لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین عوارض روغن درخت چای

شایع ترین عوارض روغن درخت چای | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین عوارض روغن درخت چای

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین عوارض روغن درخت چای می توان به آلرژی و عدم تعادل هورمونی اشاره کرد. روغن درخت چای در رایحه درمانی کاملاً محبوب است. اگرچه بیشتر مزایای آن هنوز مشخص نشده است، اما به دلیل خواص دارویی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، تحقیقات عوارض خاصی از روغن درخت چای را نشان داده است.

بسته به نحوه استفاده از آن، روغن درخت چای ممکن است عوارض جانبی را در افراد خاص ایجاد کند. در این مقاله، ما شایع ترین عوارض روغن درخت چای را طبق تحقیقات مورد بررسی قرار داده ایم.

روغن درخت چای به روغن melaleuca نیز معروف است. این روغن یک روغن اساسی با بوی تازه کافور و ظاهری از زرد کمرنگ تا بی رنگ است. این گیاه از برگ های گیاه Melaleuca alternifolia گرفته شده و بومی استرالیا است.

این روغن اگرچه به صورت خوراکی سمی است اما در مواد آرایشی و کرم های پوستی با غلظت کمتر استفاده می شود. همچنین ادعا شده است که روغن درخت چای بسیاری از بیماری ها را درمان می کند. این ماده به عنوان یک ماده ضد میکروبی موثر است و به درمان موارد مختلف پوستی مانند آکنه، شپش، شوره و غیره کمک می کند.

با این حال، نگرانی های خاصی در رابطه با ایمنی روغن درخت چای وجود دارد.

آیا مصرف روغن درخت چای بی خطر است؟

شایع ترین عوارض روغن درخت چای | پزشکت

روغن درخت چای در صورت مصرف داخلی سمی است. طبق یک مطالعه در استرالیا، می توان با جلوگیری از مصرف خوراکی آن، عوارض جانبی روغن درخت چای را به حداقل رساند. استفاده از روغن رقیق شده برای کاربردهای موضعی و تنها استفاده از روغنی که به درستی نگهداری شده است می تواند به کاهش خطر عوارض جانبی کمک کند.

استفاده روغن درخت چای روی پوست بی خطر است، اما ممکن است در افراد خاصی باعث درماتیت تماسی آلرژیک شود. طبق شواهد حکایتی، این روغن همچنین می تواند باعث تورم، تحریک پوست یا خارش و خشکی پوست شود.

مصرف خوراکی روغن درخت چای ممکن است باعث گیجی، عدم ثبات، ناتوانی در راه رفتن و در موارد شدید کما شود. با این حال، تحقیقات هنوز نمی توانند از این اثرات حمایت کنند. در بخش زیر، ما به طور دقیق تری عوارض جانبی روغن درخت چای را بررسی خواهیم کرد.

عوارض جانبی روغن درخت چای

آلرژی

واکنش های آلرژیک به روغن درخت چای می تواند از التهاب خفیف پوستی تا بثورات شدید باشد. اگرچه افرادی که به آن حساسیت ندارند (بدون نگرانی زیاد) می توانند از آن استفاده کنند، اما هنگام مصرف از آن باید احتیاط کرد.

شواهد حکایتی نشان می دهد که استفاده از روغن درخت چای روی پوست خشک یا زخم شده ممکن است باعث تحریک پوست شود. علائم ممکن است شامل گزش، خارش ناشی از سوختگی و التهاب خفیف تا جدی باشد. از این رو، انجام تست پچ قبل از استفاده از آن توصیه می شود.

همچنین، حساسیت به میخک، گواوا، یا اکالیپتوس ممکن است فرد را مستعد ابتلا به آلرژی با روغن درخت چای کند. هرچه مدت زمان نگهداری روغن درخت چای بیشتر شود، احتمال بروز آلرژی بیشتر خواهد بود.

برخی شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن درخت چای ممکن است باعث گرفتگی سینوس، آنافیلاکسی، گرفتگی عضلات، تورم، گرگرفتگی، حالت تهوع و سبکی سر شود.

طبق یک مطالعه، اگرچه بیشتر آلرژی های روغن درخت چای ناشی از استفاده خود روغن خالص است، اما در موارد خاص مواد آرایشی حاوی روغن درخت چای نیز می توانند آلرژی زا باشند.

اسهال

یکی از اثرات منفی روغن درخت چای اسهال است. مصرف روغن درخت چای در موارد خاص می تواند باعث اسهال شود. اسهال می تواند در صورت واکنش شدید آلرژیک به روغن درخت چای اتفاق بیفتد.

آسیب به گوش

شایع ترین عوارض روغن درخت چای | پزشکت

روغن درخت چای در صورت عدم رقیق شدن بر روی غشاهای مخاطی، ممکن است باعث ناراحتی و التهاب شود. اگر برای درمان عفونت گوش (که اغلب از روغن درخت چای استفاده می شود) آن را مصرف می کنید، توجه داشته باشید که همیشه بهتر است با روغن حامل مخلوط شود. یک روغن حامل مانند روغن بادام یا زیتون، همراه با روغن درخت چای رقیق شده، می تواند در کانال گوش قرار گیرد تا عفونت های مربوطه را درمان کند.

هنگام درمان عفونت گوش در خانه خود احتیاط و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

یک راه خوب برای استفاده از روغن درخت چای و جلوگیری از بروز این مشکلات این است که چند قطره روغن را با یک چهارم فنجان روغن زیتون گرم رقیق کنید. سر خود را به یک طرف متمایل کرده و با قطره چکان چند قطره داخل گوش آلوده بریزید. حدود یک دقیقه سر خود را کج نگه دارید تا مایعات از طریق مجرای گوش شما عبور کند.

با این حال، مطالعات خاص نشان می دهد از روغن درخت چای در گوش استفاده نکنید زیرا ممکن است به گوش داخلی آسیب برساند.

روغن درخت چای باعث عدم هماهنگی عضلات در هنگام مصرف می شود. ما اکیداً توصیه می کنیم که روغن درخت چای را مصرف نکنید.

تغییر چشایی

در یک مطالعه در امارات متحده عربی که شامل دهانشویه ها بود (یکی حاوی روغن درخت چای و دیگری حاوی ترکیبی بنام cetylpyridinium chloride یا CPC)، مشخص شد که دهانشویه CPC اثر ضد التهاب لثه بهتری دارد. روغن درخت چای نیز یک طعم تلخ در یک افراد ایجاد کرده بود.

در مطالعه دیگری، مصرف روغن درخت چای توسط یک کودک 4 ساله منجر به بروز واکنش شد. از این رو، روغن درخت چای نباید توسط کودکان مصرف شود.

عوارض جانبی هورمونی درخت چای

روغن درخت چای ممکن است به عنوان یک اختلال غدد درون ریز بالقوه عمل کرده و حتی باعث رشد سینه در پسران نوجوان  شود. طبق گزارشی که توسط مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه های مرد به دلیل عدم تعادل هورمونی) در اکثر موارد پس از قطع مصرف روغن درخت چای برطرف شد.

یافته های مشابه در گزارشی توسط موسسه ملی بهداشت منتشر شده است.

تحریک پوست و سایر مشکلات پوستی

شایع ترین عوارض روغن درخت چای | پزشکت

اگرچه اعتقاد بر این است که روغن درخت چای مسائل مربوط به پوست سر مانند شوره سر را درمان می کند، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات کاربردهای مفید آن لازم است. این روغن همچنین ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی پوست سر شود.

حتی وقتی از روغن درخت چای به صورت موضعی استفاده می کنید، بهتر است که شرایط پوستی خود را کنترل کنید. مالیدن روغن به پوست نیز می تواند باعث سوزش و قرمزی شود.

برخی معتقدند که درخت چای می تواند برای پوست حساس مضر باشد. هر فرد مستعد اگزما باید با احتیاط بسیار زیاد از روغن درخت چای استفاده کند، اگرچه اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد.

همیشه بهتر است روغن درخت چای رقیق شده را خریداری کنید نه اینکه خودتان آن را مخلوط کنید. شما همچنین می توانید از گزینه هایی مانند روغن رزماری، اسطوخودوس یا روغن مانوکا بر روی پوست خود استفاده کنید. زیرا این مواد لطیف تر اما به همان اندازه موثرتر از روغن درخت چای هستند.

روغن درخت چای همچنین می تواند به لایه های خارجی پوست نفوذ کند، در نتیجه احتمال مسمومیت ناشی از جذب پوست افزایش می یابد. این سمیت به میزان مصرف شما وابسته است.

بروز افسردگی

علائم و نشانه های مربوط به مسمومیت در سگها و گربه ها پس از استفاده خارجی روغن در دوزهای بالا مشاهده شد. روغن درخت چای همچنین در صورت بلع باعث خواب آلودگی بیش از حد می شود.

عوارض روغن درخت چای بر مخاط بینی

روغن درخت چای نیز اغلب برای درمان پولیپ بینی توصیه می شود، اما برخی حدس می زنند که می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد. این روغن ممکن است باعث سوزش بینی شما شود. در این وضعیت احتمال دارد پولیپ قبل از کوچک شدن متورم شود. روغن درخت چای همچنین ممکن است منجر به التهاب یا زخم دهان شود. با این حال، برای درک این پدیده به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

عوارض جانبی خاصی از روغن درخت چای هنوز مشخص نشده است. از این رو، قبل از استفاده از روغن باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. همچنین با پزشک خود مشورت کنید.

دوز مناسب روغن درخت چای چه میزان است؟

شایع ترین عوارض روغن درخت چای | پزشکت

یکی از راه های کاهش احتمالاً عوارض جانبی، استفاده از دوز مناسب روغن است. دوز خاصی از روغن درخت چای مشخص نشده است. با این حال، برخی از دستورالعمل ها وجود دارد.

دوز های روغن درخت چای را برای موارد زیر در نظر بگیرید:

  • آکنه. روغن درخت چای 5٪ را هر روز یک بار به مدت سه ماه به عنوان ژل استفاده کنید.
  • پلاک دندانی. برای مسواک زدن روزانه به مدت هشت هفته از روغن درخت چای 2.5٪ استفاده کنید.
  • شوره سر. به مدت سه هفته روزانه به مدت سه دقیقه از شامپو روغن درخت چای 5٪ استفاده کنید.
  • عفونت چشم. 50٪ روغن درخت چای به عنوان یک اسکراب پلک هفتگی به مدت شش هفته استفاده می شود.
  • آلرژی های پوستی. 20 تا 100 درصد روغن درخت چای را می توان در مناطق آسیب دیده استفاده کرد.
  • عفونت های واژن. 20 درصد روغن درخت چای را می توان به مدت 24 ساعت با استفاده از تامپون خیسانده برای عفونت واژن استفاده کرد.

به یاد داشته باشید، هرگز روغن درخت چای را به صورت خوراکی مصرف نکنید.

استفاده از روغن درخت چای در دوران بارداری یا شیردهی

اطلاعات کافی برای حمایت از ایمنی روغن درخت چای در دوران بارداری وجود ندارد. برخی شواهد حاکی از آن است که استفاده از روغن درخت چای در حین زایمان می تواند منجر به قطع انقباضات رحم شود که ممکن است کودک و مادر را در معرض خطر قرار دهد. با این حال، تحقیقات در این مورد محدود است.

هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی روغن درخت چای برای مادران شیرده یا نوزادان وجود ندارد. کاربرد موضعی روغن درخت چای معمولاً به خوبی تحمل می شود. اما هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف شود.

روغن درخت چای هنگام ترکیب با آنتی بیوتیک باید با احتیاط مصرف شود.

سخن آخر

روغن درخت چای هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، می تواند مزایای خاصی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است آسیب برساند. بهتر است که از روغن طبق دوز توصیه شده استفاده می کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید و تا حد ممکن از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید. از همه مهمتر، قبل از استفاده از روغن درخت چای با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/serious-side-effects-of-tea-tree-oil/

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز