لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی و روانپزشکی

رویای خیس در نوجوانان

رویای خیس در نوجوانان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رویای خیس در نوجوانان که به آنها رویاهای مرطوب یا انزال شبانه هم گفته می شود، یکی از مشکلات نوجوانان است که شاید برای والدینی که نوجوان آنها با رویاهای خیس از خواب بیدار می شود، چالش برانگیز باشد. به طور کلی از هر والدینی در مورد مشکلات فرزند آنها سوال کنید پاسخ یکسانی دریافت خواهید کرد: نوجوانی “سن سخت و مشکلی” است. نوجوانی دوره ای از زندگی است که نوجوانان درباره حال و آینده خود فکر می کنند، و غرق در افکار پیچیده و آشفته هستند.

سال های نوجوانی نیز زمانی است که نوجوانان متوجه جنسیت و هویت جنسی خود می شوند. با شروع بلوغ، نوجوانان تغییرات فیزیولوژیکی و روانی زیادی از جمله تغییرات هورمونی، رسیدن به بلوغ جنسی و رشد خصوصیات جنسی ثانویه را تجربه می کنند. تغییرات هورمونی بر روی دختران و پسران متفاوت است.

رویای مرطوب چیست؟

خواب مرطوب اصطلاح دیگری برای انزال شبانه است. انزال به معنی آزاد شدن منی در پسران است. آلت تناسلی با تحریک منی را خارج می کند، اما گاهی اوقات، در طول خواب، این اتفاق بدون هیچ تحریک جسمی رخ می دهد. علل اصلی  تحریک در این شرایط می تواند تا حدودی روانشناختی باشد. زیرا معمولاً خوابهای مرطوب هنگامی اتفاق می افتد که فرد خواب های جنسی را ببینید.

اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است هنگام بیدار شدن این موضوع را به یاد نیاورید، اما انزال ناشی از تحریک جنسی است که منجر به خواب مرطوب می شود. در حقیقت، اولین باری که نوجوانان شما به رویای مرطوب روبرو می شوند، ممکن است ناراحت و نگران شده و فکر کنند برای آنها مشکلی پیش آمده است. در حالی که این یک روند طبیعی است.

چه عواملی باعث رویاهای مرطوب در نوجوانان می شود؟

رویای خیس در نوجوانان | پزشکت

سال های نوجوانی مرحله بسیار حیاتی در زندگی نوجوان شما است که با احساسات خشمگین و متغیر و تغییرات فیزیولوژیکی همراه است. با این وجود، بلوغ مهمترین تغییری است که نوجوانان تجربه می کنند.

بلوغ در پسران، زمانی رخ می دهد که بدن شروع به تولید هورمون جنسی مردانه تستوسترون می کند. هنگامی که بدن شروع به ساخت این هورمون می کند، این نشان می دهد که اکنون قادر به آزاد سازی اسپرم ها در پسران و شیردهی در دختران است. حتی در این شرایط رابطه جنسی محافظت نشده با دختری در این سن یا بالاتر می تواند منجر به بارداری شود.

پسران هنگامی که به بلوغ می رسند، نعوظ را در زمان های عجیب و غریب تجربه خواهند کرد. آنها ممکن است در مدرسه باشند، یا در حال دوش گرفتن و یا تماشایی تلویزیون، حداقل تحریک یا فکر در مورد رابطه جنسی می تواند باعث نعوظ شود. این نعوظ می تواند حتی هنگام خوابیدن و خواب دیدن هر چیز جنسی رخ دهد.

منی در بدن جمع می شود و تنها راه آزاد سازی آن از طریق نعوظ و انزال بعدی است. یک رویای مرطوب هنگامی اتفاق میفتد که مایع منی در بدن جمع شده و یک مسیر آزادسازی پیدا کرده است.

آیا خواب های مرطوب مکرر نشانه ای از ناهنجاری است؟

اول از همه، رویاهای مرطوب همیشه قابل کنترل نیستند. حتی بیشتر اوقات نوجوانان رویای خودشان را به خاطر نمی آورند.

داشتن رویاهای خیس در نوجوانان جنبه سالم رشد در آنها است. رویاهای مرطوب در سالهای رشد که فرد فعالیت جنسی ندارد به مراتب دیده می شود. با شروع خودارضایی یا رابطه جنسی، فراوانی خوابهای مرطوب کاهش می یابد.

از طرفی هم، تجربه های بیش از حد و یا حتی کمتر از حد معمول خواب های خیس، باز هم نگران کننده نخواهد بود. بعضی از پسران هفته ای چند بار خوابهای مرطوب را تجربه می کنند و برخی دیگر ممکن است در نوجوانی فقط چند مورد رویای مرطوب داشته باشند. هر دو حالت طبیعی است و هیچ چیز غیرطبیعی و اشتباهی وجود ندارد. بنابراین اگر فکر می کنید خواب های خیس مکرر نشانه برخی از ناهنجاری ها است، بهتر است شک خود را کنار بگذارید.

آیا پسران رویاهای مرطوب دارند؟

رویای خیس در نوجوانان | پزشکت

والدین و پسران نوجوان باید درک کنند که خواب مرطوب یک پدیده طبیعی است. نوجوان شما هیچ گناهی ندارد. در حقیقت، باور های غلط مختلفی پیرامون خواب های مرطوب در پسران وجود دارد.

برخی از افراد معتقدند پسرانی که خواب خیلی مرطوب دارند ممکن است هنگام رابطه جنسی عملکرد خوبی نداشته باشند، در حالی که دیگران ادعا می کنند پسرانی که خواب خیس ندارند، از نظر جسمی بالغ نشده اند. اینها فقط باور هایی هستند که هیچ مبنای واقعی برای آنها وجود ندارد. همچنین، به اصطلاح روش های پیشگیری از خوابهای خیس را برای فرزند خود تحمیل نکنید. تا به امروز، هیچ استراتژی اثبات شده ای برای انجام این کار اثبات نشده است.

از طرفی هم، برای نوجوانان عوض كردن ملحفه یا شستن لباس زیر بدون اینكه والدین متوجه شوند، دردسر و شرم آور است، اما آنها باید بدانند که مرحله طبیعی رشد را پشت سر می گذارند.

در صورت دیدن رویای خیس، چه کاری باید انجام دهید؟

رویای خیس در نوجوانان | پزشکت

برای کنترل وقوع خوابهای مرطوب نمی توان کارهای زیادی انجام داد. از این رو، اولین کاری که باید انجام دهید خلاص شدن از شر خجالت است. دختران و پسران نوجوان ممکن است تا مدتی خواب های مرطوبی را ببینند یا به احتمال زیاد تجربه کنند.

بهداشت شخصی را رعایت کنید.

بعد از دیدن خواب مرطوب، هنگام بیدار شدن از خواب دستگاه تناسلی خود را به خوبی تمیز کنید. انزال، آزاد شدن منی است و مانند هر ترشحات دیگر بدن، باید آن را بشویید. اگر ختنه نشده اید، در حالی که آلت تناسلی خود را تمیز می کنید، قسمت زیر پوست ختنه گاه را تمیز کنید.

دختران انزال ندارند، اما ممکن است هنگام ارگاسم یا خواب مرطوب، ترشحات جزئی داشته باشند. از این رو، آنها همچنین باید دستگاه تناسلی خود را به خوبی تمیز کنند. باقی ماندن ترشحات می تواند منجر به بروز عفونت شود.

پیشگیری را فراموش کنید.

برخی از افراد ممکن است چند توصیه در مورد چگونگی پیشگیری از خواب های خیس به شما ارائه دهند، اما هیچ استراتژی اثبات شده ای برای این امر وجود ندارد. ممکن است مواقعی پیش بیاید که از تجربه یک خواب مرطوب احساس گناه کنید.

می توانید با یک بزرگسال مورد اعتماد خود بنشینید تا در مورد نگرانی ها و نگرانی های خود صحبت کنید. یک مشاور، پزشک یا والدین شما ممکن است در اینجا به شما کمک کنند. مهم این است که شما به صراحت حرف های خودتان بزنید و خود را سرزنش نکنید زیرا در دیدن خواب های خیس شما هیچ گناهی ندارید.

در مورد رویاهای مرطوب با بزرگتر خود صحبت کنید.

یکی از نگرانی های اصلی در مورد خواب های خیس، گیج شدن و سرگردانی است که نوجوانان احتمال دارد بعد از آن تجربه کنند. حتی آنها ممکن است متوجه نشوند که چه اتفاقی برای آنها افتاده و این به نوبه خود ممکن است باعث نگرانی آنها شود. همانطور که چندین بار ذکر شد، رویاهای مرطوب بخشی از رشد و نمو سالم است. اگر شک دارید، باید در این باره با والدین خود صحبت کنید. اگر از گفتگو با والدین خیلی خجالت می کشید، می توانید با پزشک یا مشاور مدرسه خود مشورت کنید.

عنوان والدین نباید از صحبت کردن در مورد رویاهای مرطوب با نوجوان خودتان  امتناء کنید. بهتر است که شما اطلاعات صحیح را به پسر یا دختر نوجوان خود انتقال دهید.

آیا همه پسران رویاهای مرطوب دارند؟

خواب های مرطوب در بین پسران در دوران بلوغ بسیار رایج است. با این حال، این یک واقعیت است که برخی از پسران بلوغ را تجربه می کنند بدون اینکه رویای مرطوبی داشته باشند. تجربه خواب های خیس بیش از حد و حتی کمتر از حد آن کاملا  طبیعی است.

عدم تجربه خواب های خیس در نوجوانان هم کاملا طبیعی است. همه پسران نوجوان رویاهای خیس ندارند.

پسران چه زمانی رویاهای مرطوب را شروع می کنند؟

رویای خیس در نوجوانان | پزشکت

پزشکان می گویند پسران 24 ماه پس از رشد موهای زائد، خواب های خیس را تجربه می کنند.

تحریک جنسی در پسران، بعد از لمس جسمی آلت تناسلی خیلی سریع اتفاق می افتد. این اتفاق در مواردی که آنها خودارضایی می کنند، ممکن است بروز پیدا کند. اما در اوایل بلوغ، تحریک جنسی نیز ممکن است بدون هیچ گونه خودارضایی یا تحریک بدنی آلت تناسلی مرد رخ دهد. حتی فکر کردن  در مورد هر چیز جنسی می تواند پسران نوجوان را تحریک کند.

پسران جوان در طول خواب، ممکن است در مورد هر چیزی که با جنسیت آنها ارتباط دارد، رویاهای واضحی ببینند. حتی این امکان وجود دارد که تصور کنند رابطه جنسی برقرار کرده و یا حتی کسی را عاشقانه می بوسند و این تصورات آنها می تواند باعث رویای خیس شود.

با این حال، همیشه خواب های مرطوب به معنای رویاهای جنسی نیستند. در حقیقت، بیشتر اوقات، این یک واکنش بدنی به افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد است.

چرا پسران رویاهای خیس می بینند؟

خواب های مرطوب معمولاً در مرحله REM خواب نوجوانان، هنگامی که خون بیشتری در ناحیه تناسلی گردش می کند، رخ می دهد. این امر باعث برافروخته شدن آلت تناسلی مرد شده و سپس نیاز به رفع تنش از آلت تناسلی فرد ایجاد می شود. این شرایط به صورت انزال رخ می دهد.

خواب های تحریک آمیز جنسی در این مرحله می تواند منجر به  خواب های خیس در آنها شود که به احتمال زیاد نعوظ و به دنبال آن انزال اتفاق میفتد. در بیشتر مواقع، ممکن است نوجوان شما رویای خودش را دقیقاً به یاد نیاورد. همچنین ممکن است مواردی پیش بیاید که درست قبل از انزال از خواب بیدار شود. زیرا ممکن است او احساس ادرار کردن داشته باشد.

هرگز خواب خیس در نوجوانان را با منفی درمانی درمان نکنید. والدین باید درک کنند که این وضعیت یک دوره طبیعی از رشد سالم فرزند آنهاست و به نوجوانان کمک می کند تا جنسیت خودش را بهتر درک کنند. وقتی والدین و سایر بزرگسالان رویاهای مرطوب نوجوانان را به عنوان اتفاقی طبیعی و سالم در نظر می گیرند. به نوجوانان این امکان را می دهد تا بدون احساس شرم از تجربیات “خصوصی” خود، به درستی برخورد کنند.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/wet-dreams-in-teen-girls-and-boys_00397501/

[advisers limit=3 online =true skill=”3″]

نوشته های مشابه

20 دیدگاه

  1. آیا همه پسرا رویای خیس میبینند من ۱۴ سالمه هنوز ندیدم

    1. سلام تا پان 15 سالگی اغلب این اتفاق می افتد.

    2. خیر دوست گرامی تو مقاله استفاده شده است که بلوغ همه ای جوانان یکی نیست و این امر طبیعی است

  2. ببخشید من پسری ۱۵ ساله هستم که مایعی چسبنده و شفاف و بیرنگ هنگام خواب ازم خارج میشه اما هیچ وقت خوابی به یاد نمیارم نه درد دارم نه سوزش و نه تکرر ادرار این نگران کننده هست ؟

    1. سلام من خیلی بلوغ زودرسم از ۱۰سالگیم بلوغ جنسی شدم من الان ۱۵سالمه خیلی هوس سکس کردم الان چیکار کنم

      1. ورزش کنید مشغول کار باشید در جمع افراد بمانید

  3. سلام آیا دیدن خواب های مرطوب ضرر داره ؟چون میگن خودارضایی ضرر داره

  4. آقای دکتر من همش می‌خوام ترک کنم خود ارضایی را ولی آخر در خواب ارضا می شوم سنم13 هست و فکر کنم برام زود باشه این اتفاقات

  5. سلام من فوتبالیستم فوتبالم حرفه ای دنبال میکنم تو خواب رویای خیس میبینم ایا تو فوتبالم تاثیر منفی از جمله زود خسته شدن شل بودن تو تمرین نداره ؟!

  6. سلام دکتر
    من ۱۵ سالمه و التم از استخوان شرمگاهی تا نوک ۱۱.۵ سانته و ۲ سال هست که هیچ رشدی نکرده
    (نه طول نه عرض)
    موهای صورتم و ۱۳.۵ سالگی به صورت کرکی و سیاه
    موهای زاعدم هم تو همین سن کامل در میامد ایا این به معنی این هست که بلوغ من زودرس بوده و چرا الت تناسلیم رشد نمیکنه این مسئله خیلی رو تاثیر گذاشته

    1. با سلام و احترام، لطفا از قسمت کلیه و مجاری ادراری مشاوره بگیرید. باتشکر

        1. لطفا از قسمت مشاوره های پزشکی جهت بررسی بیشتر مشاوره دریافت فرمایید. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز