لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آیا کرونا از غذا منتقل می شود؟

آیا کرونا از غذا و ماهی منتقل می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا کرونا از غذا و ماهی منتقل می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


محققان و متخصصان در بررسی اینکه: آیا کرونا از غذا و ماهی منتقل می شود یا نه، سعی کرده اند از مواد غذایی منجمد گرفته تا وعده های غذایی تهیه شده در رستوران ها را بررسی کنند. متخصصان می گویند: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد COVID-19 را از طریق دست زدن به مواد غذایی و بسته بندی انتشار پیدا کند. کارشناسان همچنین می گویند: بعید است که افراد COVID-19 را از مواد غذایی بسته بندی شده تولید کنند.

با این حال، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهند، که افراد ممکن است ویروس کرونا را از طریق دست زدن به غذا، حتی میوه ها و سبزیجات تازه، انتشار دهند.

  • CDC به مردم توصیه می کند: که بسته های مقوایی یا پلاستیکی را با مواد ضد عفونی کننده که برای سطوح سخت طراحی شده اند، پاک نکنند. زیرا ممکن است مواد غذایی موجود را آلوده کنند.
  • اما برای غذاهای تازه، مانند میوه ها و سبزیجات، متخصصان بهداشت می گویند: مردم باید همیشه قبل از خوردن، آنها را بشویند.

این در حالی است که شیوع بیماری همه گیر کرونا ویروس تا کاری ساده مانند رفتن به فروشگاه های مواد غذایی یا رستوران را استرس آور کرده است.

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در هنگام خرید چه نکاتی را رعایت کنیم؟ 

آیا کرونا از غذا و ماهی منتقل می شود؟ | پزشکت

ماه ها پس از همه گیری COVID-19، هنوز نگرانی در مورد قرار گرفتن در یک فضای بسته با افراد دیگر و همچنین لمس فضاهای مشترک، از دسته یک سبد خرید گرفته تا صفحه کلید خواننده کارت اعتباری وجود دارد.

به همین دلیل بسیاری از فروشگاه ها اکنون داشتن ماسک را اجباری کرده اند. روی کف آنها علامت گذاری شده است تا به مردم یادآوری کند از یکدیگر فاصله بگیرند. ضد عفونی کننده دست را به راحتی در دسترس قرار می دهند.

دکتر نیکت سونپال، متخصص داخلی و گوارش در نیویورک در این باره معتقد است: مردم باید دست های خود را قبل از لمس صورت، حتما بشویند. متخصصان بهداشت در سراسر جهان می گویند: با پیروی از این دستورالعمل های ساده، رفتن به فروشگاه مواد غذایی همچنان ایمن است.

آیا بسته بندی های غذا منجر به انتقال کرونا می شود؟

در حالی که ویروس کرونا ویروس جدید، SARS-CoV-2 بسیار شیوع یافته است. آژانس های بهداشتی پیشرو در ایالات متحده و در سراسر جهان می گویند: هیچ موردی از انتقال بیماری به طور مستقیم از مواد غذایی در بسته بندی های فروشگاهی دیده نشده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گویند: خطرات ایجاد COVID-19 در اثر خوردن یا دست زدن به غذا خیلی کم است. آنها همچنین می گویند: هیچ موردی در رابطه با دست زدن به مواد غذایی بسته بندی شده وجود نداشته است.

آیا ویروس می تواند در ماهی زنده بماند؟

آیا کرونا از غذا و ماهی منتقل می شود؟ | پزشکت

بیماری ژنتیک

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC و سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گویند: که افراد ممکن است با استفاده از مواد غذایی حتی میوه ها و سبزیجات تازه به کرونا مبتلا شوند. همچنین، WHO هشدار می دهد: که هیچ مدرکی دال بر این که هر نوع چای گیاهی، پروبیوتیک یا سایر به اصطلاح درمان های خانگی، مانند خوردن زنجبیل یا سیر بتواند COVID-19 را دفع کند، وجود ندارد.

موارد اولیه COVID-19 با بازارهای غذاهای دریایی تازه در چین ارتباط دارد. بر همین اساس، برخی از افراد ممکن است نسبت به برخی از غذاها تردید داشته باشند. خصوصاً برخی از تحقیقات نشان داد که: ویروس می تواند تا یک هفته در ماهی سالمون تازه زندگی کند. بنابراین همراه با اقدامات ایمنی شخصی، اقدامات اساسی ایمنی مواد غذایی مانند پختن گوشت ها در دمای مناسب نیز مهم است. این در حالی است که 23 ایالت شیوع COVID-19 را در تأسیسات فرآوری گوشت و مرغ گزارش کرده اند. اما این موارد به شرایط کار، مانند همکاری نزدیک با همکاران تا 12 ساعت، حمل و نقل مشترک به محل کار نسبت داده شده است.

آیا ویروس از راه میوه و سبزیجات منتقل می شود؟

برای غذاهای تازه، مانند میوه ها و سبزیجات، متخصصان بهداشت می گویند: مردم باید همان اقدامات احتیاطی را داشته باشند كه قبلاً انجام داده اند. بهتر است همیشه قبل از خوردن آنها را بشویید.

دکتر دانیل دیوین، متخصص داخلی و متخصص اطفال در پنسیلوانیا، به مردم توصیه می کنند: مصرف کنندگان باید محصولات تازه را با آب سرد شیر کاملاً بشویند. CDC توصیه می كند: از صابون، الكل، سفید كننده یا سایر مواد ضدعفونی كننده برای تمیز كردن استفاده نشود. مصرف کنندگان بهتر است محصولات را با یک برس تمیز و آب سرد شیر مالش دهند.

دکتر دانیل دیوین توصیه می کند: مردم نیز از دستورالعمل CDC در مورد غذاهای از پیش بسته بندی شده پیروی کنند. اما متخصصانی مانند Sonpal می گویند، بعید است ویروس کرونا از مواد غذایی بسته بندی شده منتشر شود. اما رفتار انسان ها، در انتقال ویروس نقش مهمی دارد. ویروس هایی مانند COVID-19 پس از سرفه، عطسه یا صحبت کردن، از طریق قطره های تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. اگر کسی سطح یا شی را لمس کند، از جمله غذا یا بسته بندی مواد غذایی که ویروس روی آن است و سپس دهان، بینی یا چشم خود را لمس کند، ممکن است به کرونا مبتلا شود.

دستورالعمل حمل و نقل روزانه از مواد غذایی بسته بندی شده و محصولات تازه

آیا کرونا از غذا و ماهی منتقل می شود؟ | پزشکت

خطر آلودگی توسط ویروس از محصولات غذایی، بسته بندی مواد غذایی یا کیسه ها بسیار کم است. در حال حاضر، هیچ موردی از COVID-19 که تصور می شود با لمس غذا، بسته بندی مواد غذایی یا کیسه های خرید رخ داده باشد، شناسایی نشده است. همیشه برای کاهش خطر بیماری از عوامل بیماری زای مشترک مواد غذایی، رعایت روشهای ایمنی غذایی مناسب مهم است.

دست زدن به غذاهای بسته بندی شده
  • کیسه های پارچه ای قابل استفاده را بشویید و آنها را در محیط مناسب خشک کنید.
  • هنگام بسته بندی، ظرف 2 ساعت پس از خرید، مواد فاسدشدنی را در یخچال یا فریز کنید.
  • از مواد ضد عفونی کننده مخصوص سطوح سخت مانند سفید کننده یا آمونیاک روی مواد غذایی بسته بندی شده در مقوا یا پلاستیک استفاده نکنید.
دست زدن و تمیز کردن محصولات تازه
  • میوه ها و سبزیجات تازه را به آرامی زیر آب سرد و جاری بشویید.
  • محصولات را با صابون، سفید کننده، ضد عفونی کننده، شستشو ندهید.
  • میوه مثل سیب زمینی و خیار، را با برس تمیز کنید، حتی اگر قصد خوردن پوست را ندارید.
  • نمک، فلفل، سرکه، آب لیمو در از بین بردن میکروب های موجود در محصول موثر نیست.

غذا خوردن در فضای باز مطمئن تر است یا رستوران ها؟

با شیوع بیماری کرونا ویروس نگرانی در مورد ناهارخوری ها، رستوران ها و غذا خوردن در فضای باز بیشتر شده است. مقامات بهداشتی معتقدند: که غذا خوردن در فضای باز در حالی که میزاها جدا از هم گذاشته شود، گارسون ها و مشتریان از ماسک استفاده کنند، مکانی مطمئن تر از فضاهای بسته است که ویروس می تواند طولانی تر در هوا بماند. غذا خوردن در فضای باز به دلیل بهبود جریان هوا در مقایسه با ناهار خوری داخل خانه، مطمئن تر است. بسیاری از رستوران ها پروتکل های ضد عفونی کننده قوی ایجاد کرده اند. آنها علاوه بر کاهش ظرفیت نشستن، باید از سرایت ویروس از طرف حامی آلوده به دیگران جلوگیری کند.

جانیلین هاچینگز یک متخصص ایمنی مواد غذایی معتبر در StateFoodSafety است. وی برنامه های آموزش و صدور گواهینامه ایمنی غذا را ارائه می دهد. او معتقد است: سطح خطر انواع مختلف غذا و سفارشات غذایی به این بستگی دارد، که شما با چه تعداد نفر به صورت چهره به چهره تماس داشته باشید.

خرید غذاهای بسته بندی خطر بیشتری دارد یا غذا خوردن در رستوران؟ 

آیا کرونا از غذا و ماهی منتقل می شود؟ | پزشکت

خرید مواد غذایی بسته بندی شده و غذاهای تازه در یک فروشگاه مواد غذایی، احتمالاً به اندازه غذا خوردن در یک رستوران خطرناک است. زیرا در هر دو مورد شما به یک مکانی می روید که به طور بالقوه تعداد زیادی مراجعه کننده دیگر دارد. حتی ممکن است شما حداقل به یک نفر نزدیک شوید. افراد می توانند با داشتن ماسک همیشه در فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها (به استثنای غذا خوردن) حاضر شوند. همچنین حفظ فاصله و رعایت سایر دستورالعمل های اضافی خطر ابتلا به COVID-19 را کاهش دهند.

به گفته وی، تحویل غذا به درب منزل و یا تهیه غذا در منزل، احتمالاً کم خطرترین راه برای تهیه غذا در حال حاضر است. با بسیاری از خدمات تحویل، شما بصورت آنلاین پرداخت می كنید. بنابراین مدت زمانی كه باید حضوری با راننده تحویل می گذرانید بسیار ناچیز است.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/why-you-probably-dont-need-to-worry-about-catching-covid-19-from-food

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/daily-life-coping/food-and-COVID-19.html

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز