لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های تنفسی و ریهعمومی و داخلیکرونا

افسانه های کرونا

افسانه های کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 به گفته پزشکان و متخصصان بهداشت، گسترش سریع ویروس کرونا با انتشار اطلاعات نادرست و فریب کاری دنیای مجازی همراه شده است. در حالی که کشورهای مختلف در سراسر جهان برای پیشگیری از شیوع و درمان ویروس مبارزه می کنند، اطلاعات نادرست و افسانه های کرونا باعث شده است که مبارزه با ویروس کشنده Covid-19 تا حدودی دشوار و سخت شود. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) لیستی از افسانه ها  کرونا را گردآوری کرده است که مردم بتواند واقعیت های کرونا و بیماری آن را از اطلاعات غلط و غیر واقعی تشخیص دهند و سعی کنند تا جایی که امکان دارد اضطراب ابتلا به کرونا را کاهش دهند و با رعایت اقدامات احتیاطی مانند شستن صحیح دست ها و پوشاندن دهان هنگام سرفه کردن از ابتلا به این بیماری و شیوع آن پیشگیری کنند.

افسانه اول

شستشوی مکرر بینی با محلول نمک از تجمع ویروس جلوگیری می کند.

واقعیت

براساس سازمان بهداشت جهانی، “هیچ مدرکی” وجود ندارد که شستشوی مرتب بینی با محلول نمک، افراد را از ابتلا به ویروس محافظت کند. اما شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد شستشوی منظم بینی با محلول نمکی می تواند به افراد در بهبودی سریعتر علائم سرماخوردگی کمک کند.

افسانه دوم

افسانه های کرونا | پزشکت

آنتی بیوتیک ها در جلوگیری و معالجه کورنا ویروس جدید مؤثر هستند.

واقعیت

تجویز آنتی بیوتیک ها در درمان و پیشگیری این بیماری هیچ تاثیری ندارد. زیرا آنتی بیوتیک ها فقط بر روی باکتری ها تاثیر دارند و از آنجا که coronavirus جدید یک ویروس است، آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری تاثیری نخواهد داشت. در حال حاضر، هیچ گونه واکسن یا درمان خاصی برای ویروس وجود ندارد. اما طبق گفته سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر برخی از درمان های خاص برای كروناویروس جدید تحت بررسی قرار گرفته اند، اما این روش ها باید از طریق آزمایشات بالینی ارزیابی شوند

افسانه سوم

استفاده از خشک کن های دستی و حوله در کشتن ویروس مؤثر هستند.

واقعیت

طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی، خشک کن های دستی در کشتن کوروی ویروس های جدید هیچ تاثیری ندارد و این سازمان توصیه می کند که افراد باید برای محافظت در برابر ویروس مرتباً دستان خود را با الکل تمیز کرده و یا آن ها را با آب و صابون بشویند.

افسانه چهارم

افسانه های کرونا | پزشکت

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس جدید نقش موثری دارند.

بیماری ژنتیک
واقعیت

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، اسکنرهای حرارتی فقط می توانند افراد مبتلا به تب را شناسایی کنند. اما با این حال، اسکنرها نمی توانند افرادی را که به ویروس آلوده شده اند. ولی هنوز تب را بروز نداده اند را تشخیص دهند.

افسانه پنجم

 دریافت نامه یا بسته پستی از چین باعث ابتلا فرد به ویروس کرونا می شود.

واقعیت

به گفته WHO، دریافت نامه و یا بسته پستی از چین باعث ابتلا فرد به بیماری کرونا نمی شود زیرا این  ویروس نمی تواند در طولانی مدت روی اشیاء و سطوح زنده باقی بماند. از طرفی قطرات حاوی ویریون یا خود ویروس ممکن است در طولانی مدت نتواند در خارج از بدن انسان زنده بماند.

افسانه ششم

 حیوانات خانگی هم می توانند coronavirus را انتشار دهند.

واقعیت

علی رغم ادعاهای متعددی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، براساس سازمان بهداشت جهانی هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه وجود ندارد. این سازمان به کسانی که با حیوانات خانگی در تماس هستند توصیه می کند که دست خود را با آب و صابون شستشو دهند، و از شیوع باکتری های متداول مانند E Coli و Salmonella پیشگیری کنند.

افسانه هفتم

 خوردن سیر می تواند از ابتلا به عفونت کوراو ویروس جدید پیشگیری کند.

واقعیت

طبق گفته WHO، گرچه سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی داشته باشد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن سیر باعث محافظت در برابر ویروس های جدید می شود. البته سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثر و به سزایی دارد.

افسانه هشتم

 ویروس فقط بر روی افراد مسن یا افراد جوان در معرض خطر تأثیر می گذارد.

واقعیت

طبق گفته این سازمان، كرونا ویروس جدید می تواند افراد را در سنین مختلف حتی کودکان را آلوده كند، اما به نظر می رسد افراد مسن و افرادی که دارای بیماری های پزشکی زمینه ای از قبیل بیماری های آسم، دیابت و قلبی و عروقی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند و در صورت ابتلا ممکن است آسیب پذیر تر باشند. البته میزان شیوع این بیماری در سنین های متفاوت کاملا مختلف است و به صورت زیر می باشد:

  • بچه ها تقریبا به این بیماری مبتلا نمی شوند در صورت ابتلا علائم بسیار خفیفی را بروز می دهند و می تواند گفت تقریبا در بین آن ها مرگ و میر وجود ندارد.
  • با بالارفتن سن احتمال ابتلا این بیماری افزایش پیدا کرده و باعث تلفات 0.2 درصدی در افراد زیر چهل سال شده است.
  • بعد از آن احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سن های بالاتر و مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و عصبی بیشتر می شود و به تناسب آن میزان مرگ و میر در بین این افراد بیشتر خواهد بود.
افسانه نهم

افسانه های کرونا | پزشکت

 واکسن های ضد پنومونی فرد را از خطر ابتلا به ویروس جدید محافظت می کند.

واقعیت

به گفته آژانس بهداشت جهانی، درحال حاضر هیچ واکسنی حتی واکسن ها پنومونی تاثیر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ندارد. چون کرونا یک ویروس کاملا جدیدی است که به واکسن مخصوص به خودش نیاز دارد.

افسانه دهم

 اسپری کردن الکل یا کلر در بدن می تواند کوروی ویروس جدید را از بین ببرد.

واقعیت

بر طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، الکل و کلر در ضدعفونی کردن سطوح های مختلف مفید هستند و پاشیدن موادی مانند الکل یا کلر بر روی لباس ها یا غشاهای مخاطی مانند چشم و دهان مضر و خطرناک می باشد.

 افسانه یازدهم

 لامپ های ضد عفونی کننده ماوراء بنفش می توانند ویروس را از بین ببرند.

واقعیت

لامپ های UV نباید روی پوست دست استفاده شوند زیرا تابش اشعه ماوراء بنفش این لامپ ها می تواند باعث سوزش پوست دست گردد.

 افسانه سیزدهم

برای پیشگیری از کرونا باید از دست دادن به اطرافیان پرهیز کنیم.

واقعیت

به گفته کارشناسان یکی از راهکارهای که افراد باید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به طور جدی در نظر بگیرند، این است که از دست دادن به اطرافیان پرهیز کنند. به نظر می رسد این راهکار بیشتر مانند یک افسانه باشد اما در واقع محدود کردن تماس، به خصوص بوسیدن برای جلوگیری از شیوع coronavirus موثر است.

افسانه چهاردهم

افسانه های کرونا | پزشکت

 پوشیدن ماسک، افراد را از ابتلا به از ویروس محافظت می کند.

واقعیت

بسیاری از مردم دوست دارند فکر کنند که با استفاده از ماسک به این بیماری مبتلا نمی شوند. اما مشکل اصلی این است که افرادی که ماسک ها را به درستی استفاده نمی کنند. این در حالی است که ما دو نوع ماسک داریم:

ماسک ساده یا جراحی که افراد معممولی می توانند از آن استفاده کنند.

ماسک  N95 که بیشتر برای کارمندان مراقبت های بهداشتی کاربرد دارد و گفته می شود این ماسک می تواند ذرات موجود در هوا را با 95٪ کارآیی فیلتر کند. اما این ماسک ها بعد از استفاده طولانی مدت ممکن است خودشان به ویروس آلوده شده و منجر به مشکلات تنفسی شوند. این ماسک بیشتر برای کسانی که به بیماری کروناویروس مبتلا شده اند کاربرد دارد نه برای فرد سالم.

 افسانه پانزدهم

بستن مرزها باعث متوقف شدن انتشار ویروس می شود.

واقعیت

 این یک نوع ویروس تنفسی و شیوع و انتشار آن از ماهیت خود ویروس منشاء می گیرد و بستن مرزها و ممنوعیت سفر زیاد مؤثر نیست و بیشتر باعث ترس بین مردم و ایجاد هرج و مرج می شود و غالباً بی نتیجه است.

 افسانه شانزدهم

 ویروس کرونا همان SARS است.

واقعیت

 در حال حاضر دو تاج کورو ویروس مختلف (SARS و MERS ) وجود دارد که باعث عفونت شدیدتر در انسان می شود و کورو ویروس از خانواده SARS می باشد. ابتلا به ویروس MERS منجر به بیماری سندرم تنفسی کورنا ویروس خاورمیانه (MERS-CoV) و SARS به بیماری سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس (SARS-Cov) منتهی می شود، که هر دو ویروس منجر به بروز علائم شدیدی خواهند شد. SARS از نظر میزان تلفات گزارش شده شدیدتر بود. اما کورو ویروس شیوع بیشتری داشته است و بسیاری از افراد به راحتی آلوده می کند.

متاسفانه قدرت سرایت ویروس انتقال یافته کرونا به انسان ها نسبت به دو نوع قبلی بیشتر است اما قدرت بیماری زایی آن تا حدودی کمتر می باشد. ویروس SARS در زمان شیوع خود باعث 10درصد و اپیدمی MERS  موجب 35درصد مرگ و میر شدند ولی میزان شیوع و انتشار آن ها بسیار کم بود. اما در مورد ویروس کرونا میزان شیوع نسبتا زیاد و مرگ و میر آن به طور متوسط 8/2% می باشد.

افسانه هفدهم

داروهای گیاهی و سایر داروها می توانند به درمان ویروس جدید کمک کنند

واقعیت

براساس WHO، هیچ داروی خاصی برای درمان ویروس جدید توصیه نشده است. با این حال، افراد آلوده به ویروس باید برای رفع و درمان علائم خود مراقبت های لازم را انجام دهند، و افراد مبتلا به بیماری شدید به مراقبت های ویژه نیاز دارند.

منابع:

https://www.businessinsider.com/coronavirus-myths-debunked-wuhan-china-2020-2

https://www.aljazeera.com/news/2020/02/dispelling-myths-coronavirus-outbreak-200202093426388.html?utm_source=website&utm_medium=article_page&utm_campaign=read_more_links

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/coronavirus-news-myths-information-spread-pets-vaccine-medicine-a9361491.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز