لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلیکرونا

مراحل بیماری کرونا

مراحل بیماری کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مراحل بیماری کرونا برای اکثر بیماران، COVID-19 از درگیر شدن ریه ها شروع و پایان می یابد. زیرا کورو ویروسی یک بیماری تنفسی می باشد. این ویروس در هنگام سرفه و عطسه، منتشر و به اطراف منتقل می گردد. علائم آن می تواند با تب و سرفه شروع شوند. با این که هنوز بسیاری واقعیت ها در مورد این ویروس ناشناخته می باشد و افسانه های در مورد کرونا وجود دارد. اما یک چیز کاملا قطعی است که این بیماری می تواند طوفانی را در بدن بیمار ایجاد کند. این ویروس در دوره بیماری زایی کوتاه مدت خود می تواند باعث بروز عوارضی مانند طوفان سایتوکین تا ریه های لانه زنبوری شود. این بیماری در موارد شدید باعث “طوفان سایتوکین” که یک واکنش شدید سیستم ایمنی بدن است می شود. به نظر می رسد علت مرگ و میر در مبتلایان جوان به ویروس کرونا همین طوفان سایتوکین می باشد.

 متاسفانه این بیماری همه گروه های سنی به جز بچه های زیر 9 سال را تا به حال درگیر کرده است. طبق هشدار یک اپیدمیولوژیست برجسته در دانشگاه هنگ کنگ COVID-19 در صورت عدم کنترل، می تواند 60 درصد کره زمین را آلوده کند.

 دروه انکوباسیون ویروس ها

مراحل بیماری کرونا | پزشکت

مدت زمان آلوده شدن افراد به انواع ویروس تا بروز علائم را دوره انکوباسیون بیماری می گویند.

این دوره می تواند برای پیشگیری و کنترل بیماری بسیار حیاتی باشد. تشخیص این دوره برای مسئولان بهداشت از اهمیت خاصی برخوردار است. به آن ها اجازه می دهد تا افرادی را که در معرض ویروس قرار گرفته اند را شناسایی و در صورت امکان قرنطینه کنند. اما قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس های که دوره انکوباسیون خیلی طولانی یا کوتاه باشد، ممکن است دشوار باشد.

دوره انکوباسیون آنفولانزا

برخی از بیماری ها، مانند آنفلوانزا، دوره انکوباسیون کوتاه مدت دو یا سه روز دارند و ممکن است افراد قبل از بروز علائم بیماری، ویروس را به افراد دیگر منتقل کنند. برای همین در مورد بیماری آنفولانزا قرنطینه و جداسازی بیماران، غیرممکن است.

دوره انکوباسیون SARS

ویروس SARS، دوره انکوباسیون حدود پنج روزه دارد و چهار یا پنج روز پس از شروع علائم طول می کشد تا بیماران بتوانند ویروس را منتقل کنند. همین امر باعث شد تا مسئولان بهداشت بتوانند این ویروس را متوقف و به طور مؤثر شیوع آن را مهار کنند.

دوره انکوباسیون کرونا ویروس

مسوولان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زنند که کرونا ویروس جدید دارای دوره انکوباسیون 2 تا 14 روز است. متاسفانه شناسایی عفونت بر اساس علائم ظاهری امکان پذیر نیست. در بسیار مواقع ممکن است بیمار علائمی بروز ندهد.

نوع ویروس دوره زمان شیوع
آنفلوانزا دوره انکوباسیون کوتاه مدت دو یا سه روزه قبل از بروز علائم

قرنطینه و جداسازی بیماران، غیر ممکن است.

ویروس SARS دوره انکوباسیون حدود پنج روزه دارد.   چهار یا پنج روز پس از شروع علائم  

بیماری ژنتیک

شیوع آن مهار شده است.

کرونا ویروس جدید دوره انکوباسیون 2 تا 14 روز شناسایی بیماری بر اساس بیماری امکان پذیر نیست.

 جدول زمانی روند پیشرفت بیماری کرونا

مراحل بیماری کرونا | پزشکت

ویروس در دستگاه تنفسی تکثیر می شود و می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند.

مطالعه 138 بیمار آلوده به ویروس جدید در ووهان، نشان داد که شایع ترین علائم این بیماری شامل تب، خستگی و سرفه های خشک است. یک سوم از بیماران همچنین درد عضلانی و مشکلات تنفسی را گزارش کردند. در حالی که حدود 10 درصد علائم آتیپیک از جمله اسهال و حالت تهوع داشتند. سن متوسط بیماران بین 49 تا 56 سال بوده و به ندرت در کودکان دیده شده است. به طور متوسط در طی پنج روز از شروع علائم، افراد دچار تنگی نفس می شوند. در حدود روز هشتم مشکلات تنفسی بیماران شدیدتر می شود. در برخی موارد روز سوم بیماری، تهوع و استفراغ و به دنبال آن در روز ششم اسهال و ناراحتی شکم گزارش داده شده است.

مراحل بیماری کرونا

مراحل بیماری کرونا | پزشکت

پس از شیوع SARS، سازمان بهداشت جهانی گزارش داد كه این بیماری به طور معمول در سه مرحله به ریه ها حمله می كند:

  • تخریب ریوی
  • همانند سازی ویروسی
  • بیش فعالی بودن سیستم ایمنی

البته این امکان هم وجود دارد که همه بیماران هر سه مرحله را تجربه نمی کنند و در واقع در مورد سارس تنها 25 درصد بیماران دچار نارسایی تنفسی و مرحله شدید شده اند. به همین ترتیب، مطابق با داده های اولیه COVID-19 در حدود 82 درصد موارد باعث ایجاد علائم خفیف شده و بقیه افراد وارد مراحل شدید یا بحرانی شده اند.

مرحله اول

به طور کلی، ریه ها از دو دسته سلول تشکیل شده اند:

  • سلول های که باعث ترشح مخاط و یا خلط ریه می شوند. خلط، به محافظت از بافت ریه در برابر عوامل بیماری زا کمک می کند و از خشک شدن اندام های تنفسی پیشگیری می کند.
  • سلول های مومانندی شبیه مژه که بقایای عوامل تحریک کننده مانند گرده یا ویروس را دفع می کنند.

ویروس SARS، سلول های مو مانند را آلوده کرده و از بین می برد و راه های هوای بیماران را مسدود می کند. به نظر می رسد که ویروس کرونا هم از این سیستم استفاده می کند و در شروع دوره خود به سرعت سلول های ریه انسان را مورد حمله قرار می دهد. به همین علت هر دو ریه بیماران به ذات الریه پنومونی مبتلا می شوند که همراه با علائمی مانند تنگی نفس است.

مرحله دوم

مراحل بیماری کرونا | پزشکت

این مرحله دوم با فعال شدن سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس شروع می شود.

با ابتلا بیمار به ویروس سیستم ایمنی بدن بیمار فعال می شود تا از آسیب بافت ریه محافظت کند. در صورت قوی بودن سیستم ایمنی بدن بیمار و عملکرد صحیح آن، ممکن است قسمت های محدودی از ریه بیمار درگیر و آلوده شود. اما گاهی اوقات و در شرایط خاص ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بیماران می تواند باعث عملکرد نادرست این سیستم شود و اشتباهی به سلول ها و حتی بافت های سالم بیمار حمله کرده و آن ها را نابود کند و به جای پاسخ ایمنی در برابر ویروس، آسیب های بیشتری را وارد کند و باعث فروریختن ریه (پنوموتوراکس) و شدیدتر شدن بیماری شود.

 مرحله سوم

در مرحله سوم، آسیب های ریه به روند خود ادامه می دهد و حتی می تواند منجر به نارسایی تنفسی شود.

مطابق سازمان بهداشت جهانی، کرونا ویروس مانند SARS می تواند باعث ایجاد سوراخ هایی در ریه بیماران ایجاد می کند و به آن ها ظاهری شبیه به لانه زنبوری می دهد. حتی اگر در مرحله سوم کرونا مرگ اتفاق نیفتد، برخی از بیماران با آسیب دائمی ریه زنده می مانند. این سوراخ ها به احتمال زیاد در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن و زخم شدن ریه ها ایجاد می شود. در این شرایط بیماران مجبورند برای کمک به تنفس خود از اکسیژن مصنوعی استفاده کنند. در این مرحله التهاب بین کیسه های هوایی ریه و رگ های خونی آن می تواند باعث تجمع مایعات در ریه ها شده و اکسیژن رسانی را مختل کند. در موارد شدید، اساساً ریه های بیمار از بین می روند و فرد دیگر نمی تواند نفس بکشد و در نتیجه می میرد.

عوارض بیماری کرونا

مراحل بیماری کرونا | پزشکت

هر دو ویروس SARS و MERS می توانند سلول های روده بیماران را درگیر کنند و باعث عفونت دستگاه گوارش و حتی آسیب جدی و نشت آن ها شوند. اما در مورد ویروس کرونا از آنجایی که این ویروس در مدفوع بیماران دیده شده است نشان می دهد که می تواند دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بروز علائم دستگاه گوارشی شود.

طوفان سایتوکاین

به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن، کرونا ویروس ها می توانند بر روی سایر سیستم های بدن تاثیر بگذارند و مشکلاتی نیز ایجاد کنند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که 92 درصد از بیماران مبتلا به MERS حداقل یک سری عوارض ویروسی در خارج از ریه خود داشتند.

در حقیقت هر سه کورو ویروس ها باعث بروز برخی عوارض جانبی می شوند، از جمله:

  • کاهش فشار خون
  • افزایش آنزیم های کبدی
  • افزایش تعداد گلبول های سفید خون و تعداد پلاکت ها
  • در موارد نادر، بیماران دچار آسیب حاد کلیه و ایست قلبی شده اند.

البته برخی از محققان معتقدند این عوارض لزوما نشان دهنده انتشار ویروس در بدن نیست و ممکن است از طوفان سایتوکاین ناشی شده باشند. سیتوکین ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن به عنوان چراغ های هشدار دهنده مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن، سیتوکین ها علاوه بر سلول های آلوده به بافت های سالم بدن حمله می کنند و باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند و رگ های خونی در ریه ها را تضعیف می کند و باعث انتقال مایعات به داخل کیسه های هوا می شوند. در این شرایط ممکن است طوفان از راه سیستم گردش خون بیمار به همه اندام های بدن جریان پیدا کرده و باعث واکنش های سیستمیک در اندام های مختلف بیمار شود. در برخی از شدیدترین موارد COVID-19، پاسخ سیتوکین همراه با کاهش ظرفیت اکسیژنرسانی به کل بدن می تواند منجر به نارسایی چند عضو شود.

دانشمندان دقیقاً نمی دانند که چرا برخی از بیماران عوارض بیشتری را تجربه می کنند، اما ممکن است ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی یا دیابت در بروز عوارض جانبی دخالت داشته باشند.

نارسایی کبد

کرونا ویروس در صورت پخش شدن از سیستم تنفسی و یا انتقال به جریان خون، می توانند به هر قسمت از بدن آسیب برساند. از طرفی هم کبد یک از اندام های است که از عروق خونی بسیار زیادی تشکیل شده و کورو ویروس به راحتی می تواند وارد آن و منجر به آسیب شدید کبد و حتی نارسایی کبدی شود. افزایش غیرطبیعی آنزیم های کبدی در خون یکی از ویژگی های مشترک بیماران مبتلا به SARS و MERS و یک علامت هشدار دهنده می باشد. حتی ممکن است بیماران علاوه بر مشکلات ریوی و کبدی، دچار مشکلات کلیوی هم شوند و از این مرحله به بعد بیماری به یک عفونت سیستمیک تبدیل می شود.

نارسایی کلیه

مراحل بیماری کرونا | پزشکت

آمارها نشان داده است که شش درصد از بیماران SARS و یک چهارم مبتلایان به MERS دچار آسیب حاد کلیوی شده اند و كروناویروس نیز می تواند همین تاثیر را داشته باشد البته نارسایی کلیه در این موارد به ندرت رخ می دهد، اما یک عامل کشنده است. براساس یک مطالعه در سال 2005، 91.7 درصد از بیماران SARS در نهایت با نقص حاد کلیوی جان خودشان را از دست داده اند. از آنجایی که کلیه ها به طور مداوم در حال فیلتر کردن خون و دفع سموم بدن هستند، بعضی اوقات می توانند ویروس را به دام انداخته و باعث ایجاد آسیب زودرس یا خفیف در کلیه شوند. در صورت نفوذ ویروس به سلول ها و شروع به تکثیر، این آسیب می تواند کشنده باشد.

آسیب حاد کلیه در بیماران مبتلا به SARS ممکن است به دلیل انواع مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • سپسیس
  • برخی داروها
  • اختلال متابولیک
  • فشار خون پایین
  • نارسایی چند عضو
  • عوارض آنتی بیوتیک ها
  • اتصال طولانی مدت به یک دستگاه اکسیژن مصنوعی

در موارد شدیدتر طوفان سایتوکاین منجر به نارسایی حاد کلیوی می شود.

بارداری و بیماری کورنا

مراحل بیماری کرونا | پزشکت

تاثیر کرونا ویروس بر روی بارداری بیشتر بر حسب و گمان و واقعا مشکل می باشد.

به عنوان مثال، پزشکان بیمارستانی در ووهان چین در حالی از ابتلا دو نوزاد به کروناویروس اطلاع دادند،که آزمایش یکی از آن ها فقط 30 ساعت پس از تولد، مثبت بوده است که به نظر می رسد این نوزادان یا در رحم مادر و یا از طریق شیر مادر آلوده شده باشند و یا در بیمارستان به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. اما در حال حاضر برخی تحقیقات نشان داده که این بیماری نمی تواند از مادر به کودک منتقل شود.

در یک گزارش، محققان 9 زن در ووهان را که دچار ذات الریه COVID-19 شده بودند را تحت بررسی قرار دارند و با این که برخی از آن ها عوارض حاملگی داشتند، اما همه موارد منجر به تولد نوزادان زنده و سالم شده اند. اگرچه این تحقیق امکان انتقال ویروس در دوران بارداری را به طور کامل رد نمی کند، اما شواهد و مدارك بالایی برای تایید آن وجود ندارد.

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/world/asia/china-coronavirus-contain.html?action=click&module=RelatedLinks&pgtype=Article

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/

نوشته های مشابه

22 دیدگاه

  1. نه چون مرتب تولید میشه بعدم بیمار کرونا ضعیف هست توانایی جراحی پر خطر و سنگین رو نداره

  2. سلام …. بنده ۱۱ روز از شروع علایم ام میگذره و با توجه به اینکه تست من هم مثبت بوده … هم تب و لرز و بدن درد و …. به صورت on و off داشتم .. اما تنگی نفس اصلا نداشتم …. از دیروز خیلی حس میکنم گلوم چرک داره … ایا ممکنه بعد ۱۱ روز علایم ام بدتر بشه ؟؟

    1. سلام بعید هست که علایم تشدید بشود ولی این امکان هست که به علت تضعیف سیستم ایمنی بدنتان یک عفونت چرکی نیز اضافه شده باشد لازم هست بدون نگرانی از یک متخصص عفونی مشاوره بگیرید.

      1. سلام خسته نباسید..من یه ماه پیش مریض شدم تست ندادم ولی تمام علائم کرونا رو داشتم… بعد یک ماه گلوم خلط دارم خفه ام میکنه هرشب ،گلو درد عمیق دارم،سرفه دارم، تنگی نفس هم دارم، دکتر رفتم گفت عوارضه..من چیکارکنم برم بیمارستان؟ لطفآ کمکم کنید?

        1. سلام برای رفع مشکل از مشاوره تلفنی متخصص داخلی یا عفونی کمک بگیرید.

  3. سلام .از دیروز احساس ضعف و یک سردرد گرفتم امروز سردرد کم شده و سرم فقط سنگینه و یک صدایی توی سرم هست سرفه و گلودرد ندارم یک احساس خارش کم توی بینی دارم وضعفم کم شده چیکار باید کنم نیاز به مراجعه به پزشک و قرنطینه هست ؟

  4. سلام بنده از حدود ۲۰ روز پیش علایمم شروع شد خستگی وکوفتگی بدن وتب ،چهار روز بعد تست دادم تستم مثبت شد و۱۷ روز از زمان تستم میگذره بعد چند روز گلود درد خیلی شدیدم به علایم اضافه شد تا ۷ روز گاهی تب شدید داشتم وحس بویایی وچشاییم رو از دست دادم تا اینکه از روز دهم علایم رو به کاهش رفت وتبم ازبین رفته اما از سه روز پیش یکم احساس تنگی نفس وگاهی سرفه دارم اما تنگی نفسم به حدی نیست که برام مشکلی ایجاد کنه به دکتر درمانگاه مراجعه کردم گفت احتمالا از عوارض کروناست به اسپری سالبو تریکس وقرص اریکاست داد آیا میتونه این تنگی نفس خطرناک باشه

  5. متخصص طب سنتی میتونه با حجامت ریه ،این مایع رو خارج کنه

  6. سلام من از 6 روز قبل خستگی شدید و بی حالی داشتم. از روز دوم تب خفیف شروع شد تا سه روز. الان تب ندارم ولی خستگی هنوز هست و احساس میکنم هی باید گلوم رو صاف کنم ولی سرفه ندارم. بنظرتون باید چکار کنم؟ ممنون

    1. سلام من ۱۰ روز پیش تب و لرز داشتم و کیپ شدن بینی ام .
      امروز یکم گلوم خشک شده و حالم خوبه و تب ندارم
      تست ندادم ولی مبنا رو بر کرونا گزاشتم تو خونه درمان رو شروع کردم
      ممکن بعد ده روز علائم بد تر بشه
      و اینکه روز پنجم بویایی مو از دست دادم

      1. سلام برای اطمینان خاطر و رفع مشکل از مشاوره تلفنی متخصص داخلی کمک بگیرید.

  7. سلام دخترم ۲۰ روز پیش آزمایشش مثبت شد خودم ۷ روز پیش احساس لرز وسردرد وسرفه داشتم وهرروز یه مشکلی برام پیش میومد الان ۳ روزه که گوشام کیپ شده عطسه وآبریزش بینی دارم وشب که میخوابم با یه حس عجیب وبدی بیدار میشم انگار اکسیژن به مغزم نمیرسه ونفسم بند میاد یجوری که تا حالا تجربه نکردم من خانم و۵۰ سالمه

    1. سلام لازم هست با پزشک داخلی مشورت کنید.

  8. سلام من حدودا 9روزازعلایم سوزش سینه وگلو وگاهی سرفه دارم خلط سینه ولم نمیکنه خلط خشک به سختی درمیاد که پشتش سرفه شرایطم بدنیست همینطوردم نوش اینابخورم هنوزدکترهم نرفتم

  9. سلام
    من الان ۷ روزه درگیر بیماری کرونا هستم
    اولین علامتی که باعث شد تست بدم خشگی گلو و گلو درد و تنگی نفس بود.بعد از روز دوم علائم گوارشی شدید تجربه کردم که بیشتر دل پیچه و دل درد بود.الان با گذشت ۷ روز از بیماریم احساس تنگی نفس خاصی ندارم گلودردم هم خوب شده اما حس بویایی مو از دست دادم و گه گاه بخاطر دل درد و دل پیچه اذیت میشم. آیا داروی مناسبی برای بهبود دل درد و دل پیچه وجود داره؟

    1. سلام یرای بررسی علت مشکل و حل آن از متخصص داخلی مشاوره تلفنی بخواهید.

  10. با عرض سلام بنده ۱۳روز پیش علائم با تب و لرز شروع شد تا دو شب بعد تا چند روز عادی بودم تا بعد بدن دردم شروع شد از روز یازدهم هم تب ۳۸تا ۳۹درجه دارم البته سرفه خیلی کم فقط بدن درد و تب احتمالش هست که ریه درگیر شده باشه فقط یکبار صبح هم سرفه کردم و غلط عجیب قرمز رنگ ولی سفت از گلوم خارج شد دیگه خلط معمولی داشتم اونم کم امروز هم روز سیزدهم هست به یکباره حالم خوب شده نیازی هست سی تی بدم

    1. سلام سی تی اسکن روش قطعی تشخیص کرونا می باشد.

  11. سلام حسته نباشید
    من دو هفته قبل شب هنگام تپش قلب داشتم و دو بار به بیمارستان مراجعه کردم و چند روز بعدش احساس تنگی نفس میکنم حدود ۳ دقیقه اغلب عصر و الانم یکم چرک داره گلوم خون دماغ هم شدم دکتر رفتم دارو دادن و الان خوب خوب شدم آیا امکان داره ویروس به بدنم سرایت کرده باشه؟؟؟؟
    لطفا جواب بدین.

    1. سلام بنظر میرسد که عامل عفونت زا بوده ویروس و یا میکروب الان که شکر خدا بهترین.

  12. سلام علیکم
    خواهرم حالش خرابه، علائم کرونا است، الان بد جوری خفه میشه
    برای درمان خفه گی داروی چیزی هست که بفرمایید ممنون میشم، خدا خيرتان دهد.

    1. با سلام در اسرع وقت با متخصص داخلی مشاوره نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز