لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا ویاگرا، کرونا را درمان می کند؟

آیا ویاگرا، کرونا را درمان می کند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تحقیقاتی در مورد کرونا و ویاگرا و اینکه آیا سیلدنافیل (با نام تجاری ویاگرا) ممکن است برخی از علائم جدی‌تر COVID-19 را بهبود بخشد، انجام شده است. داده‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد، اما برای شروع تجویز منظم آن برای افراد مبتلا به COVID-19 کافی نیست. اگر مبتلا به کرونا هستید و برای شما سیلدنافیل تجویز شده است، می‌توانید طبق دستور مصرف آن را ادامه دهید. همه‌گیری ویروس کرونا زندگی روزمره ما را متحول کرد و بسیاری از ما را به دنبال راه‌هایی برای پس گرفتن کنترل خود قرار داد. اما در حالی که سیلدنافیل (با نام تجاری ویاگرا) ممکن است یک درمان معجزه آسا برای نعوظ باشد، هنوز ثابت نشده است که یک درمان موثر برای COVID-19 است.

سیلدنافیل درمانی برای کرونا نیست و در حال حاضر درمانی برای COVID-19 در نظر گرفته نمی شود. تحقیقات مداومی وجود دارد تا ببینیم آیا سیلدنافیل می تواند به بیماران مبتلا به کووید کمک کند تا بهتر تنفس کنند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش دهد. محققان دیگر به این موضوع اشاره کرده‌اند که چرا فکر می‌کنند این داروی تجویزی ممکن است به COVID-19 کمک کند، اما شواهد محدود است.

سیلدنافیل چگونه به نعوظ کمک می کند؟

یک ماده طبیعی در بدن به نام اکسید نیتریک وجود دارد که باعث تولید ماده شیمیایی به نام cGMP می شود. cGMP باعث می شود رگ های خونی آلت تناسلی شما باز شوند. حتی به خون اجازه جریان یافتن و ایجاد نعوظ را می دهند. هر چیزی که جریان خون را مختل کند می تواند نعوظ را دشوار کند یا حفظ کند. سیلدنافیل با جلوگیری از تجزیه cGMP در بدن شما عمل می کند، بنابراین هنگامی که توسط اکسید نیتریک تولید شد، فعال می ماند و جریان خون قوی را در آلت تناسلی حفظ می کند.

اما اگر فکر می کردید سیلدنافیل فقط برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود، در اشتباه هستید. این دارو همچنین برای درمان بیماری ریوی به نام فشار خون شریانی ریوی تایید شده است. فشار خون شریانی ریوی یک بیماری نادر است که با فشار خون بالا در رگ های خونی که ریه ها را تامین می کنند مشخص می شود. نشان داده شده است که سیلدنافیل فشار را در آنجا کاهش می دهد و هم علائم و هم پیشرفت بیماری را کاهش می دهد.

سیلدنافیل یا ویاگرا و ریه ها

سیلدنافیل در ریه‌ها مانند سیلدنافیل در آلت تناسلی عمل می‌کند. با باز کردن رگ‌های خونی و بزرگ‌تر کردن آن‌ها و اجازه می‌دهد خون راحت‌تر در آنجا جریان یابد. به عروق خونی خود مانند یک بزرگراه فکر کنید. سیلدنافیل بزرگراه های دو خطه شما را به بزرگراه های هشت بانده تبدیل می کند. اساساً ازدحام ترافیک را کاهش می دهد و اجازه می دهد خون راحت تر جریان یابد.

وقتی صحبت از COVID-19 می شود، ویاگرا چگونه کار می کند؟

آیا ویاگرا، کرونا را درمان می کند؟ || پزشکت

به نظر می رسد که کمی متفاوت است. تحقیقات زیادی در مورد سایر فرآیندهای بیماری که سیلدنافیل می تواند مختل کند، انجام شده است. برجسته‌تر از همه، محققان نشان دادند که این دارو فعالیت سیستم ایمنی را در مدل‌های موش کاهش می‌دهد، که در مورد کرونا ضروری است. این به این دلیل است که بیشتر آسیب های ریوی در افراد مبتلا به کووید-19 شدید ناشی از تلاش سیستم ایمنی بدن ما برای کشتن ویروس است و نه توسط خود ویروس.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اکسید نیتریک، مؤلفه‌ای که در وهله اول باعث گشاد شدن رگ‌ خونی می‌شود، ممکن است در واقع به پیش آگهی بهتر در بیماران مبتلا به COVID-19 شدید کمک کند. در حالی که به نظر نمی رسد سیلدنافیل سطوح اکسید نیتریک را مستقیماً افزایش دهد. اما در برخی موارد همان اثر مولکول را دارد. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سطوح بالاتر اکسید نیتریک ممکن است در واقع مانع از تکثیر ویروس کرونا در ریه‌ها و ایجاد آسیب شود.

برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی حتی استفاده از خود اکسید نیتریک را به عنوان درمانی برای بیماران مبتلا به کووید-19 شدید مورد بررسی قرار داده اند. در حالی که همه این تحقیقات جالب هستند، هیچ یک از این درمان ها هنوز برای استفاده تایید نشده اند. بنابراین اگر به ویروس کرونا مبتلا هستید و شروع به تجربه مشکلات تنفسی کردید. لطفاً به جای تلاش برای درمان خودتان، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا چه باید کرد؟

اگر تست کووید مثبت دریافت کرده اید یا مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستید، علائم خود را پیگیری کنید. اکثر مردم می توانند در خانه بمانند و خود را قرنطینه کنند. در صورت بروز مشکلات تنفسی، فشار مداوم در قفسه سینه، گیجی، ناتوانی در بیدار ماندن یا آبی شدن لب ها یا صورت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

بیماری ژنتیک

اگر به ویروس کرونا مبتلا هستید، مهم است که خودتان را در خانه قرنطینه کنید. تا زمانی که به نقاط عطفی که ایمن در نظر گرفته می شوند نرسیده باشید. این شامل پس از 10 روز قرنطینه شدن، 24 ساعت بدون تب بدون استفاده از داروهای کاهش دهنده تب، و پس از شروع بهبود سایر علائم شما می شود.

اگر سیلدنافیل را برای فشار خون شریانی ریوی (PAH) مصرف می کنید. به مصرف داروهای خود طبق تجویز ادامه دهید. حتی اگر مبتلا به ویروس کرونا هستید. هیچ مدرکی مبنی بر بدتر شدن علائم کووید توسط داروهای تجویزی وجود ندارد. عدم مصرف دارو برای یک بیماری جدی می تواند خطرناک باشد. شما فقط باید پس از صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، تغییراتی در داروهای خود ایجاد کنید.

ویاگرا چیست؟

آیا ویاگرا، کرونا را درمان می کند؟ || پزشکت

ویاگرا یک داروی نسخه‌ای است که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شود. در حال حاضر در کنار اکسید نیتریک در حال تحقیق است تا مشخص شود که آیا می‌تواند به مبارزه سیستم ایمنی در برابر COVID-19 کمک کند یا خیر. برای تعیین قطعی اینکه آیا این دو نقش بالقوه در درمان COVID-19 دارند، به شواهد بیشتری نیاز است.

ماده اصلی ویاگرا سیلدنافیل نام دارد. با شل کردن سلول‌های ماهیچه‌ای و در نتیجه رگ‌های خونی، جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد. حتی باعث گشاد شدن آنها (اتساع عروق) می‌شود.

اکسید نیتریک گازی است که به عنوان یک مولکول سیگنال و پیام رسان عمل می کند. در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی، مانند جلوگیری از لخته خون و تحریک مواد شیمیایی گوارشی، از جمله استفاده از پوشش داخلی رگ‌های خونی برای سیگنال دادن به عضلات برای شل شدن نقش دارد.

ویاگرا تاثیر اکسید نیتریک را با شل کردن ماهیچه ها افزایش می دهد. حتی به طور بالقوه جریان خون را در سایر نواحی بدن مانند ریه ها بهبود می بخشد. اکنون، دانشمندان در تلاشند تا تعیین کنند که آیا اثرات سیلدنافیل و اکسید نیتریک بر بدن می تواند به پیشگیری و مبارزه با ویروسی که باعث COVID-19 می شود کمک کند یا خیر.

تحقیقات بر روی توانایی بالقوه اکسید نیتریک برای تأثیرگذاری بر رگ‌های خونی از طریق باز کردن آنها و کمک بالقوه به گردش اکسیژن در ریه‌ها متمرکز شده است که به طور بالقوه به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی کمک می‌کند.

ادعا: ویاگرا می تواند کووید-19 را درمان کند!

حقایق: کارشناسان پزشکی می گویند استفاده از ویاگرا برای درمان کووید-19 “کاملاً اثبات نشده” است. در مورد استفاده از آن در بین بیماران کووید بدون تحقیق بیشتر هشدار دادند. سخنگوی Viatris که ویاگرا را به بازار عرضه می کند، می گوید این دارو “برای COVID-19 یا علائم مرتبط، مورد تایید نیست”

ادعاها مبنی بر اینکه داروی رایج برای اختلال نعوظ ویاگرا می‌تواند برای درمان COVID-19 مفید باشد. پس از آن که یک زن در بریتانیا تجربه خود را از تجویز این دارو در حین مبارزه با ویروس نقل کرد، شروع به انتشار آنلاین کرد.

در مصاحبه ای در 2 ژانویه با یک روزنامه انگلیسی، این زن 37 ساله پس از بستری شدن در بیمارستان و قرار گرفتن در کما ناشی از پزشکی با کووید-19 شدید، ویاگرا را به باز کردن راه های هوایی خود نسبت داد. داستان او مورد بحث قرار گرفت و این ادعاها را بیشتر تقویت کرد.

ویاگرا با گسترش عروق خونی عمل می کند و به افزایش جریان خون کمک می کند. در حالی که این دارو را در درمان اختلال نعوظ مؤثر می‌کند. اما همین ویژگی‌ها باعث شد FDA استفاده از ماده فعال آن، سیلدنافیل، را برای درمان فشار خون ریوی، نوعی فشار خون بالا که بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارد، تأیید کند.

در مورد COVID-19، یک فرضیه در میان برخی افراد این است که چون سیلدنافیل به شل شدن رگ های خونی در ریه ها کمک می کند، ممکن است به بهبود سطح اکسیژن در بیماران مبتلا به نارسایی تنفسی کمک کند.

هشدار کارشناسان در مورد ویاگرا در درمان کرونا

آیا ویاگرا، کرونا را درمان می کند؟ || پزشکت

اما دکتر دانیل کالور، متخصص ریه و مدیر برنامه بیماری‌های ریه بینابینی معتقد است هیچ مدرک محکمی مبنی بر موفقیت آمیز بودن دارو در این موارد وجود ندارد.

کالور گفت استفاده از هر یک از این داروها برای بیماران مبتلا به نارسایی تنفسی در بیمارستان هرگز فایده ای برای بقا نشان نداده است.

دکتر اشلی وینتر، اورولوژیست متخصص در اختلال عملکرد جنسی همچنین نسبت به نتیجه‌گیری سریع در مورد اثربخشی این دارو در برابر کووید هشدار می‌دهد.

وینتر می‌گوید: فقط به این دلیل که رگ‌های خونی را گشاد می‌کند به این معنی نیست که قابلیت ضد ویروسی دارد. اگر فردی در مراحل اولیه عفونت کووید باشد و فشار خون ریوی نداشته باشد، ویاگرا هیچ کاری برای عفونت کووید شما انجام نمی دهد.

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی به مطالعه 3 ژانویه در شیلی اشاره کردند که استفاده از سیلدنافیل را برای درمان مشکلات جریان خون در ریه‌های 40 بیمار مبتلا به کووید که از عوارض تنفسی رنج می‌بردند، ارزیابی کرد.

محققان «تفاوت آماری معنی‌داری» در وضعیت اکسیژن بیمارانی که سیلدنافیل دریافت کرده‌اند و بیمارانی که دریافت نکرده‌اند، پیدا نکردند. این مطالعه نشان داد که سیلدنافیل می‌تواند «نقش درمانی بالقوه‌ای» در جلوگیری از تهویه تهاجمی تحت شرایط خاص برای برخی از بیماران کووید-19 داشته باشد. اما این مقاله می‌گوید این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

سخن آخر

از نظر تئوری، سیلدنافیل ممکن است بتواند رگ های خونی را گشاد کرده و جریان خون را به ویژه در ریه ها بهبود بخشد. اکسیژن را به جریان خون برساند. ممکن است به بهبود رگ‌های خونی و جریان خود در آنها در بیماران مبتلا کمک کند. زیرا گاهی اوقات از ویاگرا برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون ریوی، پدیده رینود و بیماری قلبی استفاده می‌شود.

نکته مهم این است که هنوز مشخص نشده است که آیا ویاگرا ممکن است در آینده برای درمان کووید-19 بدون برچسب استفاده شود یا خیر. مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده استفاده معمول از اکسید نیتریک را به عنوان درمانی برای COVID-19 توصیه نمی کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز