لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تشخیص کرونا، آنفولانزا و آلرژی

کرونا؟ آنفولانزا؟ سرماخوردگی یا آلرژی؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تشخیص کرونا، آنفولانزا و آلرژی، از یکدیگر نقش بسیار مهمی در روند های درمانی بیماران دارد که می تواند از میزان مرگ و میر و عوارض های ناشی از کروناویروس جلوگیری کند. بر همین اساس متخصصان و پزشکان تلاش کرده اند که علائم هر یک از این بیماری را شناسایی کنند و اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار بدهند.

متخصصان معتقدند که خستگی و بدن درد می تواند هم جزئی از علائم آنفولانزا باشد و هم در کرونا ویروس دیده می شود؛اما تنگی نفس بیشتر در بیماری کرونا ویروس رخ می دهد و آنفولانزا معمولاً باعث تنگی نفس نمی شود. آنها می گویند که ویروس کرونا، آنفولانزا و آلرژی علائم مختلفی دارند.

اگر این علائم را دارید به کرونا شک کنید. 

توجه به ترتیب بروز علائم بیماری کرونا ویروس می تواند یک راه نسبتا آسان و دقیق برای تشخیص بیماری کرونا ویروس از بیماری های مشابه به آن باشد.

بررسی های دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داده که بروز بیماری COVID-19 از یک ترتیب علائم خاصی پیروی می کند و علائم اغلب در یک جهت خاص شروع می شوند. طبق این مطالعه، در حالی که آنفولانزا به طور معمول با سرفه شروع می شود، اولین علامت COVID-19 تب است. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که علائم اصلی کرونا ویروس جدید شامل تب، خستگی، سرفه و تنگی نفس است. آبریزش بینی و خارش چشم جزء علائم کرونا ویروس محسوب نمی شوند. علائم COVID-19 معمولاً 2 تا 14 روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC علامت اصلی COVID-19 را به شرح زیر اعلام کرده است:

  • سرفه
  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • گلو درد
  • بدن درد
  • تب یا لرز
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • از بین رفتن چشایی یا بویایی جدید

با این حال، طبق گفته WHO برخی از افراد آلوده می شوند اما هیچ علائمی را بروز نمی دهند و حتی ممکن است احساس ناراحتی نکنند. این افراد حتی اگر احساس بیماری نداشته باشند هنوز هم می توانند ویروس را به اطرافیان منتقل کنند.

علائم اصلی آلرژی را بشناسید.

کرونا؟ آنفولانزا؟ سرماخوردگی یا آلرژی؟ | پزشکت

آلرژی نسبت به شرایط مشابه خود علائم بیشتری دارد و علائم اصلی آن شامل عطسه، خس خس سینه و سرفه است. COVID-19، مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی، یک بیماری حاد است، یعنی فرد ممکن است تا زمان بروز علائم احساس بیماری نداشته باشد. از طرف دیگر، آلرژی معمولاً مزمن است و با علائم خاموش و در طی هفته ها، ماهها یا حتی سالها بروز می کند.

متخصصان و پزشکان معتقدند که آلرژی نباید باعث تب و بدن درد شود. آلرژی همچنین ممکن است به خصوص در افراد مبتلا به آسم باعث خس خس سینه شود.

علائم آلرژی در محیط های مختلف متفاوت است و در هنگام قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، گرده گل، یا شوره حیوانات بدتر می شود، در حالی که علائم سرماخوردگی بدون توجه به زمان روز، آب و هوا، محل یا سایر عوامل محیطی ادامه می یابد.

بیماری ژنتیک

سرماخوردگی مانند COVID-19، به احتمال زیاد منجر به بروز علائم عمومی مانند تب، سردرد و بدن درد می شود در حالی که آلرژی معمولاً فقط دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم آلرژی با آنتی هیستامین و سایر داروهای خاص آلرژی بهبود می یابد. سرماخوردگی بیشتر به مواد ضد احتقان، استامینوفن، مایعات و استراحت پاسخ می دهد. از طرفی هم مواردی مانند تنگی نفس، سرفه، خستگی، سردرد و گلودرد می تواند علائم COVID-19 یا آلرژی باشد؛ اما خارش چشم و عطسه به طور کلی فقط علائم آلرژی است.

علائم  آنفولانزا را از کرونا تشخیص دهید.

آنفولانزا نوعی بیماری تنفسی است که در اثر ویروس ایجاد می شود. آنفولانزا بسیار مسری است و به طور طبیعی توسط سرفه و عطسه و لمس دست فرد آلوده منتشر می شود. بزرگسالان 1-2 روز قبل از ابتلا به علائم و حداکثر تا 7 روز پس از شروع بیماری ناقل ویروس و مسری هستند. این بدان معنی است که ممکن است، ویروس آنفولانزا را قبل از اینکه حتی بدانید آلوده هستید، انتشار دهید.

علائم آنفولانزا تا حدودی شبیه به علائم کرونا ویروس است و هر دو منجر به تب و بدن درد می شوند اما معمولاً در آنفولانزا تنگی نفس بروز نمی کند. با این حال، اگر سرفه، خستگی و تب دارید، ممکن است مبتلا به COVID-19 باشید. در آنفولانزا ممکن است علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال وجود داشته باشد که در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع تر است. به طور معمول، علائم آنفولانزا حدود 1 هفته طول می کشد. با این حال، احساس خستگی می تواند برای چند هفته ادامه یابد.

علائم اصلی سرماخوردگی

کرونا؟ آنفولانزا؟ سرماخوردگی یا آلرژی؟ | پزشکت

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی بینی و گلو (دستگاه تنفسی فوقانی) می باشد و معمولاً بی ضرر است. بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث این بیماری شوند. كودكان كمتر از 6 سال در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگي هستند، اما بزرگسالان سالم هم مي توانند سالانه دو يا سه بار به آن مبتلا شوند. علائم بیماری در بیشتر افراد طی یک هفته یا 10 روز بعد از ابتلا، بهبود می یابند. علائم ممکن است در افرادی که سیگار می کشند طولانی تر باشد. اگر علائم بهبود پیدا نکردند، به پزشک مراجعه کنید. علائم سرما خوردگی معمولاً یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرما خوردگی ظاهر می شود.

علائم ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد و بیشتر شامل موارد زیر است:

  • عطسه
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • تب درجه پایین
  • احساس ضعف
  • درد خفیف بدن یا سردرد خفیف

ترشحات بینی شما ممکن است شدیدتر و به رنگ زرد یا سبز تغییر رنگ دهد زیرا سرما خوردگی روندی است که باید دوره خودش را طی کند. این علائم، نشان دهنده عفونت باکتریایی نیستند.

آنفولانزا و سرماخوردگی را از هم تشخیص دهید.

هم آنفولانزا و هم سرماخوردگی در اثر ویروس ایجاد می شود و می توانند علائم مشابهی داشته باشند؛ بنابراین مهم است که بدانیم فرد مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی می باشد.

  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی در سرماخوردگی نسبت به آنفولانزا بیشتر است.
  • خستگی شدید ناشی از آنفولانزا می تواند هفته ها ادامه یابد. علائم سرماخوردگی به طور کلی خفیف است و حدود 1 هفته ادامه دارد.
  • استفراغ یکی دیگر از تفاوت های اساسی است. استفراغ به طور معمول با سرماخوردگی همراه نیست اما می تواند در آنفولانزا وجود داشته باشد.
  • تفاوت اصلی بین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در این است که آنفولانزا بیشتر شامل تب است. تب می تواند 100 درجه فارنهایت یا بالاتر باشد و 3-5 روز دوام داشته باشد.

متخصصان و پزشکان معتقدند که بسیاری از علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و COVID مشابه یکدیگر هستند و تشخیص آنها از یکدیگر ممکن است دشوار باشد از طرفی هم همه این بیماری ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند، اما نوع ویروس های که منجر به بروز آنها می شود با یکدیگر فرق دارند.

به طور کلی همه علائم در افرادهای مختلف به طور یکسان بروز نمی کنند. با این حال یک تفاوت اساسی بین این سه بیماری و علائم کرونا ویروس وجود دارد. تنگی نفس علامت شایع COVID-19 است که قبل از ایجاد ذات الریه رخ می دهد. به طور کلی، آنفولانزا یا سرماخوردگی باعث تنگی نفس نمی شود مگر اینکه بیماری پیشرفت کند و منجر به بروز ذات الریه شود. آنفولانزا از COVID-19 تقلید می کند، اما معمولاً تنگی نفس در آنفلونزا به اندازه COVID-19 شدید نیست. تنگی نفس در بیماری COVID-19، اغلب 5 تا 10 روز پس از اولین علامت تب رخ می دهد.

عطسه علامت بیماری نیست.

کرونا؟ آنفولانزا؟ سرماخوردگی یا آلرژی؟ | پزشکت

آبریزش بینی، درد صورت، آبریزش بینی و خارش چشم از علائم رایج آلرژی یا سرماخوردگی است و معمولاً در COVID-19 مشاهده نمی شود. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی WHO رایج ترین علائم بیماری کرونا ویروس، تب، خستگی و سرفه خشک است.  “برخی از بیماران ممکن است درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. بررسی ها نشان می دهد که ر بیش از 1000 بیمار از چین، گرفتگی بینی فقط از هر 20 بیمار یک نفر دیده می شود.

کدام بیماری های ویروسی مرگبار تر است؟

متخصصان معتقدند که تقریبا هیچ کسی از ابتلا به بیماری سرماخوردگی نمی میرد و بیشتر آلرژی های فصلی می توانند خطرناک و آزار دهنده باشند؛ اما آنفولانزا سالانه منجر به بیش از 12000 الی 61000 مورد مرگ در ایالات متحده می شود. COVID-19 به راحتی در بین جمعیت منتقل می شود. بر همین اساس می تواند منجر به مرگ و میر بیشتری شود. برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس در صورتی که فکر می کنید به این بیماری مبتلا شده اید بهتر است در صورت بروز هرگونه علائم احتمالی سریعا خود را قرنطینه کنید.

علائم شدید COVID-19 که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند عبارتند از:

  • کبودی لب ها
  • دشواری در تنفس
  • درد مداوم یا فشار در قفسه سینه
  • گیجی یا عدم توانایی در بلند شدن

طبق گفته CDC، این موارد نشان دهنده کمبود اکسیژن در جریان خون است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که از هر شش نفری که به COVID-19 مبتلا می شوند، تقریباً یک نفر دچار تنگی نفس می شود و افراد مسن و کسانی که مبتلا به مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت هستند در صورت ابتلا به کرونا ویروس شرایط سخت تری را تجربه خواهند کرد.

واکسیناسیون آنفولانزا، بلی یا خیر؟

کرونا؟ آنفولانزا؟ سرماخوردگی یا آلرژی؟ | پزشکت

علی رغم همپوشانی و تشابه علائم بیماری های ویروسی مانند کرونا ویروس، سرماخوردگی و آنفولانزا، علائم بیماری کرونا ویروس بیشتر به آنفولانزا تشابه دارد تا سرماخوردگی؛ اما از نظر تمایز این دو بیماری متاسفانه تشخیص آنفولانزا از کرونا ویروس تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل به افراد توصیه می شود برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا حتما واکسیناسیون آن را انجام دهند.

تب، بدن درد، سرفه، عطسه می تواند به طور مساوی به هر دو بیماری نسبت داده شود و نگرانی در مورد ادغام این دو بیماری در فصل پاییز وجود دارد. بر همین اساس بهتر است در صورت بروز موارد خفیفی از علائم مشترک این بیماری ها با پزشک مشورت کنید. متخصصان و پزشکان در مورد درمان دارویی این موارد می گویند که به طور كلی، استامینوفن برای تب ها توصیه می شود. قطره سرفه و شربت سرفه همچنین می تواند به نازک ترشحات مخاط کمک کند و برای گرفتگی بینی ممکن است آنتی هیستامین ها مفید باشند.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/flu-allergies-coronavirus-different-symptoms

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز