لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض قورت دادن آدامس

قورت آدامس || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 ممکن است بارها به شما هشدار داده اند آدامس خود را قورت ندهید، زیرا تا هفت سال در معده شما باقی می‌ماند. با این حال، آیا این سخن درست باشد؟ آدامس از پایه آدامس و طعم دهنده‌ها از جمله شیرین کننده‌ها تشکیل می شود. این نکته درست است که پایه آدامس (ساخته شده از چیکل مصنوعی و مواد ارتجاعی مشابه) قابل هضم نیست. با این حال، سیستم گوارشی بدن با پایه آدامس به همان روشی برخورد می‌کند که سایر مواد غیرقابل هضم را مدیریت می‌کند. یعنی با تبدیل آن به مدفوع، نهایتا آن را از بدنتان خارج می‌کند.

هنگامی که آدامس را قورت می‌دهید، وارد معده شما می شود و قند، طعم دهنده‌ها و سایر مواد محلول برای هضم بیشتر و استفاده در بدن در دسترس قرار می‌گیرند.

دستگاه گوارش در تفکیک موارد قابل استفاده از غیرقابل استفاده، مانند پایه آدامس، بسیار خوب عمل می‌کند. حرکت آدامس تا روده بزرگ ادامه می‌یابد و در عرض چند روز همراه با سایر قسمت‌های غیر قابل هضم غذای شما دفع می‌شود.

قورت دادن مقدار زیادی آدامس (همانطور که کودکان کوچک ممکن است انجام دهند) می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. بلعیدن مقدار بیش از حد پایه آدامس می‌تواند باعث بروز انسداد شود. حتی احتمال دارد در این شرایط کودک شما به جراحی نیاز داشته باشد.

بسیاری از موارد بلعیده شدن آدامس شامل کودکان می‌شود، با این حال موارد نادری از انسداد دستگاه گوارش در بزرگسالانی که آدامس می‌بلعند نیز وجود دارد. در این مقاله از پزشکت به این موضوع می‌پردازیم که چرا آدامس هضم نمی‌شود و وقتی شما یا فرزندتان آن را می‌بلعید در بدنتان چه اتفاقی می‌افتد. علاوه براین، در این مقاله به طور خلاصه به برخی از مزایای جویدن (اما نه بلع) آدامس برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.

آدامس|| پزشکتچرا آدامس غیر قابل هضم است؟

آدامس در اصل از چیکل، شیره لاتکس از درخت ساپودیلا ساخته می‌شد. محصولات امروزی بر پایه آدامس متکی هستند که ممکن است حاوی رزین، پرکننده، امولسیفایر و موم و موارد دیگر باشد. پس از ساخت پایه، طعم و رنگ به مخلوط اضافه می‌شود.

سیستم گوارشی محصولات اصلی و پایه آدامس را تجزیه نمی‌کند، بنابراین هر آدامسی که می‌بلعید، پس از عبور از معده و روده، همراه با غذا و نوشیدنی دیگری که می‌خورید، از طریق مدفوع دفع خواهد شد.

پس از قورت آدامس چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

سیستم گوارشی (GI) از قسمت‌های مختلفی، از دهان تا مقعد تشکیل شده است. به طور معمول، غذا با عبور از دستگاه گوارش تجزیه و هضم می‌شود. مری چیزی را جذب نمی‌کند. زیرا غذا (یا آدامس) از این لوله‌ای که گلو شما را به معده متصل می‌کند، صرفا عبور می‌کند.

آدامس پس از بلعیده شدن از معده عبور می‌کند و با کیم مخلوط می‌شود. کیم یک نیمه مایع غلیظ است که توسط سیستم گوارشی تولید می‌شود و قبل از اینکه محتویات به روده کوچک برسند، آزاد می‌شود. در آنجا، ماده جامد با کمک سایر اندام‌ها مانند کبد و لوزالمعده و باکتری‌های موجود در روده به تجزیه شدن ادامه می‌دهد.

مواد مغذی مختلف از طریق روده کوچک جذب می‌شوند. آب حرکت آن را در سیستم گوارشی آسان تر می‌کند. پس از عبور از روده بزرگ، مخلوط از روده بزرگ به راست روده و سپس از طریق مقعد به خارج منتقل می‌شود.

قورت آدامس و انسداد راه هوایی

آدامس بلعیده شده ممکن است در گلوی فرد گیر کند. علاوه براین، آدامس ممکن است که در مری گیر کند. با این حال، نگرانی اصلی، شامل گیر کردن آدامس در مسیر نای است. در صورتی که این اتفاق بیفتد، مسیر و راه هوایی به سمت ریه مسدود و خفگی ایجاد می‌شود.

متاسفانه این اتفاق در کودکان نوپا و کودکان شایع تر است. اما ممکن است در نوجوانان و بزرگسالان نیز رخ دهد. در صورت بروز انسداد راه هوایی با جسم خارجی فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

بلعیدن آدامس|| پزشکتقورت آدامس و انسداد روده

از آنجایی که آدامس بلعیده شده هضم نمی‌شود، به همان قوامی که وارد مری شده بود، به سمت انتهای لوله گوارش حرکت خواهد کرد. در واقع به همین علت است که در موارد نادر ممکن است منجر به بروز انسداد روده در افراد مختلف شود. علائم انسداد روده، عبارت‌اند از:

  • یبوست
  • تهوع و استفراغ
  • نفخ و اتساع شکم
  • درد و گرفتگی شدید

به طور کلی، درمان انسداد روده به شدت آن بستگی دارد. در برخی موارد، مواد نرم کننده مدفوع ممکن است برای کمک به عبور مواد و رفع انسداد عمل کند. در جدی ترین موارد، انجام جراحی برای رفع انسداد روده ضروری خواهد بود.

فواید جویدن آدامس برای سلامتی

اگر آدامس بلعیده‌اید، باید در کمتر از یک هفته از سیستم گوارشی شما عبور کند. جدا از خطر انسداد، عمل جویدن آدامس منجر به بلع بیشتر بزاق و هوای بیشتر می‌شود. حتی ممکن است بر گاز و نفخ شکم تأثیر بگذارد. با این حال، جویدن آدامس مزایای احتمالی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی نیز دارد، که البته تا زمانی که افراد آن را نبلعند، صادق خواهد بود.

نتایج حاصل از مطالعات متعدد نشان می‌دهد که جویدن آدامس ممکن است در بهبودی پس از جراحی روده نقش مثبتی داشته باشد. جویدن آدامس حتی می تواند به تسریع زمان انتقال محتویات روده در حین آندوسکوپی کپسولی کمک کند.

آندوسکوپی کپسولی، روشی است که به دوربین کوچک موجود در یک کپسول متکی است که تصاویر دستگاه گوارش شما را هنگام عبور از آن ضبط می‌کند. یک مطالعه در سال 2021 روی 205 نفر نشان داد که افرادی که آدامس می‌جویدند زمان انتقال سریع‌تری داشتند که ممکن است مزایای تشخیصی داشته باشد. حتی منجر به بروز عوارض کمتری شود.

به عنوان یک ابزار تشخیصی، آدامس دارای خاصیت تغییر رنگ برای ارزیابی افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هنگام غذا خوردن و برای اطمینان از سطح اکسیژن و تغذیه مناسب استفاده می‌شود.

اگر آدامس بلعیدم چه کار کنم؟

نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. فقط باید اجازه دهید که آدامس به طور طبیعی از دستگاه گوارش شما عبور کند و دفع شود.

اگر در دوران بارداری آدامس ببلعم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر چه قورت آدامس توصیه نمی‌شود، اما بلعیدن اشتباهی آدامس نباید به شما یا نوزادتان آسیب برساند. آدامس از طریق سیستم گوارش شما به سمت مقعد حرکت می‌کند و از طریق مدفوع دفع می‌شود. شرایط، درست مانند زمانی که باردار نبودید خواهد بود.

به طور کلی، اگرچه توصیه نمی‌شود، اما اگر به طور تصادفی آدامسی را که در حال جویدن آن هستید قورت دهید، نگرانی در مورد آن وجود نخواهد داشت.

بدن شما نمی‌تواند آدامس را هضم کند، اما یک تکه آدامس بلعیده شده معمولاً از سیستم گوارش شما عبور می‌کند (اساساً به صورت دست نخورده) و تقریباً مانند هر چیز دیگری که می‌خورید، حدود 40 ساعت بعد از طریق مدفوع از بدن شما خارج می‌شود.

با این حال، اگر مقادیر زیادی آدامس را در مدت زمان کوتاهی قورت دهید، این وضعیت به طور بالقوه می‌تواند باعث ایجاد انسداد در روده شما شود.

خوردن آدامس|| پزشکتدر صورت قورت آدامس آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر یک تکه آدامس را قورت دهید، احتمالاً علتی برای مراجعه به پزشک وجود نخواهد داشت. آدامس بلعیده شده باید به طور طبیعی از دستگاه گوارش شما عبور کند و از طریق مدفوع دفع شود. اگر مقدار زیادی آدامس را قورت دهید یا اگر آدامس را همراه با اشیاء غیرقابل هضم دیگر قورت دهید، این مسئله ممکن است که باعث بروز انسداد شود.

این وضعیت ممکن است نیاز به انجام جراحی برای برداشتن آن از دستگاه گوارش داشته باشد. علائم انسداد معمولاً شامل درد شکم و یبوست است که گاهی با استفراغ همراه است. اگر فکر می‌کنید به انسداد روده مبتلا شده‌اید، با یک پزشک تماس بگیرید و با او در این باره مشورت کنید.

ترکیبات آدامس چیست؟

قبل از جنگ جهانی دوم، آدامس از صمغ با چیکل (شیره درخت ساپودیلا آمریکای مرکزی) به اضافه طعم دهنده‌های مجاز تهیه می‌شد. اکثر آدامس‌های امروزی از پایه آدامس ساخته می‌شوند. این پایه ترکیبی از پلیمرها، نرم کننده‌ها و رزین‌ها است. پایه آدامس معمولاً با نرم کننده‌ها، مواد نگهدارنده، شیرین کننده‌ها، رنگ‌ها و طعم دهنده‌ها مخلوط می‌شود.

اغلب آدامس‌ها دارای پوشش پلیول پودری یا سخت هستند. ترکیبات و اندازه دقیق مواد تشکیل دهنده پایه‌های آدامس، جزو «اسرار تجاری» تولیدکنندگان آدامس است.

آیا آدامس یک غذا محسوب می‌شود؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آدامس را به عنوان “غذایی با حداقل ارزش غذایی” تعریف می‌کند. این نکته بدان معنی است که نمی‌توان آن را در رقابت با برنامه‌های صبحانه و ناهار رستوران‌ها فروخت. از دیگر غذاهای این دسته می‌توان به نوشابه و انواع آب نبات اشاره کرد.

این تعریف از آدامس تا حدودی بحث برانگیز است. زیرا بسیاری از مواد تشکیل دهنده پایه آدامس، محصولات غیر خوراکی هستند که در اقلام و زمینه‌های غیرخوراکی مانند درزبندی، چسب سفید و کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌شوند.

آیا باید به کودکم اجازه دهم آدامس بجود؟

به طور کلی جویدن آدامس بی خطر است، اگرچه بسیاری معتقدند قند‌ها یا جایگزین‌های قند موجود در آدامس برای کودکان مناسب نیستند. گذشته از این، نباید به کودکان اجازه جویدن آدامس را تا زمانی که به طور کامل متوجه شوند که پس از جویدن نباید آن را قورت دهند، بدهید.

اگرچه یک تکه آدامس بلعیده شده باید مانند یک بزرگسال از دستگاه گوارش کودک عبور کند، اما کودکان و خردسالان ممکن است که مقادیر زیادی آدامس و حتی اشیایی را ببلعند که ممکن است در دستگاه گوارش آنها به آدامس گیر کند و باعث بروز انسداد شود. بروز انسداد می‌تواند عوارض جانبی جدی و قابل توجهی در افراد مبتلا ایجاد کند.

با این حال، بهتر است که همواره بر فرزند خردسال خود نظارت داشته باشید و احتمال بروز آسیب‌های مختلف را به حداقل برسانید.

سخن آخر

اگر یک تکه آدامس را قورت دادید، نگران نباشید. این مسئله نباید برای شما مشکلی ایجاد کند. اگر شما یا فرزندتان مقدار زیادی آدامس را در مدت کوتاهی قورت داده‌اید، باید برای بررسی احتمال بروز انسداد روده به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که درباره علل بروز انسداد روده سوالات بیشتری دارید، با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید و با او مشورت کنید. در بیشتر مواقع، قورت آدامس به طور تصادفی به هیچ عواقب قابل توجهی برای سلامتی منجر نمی‌شود. آدامس هضم نشده یک یا دو روز بعد با اجابت مزاج از بدن شما خارج خواهد شد.

علاوه براین، اگر کودک سایر اقلام غیرخوراکی مانند اسباب بازی یا سکه را قورت دهد، قورت پایه آدامس فقط با چسبیدن به آنها اوضاع را بدتر می‌کند. بنابراین اطرافیان حق داشتند که شما را از قورت آدامس منع می‌کردند. با وجود اینکه دستگاه گوارش شما می‌تواند مقدار کم آدامس را به راحتی دفع کند، اما بهتر است که از قورت انواع آدامس‌ها خودداری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز