لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تاثیر متفورمین بر کرونا چیست؟

تاثیر متفورمین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

تاثیر متفورمین بر کرونا چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

محققان تاثیر متفورمین بر کرونا ویروس را تحت بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که متفورمین داروی معمول دیابت نوع 2 می تواند پاسخی برای درمان COVID-19 باشد.

ثابت شده است که متفورمین، باعث کاهش التهاب در بدن می شود که دلیل اصلی مرگ و میر در بین افرادی است که به ویروس کرونا ویروس آلوده می شوند. محققان چینی می گویند میزان مرگ و میر در بین افراد مبتلا به COVID-19 که متفورمین مصرف کرده بودند به طور قابل توجهی پایین تر بود. این مطالعه شامل بررسی سوابق بهداشتی 104 نفری بود که از ژانویه تا مارس با ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بودند و قبل از بیمار شدن متفورمین مصرف می کردند.

محققان این گروه را با 179 نفر دیگر که از داروی دیابت استفاده نکرده بودند مقایسه کردند. نتیجه بررسی نشان داد که بین بیمارانی که متفورمین مصرف کرده اند، فقط سه نفر مردند اما در بین بیمارانی که متفورمین نخوردند میزان مرگ بیماران 22 نفر بوده است.

نتایج مشابهی در مطالعه دیگری که در آمریکا بر روی بیش از 6000 فرد چاق، مسن دیابت و مبتلا به COVID-19 آلوده بودند، تکرار شد. در میان این افراد، فقط 2000 نفر قبلاً از دیابت خود متفورمین استفاده كرده بودند. با این حال، یافته های آنها فقط فواید مثبتی را در زنان نشان داد و باعث کاهش نرخ مرگ و میر در زنان از 21 به 24 درصد شد.

محققان دانشگاه مینه سوتا گفتند اگرچه دیابت و چاقی خطر مرگ را افزایش می دهد، اما مصرف قرص متفورمین می تواند از بیماران در برابر بروز عوارض احتمالی جلوگیری کند.

متفورمین چیست و چه کاربردی دارد؟

تاثیر متفورمین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

متفورمین یک داروی خوراکی دیابت است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند. متفورمین همراه با رژیم غذایی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. متفورمین گاهی اوقات همراه با انسولین یا سایر داروها استفاده می شود، اما برای درمان دیابت نوع 1 مناسب نیست. اگر مبتلا به بیماری کلیوی شدید، اسیدوز متابولیک یا کتواسیدوز دیابتی هستید، نباید از متفورمین استفاده کنید.

در صورت نیاز به انجام هر نوع عکسبرداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که به داخل رگ های شما تزریق می شود، ممکن است لازم باشد مصرف متفورمین را به طور موقت قطع کنید. مصرف این دارو در موارد نادر منجر به تجمع خطرناک اسید لاکتیک در خون مبتلا می شود. اگر درد عضلانی غیرمعمول، مشکل در تنفس، معده درد، سرگیجه، احساس سرما یا احساس ضعف یا خستگی زیاد دارید، با پزشک خود تماس بگیرید یا با متخصصین در این زمینه مشورت کنید.

چه افرادی نباید متفورمین بخورند؟ 

در صورت حساسیت به متفورمین یا داشتن موارد زیر نباید از متفورمین استفاده کنید.

در صورت نیاز به جراحی یا هر نوع عکس برداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که به وریدهای شما تزریق می شود، ممکن است لازم باشد که به طور موقت متفورمین را متوقف کنید. به پزشک خود اطلاع دهید که این قرص را مصرف می کنید.

بیماری ژنتیک

در صورت سابقه هر یک از موارد زیر قبل از مصرف متفورمین با پزشک، مشورت کنید.

  • بیماری کبد
  • سطح بالای کتون در خون یا ادرار
  • بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب
  • اگر از انسولین یا سایر داروهای دیابت خوراکی نیز استفاده می کنید.
  • بیماری کلیه (ممکن است لازم باشد عملکرد کلیه شما قبل از مصرف این دارو بررسی شود).
دستورالعمل مصرف متفورمین چیست؟

تاثیر متفورمین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

متفورمین را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال و تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را مطالعه کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد. دارو باید دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده شود.

متفورمین را با وعده غذایی مصرف کنید، مگر اینکه پزشک خلاف این را به شما بگوید. برخی از اشکال متفورمین فقط یک بار در روز همراه با وعده غذایی عصرانه مصرف می شود. یک قرص را خرد نکنید، نجوید یا آن را بشکنید. آن را کامل قورت دهید. برخی از قرص ها با پوسته ای ساخته می شوند که در بدن جذب یا ذوب نمی شود. بخشی از این پوسته ممکن است در مدفوع شما ظاهر شود. این طبیعی است و اثر دارو را کم نخواهد کرد.

  • در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شود.
  • سطح قند خون می تواند تحت تأثیر استرس، بیماری، جراحی، ورزش، استفاده از الکل یا حذف وعده های غذایی باشد. قبل از تغییر دوز یا برنامه دارویی خود از پزشک مشورت بگیرید.
  • متفورمین تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن، آزمایش منظم قند خون و مراقبت های ویژه پزشکی نیز باشد. دستورالعمل های پزشک خود را بسیار دقیق دنبال کنید.
  • ممکن است پزشک هنگام مصرف این دارو ویتامین B12 اضافی مصرف کنید. فقط مقدار ویتامین B12 را که پزشک برای شما تجویز کرده مصرف کنید.

دیابت نوع 2 چیست؟

تاثیر متفورمین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

دیابت نوع 2، یک بیماری مزمن است که بر نحوه سوخت و ساز بدن قند (گلوکز) بدن تأثیر می گذارد. با دیابت نوع 2، بدن شما یا در برابر اثرات انسولین مقاومت می کند، یا انسولین کافی برای حفظ سطح طبیعی گلوکز تولید نخواهد شد. دیابت نوع 2 که شایع ترین نوع دیابت می باشد، قبلاً به عنوان دیابت بزرگسالی شناخته می شد، اما امروزه بیشتر کودکان به این اختلال مبتلا می شوند که احتمالاً به دلیل افزایش چاقی در کودکان است. هیچ درمانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد، اما کاهش وزن، خوب غذا خوردن و ورزش می تواند به مدیریت بیماری کمک کند. اگر رژیم و ورزش برای مدیریت قند خون کافی نباشد، ممکن است به داروهای دیابت یا انسولین درمانی نیز نیاز داشته باشید. خطر دیابت نوع 2 با افزایش سن، به خصوص بعد از سن 45 سالگی افزایش می یابد.

دیابت نوع 2 چه علائمی دارد؟

علائم دیابت نوع 2 اغلب به آرامی بروز می یابد. در حقیقت، شما امکان دارد سال ها به دیابت نوع 2 مبتلا بوده ولی اطلاعی نداشته باشید.

علائم دیابت نوع 2 عبارتند از:

  • خستگی
  • تاری دید
  • تکرر ادرار
  • گرسنگی زیاد
  • عفونت های مکرر
  • تشنگی بیش از حد
  • کاهش وزن ناخواسته
  • تاخیر در بهبودی زخم ها
  • تیره شدن مناطقی از پوست، معمولاً در زیر بغل و گردن

متفورمین فوایدی در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از عفونت های COVID-19 نشان داده است. به بیماران دیابتی توصیه می شود که با وجود وضعیت عفونت COVID-19، مصرف داروهای متفورمین را ادامه دهند.

آیا مبتلایان به کبد چرب در معرض خطر کرونا  هستند؟

تاثیر متفورمین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

محققان معتقدند که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب دو برابر بیشتر از سایر افراد به بیماری کرونا ویروس مبتلا شوند. این مطالعه که توسط تیم های UK BioBank و یک شرکت تصویربرداری تشخیصی به نام Perspectum انجام شده است، شامل بررسی بیش از 42000 اسکن کبدی بود.

یکی از جالب ترین یافته ها نشان داد که چاقی به خودی خود خطر عوارض شدید ویروس کرونا را افزایش نمی دهد؛ اما اگر چربی کبد کسی بیش از 10 درصد باشد، خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس را افزایش می دهد. کسانی که کمتر از پنج درصد چربی کبدی دارند، ممکن است زیاد در معرض خطر نباشند.

با این حال، داده های جمع آوری شده از BioBank انگلیس نشان داده است که از هر 9 نفر یک نفر بیش از 10 درصد چربی در کبد خود دارد. این بررسی نشان می دهد که این افراد در صورت مبتلا شدن به کرونا ویروس خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان را دارند.

بیماری کبد چرب چیست؟

دکتر مت کلی، مدیر ارشد نوآوری در Perspectum و نویسنده اصلی تحقیق در این باره می گوید: بیماری کبد چرب می تواند یک بیماری خاموش باشد و اگر می دانستیم چه کسی به آن مبتلا است، می توانستیم این گروه را از نزدیک بررسی کنیم. این سیاست محافظتی نه تنها می تواند برای مبتلایان به بیماری کبد چرب مفید باشد، بلکه می تواند به کادر درمان کمک کند تا تدابیری برای کاهش عوامل خطر واقعی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی اتخاذ کنند.

دکتر آسیم ملهوترا، متخصص قلب و عروق، در این باره معتقد است: ما می دانیم که چربی اضافی بدن در بسیاری از افراد حتی در افرادی که BMI طبیعی دارند، یک عامل خطر قابل توجه برای عوارض COVID-19 است.

راه پیشگیری از کبد چرب چیست؟

تاثیر متفورمین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

کبد چرب یکی از اولین نشانه رژیم های غذایی نامناسب و سبک زندگی نادرست است و بیشتر تحت تأثیر رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده و قند ایجاد می شود. برای همین به عموم مردم توصیه می کنیم برای پیشگیری از آن، مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهند. از طرفی هم ما می دانیم که دیابت و فشار خون بالا خطر عوارض ناشی از ویروس کرونا را افزایش می دهد.

اکنون به نظر می رسد کبد چرب نیز می تواند یک عامل خطر باشد. اگر این مطالعه تکرار شود، می تواند به سیاست های مراقبت های بهداشتی برای این جمعیت پر خطر کمک کند.

کبد چرب یا استاتوز کبدی در اثر تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می شود. داشتن مقادیر کم چربی در کبد طبیعی است، اما تجمع بیش از حد آن می تواند به بیماری کبد چرب تبدیل شود و مشکلاتی را برای سلامتی افراد ایجاد کند. چربی زیاد در کبد می تواند باعث التهاب کبد شده و به آن آسیب برساند و منجر به زخم کبد و در موارد شدید به نارسایی کبد شود.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

در بسیاری از موارد، کبد چرب علائم قابل توجهی را ایجاد نمی کند و در صورت بروز باعث احساس خستگی و یا درد در سمت راست بالای شکم شود. برخی از مبتلایان به بیماری کبد چرب عوارضی از جمله زخم کبد و یا در موارد شدیدتر به سیروز کبدی ایجاد می کند. سیروز ممکن است باعث بروز علائمی شود از جمله:

  • ضعف
  • گیجی
  • خستگی
  • درد شکم
  • تورم شکم
  • تورم پاها
  • خون دماغ
  • کاهش وزن
  • پوست خارش دار
  • از دست دادن اشتها
  • زرد شدن پوست و چشم
  • بزرگ شدن پستان در مردان
  • رگ های شبیه به شبکه های عنکبوتی در زیر پوست

اگر شما دچار خستگی، کاهش اشتها یا سایر علائم غیر قابل توضیح هستید، به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

https://www.drugs.com/metformin.html

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/fatty-liver-disease-increases-the-risk-of-covid-19-severity.html

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/more-evidence-suggest-metformin-could-help-treat-covid-19.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز