده می شود شامل از دست دادن بویایی، عدم توانایی در چشایی، ضعف عضلانی، گزگز یا بی حسی دست و پا، سرگیجه، گیجی، هذیان، تشنج و سکته مغزی است.

بعلاوه، برخی از افراد علائم گوارشی (GI) مانند از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم یا ناراحتی همراه با COVID-19 دارند. این علائم ممکن است قبل از علائم دیگر مانند تب، بدن درد و سرفه شروع شود. ویروس عامل COVID-19 همچنین در مدفوع شناسایی شده است که اهمیت شستن دست را پس از هر بار مراجعه به دستشویی و ضد عفونی منظم وسایل حمام تقویت می کند.

علت بروز علائم شدید در برخی بیماران مبتلا به کرونا

علائم غیرطبیعی کرونا ویروس | پزشکت

یکی از جنبه های گیج کننده ویروس کرونا این است که چرا برخی از افراد هیچ علائمی از بیماری را تجربه نمی کنند. در حالی که دیگران بدون هیچ بیماری زمینه ای به شدت بیمار می شوند یا حتی می میرند؟ علت اصلی شدت بروز علائم ممکن است مربوط به اینترفرون ها باشد. تحقیقات جدید نشان می دهد که تا 14 درصد از افرادی که به COVID-19 شدید مبتلا می شوند، پاسخ اینترفرون نامناسبی دارند.

 در بعضی از افراد، آنتی بادی های آنها به اشتباه به اینترفرون های بدن حمله و آنها را خنثی می کنند. برخی از افراد جهش ژنتیکی دارند که از تولید مقدار کافی اینترفرون در بدن آنها جلوگیری می کند. اینترفرون ها یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی بدن هستند.

 اینترفرون ها از چندین طریق به محافظت از بدن کمک می کنند:

  • آنها سلول های آلوده را تشخیص می دهند.
  • آنها به سلول های مجاور سیگنال می دهند تا از خود در برابر حمله محافظت کنند.
  • آنها سیستم ایمنی تطبیقی ​​را فعال می کنند تا پاسخی خاص و طولانی مدت برای آنتی بادی ایجاد کنند.

درمان های اینترفرون برای درمان سایر بیماری ها وجود دارد  و استنشاق کننده های اینترفرون برای کمک به جلوگیری از عفونت به کارمندان مراکز بهداشتی در چین داده شد. اما درمان با بروز عوارض جانبی زیادی همراه است. مسائل مربوط به دوز، زمان و نوع اینترفرون باید قبل از استفاده بی خطر از اینترفرون درمانی برای COVID-19 حل شود.

دلیل مهم دیگر تفاوت در شدت بیماری COVID-19 نیز مربوط به سیستم ایمنی بدن و یک واکنش التهابی شدید و گسترده در بدن است. این وضعیت اغلب طوفان سیتوکین نامیده می شود.

بیماری ژنتیک

شدت بروز علائم کرونا ویروس

علائم غیرطبیعی کرونا ویروس | پزشکت

علائم رایج COVID-19 شامل تب، سرفه خشک، خستگی، از دست دادن اشتها، از دست دادن بویایی و بدن درد است. در بعضی از افراد، COVID-19 علائم شدیدتری مانند تب شدید، سرفه شدید و تنگی نفس ایجاد می کند که اغلب نشان دهنده ذات الریه است. یک فرد ممکن است حدود یک هفته علائم خفیف داشته باشد، سپس به سرعت بدتر شود. اگر علائم شما به سرعت در مدت زمان کوتاهی بدتر می شوند، به پزشک اطلاع دهید. همچنین اگر خود یا یکی از عزیزان مبتلا به COVID-19 هر یک از علائم اضطراری زیر را دارید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • مشکل تنفس
  • کبودی لب ها یا صورت
  • گیجی یا عدم توانایی در تحرک
  • درد مداوم یا فشار در قفسه سینه

تنگی نفس در کرونا ویروس

تنگی نفس به احساس ناخوشایندی و مشکل در نفس کشیدن گفته می شود. اما چه زمانی باید نگران تنگی نفس باشید؟ در برخی شرایط افراد احساس تنگی نفس می کنند که آنها طبیعی هستند. به طور مثال اگر احساس اضطراب زیادی می کنید، تنگی نفس در این شرایط کاملا طبیعی است و پس از آرام شدن از بین می رود.

با این حال، اگر متوجه شدید که در اکثر شرایط احساس تنگی نفس می کنید یا در تهویه هوا مشکل دارید، همیشه باید با پزشک خود تماس بگیرید. در همین حال، اگر تنگی نفس تنها علامت شما بدون سرفه یا تب است، علت آن مشکل دیگری غیر از COVID-19 است.

سکته مغزی و کرونا ویروس

علائم غیرطبیعی کرونا ویروس | پزشکت

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به مغز توسط لخته های خونی قطع شود  اخیراً گزارش هایی مبنی بر اینکه تعداد بیشتری از بیماران جوان در اثر سکته های جدی در بیمارستان بستری شده و بعضاً در اثر آن از دنیا می روند، عنوان شده است. این سکته ها در بیمارانی اتفاق میفتد که آزمایش ویروس کرونا مثبت دارند اما هیچ عامل خطر سنتی برای سکته مغزی نداشته اند. آنها معمولاً علائم COVID-19 ندارند، یا فقط علائم خفیفی دارند. این سکته مغزی به طور معمول در بیماران سالمند رخ می دهد.

سکته های مرتبط با COVID به دلیل افزایش تشکیل لخته خون در سراسر بدن رخ می دهد که می تواند به هر اندامی از بدن آسیب برساند. لخته خون در ریه ها آمبولی ریوی نامیده می شود. آمبولی می تواند باعث تنگی نفس، درد قفسه سینه یا مرگ شود. لخته شدن خون در قلب یا نزدیک آن می تواند باعث حمله قلبی شود.  لخته شدن خون در کلیه ها می تواند باعث آسیب کلیه شود که بیمار در این شرایط نیاز به دیالیز دارد.

هنوز مشخص نیست که آیا ویروس کرونا، خودش لخته های خون را تحریک می کند یا در نتیجه فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن ایجاد می شوند.

کرونا ویروس و عملکرد مغز

به نظر می رسد COVID-19 در برخی از افراد بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. علائم عصبی خاصی که در افراد مبتلا به COVID-19 مشاهده می شود شامل از دست دادن بویایی، عدم توانایی در چشایی، ضعف عضلانی، گزگز یا بی حسی دست و پا، سرگیجه، گیجی، هذیان، تشنج و سکته مغزی است.

یک مطالعه که بر روی 214 فرد مبتلا به COVID-19 متوسط ​​تا شدید در ووهان، چین انجام شد، نشان داد که حدود یک سوم این بیماران دارای یک یا چند علائم عصبی هستند. علائم عصبی بیشتر در افراد با بیماری زمینه ای دیده می شود.

علائم عصبی نیز در بیماران COVID-19 در ایالات متحده و سراسر جهان دیده شده است. برخی از افراد با علائم عصبی آزمایش COVID-19 مثبت داشتند اما علائم تنفسی مانند سرفه یا دشواری در تنفس نداشتند. دیگران علائم عصبی و تنفسی را با هم تجربه کردند.

متخصصان نمی دانند ویروس کرونا چگونه علائم عصبی ایجاد می کند. ممکن است نتیجه مستقیم عفونت یا پیامد غیرمستقیم التهاب یا تغییر سطح اکسیژن و دی اکسید کربن ناشی از ویروس باشد.

از دست رفتن حس بویایی و کرونا ویروس

علائم غیرطبیعی کرونا ویروس | پزشکت

شواهد نشان می دهد که از دست رفتن حس بویایی که از نظر پزشکی به عنوان آنوسمی شناخته می شود، ممکن است علامت COVID-19 باشد. این تعجب آور نیست، زیرا عفونت های ویروسی علت اصلی از بین رفتن حس بویایی هستند و COVID-19 ناشی از ویروس است. هنوز هم از دست دادن بویایی ممکن است به پزشکان کمک کند افرادی را که علائم دیگری ندارند، اما ممکن است به ویروس COVID-19 آلوده شده باشند را تشخیص دهند.

در کره جنوبی، 30٪ از افراد با علائم خفیف که از نظر COVID-19 مثبت بودند، آنوسمی را به عنوان علائم اصلی خود گزارش کردند. در 22 مارس، آکادمی گوش و حلق و بینی – جراحی سر و گردن آمریکا توصیه کرد که آنوسمی به لیست علائم COVID-19 اضافه شود.

علاوه بر COVID-19، از دست دادن بویایی نیز می تواند ناشی از آلرژی و همچنین ویروس های دیگر باشد، از جمله ویروس های بینی که باعث سرماخوردگی می شوند. بنابراین آنوسمی به معنای ابتلا به COVID-19 نیست.

اگر متوجه شدید که به تازگی قادر به بوییدن نیستید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. او ممکن است شما را وادار کند که آزمایش شوید و خود را قرنطینه کنید.

تغییرات پوستی و کرونا ویروس

افراد جوان مبتلا به COVID-19  کمتر علائم مربوط به تغییرات پو ستی مانند ضایعات دردناک و خارش دار بر روی دست و پاهای ایجاد می شود. یک علائم نشان دهنده بیماری التهابی پوستی استکه گاهی اوقات انگشتان COVID نامیده می شود. این بیماری به طور معمول حدود 12 روز ادامه دارد. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد که این ضایعات به جای COVID-19، ممکن است ناشی از کم تحرکی باشد.

مشکلات چشمی در کرونا ویروس

علائم غیرطبیعی کرونا ویروس | پزشکت

ابتلا به بیماری کرونا می تواند باعث مشکلات چشمی مانند بزرگ شدن رگ ها، التهاب پلک ها، آبکی بودن بیش از حد و افزایش ترشحات چشمی شود. عفونت همچنین ممکن است باعث حساسیت به نور و تحریک شود. این علائم بیشتر در افراد مبتلا به عفونت شدید ناشی از کرونا ویروس دیده می شود.

مدت زمان ابتلا به ویروس تا بروز علائم

به طور متوسط ​​زمان قرار گرفتن در معرض شروع علائم (معروف به دوره کمون) حدود پنج تا شش روز است. با این حال، علائم می تواند به محض سه روز پس از قرار گرفتن در معرض تا 13 روز بعد ظاهر شوند. این یافته ها قرنطینه شدن بیماران و نظارت بر علائم آنها برای 14 روز پس از مواجهه با ویروس را توصیه می کند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/expert-answers/coronavirus-unusual-symptoms/faq-20487367

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/covid-19-basics

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز