لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلیکرونا

کرونا ویروس و بیماران دیابتی

کرونا ویروس و بیماران دیابتی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بدون شک با شیوع و گسترش بیماری کرونا همه افراد باید مراقب باشند تا از ابتلا به تاج ویروس ناشی از COVID-19 پیشگیری کنند اما مبتلایان به دیابت نوع 1 یا نوع 2 باید در این زمینه محتاط تر باشند. خطر ابتلا به کرونا در این بیماران نسبت به بقیه بالاتر نیست. اما ابتلا این بیماران به کروناویروس به خصوص در صورت عدم کنترل مناسب دیابت می تواند منجر به بروز عوارض شدیدتری نسبت به سایرین گردد.در این محتوی به بررسی کرونا ویروس و بیماران دیابتی میپردازیم.

 مشورت با پزشک در مبتلایان به دیابت

کرونا ویروس و بیماران دیابتی | پزشکت

بیماران دیابتی بهتر است در دوران قرنطینه، یک برنامه پزشکی مجازی برای خود پیدا کنند و به طور مجازی با پزشک در ارتباط باشند و با مشورت از او، دوزهای انسولین مورد استفاده خودشان را برای حفظ سطح قند خون سالم تنظیم کنند.

در هنگام مشورت با پزشک، بیماران باید موارد زیر را از وی بپرسند:

  • چگونه می توانم داروهای دیابت خود را تنظیم کنم؟
  • چند وقت یکبار باید قند و کتون خون خود را بررسی کنم؟
  • چه داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا برای من بی خطر هستند و در صورت ابتلا به این موارد چه اقداماتی را انجام دهم؟

برخی از داروهای بدون نسخه که علائم ویروس مانند تب یا سرفه را برطرف می کنند می توانند بر میزان قند خون بیماران تأثیر بگذارند. بسیاری از داروهای سرفه و سرماخوردگی سرشار از قند هستند، که می تواند قند خون را افزایش دهند. دوزهای زیاد آسپرین یا ایبوپروفن می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. استامینوفن می تواند باعث ایجاد نتایج کاذب زیاد در یک مانیتور مداوم گلوکز شود. بر همین اساس دیابتی ها باید قبل از مصرف هر نوع دارو بدون نسخه حتما، با پزشک خود مشورت کنند و در صورت داشتن علائم DKA مانند خستگی، ضعف، بدن درد، استفراغ یا درد شکم و تنگی نفس با پزشک خود تماس بگیرند.

دیابت و کروناویروس

کرونا ویروس و بیماران دیابتی | پزشکت

مطالعات اولیه نشان داده است که حدود 25٪ از افرادی که به علت عفونت شدید ناشی از COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند به دیابت مبتلا بودند و بیشتر آن ها به علت بروز عوارض جانبی شدید جان خودشان را از دست داده اند چون افزایش سطح قند خون، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و باعث می شود که بیماران نتوانند در برابر عفونت مقابله کنند. این خطرات و احتمال ابتلا به عفونت شدید کورو ویروس در دیابتی های که بیماری دیگر مانند بیماری قلبی یا ریوی دارند به مراتب بیشتر است.

عفونت می تواند خطر عوارض دیابت مانند کتواسیدوز دیابتی (DKA) و سپسیس را افزایش دهد. برای درمان سپسیس، پزشکان باید سطح مایعات و الکترولیت بدن بیمار را کنترل کنند. DKA باعث از بین رفتن الکترولیت ها و سخت تر شدن شرایط کنترل سپسیس می شود.

دیابت و خطر شیوع بیماری کرونا

کرونا ویروس و بیماران دیابتی | پزشکت

همه ما می دانیم که در زمان شیوع بیماری کرونا ویروس باید تا حد امکان در منزل خود بمانیم و از خانه خارج نشویم. این قانون شامل حال بیماران مبتلا به دیابت هم می شود و این بیماران باید به مراتب بیشتر این قانون را رعایت کنند. بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن، ماندن در خانه تا حد ممکن و رعایت بهداشت فردی است. بیماران باید حتما قبل از تزریق انسولین حداقل 20 ثانیه دستان خود را با آب گرم و صابون بشویند. COVID-19 می تواند اشتهای بیماران را کاهش دهد و بر میزان انرژی مورد نیاز افراد تاثیر منفی بگذارد. بدن بیماران در هنگام بیماری به مایعات زیادی نیاز دارند، پس این افراد باید آب زیادی بنوشند.

بیماری ژنتیک

هر دو نوع دیابت نوع 1 و 2 می توانند خطر شیوع COVID-19 را افزایش می دهد. علاوه بر آن، دیابت نوع 2 می تواند بروز بیماری های عفونی و بیماری های مشترک را افزایش داده و دیابت نوع 1 خطر ابتلا به عوارض و مرگ و میر در این بیماران را بالا می برد.

طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا در بین مبتلایان به کروناویروس افراد دیابتی نسبت به افراد فاقد دیابت میزان عوارض و مرگ و میر بسیار بالاتری را داشته اند چون اختلال در پاسخ سیستم ایمنی بدن دیابتی ها باعث ضعیف شدن ایمنی بدن و آسیب پذیری بیشتر آن ها در برابر عفونت می شود.

 هایپرگلیسمی

هایپرگلیسمی (که در صورت داشتن قند زیاد، یا گلوکز در خون ایجاد می شود) می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن بیماران دیابتی را مختل کند و افراد را در معرض عفونت قرار دهد.

اختلال در سیستم گردش خون

دیابت می تواند بر روی سیستم گردش خون بیماران تاثیر بگذارد و بهبودی این بیماران را به تاخیر بیاندازد. از طرفی هم التهاب بدن ناشی از دیابت کنترل نشده می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را در برابر عوامل بیماری زا را کاهش دهد.

دیابت بارداری

زنان بارداری که دیابت بارداری دارند به مراتب در برابر عفونت و بیماری آسیب پذیرتر هستند و این افراد باید حتما در خانه بمانند و راه های پیشگیری از ابتلا به کروناویروس را رعایت کنند.

سخت شدن مدیریت بیماران مبتلا به دیابت با ابتلا به کرونا

کورو ویروس ها می تواند باعث بروز علائم و عوارض شدیدتری در افراد مبتلا به دیابت و همچنین در افراد مسن شود. با ابتلا افراد به کورنا ویروس، بدن بیماران سعی می کند با آزاد کردن گلوکز (قند) ذخیره شده در جریان خون با ورود ویروس به بدن مبارزه کند اما از آنجایی که بدن افراد دیابتی نمی تواند انسولین زیادی تولید کند، بنابراین قند خون این بیماران در صورت ابتلا به کرونا افزایش می یابد و مدیریت دیابت را سخت تر می کند.

سایر اختلالات

برای اکثر افراد، کورنوویروس یک بیماری خفیفی است که باعث بروز علائم ظاهری خاصی نمی شود اما در افراد دیابتی حتی ممکن است باعث عوارض جدی تر و همچنین مشکلات طولانی مدت مربوط به چشم، پا و سایر نواحی بدن و حتی مرگ بیماران شود.

پیشگیری از کرونا ویروس در دیابتی ها

کرونا ویروس و بیماران دیابتی | پزشکت

بیماران دیابتی باید علائم شایع coronavirus مانند سرفه مداوم و یا جدید همراه با درجه حرارت بالا را بشناسند و در صورت بروز احتمالی علائم کروناویروس راهکارهای زیر را در نظر بگیرند:

  • به اندازه کافی استراحت کنند.
  • تماس با حیوانات خانگی را محدود کنند.
  • به طور مرتب قند خون خود را در خانه بررسی کنند.
  • دارو و انسولین مورد نیاز خود را به اندازه چند هفته ذخیره کنند.
  • در صورت بروز علائم بهتر است این بیماران به داروخانه یا بیمارستان مراجعه نکنند.
  • توصیه های پزشک عمومی خود را جدی بگیرند و داروهای خود را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنند.
  • فاصله اجتماعی و یا فیزیکی را با اطرافیان خود رعایت کرده و حدود یک متر و نیم از دیگران فاصله بگیرند.
  • در صورتی که اطرافیان فرد و یا خود بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا هستند باید از شروع علائم به مدت 14 روز در خانه بماند.
  • علائم فشار خون بالا (هایپرگلیسمی)، مانند ادرار بیش از حد معمول (به خصوص در شب)، تشنگی زیاد، سردرد، خستگی و بی حالی را بشناسند و در صورت بروز این علائم سریعا با پزشک خود تماس بگیرند.
  • برای تامین انرژی مورد نیاز خود در طول روز آب زیاد و نوشیدنی های که زیاد شیرین نشده اند (مانند آب میوه یا کولا غیر رژیمی یا لیموناد) را بنوشیند و میان وعده های زیادی را مصرف کنند.
  • مبتلایان به دیابت نوع 1، حداقل هر چهار ساعت یکبار به خصوص در طول شب، قند خون خود را بررسی کنند و در صورت بالا بودن میزان آن با پزشک خود تماس بگیرند.
  • سعی کنند به طور روزانه پاهای روزانه خود را از نظر زخم دیابتی بررسی کرده و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند و در منزل فعالیت لازم را داشته باشند.

استرس، COVID-19 و سلامت غدد درون ریز

کرونا ویروس و بیماران دیابتی | پزشکت

به جرات می توان گفت همه گیری های COVID-19 باعث بروز نگرانی و اضطراب در بین افراد شده است.

نیاز به قرنطینه، نگرانی های مالی، اندوه از دست دادن اطرافیان و ترس از ناشناخته ها همه می تواند به اضطراب و اختلالات خواب منجر شود. البته استرس در حال حاضر اجتناب ناپذیر است، اما سیستم غدد درون ریز بدن تا حدودی می تواند پاسخ بدن را نسبت به استرس و نگرانی را کنترل کنند. اما ممکن است در برخی افراد مبتلا به شرایطی مانند سندرم کوشینگ، تیروئیدیت هاشیموتو یا دیابت، سیستم غدد درون ریز به درستی کار نکند و باعث بروز عوارض جدی تر شود. بر همین اساس این بیماران باید راهکارهای مدیریت استرس را یاد بگیرند و تا جایی که می توانند استرس خود را کنترل کنند.

تاثیر استرس مزمن در کرونا ویروس

استرس مزمن در زمان شیوع بیمارهای همه گیر و جهانی می تواند منجر به افزایش سطح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس شود.

کورتیزول یک هورمون مورد نیاز بدن است که در تنظیم شرایط زیر بسیار موثر است:

  • تمرکز
  • التهاب
  • قند خون
  • فشار خون
  • تعادل آب
  • متابولیسم
  • در زنان باردار نقش مهمی در رشد جنین دارد.

کورتیزول (همراه با آدرنالین) به عنوان پاسخ به استرس آزاد می شود و در صورتی که افراد احساس خطر می کنند و بدن وارد حالت دفاعی “جنگ یا پرواز” می شود تعادل این هورمون ها مختل شده و توانایی افراد در خوابیدن مختل و باعث بروز اختلالات خواب می شود.

استرس مزمن طولانی مدت می تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول در بدن و بروز اختلالات زیر شود:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • افزایش وزن
  • مشکلات قلبی
  • مسائل بهداشتی روده
  • مسائل شناختی (مانند مشکلات تمرکز)
  • کاهش ایمنی بدن (یک اثر جانبی به ویژه خطرناک در زمان انتشار سریع ویروس)

بنابراین تمام افراد به خصوص مبتلایان به دیابت باید در طول دوران قرنطینه ضمن مراقبت از جسم خود از روان شان مراقبت کنند و از سطح استرس خود آگاه باشند و تا حد امکان خود را از استرس دور کنند. برخی از تکنیک های کاهش استرس که تأثیر فوری و تأثیر طولانی مدت بر استرس دارند شامل مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا هستند. پس بهتر است دیابتی ها، تکنیک های آرامش و راهکارهای مدیریت استرس را بیاموزند و آن ها را تمرین کنند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

 

منابع:

https://www. diabetes. org. uk/about_us/news/coronavirus

https://www. webmd. com/lung/diabetes-and-coronavirus#1

https://www. endocrineweb. com/conditions/diabetes/diabetes-covid-19

https://www. endocrineweb. com/lifestyle-diet/stress-covid-19-your-endocrine-health

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز