لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارکرونا

استفاده درست از ماسک در مقابله با کرونا

استفاده درست از ماسک در مقابله با کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

استفاده درست از ماسک در مقابله با کرونا اغلب به افراد کمک می کند تا احساس امنیت و اطمینان بیشتری داشته باشند. اما آیا یک ماسک صورت جراحی می تواند شما را از قرار گرفتن در معرض یا انتقال بیماری های عفونی خاص باز دارد؟ آیا روش مناسبی برای نحوه استفاده صحیح از ماسک ها وجود دارد؟ جهان این روزها با ترس گریبانگیر کروناویروس دسته و پنجه نرم می کند و استفاده از ماسک های صورت یک جزء بسیار مهم برای پیشگیری از آن محسوب می شود.  اما به دلیل همه گیری این بیماری، جهان با کمبود ماسک روبرو است و از این رو استفاده درست از ماسک های صورت بسیار مهم است. بنابراین، ما سعی کردیم در این مقاله نحوه استفاده درست از ماسک در مقابله با کرونا را مورد بررسی قرار دهیم.

فراموش نکنید فقط استفاده از ماسک مهم نیست بلکه استفاده صحیح از آن بسیار مهم تر می باشد. همچنین، ارزش بهداشت دست و شستن حداقل 20 ثانیه آن ها با ضد عفونی کننده های مبتنی بر الکل یا صابون و آب را نمی توان به عنوان یک راهکار اساسی برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت کشنده را دست کم گرفت. فراموش نکنید که سطوح غالباً لمس شده را ضد عفونی کنید. تا حد امکان از لمس چشم، صورت، بینی و دهان خودداری شود. لطفاً ماسک را به طور صحیح در اطراف بینی قرار دهید و باید کاملاً بینی و دهان را بپوشاند و نه اینکه بخواهید آن را به دور گردن خود آویزان کنید. هرگز سطح جلوی ماسک را لمس نکنید زیرا این قسمت آلوده است.

موارد استفاده از ماسک صورت

استفاده درست ماسک در مقابله با کرونا | پزشکت

به یاد داشته باشید افرادی که از سلامتی خوبی برخوردار هستند، اگر در خانه بمانند و از هیچ بیمار مریضی مراقبت نکنند، نیاز به استفاده از ماسک ندارند.

انواع ماسک های صورت

ماسک هایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: ماسک پارچه ای، ماسک جراحی و دستگاه تنفس N95.

ماسک پارچه

در موارد ایده آل هنگام مراقبت از بیماران آلوده به ویروس استفاده از ماسک پارچه ای به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا آنها محافظت کافی را ارائه نمی دهند اما هنوز هم برای استفاده روزمره برای پوشش دهان و بینی مناسب هستند. با این وجود، استفاده از فیلتر HEPA با ماسک صورت می تواند اثربخشی آن را افزایش دهد اما منجر به مشکلات تنفسی بیشتری می شود. اگر ماسک صورت در دسترس نباشد، عموم مردم حداقل می توانند از یک پارچه یا برای پوشاندن صورت خود استفاده کنند.

ماسک جراحی

ماسک جراحی یک ماسک یکبار مصرف، ماسک های مستطیل شکلی با نوارها یا بندهای الاستیک هستند که که می تواند در پشت گوش یا پشت سر گره خورده شوند تا ماسک به طور مناسب بر روی صورت قرار بگیرد. یک نوار فلزی ممکن است در قسمت بالای ماسک وجود داشته باشد و می تواند برای قرار دادن ماسک در روی بینی قرار بگیرد. یک ماسک جراحی سه لایه ممکن است از انتقال میکروارگانیسم های بزرگ داخل دهان جلوگیری کند.  ماسک احتمال تماس دست به صورت را کاهش می دهد.

لایه های سه لایه ماسک جراحی، عبارتند از:

  • لایه بیرونی که آب، خون و مایعات بدن را دفع می کند.
  • لایه میانی عوامل بیماری زای خاصی را فیلتر می کند.
  • لایه داخلی رطوبت و عرق را از هوای بازدم جذب می کند.

با این حال، لبه های ماسک های جراحی مهر و موم و محکم نیست و اطراف بینی یا دهان را به طور کامل احاطه نمی کند. بنابراین، آنها نمی توانند ذرات کوچک موجود در هوا مانند مواردی که توسط سرفه یا عطسه منتقل می شوند را فیلتر کنند. ماسک های یکبار مصرف از جنس پلی پروپیلن، ممکن است در مسدود شدن قطرات ذرات موثر باشد و از رسیدن آنها به دهان و بینی جلوگیری کند اما ذرات کوچک موجود در هوا را مسدود نمی کند. این ماسک ها در افراد بیمار مبتلا به عفونت های تنفسی و علائم سرفه، عطسه و تب و مراقبت های بهداشتی و کارکنان خط مقدم و مراقبین بیمار ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه تنفس N95

استفاده از دستگاه تنفس برای عموم مردم مناسب نیست. این ماسک ها از مواد پلی پروپیلن ساخته شده است. این دستگاه های تنفسی حداقل 95٪ از ذرات بسیار کوچک (0.3 میکرون) را فیلتر می کنند. N95 قادر به فیلتر کردن انواع ذرات از جمله باکتری ها و ویروس ها هستند.

بیماری ژنتیک

اما با این حال فقط در برخی موارد استفاده می شوند. از جمله:

  1. هنگام ورود به اتاق بیماران مبتلا به COVID تأیید شده یا مشکوک.
  2. در حین تماس با نمونه های بالینی، تجهیزات و تجهیزات پزشکی آلوده یا هر کس که با سطوح محیطی بالقوه آلوده در تماس باشد.
  3. کارکنان بهداشت و درمان و خط مقدم که از بیماران مبتلا به عفونت های تنفسی با علائم سرفه، سرماخوردگی مراقبت می کنند.

نحوه قرار دادن درست ماسک جراحی

استفاده درست ماسک در مقابله با کرونا | پزشکت

اگر نیاز به ماسک جراحی دارید، مراحل زیر را برای قرار گرفتن ماسک بر روی صورت خود انجام دهید:

  1. قبل از پوشاندن ماسک، دستان خود را حداقل 20 ثانیه با صابون و آب بشویید، یا دستان خود را کاملاً با ضدعفونی کننده دست الکل آغشته کنید.
  2. سالم بودن ماسک صورت، مانند پارگی و یا حلقه های پاره شدن بند آن را بررسی کنید.
  3. قسمت رنگی ماسک را به سمت بیرون قرار دهید.
  4. در صورت وجود، مطمئن شوید که نوار فلزی در بالای ماسک قرار دارد و در مقابل پل بینی قرار گرفته است.
  5. نوار بالایی فلزی را با فشار دادن انگشت به شکل بینی خود قالب دهید.
  6. کل ماسک را روی دهان و چانه خود بکشید.
  7. ماسک را لمس نکنید.
  8. اگر ماسک خیس یا مرطوب شد، آن را عوض کنید.

پس از قرارگیری ماسک، موارد احتیاطی وجود دارد که باید برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا به صورت یا دستان خود آن ها را رعایت کنید. بر این اساس بهتر است ماسک را از یک گوش و یا دور گردن آویزان نکنید و از ماسک های یکبار مصرف، مجددا استفاده نکنید. اگر مجبورید هنگام پوشیدن ماسک صورت را لمس کنید، ابتدا دستان خود را بشویید. حتماً دستهای خود را نیز بعد از آن بشویید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

نحوه از بین بردن ماسک ها

استفاده درست ماسک در مقابله با کرونا | پزشکت

به یاد داشته باشید که ماسک باید به عنوان پسماندهای پزشکی در نظر گرفته شود. میکروب های مختلف برای مدت زمان های مختلف می توانند بر روی ماسک استفاده شده زنده بمانند. کارشناسان احساس می کنند که ویروس ها می توانند بین چند ساعت تا چند روز زنده بمانند.  بر همین اساس افراد باید ماسک استفاده شده را در آسانسورها، پارک ها، اماکن شلوغ، خانه ها، سطل های گرد و غبار رها نکنند، زیرا این امر می تواند برای افرادی که با چنین ماسکهایی در تماس هستند، خطرات زیادی را ایجاد کند. همچنین برخی از افراد دست به استفاده مجدد از ماسک ها می زنند و از این رو جان خود را در معرض خطر قرار می دهند.

ماسک های آلوده دارای ترشحات تنفسی بر روی آنها بوده و می توانند از طریق هوا پراکنده و منتقل شوند. بنابراین، لطفاً حساس باشید. همیشه دست ها را قبل و بعد از استفاده از ماسک بشویید.

نحوه از بین بردن ماسک پارچه (قابل شستشو)

این نوع ماسک ها باید به طور صحیح و مکرر شسته و آویزان شود و برای خشک شدن در معرض هوا قرار بگیرد.

نحوه از بین بردن ماسک جراحی (تاشو، بسته بندی)

باید از چانه تا روی بینی را به طور کامل بپوشاند. لطفا مراقب باشید که بند های آن ها پاره نشود هنگام جدا کردن ماسک، قسمت جلویی آن را لمس نکنید. پس از جدا کردن ماسک، لطفاً آن را به سمت داخل بکشید، به گونه ای که قطرات دهان و بینی در معرض دستان شما قرار نگیرد و سپس ماسک را در یک دستمال کاغذی یا کیسه پلی اتیلن بپیچید و بلافاصله آن را در کیسه زباله رها کنید.

نحوه از بین بردن دستگاه تنفس N95

هنگام برداشتن ماسک، لبه تسمه های اتصال یافته به ماسک N95 را نگه دارید. قسمت داخلی دستگاه تنفس را لمس نکنید. دست ها را قبل و بعد از استفاده از آن بشویید. ماسک را به آرامی جدا کنید تا آلودگی های روی ماسک پخش نشود. ماسک را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. کیسه را محکم ببندید. کیسه پلاستیکی را درون سطل زباله قرار دهید.

استریل نمودن و استفاده مجدد از ماسک ها

استفاده درست ماسک در مقابله با کرونا | پزشکت

  • بیشتر ماسک های صورت یکبار مصرف هستند.
  • در حالت ایده آل، ماسک صورت پس از خیس شدن یا استفاده از پوشش داخلی، نباید دوباره مورد استفاده قرار بگیرند.

به ندرت می توان آنها را برای استفاده مجدد استریلیزه کرد. اگر می خواهید از ماسک استفاده مجدد کنید، باید آن را خشک نگه دارید تا مدت زیادی طول بکشد. لطفاً هنگام خارج کردن ماسک، آن را زیر چانه قرار ندهید تا میکروب های آنجا به ماسک وصل نشوند. ماسک های استفاده شده را روی هیچ سطحی نگذارید زیرا سطوح می تواند منبع عفونت باشد

نحوه استریل ماسک پارچه

ممکن است بتوانید آن ها را بعد از شستشو، ضد عفونی، خشک کردن مناسب دوباره از آن ها استفاده کنید.

نحوه استریل ماسک جراحی

در صورتی که ماسک شما هنوز خشک است و به لایه ها و داخل آن دست نزده اید، آن را درون یک کیسه قفل زیپ دار با ژل خشک شده قرار دهید. ژل رطوبت را جذب کرده و ماسک را خشک نگه می دارد. اگر ماسک سالم باشد می توانید بعد از 3 روز دوباره استفاده شود؛ اما اگر توسط فرد آلوده استفاده شده باشند، هرگز نباید از آن استفاده مجدد یا به اشتراک گذاشته شود.

نحوه استریل دستگاه تنفس N95

هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، لطفاً آن را در یک ظرف پلاستیکی بسته نگه دارید و ظروف نگهداری آن را مرتباً تمیز کنید. هنگام استفاده مجدد از دستگاه تنفس N95، ماسک استفاده شده را در هوای خشک به مدت 3-4 روز بگذارید تا خشک شود. کووید -19 برای زنده ماندن به یک میزبان احتیاج دارد و می تواند تا 48 ساعت روی یک سطح فلزی، 72 ساعت روی پلاستیک و در مقوا 72 ساعت بماند. اگر دستگاه تنفس 3-4 ساعت خشک شود، ویروس زنده نمی ماند. روش دیگر استریل کردن ماسک N95 با آویزان کردن آن در فر (بدون تماس با فلز) در 70 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه است.

  • ماسک های N95 با نور UV تخریب می شوند.
  • آنها را از نور UV یا نور خورشید دور نگه دارید.
  • رشته ماسک را با نام خود برچسب بزنید تا دیگر کسی از آن استفاده نکند.
  • دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده را دنبال کنید یا حداکثر 5 بار از آن استفاده کنید.

دستورالعمل احتیاط استفاده از ماسک های تنفسی N95

استفاده درست ماسک در مقابله با کرونا | پزشکت

  1. ماسک های آلوده به ترشحات خون، تنفس یا بینی یا سایر مایعات بدن را از بیماران دور کنید.
  2. پس از تماس نزدیک با هر بیمار مبتلا به یک بیمار عفونی که نیاز به اقدامات احتیاطی دارد آن ها را دور بیاندازید.
  3. در صورت امکان برای جلوگیری از آلودگی سطحی دستگاه تنفس، از محافظ صورت استفاده کنید.
  4. هنگام قرار دادن دستگاه تنفسی N95 از یک جفت دستکش تمیز استفاده کنید.

اگر عموم مردم و همچنین کارکنان مراقبت های بهداشتی این اقدامات را رعایت کنند می توانیم از شیوع عفونت به خودمان و همچنین اطرافیان جلوگیری کنیم و همچنین از هدر رفتن لوازم ماسک در هنگام بروز هرگونه بیماری جلوگیری می کنیم. بنابراین اهمیت بهداشت دست و استفاده از سایر تجهیزات محافظ شخصی (PPE) را در زمان نیاز فراموش نکنید.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health/how-to-wear-a-face-mask

https://www.narayanahealth.org/blog/know-about-proper-usage-disposal-and-reuse-of-mask/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز