لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

زرد شدن ناخن ها

زردی ناخن ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


داشتن ناخن های سالم هم از نظر زیبایی و هم از سلامتی بدن بسیار مهم هستند. با این حال، عوامل زیادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ناخن های شما را زرد و شکننده کنند. زردی و شکنندگی ناخن ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده و علائم بیماری زمینه ای باشند. تشخیص علت اصلی زرد شدن ناخن ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بروز بیماری داشته باشد. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، علل احتمالی زرد شدن ناخن ها و گزینه های درمانی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

ناخن زرد || پزشکتعلل زرد شدن ناخن ها

ناخن های ممکن است به دلایل مختلفی زیر زرد شوند، شایع ترین علل آن عبارتند از:

استفاده طولانی مدت از لاک ناخن

استفاده مکرر از لاک‌های ناخن، به‌ویژه آنهایی که دارای لکه‌های تیره یا لاک‌های مبتنی بر ژل هستند، همراه با استفاده بیش از حد و مکرر از پاک‌کننده‌های قوی ناخن بر پایه استون، می‌تواند صفحه ناخن شما را به رنگ زرد کم‌رنگ تبدیل کند. رنگ های موجود در لاک ناخن روی کراتین ناخن شما تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد و اغلب منجر به شکنندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اکستنشن ناخن

اکستنشن ناخن به ناخن‌های مصنوعی گفته می‌شود که روی ناخن‌های طبیعی چسبانده می‌شوند و روی آن با لاک های ناخن رنگ می‌شوند. استفاده از این ناخن های مصنوعی برای مدت طولانی یا عدم مراقبت مناسب از آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بستر ناخن آسیب برساند. ناخن های مصنوعی همچنین مانع از رسیدن هوا و نور طبیعی به ناخن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. حتی خطر ابتلا به عفونت های قارچی و در نتیجه زردشدن ناخن ها را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

سیگار کشیدن

در هنگام مصرف سیگار، ناخن های شما در معرض سموم مضر موجود در دود سیگار مانند نیکوتین و قطران قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ناخن های شما را زرد کنند.

عفونت های قارچی

تغییر رنگ ناخن ها نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده عفونت قارچی باشد، به خصوص اگر زردی در ناخن های پا همراه با ضخیم شدن صفحه ناخن وجود داشته باشد. زردی ناخن ممکن است پس از آسیب ضربه ای به ناخن یا به دلیل کفش های نامناسب بیشتر دیده شود. شایع‌ترین عفونت‌های قارچی که باعث زرد شدن ناخن‌ها می‌شوند، قارچ‌های تریکوفیتون هستند. عفونت های قارچی همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند صفحه ناخن شما را ضخیم و تغییر شکل دهند.

برخی بیماری های زمینه ای

مشکلات پزشکی مانند اونیکولیز، پسوریازیس، دیابت، و تیروئید، بیماری های کبدی و ریوی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث زردشدن ناخن ها شوند.

سندرم ناخن زرد

این وضعیت یک بیماری سیستمیک نادر، سندرم ناخن زرد، باعث تغییر رنگ ناخن های دست و پا همراه با مشکلات تنفسی و تورم در پاها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ناخن زرد || پزشکتچگونه زردی ناخن ها را درمان کنیم؟

درمان برای رفع زردی ناخن ها به شدت آن و علت زرد شدن بستگی دارد. بهتر است برای تشخیص صحیح و درمان مناسب برای ناخن های زرد خود با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است بسته به علت زمینه‌ای برخی گزینه های درمانی را پیشنهاد کند که معمولاً شامل موارد زیر است:

داروهای ضد قارچ: اگر زردی ناخن های شما ناشی از عفونت قارچی باشد، ممکن است داروهای ضد قارچ خوراکی یا موضعی برای شما تجویز شود. درمان عفونت قارچی ممکن است تا هفته ها یا حتی یک سال طول بکشد.

لیزر درمانی: در موارد شدید عفونت های قارچی، پزشک ممکن است لیزر درمانی را برای درمان مشکل پیشنهاد کند.

استفاده محدود از لاک ناخن: اگر تغییر رنگ در ناخن های شما به دلیل استفاده بیش از حد از لاک ناخن باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که ناخن های خود را حداقل به مدت یک هفته بدون لاک نگه دارید تا آنها بتوانند نفس بکشند و سلامت خود را به دست آورند.

سایر داروها: اگر ناخن های زرد شما به دلیل بیماری های زمینه ای مانند تیروئید و دیابت ایجاد شده است، درمان این بیماری ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سلامت ناخن های شما را در طول زمان بهبود بخشد.

درمان های خانگی برای درمان زردی ناخن

برخی گزینه های درمانی طبیعی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید تا حدودی زردی ناخن های خود را از بین ببرید. اما اگر پوست حساسی دارید، حتما قبل از استفاده از این داروها یک تست پچ انجام دهید. علاوه بر این، همیشه بعد از درمان از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا ناخن ها و پوست اطراف خود را هیدراته نگه دارد. درمان های خانگی برای زردی ناخن، عبارتند از:

لیمو را به ناخن های خود بمالید.

لیمو یک عامل سفید کننده طبیعی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سفید شدن ناخن ها کمک کند. دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با عفونت های قارچی که در وهله اول باعث تغییر رنگ ناخن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، مبارزه کند.

1 قاشق چایخوری روغن زیتون را با 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و آن را روی کوتیکول های خود بمالید. سپس یک لیمو را فشار دهید تا آب تازه گرفته شود و آب آن را به ناخن های خود بمالید. بعد از 15 دقیقه ناخن های خود را با آب ولرم بشویید تا شکنندگی نداشته باشید. از طرف دیگر، ناخن های خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب لیمو رقیق قرار دهید و سپس با استفاده از یک مسواک نرم آنها را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بشویید. سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به جای آب لیمو از اسانس لیمو استفاده کنید.

ناخن های خود را در محلول پراکسید هیدروژن فرو کنید.

پراکسید هیدروژن هم عامل سفید کننده و هم ضدعفونی کننده است و بنابراین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناخن های زرد را درمان کند. پراکسید هیدروژن که معمولا در خمیردندان سفید کننده استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به ناخن های شما نفوذ کند و از داخل آنها را تمیز کند. اما باید از پراکسید هیدروژن با غلظت 3٪ یا کمتر برای درمان زردی ناخن ها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.

3 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با 1 ½ فنجان آب ولرم مخلوط کنید. دستان خود را به مدت 15 دقیقه در محلول پراکسید هیدروژن رقیق فرو کنید. با استفاده از یک مسواک نرم، ناخن های خود را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسواک بزنید و سپس با آب ولرم بشویید.

متناوبا، 1 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 125 میلی لیتر آب داغ را مخلوط کنید. پس از حل شدن پودر، ناخن های خود را به مدت 10 دقیقه در محلول فرو کنید. دست های خود را با آب و صابون بشویید و مرطوب کنید.

اگر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به پراکسید هیدروژن دسترسی پیدا کنید، خمیر دندان سفید کننده را روی ناخن های خود بمالید. پس از 5 تا 10 دقیقه با استفاده از یک برس نرم خمیر دندان را پاک کنید و سپس دستان خود را با آب گرم بشویید.

ناخن های خود را در سرکه سیب خیس کنید.

سرکه سیب (ACV) حاوی اسید مالیک و اسید استیک است که ممکن است تغییر رنگ روی ناخن های شما را کمرنگ کند. ACV همچنین به عنوان یک عامل ضد قارچ و ضد باکتری (14) برای دفع عفونت هایی که باعث زرد شدن ناخن ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

سرکه سیب را با آب گرم به نسبت 1:1 رقیق کنید. دستان خود را حدود 20 دقیقه در محلول فرو کنید و سپس با آب سرد بشویید. دست های خود را خشک کنید و روغن زیتون را روی کوتیکول های خود بمالید. برای نتیجه گیری بهتر این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

پوست پرتقال را روی ناخن های خود بمالید.

پوست پرتقال حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک و ویتامین C است که به پاک کردن لکه ها از روی ناخن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در پوست پرتقال، ناخن های شما را تغذیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و سلامت و استحکام آنها را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. روزانه حدود 10 دقیقه پوست پرتقال تازه را روی ناخن های خود بمالید. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید پودر پوست پرتقال را با گلاب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر را روی ناخن های خود بمالید و بعد از 10 دقیقه با یک برس آن را بشویید.

روغن درخت چای را به ناخن های خود بمالید.

روغن درخت چای یک عامل ضد عفونی کننده، ضد قارچ و ضد باکتری عالی است. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در درمان زردی ناخن های ناشی از عفونت مفید باشد. از قطره چشم برای زدن روغن درخت چای به ناخن های خود استفاده کنید. چند دقیقه صبر کنید و سپس روغن را با آب ولرم بشویید. برای بهترین نتیجه این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

روش دیگر، چند قطره روغن درخت چای را با 1 قاشق غذاخوری روغن مغذی مانند آووکادو، بادام، جوجوبا یا روغن زیتون مخلوط کنید. از این مخلوط برای ماساژ ناخن های خود استفاده کنید. بعد از چند دقیقه روغن را بشویید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که بهبودی را مشاهده کنید.

مقداری روغن پونه کوهی را ماساژ دهید.

مانند روغن درخت چای، روغن پونه کوهی دارای خواص ضد میکروبی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با عفونت های باکتریایی و قارچی که باعث زرد شدن ناخن ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، مبارزه کند. چند قطره روغن پونه کوهی را با 1 قاشق غذاخوری روغن حامل مانند جوجوبا، نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید. از این مخلوط برای ماساژ ناخن های خود استفاده کنید. بعد از چند دقیقه آن را بشویید. درمان را دو بار در روز تا درمان عفونت تکرار کنید.

مراقبت ناخن || پزشکتچگونه از زرد شدن ناخن ها جلوگیری کنیم؟

به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از زرد شدن ناخن های خود جلوگیری کنید. مگر اینکه زرد شدن آنها به بیماری زمینه ای خاصی مربوط باشد. در این صورت بهتر است برای تشخیص علت اصلی بیماری به پزشک مراجعه کنید. اما برخی راهکارها برای پیشگیری از بروز این وضعیت عبارتند از:

ناخن های خود را کوتاه نگه دارید. کوتاه نگه داشتن ناخن ها از آسیب دیدن ناخن ها جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. علاوه بر این، ناخن های بلند به راحتی کثیفی را در زیر خود به دام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازند که منجر به مشکلاتی مانند عفونت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

بهداشت پا را رعایت کنید. همیشه پاهای خود را بشویید، به خصوص بعد از تمرینات با تعریق بیش از حد، برای جلوگیری از عفونت ناخن های پا مانند پای ورزشکاران. جوراب تازه و کفش تمیز بپوشید. کفش مناسبی بخرید که هیچ فشاری به انگشتان پا وارد نکند.

از استفاده مکرر از پاک کننده های لاک ناخن خودداری کنید. برای جلوگیری از شکنندگی و زرد شدن ناخن ها، بیش از یک بار در هفته از لاک پاک کن ها استفاده نکنید.

از لاک های تیره رنگ استفاده نکنید. لاک های تیره رنگ با کیفیت پایین ممکن است مدت زمان طولانی تری داشته باشند، اما ناخن های شما را لکه دار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و باعث تغییر رنگ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود رنگ های روشن تر و طبیعی را به رنگ های تیره انتخاب کنید.

رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

بهبود رژیم غذایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بهبود ناخن ها و کوتیکول های شما کمک کند. توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود برای حفظ سلامت ناخن ها و کوتیکول ها، غذاهای غنی از کراتین و بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها شامل اسیدهای چرب امگا 3، تخم مرغ، بادام، زغال اخته، گوشت قرمز، صدف و آووکادو است. علاوه بر این، مصرف ویتامین های B و E، آهن، کلسیم و روی را با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه افزایش دهید. همچنین هر روز مقدار زیادی آب مصرف کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز