لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارکرونا

مدت زمان بهبودی مبتلایان به کروناویروس

مدت زمان بهبودی مبتلایان به کروناویروس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

با شیوع بیماری کرونا ویروس و افزایش احتمال مبتلایان و یا ناقل بودن اعضاء یک خانواده شاید مهمترین مسئله و نگرانی افراد مدت زمان بهبودی مبتلایان به کروناویروس باشد. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه مدت طول می کشد تا یک فرد مبتلا به کرونا سلامتی خودش را به طور کامل به دست آورد. حتی شما با خیال راحت می توانید در کنار او زندگی کنید.

بیماری COVID-19 عمدتا از طریق قطرات تنفسی از شخص به فرد دیگر منتقل می شود. بنابراین وقتی کسی سرفه و یا عطسه می کند و یا حرف می زند و یا حتی در نزدیک شما آواز می خواند خطر آلوده شدن شما به ویروس و ابتلا به کرونا افزایش پیدا می کند. از طرفی هم اگر فردی به کورو ویروس آلوده شود ممکن است بسته به شدت بیماری 11 روز طول بکشد تا علائم اولیه آن ظاهر شوند. مدت زمان بهبودی مبتلایان به کروناویروس حداقل دو هفته طول می کشد. اما در موارد جدی تر و شدیدتر که بیمار به بستری شدن نیاز داشته باشد. حتی ممکن است زمان بهبودی او تا شش هفته ادامه پیدا کند.

مدت زمان بروز علائم بعد از ابتلا

مدت زمان بهبودی مبتلایان به کرونا ویروس | پزشکت

همه مبتلایان به بیماری کرونا ویروس علائم آن را بروز نمی دهند. طبق گفته های سازمان بهداشت جهانی (WHO) این بیماری در 80٪ از مبتلایان بدون بروز علائم خاصی برطرف می شود و یا در صورت بروز علائم بیماری ممکن است خفیف باشند.

با این وجود، افرادی که دچار این بیماری می شوند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

سایر افراد مبتلا به COVID-19 علائمی مانند سردرد، گلودرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال را گزارش داده اند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید علائم ممکن است 2-14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود؛

اما بررسی های اخیر توسط متخصصان ایمنیولوژیست ایالات متحده که در مجله طب داخلی منتشر شده است، مدت زمان ابتلا به بیماری از زمان شروع تا بروز علائم را کمتر اعلام کرده است. آنها بیش از 180 مبتلا به COVID-19 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که به طور متوسط​​، بیش از پنج روز طول می کشد تا علائم COVID-19 دیده شود. این تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که 97٪ افرادی که به ویروس مبتلا می شوند 11 روز پس از ابتلا به این ویروس علائم را تجربه می کنند. هر یک از این علائم می تواند در هر زمان در طول دوره بیماری، از روز اول تا روزهای آخر بروز کند.

عوامل موثر در مدت زمان بهبودی مبتلایان به کرونا

مدت زمان بهبودی مبتلایان به کرونا ویروس | پزشکت

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، مدت زمان بهبودی کامل مبتلایان به کرونا ویروس که بعد از آن می توان با خیال راحت زندگی کرد به عوامل زیادی بستگی دارد و در بیماران مختلف، فرق دارد.

اما بر اساس اعلام CDC تا حدودی این بازه زمانی به سه عامل مهم بستگی دارد، از جمله:

بیماری ژنتیک
  • 10 روز از شروع علائم بیمار به طور کامل گذشته باشد.
  • علائم بیماری مانند سرفه و تنگی نفس در بیمار بهبود یافته است.
  • بیمار حداقل 24 ساعت بدون مصرف داروهای کاهش دهنده تب علائمی از تب نداشته باشد.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که افرادی که از COVID-19 بهبود می یابند، هنوز هم ممکن است تا یک مدت زمان طولانی علائمی مانند اختلال در تنفس، خستگی، سرفه یا سردرد مداوم داشته باشند. ویلیام شافنر، پزشک متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه وندربیلت دانشکده پزشکی در این باره می گوید: مبتلایان به کرونا بعد از بهبودی مسری و انتقال دهنده ویروس نیستند. اما بهبودی جسمی کامل در برخی افراد ممکن است طول بکشد. بر اساس گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، اگر فردی تست COVID-19 مثبت داشته باشد اما علائمی از بیماری را بروز ندهد 10 روز بعد از اعلام آزمایش خود می تواند از قرنطینه خارج شود و در کنار سایر اعضاء خانواده زندگی کنند. اما افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است به مدت زمان زیادی برای بهبودی نیاز داشته باشند و قرنطینه آن ها طولانی تر شود.

تست کرونا بعد از بهبودی و شرایط خروج از قرنطینه

مدت زمان بهبودی مبتلایان به کرونا ویروس | پزشکت

برخی از مبتلایان به کرونا پس از بهبودی صرف نظر از اینکه علائمی از بیماری را دارند یا نه ممکن است بخواهند دوباره تست کرونا بدهند. تا ببینند آیا هنوز ویروسی در بدن آن ها وجود دارد یا ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در چنین شرایطی می گوید اگر نتیجه دو آزمایش پشت سر هم از بیمار با حداقل 24 ساعت فاصله از همدیگر منفی باشند بیمار می تواند از قرنطینه خارج شود. این قانون برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف هم صدق می کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به اطرافیان بیماران توصیه می کند تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض فرد بیمار خودشان را قرنطینه کنند. این مدت زمان به دوره نقاهت ویروس بستگی دارد. حتی ممکن است مدت زمان مواجهه با ویروس تا شروع علائم دو هفته طول بکشد.

دوره نقاهت کرونا ویروس

مدت زمان آلوده شدن افراد به انواع ویروس تا بروز علائم ابتلا به بیماری را دوره نقاهت بیماری می گویند که این دوره می تواند برای پیشگیری و کنترل بیماری بسیار حیاتی باشد. تشخیص این دوره برای مسئولان بهداشت از اهمیت خاصی برخوردار است. به آن ها اجازه می دهد تا افرادی را که در معرض ویروس قرار گرفته اند را شناسایی و در صورت امکان قرنطینه کنند. اما قرنطینه بیماران مبتلا به ویروس های که دوره نقاهت خیلی طولانی یا کوتاه دارند، ممکن است دشوار باشد.

برخی از بیماری ها، مانند آنفلوانزا، دوره نقاهت کوتاه مدت دو یا سه روز دارند و ممکن است افراد قبل از بروز علائم بیماری، ویروس را به افراد دیگر منتقل کنند. برای همین در مورد بیماری آنفولانزا قرنطینه و جداسازی بیماران، غیرممکن است. با این حال، ویروس SARS، دوره تقاهت حدود پنج روزه دارد و چهار یا پنج روز پس از شروع علائم طول می کشد تا بیماران بتوانند ویروس را منتقل کنند. همین امر باعث شد تا مسئولان بهداشت بتوانند این ویروس را متوقف و به طور مؤثر شیوع آن را مهار کنند. مسئولان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زنند که کرونا ویروس جدید دارای دوره نقاهت 2 تا 14 روز است. متاسفانه شناسایی عفونت بر اساس علائم ظاهری امکان پذیر نیست. در بسیار مواقع ممکن است بیمار علائمی بروز ندهد.

برای خارج شدن از قرنطینه با پزشک مشورت کنید.

مدت زمان بهبودی مبتلایان به کرونا ویروس | پزشکت

توصیه های CDC برای مواجهه با سایر بیماران در خارج از منزل به نوع برخورد و تماس افراد بستگی دارد. حتی تماس نزدیک مانند بغل کردن و بوسیدن با رعایت نکات بهداشتی ممکن است ایمن تلاقی شود. شما فقط باید در خانه حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی خود با بیمار را رعایت کنید. این که شما فکر کنید حتما در کنار بیمار به ویروس آلوده شده اید و ناقل هستید لزوما به شما این آزادی و اجازه را نمی دهد که از خودتان محافطت نکنید. یا پروتکل های بهداشتی را زیر پا بگذارید.

Supriya Narasimhan، دکتر اپیدمیولوژیست، رئیس بخش بیماریهای عفونی و مدیر پزشکی پیشگیری از عفونت در مرکز پزشکی سانتا کلارا ولی در کالیفرنیا در این باره می گوید که خیلی مهم است که همه ما حتی بهبود یافتگان از کرونا ویروس تا زمانی که شیوع این بیماری مهار نشود اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنیم. وقتی که یک بیمار بهبود یافته احساس سلامتی و بهبودی کامل را پیدا می کند و تصمیم می گیرد که از قرنطینه خارج شود باید به سلامت افراد دیگر جامعه و حتی اعضاء خانواده اهمیت دهد. به همین علت بهترین راهکار این است حداقل در مورد اطمینان از بهبودی کامل خودشان با پزشک مشورت کنند.

وی معتقد است برخی از بیماران بعد از بهبودی خود بیشتر از خودشان محافظت و مراقبت کرده و رعایت حال دیگران را می کنند. همین باعث می شود اطرافیان آن ها هم شرایط را درک کرده و پروتکل بهداشتی را رعایت کنند که در این شرایط ممکن است مشکلی برای اعضاء خانواده بیمار پیش نیاید. اما بیماران بهتر است به محض احساس بهبودی و سلامتی با پزشک خود یک مشورت داشته باشند. برای خارج شدن از قرنطینه و بغل کردن اعضاء خانواده خود زیاد عجله نکنند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

 

منابع:

https://www.health.com/condition/infectious-diseases/coronavirus/when-is-it-safe-to-be-around-someone-who-has-recovered-from-covid-19

https://www.health.com/condition/infectious-diseases/coronavirus/how-long-does-coronavirus-last

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز