لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارکرونا

کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود

کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شاید شما با رعایت تمام نکات بهداشتی هنگام بیرون رفتن از خانه مانند رعایت مسافت اجتماعی، شستن دست و صورت به محض ورود به خانه و یا ضد عفونی کردن سطوح هنوز هم نگران اشیاء و وسایلی که از بیرون خریده اید و یا آلوده بودن کفش و لباس های خود باشید؛ اما واقعیت این است که در حال حاضر هیچ مورد مستندی در مورد انتقال ویروس کرونا از طریق لباس و کفش وجود ندارد و  کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود، اما کارشناسان معتقدند شست و شوی فوری آن ها می تواند یک راهکار مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس باشد.

اگر در حال مراقبت از یک بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا ویروس هستید شستن لباس ها معمولاً بخشی اساسی از بهداشت و مراقبت برای پیشگیری از این بیماری محسوب می شود. رعایت این نکته بهداشتی در بین افراد پرخطر مانند کارمندان مراکز درمانی و کادر پزشکی بسیار مهم است؛ اما توجه داشته باشید که کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود و استفاده از مواد شوینده خانگی معمولی برای از بین بردن ویروس در هنگام شستن لباس ها کفایت می کند. بیماری تنفسی COVID-19، مانند آنفولانزا توسط قطرات تنفسی پخش می شود. سرفه و عطسه یک فرد بیمار در نزدیکی شخص دیگری محتمل ترین علت انتقال مستقیم این ویروس است. علاوه بر آن این ویروس قادر به زنده ماندن در خارج از بدن انسان در سطوح مختلف است که در صورت لمس می تواند منتقل شود.

رطوبت نقش مهمی در رشد ویروس ها دارد.

کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود. | پزشکت

بسته به نوع سطح، متخصصان تخمین می زنند که ویروس می تواند تنها برای چند ساعت تا چند روز زنده بماند. در حالی که ویروس می توانند به مدت 2 تا 3 روز بر روی فلز و پلاستیک زنده باقی بماند اما به نظر می رسد لباس و کفش نمی تواند محیط مناسبی برای کرونا ویروس باشد چون رطوبت نقش مهمی در محیط زیست و رشد یا عدم رشد ویروس ها دارد و ماهیت پارچه ای بودن لباس ها نمی تواند رطوبت لازم را برای رشد ویروس ها فراهم کند. اما اگر در حال حاضر یکی از نزدیکان شما مبتلا به این بیماری شده و یا مشکوک به بیماری است و یا احیانا از بیمار مبتلا به کرونا ویروس پرستاری می کنید، شستن لباس ها می تواند بخش اساسی و یک راهکار مهم برای پیشگیری از ابتلا و شیوع این ویروس باشد.

چون کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود شما مجبور نیستید بعد از رفتن به فروشگاه های مواد غذایی و یا سوپرمارکت ها به محض ورود به منزل لباس های خود را بشویید؛ اما اگر فاصله اجتماعی را رعایت نکرده اید و یا حتی بدتر از آن، در مجاورت افرادی قرار گرفته اید که سرفه یا عطسه کرده اند، شستن لباس ها برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت مرگبار ایده خوبی است؛ اما به طور کلی تمرکز بر روی سایر زمینه های بهداشتی مانند تمیز نگه داشتن دست و لمس نکردن صورت شما نسبت به شست و شوی لباس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتخاب شوینده برای دفع کرونا ویروس از روی لباس 

کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود. | پزشکت

در نظر داشته باشید رعایت فاصله اجتماعی می تواند مؤثرترین ابزار كنترل شیوع این بیماری باشد. بنابراین مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی و مراکز خرید تا حدودی ممکن است پیروی از این قانون را سخت کند. برای پیشگیری از اقدامات احتیاطی بیشتر، بهداشت دست را حتما رعایت کنید و بعد از بازگشت از خرید حتما دستان خود را به حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. علاوه بر آن، برای از بین بردن هر نوع آلودگی ویروسی احتمالی بر روی لباس ها نیازی به استفاده از مواد شوینده خاصی نیست و استفاده از مواد شوینده خانگی کفایت می کند. شستن لباس ها با ماشین لباسشویی و استفاده از آب معمولی و صابون بهترین نتیجه را برای از بین بردن ویروس ها بر روی لباس ها دارد.

کروناویروس، کفش ها را آلوده می کند.

کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود. | پزشکت

کفش ها فقط به دلیل ماهیت ظاهری، بسیار کثیف تر از لباس به نظر می رسند. به همین ترتیب، آنها احتمالاً باکتری ها و سایر آلاینده ها را به داخل خانه منتقل می کنند. مطالعه جدیدی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها منتشر شده است (CDC) نشان می دهد که کرونا ویروس رمان می تواند روی کفش ها زندگی کند. در این تحقیق، محققان نمونه ای از کفش های اعضای کادر پزشکی در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستانی از ووهان چین را مورد استفاده قرار دادند. بررسی های صورت گرفته نشان داد که نیمی از موارد آزمایش شده نسبت به آلودگی به کروناویروس مثبت بوده اند. بر همین اساس محققان به این نتیجه رسیدن که کفش های اعضاء کادر درمان و پزشکی می تواند به عنوان حامل بیماری عمل کند و در شیوع ویروس نقش داشته باشند.

با این وجود، متخصصان معتقدند كه کفش در بیشتر موارد نمی تواند منبع انتقال دهنده احتمالى برای ویروس ها باشد.  از طرفی هم افراد در استفاده از کفش های خود تا حدودی محتاطانه برخورد می کنند. به عنوان مثال شما هرگز کفش را روی میز آشپزخانه قرار نمی دهید یا آن ها را زیاد لمس نمی کنید. در اصل شما ممکن است در طول روز از کفش های خود به عنوان یک شی کثیف مراقبت و محافظت کنید.

بیماری ژنتیک
کفش های خود را تمیز کنید. 

کرونا ویروس از راه لباس منتقل نمی شود. | پزشکت

اما شما می توانید برای اطمینان از عدم آلوده بودن کفش های خود برخی نکات ایمنی را رعایت کنید. گذاشتن کفش در بیرون از آپارتمان و یا منزل و تمیز کردن آنها قبل از ورود به خانه می تواند یکی از این راهکارها باشد که از ورود ویروس و آلودگی محیط های بیرون به درون خانه جلوگیری می کند. فقط قبل از آوردن کفش ها به خانه و یا آپارتمان باید آنها را در خارج از خانه یا آپارتمان تمیز کرده و اجازه دهید آنها به طور طبیعی خشک شوند.

 سخن آخر

در حالی که در هفته های اخیر نگرانی در مورد احتمال وجود اشیاء مختلف برای انتقال ویروس افزایش یافته است. واقعیت ساده این است که هنوز هم به نظر می رسد انتقال مستقیم از شخص به شخص دیگر علت اصلی ابتلا به کرونا ویروس است. طبق توصیه های مراکز بهداشتی و پیشگیری از بیماری ها رعایت نکات بهداشتی هنوز بهترین راه برای سالم ماندن در برابر این بیماری همه گیر است.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

 

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/shoes-clothes-and-covid-19

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز