لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلیکرونا

سندرم التهابی ناشی از کرونا در کودکان 

سندرم التهابی ناشی از کرونا در کودکان 

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

براساس آخرین اخبار وزارت بهداشت شهر نیویورک در ارتباط با شیوع سندرم التهابی ناشی از کرونا در کودکان پانزده کودک بین دو تا 15 سال مبتلا به کروناویروس از نظر علائم التهابی شبیه علائم کاوازاکی در بیمارستان های شهر نیویورک تحت درمان قرار گرفتند که چهار نفر از آن ها برای COVID-19 مثبت اعلام شدند. از طرفی هم شش کودک دیگر که برای تست کرونا منفی بودند در خون آن ها آنتی بادی های تشخیص داده می شد که نشان می دهد آنها از بیماری کرونا بهبود یافته اند.

گزارش های اخیر درباره کودکانی بوده که مبتلا به بیماری کاوازاکی هستند و وضعیت آن ها با بیماری همه گیر COVID-19 گره خورده است و باعث نگرانی در بین کودکان و والدین آن ها شده است. بیشتر کودکان مبتلا به COVID-19 بدون علامت هستند و فقط علائم خفیفی از خود بروز می دهند. با این حال، در دو ماه گذشته، ابتدا در اروپا و اخیراً در ایالات متحده، تعداد کمی از کودکان مبتلا به سندرم التهابی ناشی از کرونا جدی تر با COVID-19 مبتلا شده اند، که اغلب منجر به بستری شدن در بیمارستان و گاهی اوقات نیاز به مراقبت های ویژه می شود.

به گفته رهبران شورای قلب آمریكا تعداد معدودی از بیماران علائم موجود در سایر شرایط التهابی كودكان را نشان می دهند كه مهمترین آنها كاوازاكی است.

بیماری کاوازاکی یک بیماری نادر است که مبتلایان به آن علائم زیر را تجربه می کنند:

علائم کرونا در کودکان

کودکان مبتلا به این سندرم ممکن است برخی یا تمام علائم کاوازاکی را داشته باشند.

این کودکان تب، التهاب مداوم و شواهدی از اختلال عملکرد یک یا چند عضو (شوک، قلبی، تنفسی، کلیوی، دستگاه گوارش یا عصبی) دارند و ممکن است برای تست COVID-19 مثبت باشند و یا نباشد. اگرچه بیماری کاوازاکی می تواند به قلب یا رگ های خونی آسیب برساند، مشکلات قلبی معمولاً طی پنج یا شش هفته از بین می رود و اکثر کودکان بهبود می یابند. اما گاهی اوقات و به ندرت، آسیب عروق کرونر ادامه پیدا می کند. به همین دلیل، بیماری کاوازاکی شایعترین علت بیماری قلبی اکتسابی در کودکان در کشورهای توسعه یافته است. درمان سریع برای جلوگیری از بروز مشکلات قلبی در این کودکان بسیار مهم است.

از آنجایی که بعضی از کودکان بسیار سریع بیمار می شوند، در صورت لزوم باید آن هایی که دارای این علائم هستند، سریعا ارزیابی و تحت مراقبت قرار بگیرند. از طرفی با افزایش تعداد کودکان مبتلا به تب و شواهد التهاب باید تمام کودکان مبتلا به تب غیر قابل توضیح و افزایش پروتئین واکنشی CRP یا تعداد گلبول های سفید خون با دقت معاینه شوند.

سازمان های بهداشتی نسبت به شیوع غیرطبیعی یک سندرم التهابی مانند بیماری کاوازاکی در ارتباط با COVID-19، هشدار داده اند، برخی از متخصصین قلب و عروق اطفال خاطرنشان کردند این موارد به ندرت دیده می شوند. اولین مورد دیده شده از بیماری کلاسیک کاوازاکی همراه با COVID-19 در اواخر فروردین ماه در بیمارستان کودکان ایالات متحده گزارش شد. پس از آن ایتالیا، اسپانیا و انگلیس اعلام کرده اند که عارضه ابتلا به بیماری شبیه به کاوازاکی در بین کودکان همزمان با شیوع بیماری COVID-19 در این کشور ها هم دیده است.

ویژگی های غیرطبیعی بیماران کرونا در کودکان

سندرم التهابی ناشی از کرونا در کودکان | پزشکت

مقامات بهداشت انگلیس در شرایطی در مورد افزایش کودکان مبتلا به COVID-19 شدید هشدار داده اند که این بیماری از نظر ویژگی با سندرم شوک سمی و بیماری کاوازاکی غیرعادی همراه بوده است. درد شکم و علائم گوارشی یکی از علائم مشترک التهاب قلبی در این بیماران است. اما برخی از پزشکان معتقدند که حتی در شرایط عادی تشخیص بیماری کاوازاکی از سایر بیماری های کودکان که علائم مشابه دارند دشوار است.

بیماری ژنتیک

علت دشوار بودن تشخیص کاوازاکی این است که:

  • بیماری کاوازاکی به طور معمول کودکان زیر5 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • اما در موارد گزارش شده همراه با COVID-19، نوجوان را بیشتر درگیر کرده است.
  • از دیگر خصوصیات این بیماری شیوع بالای علائم شکمی و ناراحتی های گوارشی است.

در گزارش وزارت بهداشت نیویورک، 15 مورد در کودکان 2 تا 15 ساله با بیماری معمولی یا ناقص کاوازاکی برخی با علائم شوک در بیمارستان بستری شده اند و همه آن ها تب داشتند.

بیش از نیمی از آنها علائم زیر را تجربه کرده اند:

  • اسهال
  • استفراغ
  • درد شکم
  • ضایعات پوستی
  • با این حال، کمتر از نیمی از کودکان علائم تنفسی داشته اند.
  • برخی کودکان ضربان قلب بالایی داشته اند که معمولاً مربوط به بیماری کاوازاکی است.
  • در بعضی موارد حتی درد شدید شکم این كودكان را به جراحی فرستاده است، اما علت خاصی برای شرح این درد ها پیدا نشده است.

توصیه انجمن قلب آمریکا به والدین کودکان کرونایی

سندرم التهابی ناشی از کرونا در کودکان | پزشکت

بیانیه مطبوعاتی انجمن قلب آمریکا (AHA) برای اطمینان دادن در چگونگی بیماری غیر طبیعی به والدین کودکان توصیه می کند:

«با توجه به اینکه بعضی از کودکان خیلی زود بیمار می شوند.کودکان با این علائم باید سریعاً مورد ارزیابی و مراقبت قرار گیرند تا در صورت نیاز سریعا در بخش ها مراقبت ویژه قلبی بستری شدند. ” اما از آنجایی که تعداد کمی از این کودکان تب و شواهدی از التهاب را تجربه می کنند و ممکن است حال عمومی آن ها خوب باشد، باید همه کودکانی که تب غیر قابل توضیح و سطح بالا پروتئین واکنش C)CRP) یا تعداد گلبول های سفید خون بالایی دارند با دقت مورد بررسی قرار گیرند.

علاوه بر آن به پزشکان توصیه می شود:

  • در این بیماران آزمایش PCVID-19 PCR را بعد از چند روز بعد بروز علائم تكرار کنند، زیرا در ابتدا ممکن است نتایج آزمایش منفی باشد و آزمایش های آنتی بادی نیز زیاد معتبر نیست.
  • همچنین تکرار اکوکاردیوگرافی عروق کرونر نیز در این بیماران لازم و ضروری است، زیرا التهاب و آنوریسم می تواند در جوانانی که با سندرم شوک کاوازاکی بستری شده اند، ایجاد شود.
  • درمان بیماران بستري در بيمارستان می تواند شامل تجویز دارو های استروئيد و ايمونوگلوبولين هاي داخل وریدی (IV) باشد.
  • برخی از علائم بالینی هر دو این اختلالات – بیماری کاوازاکی و COVID-19 – مانند تب، بثورات و قرمزی چشم (تزریق ملتحمه) در بسیاری از بیماری های کودکان وجود دارد. اما کودکان مبتلا به عفونت COVID-19 به جای تورم عروق کرونری که در بیماری کاوازاکی دیده می شود، التهاب عضله قلب دارند.

 خطر بروز عوارض کرونا در کودکان با سندرم التهابی

سندرم التهابی ناشی از کرونا در کودکان | پزشکت

انجمن مراقبت های ویژه کودکان در انگلیس در بیانیه ای اعلام کرده است: “اگرچه در حال حاضر برای اظهار نظر در این مورد خیلی زود است اما با اطمینان می گویم که برخی ویژگی های این بیماری شامل سطح زیاد پروتئین C و فریتین بالا است.” ایالت نیویورک همچنین به میوکاردیت و سایر تغییرات قلبی عروقی که ممکن است دیده شود اشاره می کند. علاوه بر این، برخی از بیماران دچار شوک کاردیوژنیک یا وازوژنیک شده و نیاز به مراقبت های شدید دارند. این سندرم التهابی ممکن است روزها تا هفته ها پس از بیماری حاد COVID-19 بروز پیدا کند.

در حالی که اکثر کودکانی که به بیماری کاوازاکی مبتلا می شوند بدون هیچ گونه عارضه ای بهبود می یابند. در صورت عدم درمان به موقع و مناسب بیماری می تواند منجر به بروز عوارض جدی مانند بیماری عروق کرونر و آنوریسم شود. یكی از ترس های بیماری همه گیر COVID این است كه به بیماران گفته می شود كه از مراجعه به بیمارستان خودداری كنند اما متاسفانه ممکن است برخی از این کودکان حتی بدون علائم تنفسی به بیماری کاوازاکی مبتلا شده و در معرض خطر بیماری عروق کرونر قرار بگیرند.

 بیماری کاوازاکی و کرونا

بیماری کاوازاکی نوعی بیماری التهابی در کودکان است که منجر به التهاب در سرخرگ های بدن از جمله در قلب منجر می شود.

این بیماری همچنین بر غدد لنفاوی، پوست و غشاهای مخاطی تأثیر می گذارد.

علائم اولیه بیماری کاوازاکی معمولاً، عبارتند از:

  • قرمزی چشم ها
  • ورم و قرمزی دست ها و پاها
  • ورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن
  • تبی که حداقل ۵ روز طول می کشد.
  • ورم، قرمزی و ترک خوردن لب ها و زبان

با پیشرفت بیماری، کودک ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

براساس اعلام سازمان ملی اختلالات نادر، سالانه حدود 3000 مورد بیماری کاوازاکی در ایالات متحده تشخیص داده می شود. این بیماری عمدتاً در کودکان در سن پنج سال و جوانان بیشتر دیده می شود و در بین دختران نسبت به پسران شایع تر است. بیماری کاوازاکی در صورت عدم درمان منجر به عوارض قلبی جدی شود. اما با توجه به مراقبت های پزشکی، معمولاً به راحتی با داروهای ضد التهابی درمان می شود.

 ارتباط بین کاوازاکی و COVID-19

سندرم التهابی ناشی از کرونا در کودکان | پزشکت

ارتباط دقیق و کلی بین بیمار کاوازاکی و COVID-19 هنوز هم تحت بررسی است.

اما دکتر روزنی ماتئو در بیمارستان کودکان استنفورد Lucile Packard، معتقد است: “نظریه کلی روابط بین این دو بیماری این است است که ویروس کرونا یک محرک برای ایجاد عفونت است و باعث می شود سیستم ایمنی بدن بیش از حد واکنش نشان دهد.” هر نوع عفونتی می تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود. بنابراین می توان گفت که SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، در برخی از کودکان باعث پاسخ های التهابی مانند کاوازاکی می شود. البته برخي از بزرگسالان مبتلا به COVID-19 نيز پاسخ هاي التهابي را تجربه كرده اند. این پاسخ های التهابی در بزرگسالان باعث بروز عوارض جدی تر ریوی می شود.

علت دقیق بیماری کاوازاکی مانند کروناویروس دقیقا مشخص نشده است اما بسیاری معتقدند كه این بیماری ناشی از یک بیماری ویروسی است. در حالی که بچه ها می توانند COVID-19 را دریافت و حتی آن را پخش کنند، اما اکثر گزارشات حاکی از آن است که کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. در تنها 2 درصد از موارد تایید شده COVID-19 افراد کمتر از 18 ساله بوده اند. علاوه بر آن، کودکانی که کرونا مبتلا شده اند علائم خفیفی نیز تجربه کرده اند. از طرفی هم این واقعیت که تعداد کمی از کودکان دچار COVID-19 می شوند تا حدودی دلگرم کننده است و در موارد نادر این بیماری در کودکان به بیماری کاوازاکی منجر می شود.

توصیه سازمان بهداشت جهانی

دکتر ماریا ون کرکوو، مدیر فنی COVID-19 در برنامه های فوریت های WHO می گوید:

“اگر چه کروناویروس در بیشتر کودکان باعث بروز علائم خفیف می شود اما برخی از کودکان به بیماری شدیدی مبتلا شده اند و برخی از آن ها نیز جان باخته اند. برخی از موارد نادر اخیرا در برخی از کشورهای اروپایی دیده شده که کودکان به نوعی سندرم التهابی مبتلا شده اند، که شبیه به سندرم کاوازاکی است. اما این موارد به ندرت دیده شده است”. اما با این حال سازمان بهداشت جهانی از شبکه جهانی پزشكان درخواست کرده است که نسبت به این امر هوشیار باشند و علائم کودکان مبتلا را کنترل کنند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://newsroom.heart.org/news/kids-with-kawasaki-disease-symptoms-possibly-linked-to-covid-19-coronavirus-infection-leading-to-critical-illness-in-children-remains-very-infrequent

https://time.com/5832461/kawasaki-disease-covid-19/

https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/86393

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز