لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلی

خطر استفاده از دستکش های لاتکس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

توصیه های سازمان بهداشت جهانی و مرکز مدیریت بیماری های آمریكا موجب شده است که مردم در جستجوی راه کارهای باشند که آن ها را از آلوده شدن در برابر همه گیری جهانی 19- COVID محافظت کند. یكی از روش هایی که مسئولان بهداشتی به شدت آن را تشویق می کنند، شستشوی دست ها می باشد. چون افراد در طول روز ناخواسته صورت خود را لمس می کنند. ویروس می تواند به راحتی از راه دهان یا بینی وارد بدن افراد شود. ضدعفونی کردن مكرر دستان با آب و صابون یا ضدعفونی کننده های پایه الكلی دست با استفاده از دستورالعمل های صحیح برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کاملا ضروری است. اما از طرفی هم به نظر می رسد که پوشیدن دستكش یكبار مصرف راه حل ساده تری برای پیشگیری از آلوده شدن به کرونا می باشد. در این مقاله به خطر استفاده از دستکش های لاتکس می پردازیم.

دستکش لاتکس و شیوع کرونا

بیشتر دستکش هایی که در بسته های بزرگ در بازار عرضه می شوند استریل نیستند. با خطر آلودگی متقابل و شیوع بیماری همراه هستند. کارکنان مراقبت های بهداشتی در مراکز درمانی باید برای محافظت خود در برابر خون آلوده بیماران، مایعات بدن یا داروهای خاص حتما از دستکش استفاده کنند. علاوه بر آن، مراقبین از بیماران باید در حین مراقبت حتما دستکش های استریل شده بپوشند. افرادی که در محیط های بیرون مانند اغذیه فروشی ها و یا خرده فروشی از دستکش استفاده می کند، ممکن است ساعت ها و شاید هم در طول روز از یک دستکش استفاده کنند. این در حالی است میزان انتقال آلودگی و شیوع ویروس در فردی که با دستکش یک سطح آلوده را لمس می کند. به اندازه میزان انتقال با فردی است که از دستکش استفاده نکرده است. عدم تعویض به موقع دستکش هیچ تفاوتی با عدم شستن دست های شما ندارد.

دستکش لاتکس و خطر آلرژی

خطر استفاده از دستکش های لاتکس | پزشکت

در حقیقت، پوشیدن دستکش ممکن است باعث شود که افراد توجه کمتری به دست های آلوده خودشان داشته باشند. در حالی که افراد بدون دستکش، توجه بیشتری به شستن دست خود می کنند. پوشیدن دستکش راهی مناسب برای به حداقل رساندن آلودگی و تمیز نگه داشتن دستان شما است، اما آن ها فقط در مواقعی که شستن دست ها امکان پذیر نیست برای جلوگیری از آلودگی های شیمیایی یا بیولوژیکی مفید هستند. در صورت استفاده از آن ها باید به موقع تعویض شوند و بعد از آن حتما دستان خود را بشویید. همچنین لازم به یادآوری است که در حالی که صابون یا ضدعفونی کننده دست ممکن است باعث ایجاد درد ناخوشایند شوند. دستکش های لاتکس می توانند باعث واکنش های آلرژیک و تحریک گردند.

مطالعه بیشتر: آلرژی به لاتکس

موارد استفاده از دستکش های یکبار مصرف

مرکز مدیریت بیماری های آمریكا به عموم مردم توصیه می کند که هنگام ضدعفونی کردن محیط یا مراقبت از بیماران  دستكش بپوشند. در اغلب مواقع مانند بیرون رفتن از منزل به منظور انجام کارهای روزمره، پوشیدن دستکش لازم نیست. به جای آن، باید اقدامات پیشگیرانه روزمره مانند رعایت فاصله اجتماعی (حدود 2 متر) از دیگران، شستن دستان با آب و صابون به مدت 20 ثانیه یا استفاده از ضدعفونی کننده دست را انجام دهند.

براساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی WHO استفاده از دستکش توسط مردم در فضای عمومی توصیه نمی شود. یک اقدام پیشگیرانه به حساب نمی آید. پوشیدن دستكش در فضای عمومی به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین نیاز به بهداشت دست ها و ضدعفونی آن ها در برابر حفاظت از بیماری کرونا شود. علاوه بر این استفاده از دستكش، ممكن است منجر به انتقال عامل بیماری زا از یک سطح به سطح دیگر شود. حتی به دلیل لمس صورت موجب انتقال عامل بیماری زا به دهان، بینی و چشم ها شود.

شرایط استفاده از دستکش

خطر استفاده از دستکش های لاتکس | پزشکت

 هنگام تمیز و ضدعفونی کردن محیط

برای محافظت از کرونا بهتر است در هنگام تمیز کاری منزل خود و ضدعفونی کردن محیط حتما دستکش بپوشید. هنگام استفاده بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنید.
  • در مواقع تمیز کاری منزل خود برای ورود هوای تازه به محیط حتما دستگاه های تهویه را روشن کرده و یا پنجره ها را باز کنید.
  • بعد از اتمام کار، دستکش خود را دور انداخته و دست های خودتان را با آب و صابون بشویید.
مراقبت از بیماران

اگر در حال مراقبت از بیمار هستید، بهتر است:

  • هنگام تمیز کردن و گندزدایی سطوح اطراف بیمار یا سایر سطوح پرتماس که ممكن است توسط بیمار لمس شده باشند، از دستكش یكبار مصرف استفاده کنید.
  • هنگام دست زدن و یا تماس با خون، مدفوع یا مایعات بدن مانند بزاق، مخاط، استفراغ و ادرار بیمار حتما از دستكش یكبار مصرف استفاده کنید.
  • پس از استفاده از دستكش یكبار مصرف، آن ها را داخل یک سطل زباله دارای کیسه زباله بیندازید.
  • دستكش را گندزدایی یا مجددا استفاده نكنید.
  • پس از برداشتن دستكش، دست های خود را بشویید.

موارد منع استفاده از دستکش

پوشیدن دستكش به غیر از هنگام تمیز کردن سطوح و مراقبت از بیماران لزوما شما را از ابتلاء به کووید 19 محافظت نمی کند. حتی ممكن است منجر به انتشار ویروس شود. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس هنگام کارهای روزمره و بعد از بیرون رفتن این است که به طور مرتب دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

 راه های دیگر برای محافظت از خود

کرونا ویروس یک بیماری ویروسی تنفسی است و عمدتا از طریق قطراتی که شخص آلوده هنگام سرفه، عطسه یا صحبت پخش می کند، منتشر می شود. شما می توانید با رعایت فاصله اجتماعی از دیگران و شستن دستان خود با آب و صابون در مواقع لزوم و انجام اقدامات پیشگیرانه روزمره، از خودتان محافظت کنید.

دستکش های لاتکس و احساس امنیتی کاذب

خطر استفاده از دستکش های لاتکس | پزشکت

دکتر مری اشمیت، متخصص بیماری های عفونی هیئت مدیره گواهی و استادیار پزشکی بالینی در دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا، می گوید: استفاده از دستکش های لاتکس و یکبار مصرف می تواند “تا حدودی منجر به فریب افراد در برابر محافظت از کرونا ویروس شود و احساس امنیتی کاذبی را ایجاد کند”. وی معتقد است که مردم فکر می کنند که پوشیدن دستکش می تواند یک راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری باشد. این در حالی است که مردم در هنگام استفاده از دستکش صورت خودشان را لمس می کنند. اما دستکش ها به محض آلوده شدن، دقیقا حکم دست های آلوده به ویروس را دارند. به عبارت دیگر، پوشیدن دستکش احساس امنیت کاذب را به افراد می دهد و باعث می شود مردم نسبت به سایر موارد بهداشتی مانند شستن دست ها یا جلوگیری از لمس صورت خود، کمتر توجه کنند.

استفاده از دستکش و احتمال افزایش آلودگی

افرادی که از دستکش استفاده می کنند باید این نکته را در نظر داشته باشند هر چیزی که آن ها با دستان خود لمس می کنند مانند تلفن، کیف پول یا خودپرداز از نظر بهداشتی، آلوده است. پس بعد از تماس با این سطوح نباید بلافاصله صورت خود را لمس کنند. خطر شیوع آلودگی هنگام پوشیدن و درآوردن دستکش هم وجود دارد. قبل از پوشیدن یک دستکش جدید، باید دستان خود را بشویید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. علاوه بر آن هنگام استفاده از دستکش مطمئن شوید که آن ها پاره، پوسته پوسته و تغییر رنگ نداده باشند و آن ها را تا قسمتی از دست خود بکشید تا مچ دست شما را کامل بپوشاند.

استفاده از دستکش در هنگام خرید مواد غذایی

خطر استفاده از دستکش های لاتکس | پزشکت

کارشناسان می گویند پوشیدن دستکش هنگام خرید مواد غذایی احتمالاً خطر ابتلا به ویروس ناشی از COVID-19 را کاهش نمی دهد. بر همین اساس پوشیدن دستکش های یکبار مصرف در هنگام خرید از فروشگاه مواد غذایی هیچ فایده ای برای حفاظت در برابر ابتلا به بیماری ندارد. آن ها معتقدند که استفاده از دستکش های یکبار مصرف می تواند شما را از لمس کردن وسایل آگاه تر کند و همچنین افراد را مجبور می کند تا اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس در نظر بگیرند. هرگونه اقدامات محافظتی و پیشگیری کننده یک مزیت پزشکی و یا مزیت اجتماعی دارد.

پوشیدن دستکش می تواند مزیت های اجتماعی زیادی را به همراه داشته باشد که روشی برای ارسال پیام به دیگران است که احتمال بروز یک بیماری همه گیر وجود دارند. خطر ابتلا به این بیماری برای همه افراد وجود دارد و پوشیدن دستکش در انتقال این پیام موثر است اما به عنوان مزیت پزشکی محسوب نمی شود و دستکش به هیچ وجه جای شستشوی دست یا سایر دستورالعمل های CDC را نمی گیرد. CDC به افرادی که دستکش یکبار می پوشند، توصیه می کند در هنگام درآوردن آن ها، مراحل زیر را انجام دهند:

  • بدون دست زدن به پوست برهنه خود قسمت بیرونی یک دستکش را از قسمت مچ به سمت داخل کف دست بکشید.
  • همان طور که دستکش را در دست خود گرفته اید، آن را نگه دارید.
  • با قرار دادن انگشتان شصت در داخل دستکش دوم از قسمت بالای مچ، دستکش دوم را بگیرید.
  • دستکش دوم را به سمت بیرون بکشید و دستکش اول را درون دوم قرار دهید.
  • دستکش یکبار مصرف را هرگز دوباره استفاده نکنید.

تمیز کردن مواد غذایی

خطر استفاده از دستکش های لاتکس | پزشکت

ویروس COVID-19 می تواند تا 72 ساعت بر روی سطوح خاص دوام بیاورد بر همین اساس مراقبت بیشتر هنگام استفاده از مواد غذایی می تواند خطر قرار گرفتن در معرض ابتلا به این بیماری را در شما کاهش دهد. خرید از فروشگاه ه و سوپرمارکت ها، خطر تماس با ویروس ها را افزایش می دهد چون بسیاری از محصولاتی که شما آن ها را خریداری می کنید ممکن است توسط دیگران از راه هایی مانند عطسه، سرفه و حتی لمس به ویروس آلوده شده باشند. این بدان معنا نیست که شما باید از خرید سوپر مارکت ها منصرف شوید. اما می توانید برای جلوگیری تا از انتشار ویروس به افراد دیگر و سطوح خانه خود هنگام دست زدن به مواد غذایی بیشتر مراقب باشید.

  • بزرگترین خطر خرید از سوپر مارکت ها تماس نزدیک با بیماران و یا ناقل بیماری باشد.
  • بر همین اساس در هنگام خرید باید فاصله اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنید.

با این وجود مشخص نیست که چه میزان تولیدی و نوع بسته بندی مواد غذایی در انتقال ویروس ناشی از COVID-19 نقش دارد. برخی از سطوح ممکن است خطری بیشتری نسبت به سطوح دیگر داشته باشند. یک مطالعه جدید در ژورنال پزشکی نیوانگلند نشان داده که این ویروس تا 72 ساعت بر روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ و در مقوا تا 24 ساعت دوام می آورد. اما بهتر است شما فرض کنید که کلیه سطوح حتی مواد غذایی بسته بندی شده در سوپرمارکت ها توسط بیماران لمس شده اند.

راهکارهای برای خرید مطمئن تر

  • دستان خود را بعد از خرید بشویید.
  • بهتر است فقط مواردی که قصد خرید آن ها را دارید لمس کنید.
  • سبد خرید یا دسته سبد را با دستمال مرطوب کننده ضد عفونی کنید.
  • به محض آوردن مواد غذایی از فروشگاه به خانه، بسته بندی های غذایی را با مواد ضد عفونی کننده پاک کنید.
  • بسته بندی را دور ریخته و مواد غذایی را به یک کیسه یا ظرف تمیز انتقال دهید.
  • حداقل 72 ساعت مواد غذایی خود را در بیرون از محیط خانه مانند حیاط یا ایوان خود بگذارید.
  • برای میوه و سبزیجات، حداقل 20 ثانیه آن ها را با آب و صابون بشویید.
  • اما سازمان غذا و دارو استفاده از صابون را هنگام تمیز کردن محصولات توصیه نمی کند.
  • اگر تصمیم دارید از صابون و آب برای تمیز کردن میوه و سبزیجات استفاده کنید، آن ها را قبل از ذخیره کردن در یخچال کاملاً با آب تمیز بشویید.
منبع
cnbc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز