لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شیلیت زاویه ای یا ترک گوشه لب

شیلیت زاویه ای یا ترک گوشه لب || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شیلیت زاویه ای یا ترک خوردگی گوشه لب، یک عفونت پوستی است که ناحیه ای که لب ها به هم می رسند و زاویه تشکیل می دهند را تحت تاثیر قرار می دهد. این با خشکی، ترک و ضایعات دردناک در یک یا هر دو گوشه دهان مشخص می شود. این عارضه که به آن استوماتیت پرلچه یا گوشه ای نیز گفته می شود، سالانه میلیون ها نفر را مبتلا می کند. درمان آن نسبتاً آسان است، اما احتمال دارد عود کند و دوباره برگردد. برهمین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله علل و علائم و راهکارهای درمانی مربوط به ترک خوردگی گوشه لب را بررسی کنیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از این وضعیت رنج می برید، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

علت ترک گوشه لب یا شیلیت زاویه ای چیست؟

ترشح بزاق، حفره دهان شما را روان نگه می دارد، اما اغلب در گوشه های دهان به دام می افتد، به خصوص اگر دهان شما بزاق بیش از حدی تولید کند. گرما و رطوبت موجود در این فضاهای محدود شرایط مناسبی را برای پرورش میکروب ها فراهم می کند. رشد بیش از حد برخی باکتری ها و قارچ ها می تواند به شکل عفونتی به نام کیلیت زاویه ای بروز پیدا کند. برخی از عوامل اصلی که در ایجاد شیلیت زاویه ای نقش دارند، عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • بهداشت ضعیف دهان
  • لیسیدن بیش از حد لب ها
  • درمان با رتینوئید خوراکی یا آنتی بیوتیک
  • شرایط التهابی مزمن دستگاه گوارش مانند بیماری کرون
  • کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6 (پیریدوکسین)
  • استفاده از دندان مصنوعی یا بریس، که باعث ترشح بیش از حد بزاق می‌شود، به‌ویژه اگر بد نصب شده باشند.
  • داروهای موضعی مانند ایزوترتینوئین برای آکنه و آسیترتین برای پسوریازیس که پوست شما را بیش از حد خشک و تحریک می کند.

علائم و نشانه های شیلیت زاویه ای

شیلیت زاویه ای منجر به ایجاد علائم زیر می شود:

  • خارش و تورم
  • لب های خشک و ترک خورده
  • ترک و زخم در محل برخورد لب ها
  • سوزش، سوزن سوزن شدن در اطراف دهان
  • بافت پوسته پوسته و لکه های پوسته پوسته در اطراف گوشه های دهان

پوست تحریک شده اطراف دهان هنگام تماس با هر غذا یا نوشیدنی ممکن است دچار گزش شود و خوردن و آشامیدن را دشوار کند.

شیلیت زاویه ای را چگونه درمان کنیم؟

شیلیت زاویه ای یا ترک گوشه لب || پزشکت

پزشکان معمولاً می توانند شیلیت زاویه ای را از طریق یک معاینه فیزیکی ساده تشخیص دهند، اما ممکن است آزمایش سواب را برای تشخیص قارچی یا باکتریایی بودن آن تجویز کنند. برخی از گزینه های درمانی این وضعیت، عبارتند از:

  • نرم کننده ها برای رفع خارش و سوزش و جلوگیری از پارگی یا لایه برداری پوست خشک، زبر و پوسته پوسته شده را آبرسانی می کنند. آنها لب های خشک و ترک خورده را روان و تسکین می دهد.
  • کرم‌های ضد آفتاب لب، اشعه‌های خطرناک UVB را فیلتر می‌کنند، محافظت لازم در برابر آفتاب سوختگی را فراهم می‌کنند و از التهاب گوشه‌دار محافظت می‌کنند.
  • کرم‌های ضد قارچ، قارچ زمینه‌ای را که مسئول عفونت است از بین می‌برند و در نتیجه بهبودی را تسریع می‌کنند.
  • پماد هیدروکورتیزون 1 درصد التهاب زمینه ای را که باعث خشکی، تورم و خارش می شود، مهار می کند.

درمان خوراکی

داروهای ضد قارچ، رایج ترین درمان برای شیلیت زاویه ای فلوکونازول است، یک داروی ضد قارچی که از طریق دهان مصرف می شود. اگر جواب نداد، پزشک ممکن است یک ضد قارچ دیگری را تجویز کند. اگر عفونت با درمان موضعی فروکش نکند، ممکن است به آنتی بیوتیک های خوراکی سیستمیک نیاز باشد، البته به ندرت این درمان مورد نیاز است. ویتامین B کمپلکس یکی دیگر از گزینه های درمانی است. مصرف این مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و به طور کلی بهبود سلامت دهان و دندان مفید است. در روند درمانی دیگر، فیلرهای آرایشی به گوشه‌های دهان تزریق می‌شوند تا افتادگی لب‌های ناشی از شیلیت زاویه‌ای مکرر را بالا ببرند.

عوامل خطر مرتبط با شیلیت زاویه ای

برخی از عوامل خطر مرتبط با این وضعیت، عبارتند از:

  • درمان ضد رتروویروسی
  • افتادگی پوست اطراف دهان به دلیل افزایش سن یا کاهش وزن
  • نقص ایمنی ناشی از شرایط قبلی مانند دیابت، سندرم داون و HIV/AIDS
  • درماتیت آتوپیک که باعث خشکی و حساس شدن پوست نسبت به عوامل محرک به خصوص گوشه های دهان می شود.

شیلیت زاویه ای در مقابل زخم های سرد

شیلیت زاویه ای یا ترک گوشه لب || پزشکت

کیلیت زاویه ای و تبخال هر دو عفونت هایی هستند که پوست اطراف دهان را تحت تاثیر قرار می دهند، اما از جنبه های مختلف با هم فرق دارند:

  • شیلیت زاویه ای یا باکتریایی یا قارچی است، در حالی که تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود.
  • کیلیت زاویه ای باعث ایجاد زخم در یک یا هر دو گوشه دهان می شود، در حالی که تبخال می تواند در هر نقطه از لب و حتی داخل حفره دهان ایجاد شود.
  • شیلیت زاویه ای با خشک کردن گوشه های دهان، ترک خوردن و خارش قبل از ظهور تاول شروع می شود. تبخال با احساس سوزش یا خارش در اطراف دهان یک روز قبل از ظهور ضایعات مشخص می شود.

بهبودی از التهاب ناشی از ترک خوردگی لب ها ممکن است چند روز تا یک ماه طول بکشد، در حالی که تبخال یک چرخه حیاتی دارد و به طور کلی در عرض 7 تا 10 روز با درمان مناسب فروکش می کند. از طرفی هم، تبخال باعث تب، لرز و بزرگ شدن غدد لنفاوی می شود، در حالی که التهاب گوشه ای اینطور نیست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر هنگام ترک خوردگی گوشه های لب بهتر است به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید:

  • دوره های مکرر عفونت دارید.
  • تحریک پوست بیش از حد است.
  • شکاف‌های گوشه‌ی دهان شروع به ترشح مایع یا خون می‌کنند.
  • با وجود پیروی از درمان توصیه شده برای بیش از یک ماه، وضعیت شما بهبود نمی یابد.

شیلیت زاویه ای یک عفونت شایع لب است که افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اجازه ندهید که التهاب گوشه ای شما را از لذت بردن از یک زندگی کامل باز دارد. اگر نگرانی دارید یا نواحی پوسته پوسته در عرض یک ماه ناپدید نشدند، به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی برای شیلیت زاویه ای

شیلیت زاویه ای یا ترک گوشه لب || پزشکت

در اینجا چند درمان خانگی وجود دارد که می تواند به کاهش سوزش پوست ناشی از التهاب گوشه ای کمک کند و به بهبود پوست کمک کند:

وازلین

از وازلین می توان برای چرب کردن لکه های خشک اطراف دهان استفاده کرد. برخلاف مرطوب‌کننده‌های معمولی، حاوی مواد شیمیایی نیست که پوست حساس شما را بیشتر تحریک کند. به لطف قوام غلیظ، وازلین آبرسانی شدیدی به پوست می دهد و یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کند تا از آسیب بیشتر در هنگام بهبود زخم جلوگیری کند. این به تسکین سوزش، تسریع ترمیم پوست و کاهش خطر عفونت ثانویه یا مکرر کمک می کند.

5 قطره روغن درخت چای را در مقداری وازلین مخلوط کنید. مخلوط را روی پوست آسیب دیده بمالید. بگذارید حدود یک ساعت بماند تا به پوست شما نفوذ کند. لب های خود را تمیز کنید و از ژل نفتی ساده استفاده کنید.

توجه: پس از استفاده از این دارو لب های خود را لیس نزنید. زیرا مصرف روغن درخت چای می تواند اثرات مضری داشته باشد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای بهبود گوشه های خشک ترک خورده دهان به خوبی عمل می کند. خواص آبرسانی آن به تغذیه و مرطوب نگه داشتن پوست برای جلوگیری از خشکی کمک می کند. به علاوه، روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است که به مبارزه با عفونت زمینه ای برای تسریع بهبودی کمک می کند. ترک خوردگی های لب را با روغن نارگیل فوق بکر ارگانیک چندین بار در روز مرطوب کنید. می توانید برای مزایای بیشتر، یک قطره روغن درخت چای را با آن مخلوط کنید، اما مطمئن شوید که پس از آن پوست درمان شده را لیس ندهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص شفابخش پوست خود مشهور است که می تواند در برابر کیلیت زاویه ای موثر باشد. ژل سرشار از آب این گیاه پوست های خشک و تحریک شده را خنک و آبرسانی می کند. اثرات ضد عفونی کننده و ضد قارچی آلوئه ورا به جلوگیری از رشد بیش از حد قارچ مسئول عفونت کمک می کند. همچنین به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می کند که درد، خشکی و خارش مرتبط با این بیماری را تسکین می دهد.

یک برگ آلوئه ورا را باز کنید، ژل آن را بردارید و ژل را حداقل 30 دقیقه در یخچال بگذارید. ژل خنک شده را به آرامی روی گوشه های دهان خود ماساژ دهید. اجازه دهید حدود 15 تا 20 دقیقه خشک شود و سپس آن را با آب خنک بشویید.

عسل

عسل یکی دیگر از مواد با خواص درمانی متعدد است که می تواند انواع بیماری های پوستی از جمله التهاب گوشه ای را التیام بخشد. یک مرطوب کننده طبیعی است که رطوبت را به پوست می بخشد و آن را برای آبرسانی طولانی مدت می پوشاند. علاوه بر این، عسل دارای خواص ضد عفونی کننده ای است که به ضد عفونی کردن پوست برای التیام سریع کمک می کند. همچنین به مهار التهاب زمینه ای برای کاهش درد، خارش و تحریک کلی پوست کمک می کند. عسل را به ناحیه آسیب دیده بمالید. برای نتیجه بهتر می توانید آن را با مقداری خیار له شده مخلوط کنید. قبل از شستن آن را به مدت 15 دقیقه بگذارید.

مدیریت و پیشگیری از شیلیت زاویه ای

شیلیت زاویه ای یا ترک گوشه لب || پزشکت

رعایت این موارد می تواند از التهاب کیلیت زاویه ای در لب جلوگیری کرده و آن را از بین ببرد:

هیدراته بمانید.

پوست خود را به طور منظم مرطوب کنید و حداقل 10 تا 12 لیوان آب هر روز بنوشید تا از درون آبرسانی شود. مصرف صحیح مایعات همچنین به عملکرد بهتر بدن شما کمک می کند و توانایی های مبارزه با عفونت را افزایش می دهد.

لب های خود را لیس نزنید.

برخی از افراد عادت دارند لب های خود را لیس بزنند، که نه تنها شانس ابتلا به کیلیت زاویه ای را افزایش می دهد، بلکه می تواند پس از ایجاد آن شرایط را تشدید کند. برخی دیگر این کار را برای رفع خشکی لب‌هایشان انجام می‌دهند، غافل از اینکه این کار فقط آن را بدتر می‌کند. بنابراین، بهتر است به طور کامل از این عادت خودداری کنید.

درست غذا بخورید.

از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید که بر برخی از مواد مغذی کلیدی مانند آهن، روی و ویتامین B12 تمرکز دارد که همگی می توانند به بهبود بهتر پوست و مبارزه با عفونت کمک کنند. غذاهای غنی از آهن عبارتند از سبزیجات برگدار مانند اسفناج، سویا و عدس و گوشت قرمز مانند گوشت بره و گاو. شما می توانید نیاز روی خود را از طریق لوبیا سبز، مارچوبه و کلم بروکسل تامین کنید. در همین حال، بهترین منابع غذایی برای ویتامین B12 شامل پنیر، گوشت گاو، بره و غذاهای دریایی روغنی مانند ماهی تن و ماهی خال مخالی است.

از مواد آرایشی اجتناب کنید. تا زمانی که عفونت فروکش نکند، روی لب ها یا پوست زخمی آرایش نکنید. لوازم آرایشی معمولا حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند پوست را تحریک کنند.

قند خون خود را تنظیم کنید. افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت باید سطح گلوکز خون خود را تحت کنترل داشته باشند تا خطر cheilitis زاویه ای کاهش یابد. دیابت مدیریت ضعیف می تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد و شما را مستعد ابتلا به عفونت کند.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید. اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، هر شب پس از بیرون آوردن آن ها را تمیز کنید. تمیزی مناسب شامل مسواک زدن آنها با یک محصول مراقبت از دندان مصنوعی و سپس گذاشتن آنها در آب یا مایع تمیزکننده دندان مصنوعی در طول شب است.

بیشترین سوالات در مورد شیلیت زاویه ای

آیا شیلیت زاویه ای قابل انتقال است؟ خیر. با این حال، می تواند به مرور زمان به گوشه دیگر لب شما سرایت کند.

اگر شیلیت زاویه ای درمان نشود، آیا می تواند خطرناک شود؟ اگر داروی مناسب برای شیلیت زاویه ای مصرف نکنید، ممکن است به تدریج بدتر شود. به تعویق انداختن درمان به این امید که عفونت خود به خود برطرف شود، اشتباهی است که بسیاری از مردم مرتکب می شوند، اما بعداً از آن پشیمان می شوند. از سوی دیگر، درمان سریع منجر به علائم خفیف و بهبودی سریع بدون خطر عوارض ناخواسته می شود که ممکن است به درمان تهاجمی نیاز داشته باشد.

اکثر موارد شیلیت زاویه ای به سرعت به درمان پاسخ می دهند. درمان ها و اقدامات خودمراقبتی فوق می توانند به روند بهبود پوست کمک بیشتری کنند، اما جایگزینی برای درمان تجویزی توسط پزشک شما نیستند. اگر با وجود مراقبت‌های لازم، دچار تحریک مکرر لب، ترک‌های دردناک یا شکاف در گوشه‌های دهان خود شدید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز