لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درد روده بزرگ نشان دهنده چیست؟

درد روده بزرگ نشان دهنده چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد روده بزرگ یا درد در ناحیه شکم که به دلیل مشکل در روده بزرگ ایجاد می شود، می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. درد روده بزرگ می تواند ناشی از یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، کولیت، بیماری دیورتیکولی یا سرطان کولورکتال باشد. از آنجایی که برای بروز درد روده بزرگ احتمالات بسیار زیادی وجود دارد، تشخیص به موقع برای دریافت درمان مناسب مهم است. اگر درد مداوم روده بزرگ را تجربه می کنید، به خصوص زمانی که دردی وجود داشته باشد که ظرف چند روز از بین نمی رود به پزشک خود مراجعه کنید. این مقاله از پزشکت دلایلی را که چرا ممکن است درد روده بزرگ داشته باشید و علائم مرتبط با آن، زمان مراجعه به پزشک، نحوه تشخیص مشکل شما و درمان ممکن را بررسی می کند.

درد روده بزرگ چه علائمی دارد؟

روده بزرگ در شکم قرار دارد و از سمت راست به سمت بالا، در سراسر شکم و از سمت چپ به پایین کشیده می شود. به همین دلیل، درد ناشی از روده بزرگ می تواند باعث درد در قسمت های مختلف شکم شود. وظیفه این قسمت از دستگاه گوارش جذب آب و مقدار کمی مواد مغذی از غذا است. ماهیچه های روده بزرگ منقبض می شوند تا غذا را به سمت جلو حرکت دهند. هنگامی که تحریک، التهاب یا انسداد در روده بزرگ وجود دارد، ممکن است احساس درد کنید. اگر جریان خون در قسمتی یا تمام کولون وجود نداشته باشد، ممکن است درد و سایر علائم زیر را ایجاد کند:

  • اسهال
  • یبوست
  • نفخ (احساس پر و سفت شدن شکم)
  • درد شکم (گرفتگی، درد یا تسکین با اجابت مزاج)

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل درد شکم

در صورت لزوم همین الان با متخصص داخلی در پزشکت مشورت کنید.

درد روده بزرگ نشان دهنده چیست؟ 7 علت آن را بشناسید. || پزشکت

شایع ترین علل درد روده بزرگ چیست؟

دردی که در روده بزرگ ایجاد می شود، می تواند ناشی از یبوست، اسهال، IBS، کولیت، بیماری دیورتیکول یا سرطان کولورکتال باشد.

یبوست و درد روده بزرگ

یبوست عبارت است از دفع مدفوع سفت یا اجابت مزاج کمتر از هر سه روز یکبار. این یک مشکل رایج است که به خودی خود یک بیماری است اما می تواند نشانه ای از سایر اختلالات نیز باشد. یبوست می تواند باعث ناراحتی، نفخ و درد شکم شود.

برخی از دلایل یبوست مزمن شامل یبوست عملکردی (یبوست بدون علت خاص)، IBS همراه با یبوست (IBS-C) یا اجابت مزاج دیس نرژیک (مشکل در دفع مدفوع به دلیل مشکلات عضلات و اعصاب کف لگن) می باشد. همه انواع یبوست می توانند باعث درد شوند و حدود 75 درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن درد را گزارش می کنند. با این حال، IBS-C بیشتر از سایر دلایل یبوست باعث ایجاد درد می شود.

اسهال و درد روده بزرگ

اسهال عبارت است از داشتن مدفوع شل یا آبکی سه بار یا بیشتر در روز. در اکثر مواقع اسهال، درد شکم معمولاً یک علامت نیست. با این حال، IBS غالب اسهال (IBS-D، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو) و بیماری التهابی روده (IBD) ممکن است باعث اسهال همراه با درد شکم شوند.  این درد ممکن است پس از اجابت مزاج بهبود یابد.

سندرم روده تحریک پذیر

IBS با درد شکم همراه است. تشخیص IBS با استفاده از مجموعه ای از معیارها به نام معیارهای Rome انجام می شود. داشتن شکم درد به طور متوسط ​​حداقل یک روز در هفته به مدت سه ماه، در کنار داشتن علائم دیگر، بخشی از معیارها سندروم روده تحریک پذیر است. درد شکم در زمان اجابت مزاج اتفاق می افتد و ممکن است پس از رفتن به دستشویی بهبود یابد.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علائم روده تحریک پذیر

کولیت

کولیت زمانی اتفاق می افتد که التهاب در روده بزرگ وجود داشته باشد. التهاب می تواند در اثر تعدادی از بیماری ها، شرایط یا عفونت ها ایجاد شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کولیت میکروسکوپی
  • بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
  • کولیت ایسکمیک (ناشی از مسدود شدن جریان خون به روده بزرگ)
  • کولیت کاذب غشایی (ناشی از عفونتی که ممکن است به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ها ایجاد شود).

التهاب در روده بزرگ می تواند باعث درد شکم شود. اگر درد ناشی از IBD باشد می تواند ماهیت مزمن داشته باشد. درد شکم در کولیت ایسکمیک، کولیت میکروسکوپی و کولیت کاذب غشایی شایع است.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص داخلی همین الان کلیک کنید.

درد روده بزرگ نشان دهنده چیست؟ 7 علت آن را بشناسید. || پزشکت

بیماری دیورتیکولار

بیماری دیورتیکول شامل دیورتیکولوز و دیورتیکولیت است. دیورتیکولوز وجود دیورتیکول ها است. دیورتیکولیت زمانی رخ می دهد که کیسه ها عفونی و ملتهب می شوند. دیورتیکولوز معمولاً هیچ علامتی ندارد. دیورتیکولیت ممکن است باعث درد یا گرفتگی شکم شود.

سرطان روده بزرگ

یکی از جدی ترین علل درد شکم سرطان روده بزرگ است. مهم است که به یاد داشته باشید، اگرچه، در بیشتر موارد، درد در روده بزرگ یا شکم به دلیل سرطان نخواهد بود. اما در سرطان روده بزرگ، درد نسبتاً شایع است و درد بیشتر در قسمت پایین شکم و گاهی اوقات با یبوست نیز همراه می باشد.

علت درد روده بزرگ چگونه تشخیص داده می شود؟

درد شکم نسبتا شایع است. ممکن است مشخص نباشد که درد دقیقا کجاست. دلایل زیادی برای درد در شکم یا روده بزرگ وجود دارد، بنابراین ممکن است آزمایش‌های مختلفی مورد نیاز باشد. این فهرست ممکن است با وجود علائم دیگر، مانند اسهال، یبوست، خون یا مخاط در مدفوع، یا موارد دیگری که خارج از دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد، محدود شود.

اولین کارهایی که یک پزشک انجام می دهد شامل شرح حال و معاینه فیزیکی است. شما باید به سؤالاتی درباره زمان شروع درد، احساس آن و مکان (مانند قسمت پایین شکم یا بالای شکم) پاسخ دهید.

معاینه فیزیکی

معاینه فیزیکی ممکن است شامل بررسی و گوش دادن به شکم (با گوشی پزشکی) و احساس آن (لمس زدن) برای هرگونه توده یا نقطه حساس باشد. همچنین ممکن است یک معاینه رکتوم وجود داشته باشد که در آن یک انگشت روغن کاری شده با دستکش برای بررسی توده‌ها، خون یا سایر علائم یا نشانه‌ها به طور مختصر وارد راست روده می‌شود.

درد روده بزرگ نشان دهنده چیست؟ 7 علت آن را بشناسید. || پزشکت

سونوگرافی شکم

سونوگرافی یک آزمایش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از اندام های داخلی استفاده می کند. این آزمایش از هیچ تشعشعی استفاده نمی کند و ممکن است در مطب پزشک یا یک مرکز سرپایی انجام شود.

کولونوسکوپی

کولونوسکوپی به طور مستقیم داخل کولون را بررسی می کند. برای تشخیص مشکلات روده بزرگ استفاده می شود. یک کولونوسکوپ با یک نور و یک دوربین در انتها، در رکتوم و به سمت بالا به روده بزرگ وارد می شود. این آزمایش معمولا تحت بیهوشی انجام می شود تا بیمار احساس ناراحتی نکند.

سی تی اسکن

سی تی اسکن نوعی اشعه ایکس است که مجموعه ای از تصاویر از اندام های شکم تولید می کند. سپس یک رادیولوژیست می‌تواند به تصاویر نگاه کند تا ببیند آیا در ساختارهای شکم مشکلی وجود دارد یا خیر.

آزمایشات تشخیصی

شمارش کامل خون (CBC) ممکن است برای مشاهده سطح گلبول های قرمز و سفید، هموگلوبین (رنگدانه موجود در گلبول های قرمز که اکسیژن را حمل می کند) و پلاکت ها (گلبول های خونی که به لخته شدن کمک می کنند) انجام شود. سایر آزمایش‌های خون مانند آزمایش آنزیم‌های کبدی نیز ممکن است توسط پزشک سفارش داده شوند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

این آزمایش از آهنربا برای ایجاد تصاویری از اندام های داخل بدن استفاده می کند. در این آزمایش از تشعشعات استفاده نشده است و نسبت به سایر انواع آزمایش ها دید بهتری به بافت های نرم بدن ارائه می دهد.

سیگموئیدوسکوپی

این آزمایش مشابه کولونوسکوپی است، اما تفاوت آن در این است که فقط آخرین قسمت کولون که به راست روده می‌پیوندد (کولون سیگموئید) دیده می‌شود و معمولاً بدون آرام‌بخشی انجام می‌شود. همچنین می تواند در مطب پزشک (مثلاً توسط متخصص گوارش یا جراح کولورکتال) انجام شود.

آزمایش مدفوع

ممکن است آزمایش مدفوع تجویز شود زیرا برخی از علل درد در روده بزرگ با تغییرات در مدفوع مرتبط است. برخی از مواردی که ممکن است برای آنها آزمایش شود شامل عفونت، کالپروتکتین مدفوع (پروتئینی که ممکن است در IBD دیده شود) و خون می باشد.

آندوسکوپی فوقانی

در آندوسکوپی فوقانی، یک لوله مخصوص با یک دوربین و یک چراغ در انتهای آن (اندوسکوپ)، به داخل دهان و پایین به مری، معده و قسمت فوقانی روده کوچک وارد می‌شود. این آزمایش شامل کولون نمی شود، اما ممکن است به رد کردن درد ناشی از مشکل در دستگاه گوارش فوقانی کمک کند.

مطالعه بیشتر: پاکسازی روده 

برای ویزیت غیرحضوری با پزشک آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

درد روده بزرگ نشان دهنده چیست؟ 7 علت آن را بشناسید. || پزشکت

درد ناشی از روده بزرگ چگونه درمان می شود؟

درمان شکم درد ناشی از کولون بر اساس علت آن خواهد بود. تشخیص به موقع و صحیح برای درمان مناسب موثر خواهد بود. درمان‌های یبوست که باعث درد شکم می‌شود، از خودمراقبتی خانگی، از جمله نوشیدن آب، ورزش، و خوردن فیبر کافی، برای مقابله با علل زمینه‌ای را شامل می‌شود. در برخی موارد ممکن است از ملین ها برای درمان یبوست استفاده شود. یبوست شدید یا مزمن نیز ممکن است با داروهای تجویزی درمان شود. برای یبوست که به دلیل یک بیماری زمینه ای است، درمان آن بیماری یا شرایط نیز مورد نیاز است.

اسهال

اسهالی که باعث درد می شود را می توان با داروهای خانگی مانند رژیم غذایی BRAT (موز، برنج، سس سیب و نان تست)، نوشیدن آب بیشتر، و اجتناب از غذاهای چرب یا گازدار درمان کرد. داروهای بدون نسخه (OTC) که اسهال را کاهش می دهند نیز ممکن است استفاده شوند، اما فقط پس از اینکه مشورت با پزشک صورت گیرد. برای اسهال مزمن همراه با درد ناشی از IBS یا IBD، ممکن است از داروهای تجویزی و تغییرات سبک زندگی نیز برای درمان استفاده شود.

IBS

IBS باعث درد شکم می شود و ممکن است با OTC یا داروهای تجویزی، تغییرات رژیم غذایی و روان درمانی درمان شود. تغییرات رژیم غذایی ممکن است شامل افزودن فیبر بیشتر یا پیروی از یک برنامه غذایی خاص باشد، مانند رژیم غذایی با FODMAP کم (الیگو، دی و مونوساکاریدهای قابل تخمیر) که برای کاهش سطح مایعات و گازها در روده طراحی شده است و خطر ابتلا به علائم شکمی را کاهش می دهد.

داروها تجویزی برای درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، ملین ها یا داروهایی باشند که برای درمان درد و سایر علائم IBS ایجاد شده اند.

کولیت

درمان التهاب زمینه ای برای جلوگیری از درد کولیت ناشی از IBD مهم است. IBD با اصلاح رژیم غذایی، داروها و تغییرات سبک زندگی درمان می شود. کولیت ایسکمیک ممکن است در بیمارستان با آنتی بیوتیک، مایعات داخل وریدی (IV) و مدیریت درد درمان شود. اما عفونت های کلستریدیوم دیفیسیل (C.diff) (که باعث کولیت کاذب غشایی می شوند) نیز ممکن است با آنتی بیوتیک ها درمان شوند.

دیورتیکولیت

درد ناشی از دیورتیکولیت ممکن است پس از درمان با آنتی بیوتیک ها و رژیم غذایی مایع در خانه بهبود یابد. اگر وضعیت شدیدتر باشد یا درد زیادی ایجاد کند، ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان با مایعات IV و ناشتا باشد.

سرطان کولورکتال

درد ناشی از سرطان کولورکتال ممکن است با داروهای مسکن درمان شود، اما  ضروری است که بیماری زمینه‌ای درمان شود. این ممکن است با پرتودرمانی، شیمی درمانی یا جراحی انجام شود. درمان به مرحله سرطان و گستردگی آن بستگی دارد.

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درد شکمی در روده بزرگ ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. اگر علت آن یک بیماری مزمن باشد درمان ممکن است زمان ببرد. هنگامی که درد برای چند روز ادامه داشته باشد، ناگهانی و تیز یا همراه با استفراغ، خون در مدفوع، مدفوع سیاه یا قیری رنگ، یا یبوست و اسهال باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سخن آخر

درد در روده بزرگ ممک است ناشی از شرایط مختلفی باشد که می تواند حاد (کوتاه مدت یا ناگهانی) یا مزمن (مداوم) باشد. برای دردی که بیش از چند روز ادامه دارد یا با علائم دیگری مانند یبوست یا اسهال همراه است، مراجعه به یک پزشک برای درمان مهم است. درمان مورد استفاده به دلیل درد شکم بستگی دارد. در برخی موارد، مدیریت درد ممکن است بخشی از درمان باشد. کنار آمدن با دردهای زیر شکم دشوار است و می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. تشخیص و درمان صحیح مهم است. گاهی اوقات تشخیص درست ممکن است زمان ببرد. در برخی موارد، ارجاع به یک متخصص گوارش ممکن است یک گزینه بهتر باشد.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی انگل های روده

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.6 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

28

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

28 دیدگاه

  1. سلام من از امروز صبح به طرز شدیدی روده هام بدرد اومد و اسهال هستم و صبح دو بار استفراغ کردم و امشب خیلی روده هام درد میکنه انگار که به هم پیچ خوردن ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام لوپرامید او ار اس و مایعات بخورید مصرف سیپروفلوکساسین کمک کننده خواهد بود به همراه کپسول پروبیوتیک

  2. سلام من چهار سال قبل بای پس معده شده ام و اکنون بعد از هر غذا و حتی نوشیدنی در روده درد دارم درحالیکه نسبتا گوارش روان دارم . أزمایشات مختلف و سونو و … دادم چیزی نشون نداد و همه چیز مرتب بود . معمولا پس از تخلیه روده کمی درد بیشتر شده اما آرام می شود انگار که در حین حرکت غذا در روده درد ایجاد می شود . راهنمایی میفرمایید ؟

    1. سلام بررسی تنگی محل اناستوموز با اندوسکوپی لازم هست وهمچنین رد هرنی داخلی با سی تی اسکن با ماده حاجب خوراکی

      1. سلام من چنروزه زیر دلم سمت راست درد داشتم تا اینکه از دیروز انقدر زیاد شده کل شکممو گرفته مخصوصا زیر نافم سونو شکمو لگن دادم مشکلی نداشتم ولی دردم طوریه نمیتونم بشینم رو لگنم یا حتی راه رفتن دردمو بیشتر میکنه.. انگار انتهای رودم هم از داخل درد داره .نمیدونم پیش چه تخصصی برم لطفا راهنماییم کنید

  3. با سلام.
    چند مدتی هست که درد ضعیفی بطور نامنظم در سمت چپ شکم و در امتداد ناف و رو به پایین و گاهی سوزش میکنم.
    دچار یبوست و اسهال نیستم.
    سال قبل نیز این مشکل رو داشتم که بعد از عمل جراحی فتق هرنی اینگوینال در هر دو طرف ، این درد نیز قطع شد.
    الان نیز شروع شده است.

  4. سلام
    پدرم روده هاش درد شدیدی دارن و دکتر کلونوسکوپی براشون نوشتن که چند روز دیگ انجام میشه
    خواستم بپرسم که داروی مسکنی هست ک پدرم بتونه استفاده کنه توی این چند روز چون دردشون خیلی زیاده

  5. سلام وقت بخیر من حدود ۴۰ روزه زیر و کنار نافم و ی کوچولو بالای نافم درد میکنه ،سونو شکم و لگن و پاپ اسمیر دادم موردی نبوده ،ولی درد ادامه داره همچنان بیشتر تیر میکشه و ی جای مشخص نیست عیر از این علائمی ندارم،ممنون میشم راهنماییم کنید

  6. سلام
    روده هام هر ازگاهی درد میکنن و تیر میکشن،علت چیه؟
    البته یبوست شدید هم دارم

    1. سلام ملين مصرف كنيد و ميوه و سبزي كلونوسكوپي انجام بدين

  7. سلام
    بنده یک هفته هست که سمت اپاندیسم درد مبهمی دارم که هر از گاهی میاد و میگیره و ول می‌کنه
    گاهی این درد دو سه سانت کنار نافم هست گاهی پایین سمت راست و گاهی سمت چپ شکمم
    سونو دادم گفتن آپاندیس و سنگ کلیه نداری و ممکنه التهاب روده باشه
    امکانش هست راهنمایی بفرمایید باید چیکار کنم برای درمانش و آیا اصلا برای روده است یا دلیل دیگه ای داره؟
    ۲۳ سالم هست و یبوست هم دارم

  8. سلام من ۵ ماهی میشه کولیت روده دارم تا الان دارو می‌خوردم دردش قطع شده بود ولی امروز دوباره مث قبل درد دارم با اینکه قرصهام رو سر وقت میخورم چیکار باید بکنم

  9. سلام آقای دکتر عزیز، دوسه روزی میشه گاهی وقتا من سمت چپ تخمدانم که اندومتریوز داره و تحت نظر پزشک داروی وروژست دینوژست مصرف میکنم) دردش تیر میکشه و میزنه به سمت بالا به روده و قفسه سینه چپ و پستان چپ و بعد ول میکنه، یعنی اندومتریوما به روده و ریه(شش) هم رسیده؟… برای تسکین موقت درد چیکار کنم؟

  10. چند ماهی هست که همراه مدفوع مقداری خون خارج میشه. بیشتر اوقات مدفوع تیره رنگ هست.
    جدیدأ دل‌پیچه میگیرم و چند بار پشت سرهم دستشویی میرم و حالت اسهال داره کم هست ولی آبکی هست. و خون ریزی خیلی کم ولی هنوز هست

  11. سلام
    من مدتی زیادی پایین شکمم درد میکنه بعضی وقتا هم طرفین شکمم هم درد میکنه و بیشتر مواقع مدفوعم که یکبار در روزه .دو رنگ هستش .من تقریبا 9ماه قبل سی‌تی و کلونوسکوپی انجام دادم اما هیچی نشون نداد.درد پایین شکم تقریبا سه ماه بیشتر شده
    هر کجا هم میرم میگن چیزی نیست .اگه چیزی نیست چرا درد دارم

  12. سلام دکتر من پهلوی راستم درد می‌کنه و مداوم هست چندین بار سونو شکمی وسی تی اسکن شکمی و ریه دو بار انجام دادم مشکلی نداشتم تنگ نفس میشم کلیه راستم 10میلی سنگ در کالیس تحتانی دارم متخصص کلیه رفتم گفتن مشکل از کلیه نیست ممکنه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز، با توجه به اینکه میفرمایید: کلیه راست ۱۰میلی سنگ در کالیس تحتانی وجود دارد مجدد از قسمت کلیه و مجاری ادراری با ارسال تصاویر سونو و یس تی اسکن مشاوره دریافت فرمایید. باآرزوی سلامتی برای شما

  13. سلام.درد در سمت چپ شکمم هست .احساس میکنم درد تیز هست مثل بریدن با چاقو . جوری که میزنه پشتم و سوتین نمیتونم ببندم .دردم نبض داره و با تخلیه بهتر میشه.اما به محض خوردن دوباره شروع میشه . راهنمایی می‌فرمایید؟

    1. با سلام و احترام. دوست عزیز شما می توانید جهت درمان از متخصص گوارش مشاوره دریافت نمایید. با تشکر

  14. سلام خسته نباشید من بغل نافم سمت چپ چندروزه که تیر میکشه انگار زخم باشه اونجوریه علت از چیست؟

  15. سلام من چند روز هست معدم درد میکنه بعد یهو سمت پایین سمت چپم درد گرفته الان چند روزه یبوست گرفتم میلی به غذا ندارم بی اشتها شدم ۲ روزه هیچی نمیتونم بخورم معدم درد میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز