لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلیکرونا

شستن صحیح دست در مقابله با کرونا

 شستن صحیح دست در مقابله با کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

یکی از مهم ترین اقدامات برای محافظت خود و دیگران در برابر ویروس ها، میکروب ها، مواد شیمیایی و آلودگی ها شستن صحیح دست در مقابله با کرونا می باشد. در طول روز و در حین انجام فعالیت روزانه حجم زیادی از میکروب ها و مواد بیماری زا بر روی دست ما جمع می شوند که همین نکته ضرورت شستن دست ها را بیشتر می کند. درست است که می توان برای شست و شوی دست از ژل ها و دیگر مواد ضد عفونی کننده استفاده کرد، اما در بعضی از موقعیت ها که آلودگی روی دست ها کاملاً قابل مشاهده است حتماً باید از مواد شوینده و صابون برای شستن دست ها استفاده کرد. نکته بسیار مهم دیگر استفاده از تکنیک های صحیح شستن دست است که در این مقاله از سایت پزشکت قصد داریم شستن صحیح و اصولی دست ها را به شما آموزش دهیم.

شیوه 1 برای شستن صحیح دست در مقابله با کرونا

شستن صحیح دست در مقابله با کرونا | پزشکت

شست و شوی دست ها با آب و صابون

زمانی که دست ها آلوده شده اند آن ها را بشویید. می توانید هر زمان که احساس کردید دستان شما دچار آلودگی شده اقدام به شستن دست ها کنید، اما در بعضی از مواقع شستن دست ها اهمیت بسیار بیشتری داشته و حتماً باید دست ها را به طور منظم بشویید.

این موقعیت های ضروری شامل موارد زیر می شود:

  • مراقبت از زخم ها
  • بعد از بیرون بردن آشغال ها
  • بعد از سرفه یا عطسه یا گرفتن بینی
  • مراقبت از فردی که دچار بیماری شده
  • تعویض پوشک بچه یا کمک به تعویض پوشک
  • قبل و بعد از خوردن غذا یا قبل از درست کردن غذا
  • قبل از قرار دادن لنزهای چشمی در داخل چشم ها
  • بعد از مراقبت از حیوانات، غذا دادن یا تمیز کردن آن ها
مرطوب کردن دست ها

بهتر است ابتدا دست های خود را مرطوب کنید. برای این کار شیر آب را باز کرده و دست ها را زیر آب سرد یا گرم نگه دارید تا کاملاً خیس شوند. اجازه دهید تا همه قسمت های دست و حتی بین انگشتان شما کاملاً مرطوب شود. استفاده از آب گرم یا سرد تفاوتی نداشته و می توانید از هر دو برای خیس کردن دست های خود استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که آب نباید داغ باشد زیرا آب داغ به پوست دست آسیب خواهد رساند.

 استفاده از صابون

صابون را از جا صابونی برداشته و به کف دست خود بمالید. سپس شروع به مالیدن دست ها به یک دیگر کنید تا صابون در همه قسمت های دست و حتی بین انگشتان شما به خوبی پخش شود. دقت کنید که در این مرحله صابون باید به خوبی کف کرده و هر دو دست را کاملاً کفی کند. سعی کنید کف را به سمت مابین انگشتان، زیر ناخن ها و مچ دست خود هدایت کنید.

  • نیازی نیست که صابون حتماً آنتی باکتریال باشد.
  • حتماً نباید از صابون قالبی برای شست و شوی دست ها استفاده کرد.
  • صابون مایع و پودری نیز همان اثر را برای تمیز شدن دست ها خواهد داشت.
شستن دست ها را به مدت 20 ثانیه یا بیشتر ادامه دهید.

شستن صحیح دست در مقابله با کرونا | پزشکت

در حین شستن دست ها با صابون، بهتر است صابون 20 ثانیه یا بیشتر بر روی دست بماند تا از تمیز شدن دستان خود مطمئن شوید. اگر مطمئن نیستید که 20 ثانیه کف صابون بر روی دست های شما بوده می توانید مدت زمان بیشتری صبر کرده یا برای شستن دست ها از شعرهای خاصی استفاده کنید که خواندن آن ها مدت زمان 20 ثانیه یا بیشتر طول می کشد.

 دست ها را به خوبی زیر شیر آب بشویید.

بعد از پایان شست و شو و مالیدن هر دو دست به یکدیگر، دست ها را در زیر شیر آب باز نگه داشته و اجازه دهید تا آب همه قسمت های دست شما را خیس کند. شستن دست ها را تا جایی ادامه دهید که دیگر هیچ صابونی بر روی دست ها، لای انگشتان یا زیر ناخن ها باقی نماند.

 خشک کردن دست ها با حوله تمیز.

بعد از آب کشی کامل دست ها از صابون، حوله تمیزی را برداشته یا با استفاده از دستگاه های خشک کننده دست، دستان خود را به خوبی خشک کنید. دقت داشته باشید که بهتر است دستان شما کاملاً خشک شود. اگر از دستگاه برای خشک کردن دست های خود استفاده می کنید، دقت داشته باشید که بهتر است دست ها را در زیر جریان باد گرم دستگاه حرکت داده و به یکدیگر بمالید تا دست ها کاملاً خشک شوند.

بیماری ژنتیک
 از حوله یا دستمال برای بستن شیر آب استفاده کنید.

اگر شیر آب را باید دستی ببندید و به صورت اتوماتیک این اتفاق نمی افتد. بهتر است از دستمال یا حوله برای بستن شیر آب استفاده کنید. در صورتی که امکان استفاده از حوله برای بستن شیر برای شما مقدور نیست، می توانید از آرنج خود برای بستن شیر آب استفاده کنید.

 شیوه 2 شست و شوی دست ها

شستن صحیح دست در مقابله با کرونا | پزشکت

مرحله اول

انتخاب ماده ضد عفونی کننده دست مناسب. در بعضی از موارد که آلودگی روی دست ها وجود ندارد می توانید از ضد عفونی کننده های پایه الکلی برای تمیز کردن دست ها استفاده کنید.

بعضی از موارد که قبل از استفاده از ماده ضد عفونی کننده باید در نظر داشته باشید:

  • آیا دست های شما دچار آلودگی شده است؟ اگر با نگاه کردن به دست ها متوجه وجود آلودگی و کثیف شدن دست ها می شوید بهتر است به جای مواد ضد عفونی کننده از آب و صابون برای شست و شوی دست ها استفاده کنید.
  • چه چیزهایی با دست شما تماس پیدا کرده است. همیشه استفاده از مواد ضد عفونی و ژل های شست و شو کارساز نخواهد بود. به عنوان مثال استفاده از این ضد عفونی کننده ها نمی تواند مواد باقی مانده از حشره کش، آفت کش ها و فلزهای سنگین را از روی دست پاکسازی کند. در چنین مواردی نیز بهتر است به جای مواد ضد عفونی کننده دست از آب و صابون برای شست و شو استفاده کنید.
  • دسترسی به آب. یکی دیگر از موارد تعیین کننده برای شست و شوی دست ها، دسترسی داشتن به آب است. اگر به آب و صابون دسترسی دارید حتماً از آن برای شست و شوی دست ها استفاده کنید. اما در صورتی که دسترسی به آب ندارید، بهتر است ضد عفونی کننده ها را غنیمت شمرده و تا یافتن دسترسی به آب از همین شیوه برای پاکسازی دست ها استفاده کنید.

مرحله دوم

مقداری از ماده ضد عفونی کننده را بر روی کف یکی از دست های خود بریزید. برای استفاده از مواد ضد عفونی کننده باید مقدار کافی از این ماده را بر روی کف دست خود بریزید. بهتر است ماده ضد عفونی کننده هنگام ریختن بر روی دست، حدود یک چهارم از کف دست شما را بپوشاند. زیرا در حین شست و شوی دست ها باید تمامی قسمت های دست به خوبی ضد عفونی شود.

مرحله سوم

    مالش کامل دست ها تا زمان تبخیر شدن ماده ضد عفونی کننده. همانند زمانی که دست های خود را زیر آب می شویید، دست ها را به یکدیگر مالش داده و ماده ضد عفونی کننده را به سمت مابین انگشتان و زیر ناخن های دست خود هدایت کند. دقت داشته باشید که ماده ضد عفونی کننده باید کاملاً هر دو دست، مابین انگشتان، زیر ناخن ها و مچ دست را پوشش دهد. تبخیر شدن ماده ضد عفونی کننده دست و خشک شدن آن ممکن است حدود 20 ثانیه طول بکشد. در نتیجه بهتر است 20 ثانیه یا بیشتر از مالش دست ها به یکدیگر را ادامه دهید.

     چه زمانی دست های خود را بشوییم.

    شستن صحیح دست در مقابله با کرونا | پزشکت

    بعد از تماس دست ها با افراد، سطوح و اشیاء در طول روز ممکن است دست ها دچار آلودگی شود. به همین خاطر بهتر است قبل از لمس چشم ها، بینی، دهان یا دست زدن به کودک دست های خود را به خوبی بشویید. به طور کلی بهتر است قبل و بعد از اقدامات زیر دست های خود را با آب و صابون بشویید.

    همیشه قبل از موارد زیر دست خود را بشویید:

    • آماده کردن غذا یا غذا خوردن
    • قرار دادن یا برداشتن لنزهای چشمی
    • درمان یا پانسمان کردن زخم ها یا مراقبت از مریز

    همیشه بعد از انجام وارد زیر دست های خود را بشویید:

    • آماده کردن غذا
    • بیرون بردن زباله ها
    • گرفتن بینی، سرفه یا عطسه کردن
    • دستشویی رفتن یا تعویض پوشک نوزاد
    • دست زدن به حیوانات یا بازی کردن با آن ها
    • لمس حیوانات، غذا دادن یا تمیز کردن آن ها
    • پانسمان کردن زخم یا مراقبت از یک فرد بیمار

    همچنین هرگاه که متوجه وجود آلودگی بر روی دست های خود شدید، حتماً آن ها را به خوبی بشویید.

    بچه ها نیز باید دست های خود را بشویند.

    برای حفظ سلامت کودکان و عدم انتقال بیماری ها از طریق کودک به بزرگسالان، بهتر است آن ها را تشویق کنید تا همانند شما دست های خود را قبل یا بعد از انجام بعضی از فعالیت ها با آب و صابون بشویید. همچنین برای اینکه کودکان حین شست و شوی دست ها 20 ثانیه صبر کنند، بهتر است به آن ها شعرهایی را بیاموزید تا بعد از تمام شدن شعر دست های خود را بشویند. اگر دست کودک به دستشور نمی رسد، برای او چارپایه ای را در نظر بگیرید تا خودش بتواند از چارپایه برای شستن دست ها استفاده کند. در صورتی که کودک شما به خاطر در دسترس نبودن آب می خواهد از مواد ضد عفونی کننده دست استفاده کند. بهتر است بر روی مصرف ماده ضد عفونی کننده توسط کودک خود نظارت داشته باشید. زیرا مصرف مواد الکلی توسط کودک می تواند مسموم کننده باشد.

    منابع:

    https://www.wikihow.com/Wash-Your-Hands

    https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/hand-washing/art-20046253

    [advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز