لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان خانگی برای لکه های خورشیدی

درمان خانگی برای لکه های خورشیدی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بسیاری از افراد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب می کنند زیرا از ظاهر شدن لکه های خورشیدی روی پوست خود می ترسند. اگرچه این لکه های صاف و قهوه ای خطرناک نیستند، اما می توانند ظاهر شما را زشت کنند. اگر به دنبال بهترین راهکارها برای از بین بردن لکه های خورشیدی هستید، به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید تا با علت اصلی ایجاد لکه‌های خورشیدی و همچنین برخی درمان‌های طبیعی و بهترین روش‌های رفع لکه‌های خورشیدی آشنا شوید.

لکه های خورشیدی چیست؟

لکه های خورشیدی، لکه های قهوه ای صاف روی پوست شما هستند. آنها لکه های پوستی پرپیگمانته هستند که به عنوان لنتیژین های خورشیدی نیز شناخته می شوند. تغییر رنگ پوست در این نواحی می تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی باشد. اشعه ماوراء بنفش خشن خورشید می تواند سلول های رنگدانه (ملانوسیت ها) را تکثیر کند که منجر به ایجاد لکه های خورشیدی می شود.

فعالیت بیش از حد تیروزیناز (آنزیمی که مسئول تولید ملانین است) ممکن است باعث ایجاد لکه های خورشیدی شود. همچنین برخی افراد ممکن است به دلیل مشکلات ارثی دچار این لکه ها شوند. این لکه ها می توانند در هر بخشی از بدن شما که در معرض نور خورشید است ظاهر شوند. این نواحی می تواند شامل گونه ها، بینی، لب بالایی، گوش ها، بازوها و دست های شما باشد.

درمان های خانگی برای رفع لکه های خورشیدی

درمان‌های خانگی، هوشمندانه‌ترین و ارزان‌ترین راه برای مبارزه با مشکلات پوستی مانند لکه‌های خورشیدی هستند. برخی از این درمان ها عبارتند از:

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی عوامل شفابخش طبیعی است که لکه های تیره و نواحی آسیب دیده آفتاب را روشن، پوست را بازسازی و کیفیت پوست را بهبود می بخشد. آلوئه ورا همچنین فعالیت ضد تیروزیناز را نشان می دهد که به حذف لکه های خورشیدی کمک می کند. علاوه بر این، الوئه ورا حاوی دو ترکیب فعال (آلوئزین و آلوئین) است که به از بین بردن لکه‌های خورشیدی و روشن‌ کردن پرپیگمانتاسیون کمک می‌کند.

برای درمان به وسیله آلوئه ورا شما به ژل آلوئه ورا یا آب آلوئه ورا نیاز دارید به این صورت که باید ژل را از برگ آلوئه ورا خارج کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. لازم است اجازه دهید این ژل نیم ساعت روی ناحیه آسیب دیده بماند و سپس آن را بشویید. برای تاثیر گذاری بهتر می توانید این کار را هر چند وقت یکبار انجام دهید.

لیمو

لیمو دارای خواص سفید کننده است که ممکن است به کاهش ظاهر لکه های خورشیدی کمک کند. همچنین به شما کمک می کند تا ظاهری بی نقص و درخشان داشته باشید. برای رفع لکه های خورشیدی آن هم با لیمو لازم است آب لیموی تازه را بگیرید و با استفاده از پنبه آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند سپس آن را با آب خنک بشویید. بعد از شستشو صورت خود را خشک کنید و از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید.

همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری شکر را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید. و از این ترکیب به عنوان اسکراب روی لکه های خورشیدی خود استفاده کنید. پس از یک یا دو دقیقه شستشو، مخلوط را حدود 10 دقیقه روی پوست بگذارید سپس آن را با آب بشویید. می توانید این کار را هر چند وقت یکبار انجام دهید. اسکراب شکر لیمو را می توان ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کرد.

سرکه سیب

درمان خانگی برای لکه های خورشیدی1 || پزشکت

سرکه سیب برای مشکلات پوستی مختلف از جمله لکه های خورشید مفید است. اسید استیک در ACV می تواند رسوب ملانین را کاهش دهد بنابراین، ممکن است به کاهش لکه های خورشیدی کمک کند.

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 1 قاشق غذاخوری آب و 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را روی پوست خود بمالید و پس از گذشت 10 دقیقه آن را بشویید برای نتیجه گیری بهتر می توانید مقداری آب پرتقال را به این مخلوط اضافه کنید. این کار را حداقل یک بار در روز انجام دهید تا نتیجه را به حداکثر برسانید.

چای سبز

چای سبز به عنوان منبع آنتی اکسیدانی شناخته می شود که با شرایط پوستی مانند برنزه شدن و لکه ها مبارزه می کند. همچنین چای سبز دارای اثر رنگ‌زدایی است که ممکن است به درمان لکه‌های خورشیدی کمک کند.

یک چای کیسه ای سبز را به مدت 10 دقیقه در یک فنجان آب گرم قرار دهید. سپس چای کیسه ای را بردارید، بگذارید خنک شود و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. از طرف دیگر، می توانید چای سبزی را که آماده کرده اید، پس از خنک شدن روی لکه های خورشید بمالید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

روغن کرچک

روغن کرچک پوست شما را عمیقا تغذیه می کند زیرا حاوی اسیدهای چرب ضروری است. همچنین به روشن شدن پوست هایپرپیگمانته کمک می کند چند قطره روغن کرچک را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. بگذارید حداقل یک ساعت بماند سپس آن را بشویید این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

بیسان (آرد گرمی)

بیسان (آرد گرمی) رنگ پوست را روشن می کند، برنزه بودن پوست را کاهش می دهد و پوست را لایه برداری می کند. همچنین شیر حاوی اسید لاکتیک است که به عنوان لایه بردار عمل می کند، در حالی که لیمو پوست شما را روشن می کند.

2 قاشق غذاخوری حبوبات را با یک پیمانه پودر زردچوبه، 1 قاشق چایخوری آب لیمو و 1 قاشق چایخوری شیر مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیری مانند بدست آید. این ترکیب خمیری را روی تمام صورت خود بمالید و به مدت 15 دقیقه اجازه دهید بماند سپس آن را با آب خنک بشویید. اگر به لبنیات حساسیت دارید به جای شیر از گلاب استفاده کنید، این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

دوغ

دوغ اثر تسکین دهنده ای روی پوست دارد. همچنین ادعا می شود که دارای اثر سفید کننده است که ممکن است به روشن شدن لکه های خورشیدی کمک کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. یک تکه پنبه را در یک کاسه دوغ آغشته کنید و آن را در سراسر ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا از فواید آن بهره مند شوید.

پالپ پاپایا

پاپایا می تواند پوست را لایه برداری کرده و آن را روشن تر کند. همچنین ممکن است به کاهش رنگدانه، لکه های خورشیدی و اسکار کمک کند. مقداری پاپایا را خرد کنید و پالپ را روی ناحیه آسیبی بمالید. بگذارید 10-12 دقیقه روی پوست بماند سپس محل را با آب خنک بشویید. برای تاثیر گذاری بیشتر می توانید دو بار در هفته از پالپ پاپایا استفاده کنید.

چوب صندل

درمان خانگی برای لکه های خورشیدی1 || پزشکت

چوب صندل ممکن است به کاهش تیرگی پوست و رفع هایپرپیگمانتاسیون کمک کند. به این منظور لازم است مقداری گلاب را با 2 قاشق غذاخوری پودر چوب صندل و 1 قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید تا یکدست شود. آن را روی لکه های خورشیدی خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا خشک شود، سپس آن را با آب بشویید.

روش دیگر استفاده از چوب صندل برای لکه های خورشیدی این است که روغن چوب صندل و روغن زیتون را به نسبت 1:2 مخلوط کرده و هر شب آن را روی لکه های خود بمالید. می توانید این کار را هر چند وقت یکبار انجام دهید.

پیاز قرمز

گفته می شود که پوست خشک پیاز قرمز دارای فعالیت ضد تیروزیناز است و خاصیت سفید کنندگی پوست را دارد.

ویتامین E

استفاده موضعی از ویتامین E می تواند آسیب پوستی ناشی از عکس را کاهش دهد. بنابراین، استفاده از روغن ویتامین E ممکن است به روشن شدن لکه های خورشیدی کمک کند.

عصاره شیرین بیان

از عصاره شیرین بیان در طب سنتی چین برای فواید آن استفاده شده است. گلابیدین موجود در عصاره شیرین بیان فعالیت ضد تیروزیناز را نشان می دهد که به جلوگیری از رنگدانه های ناشی از UVB کمک می کند، ملانین اپیدرمی را حذف و بیوسنتز ملانین را مهار می کند.

کرم‌های بدون نسخه

 کرم‌های موضعی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای از بین بردن لکه‌های خورشیدی استفاده کنید. اکثر این کرم ها با هدف قرار دادن آنزیم تیروزین برای کاهش لکه های خورشیدی کار می کنند. همیشه به دنبال کرم های موضعی حاوی هیدروکینون، اسید گلیکولیک، هیدروکسی اسید یا اسید کوجیک باشید.

هیدروکینون

کرم هیدروکینون با مهار اثر تیروزیناز به عنوان یک عامل روشن کننده پوست و درمان استاندارد رفع رنگدانه ها عمل می کند. هیدروکینون با غلظت 2% بدون نسخه یا با غلظت 4% در کرم های تجویز شده موجود است. مصرف موضعی هیدروکینون هیچ خطری ندارد. با این حال، زنان باردار و شیرده باید از مصرف هیدروکینون اجتناب کنند زیرا مقادیر قابل توجهی از دارو جذب پوست می شود.

ترتینوئین

کرم ترتینوئین اغلب توسط متخصصین پوست برای ترمیم و معکوس کردن پوست آسیب دیده در اثر نور خورشید تجویز می شود. این یک مشتق از ویتامین A است که با روشن کردن پوست عمل می کند. مشخص شده است که استفاده موضعی از کرم ترتینوئین ظاهر پوست آسیب دیده از نور خورشید را بهبود می بخشد.

تری لوما

تری لوما یکی دیگر از کرم های موضعی است که برای درمان لکه های خورشیدی استفاده می شود. این شامل سه ماده فعال (هیدروکینون، ترتینوئین، و فلوسینولون استونید) در فرمول آن است. مشخص شده است که قدرت هیدروکینون با افزودن ترتینوئین افزایش می یابد. فلوسینولون استونید یک کورتیکواستروئید است که برای درمان اختلالات التهابی شدید پوست استفاده می شود.

اینها برخی از درمان های خانگی برای خلاص شدن از شر لکه های خورشیدی هستند. چند روش درمانی دیگر برای رفع لکه های خورشیدی وجود دارد، اما این درمان ها باید توسط یک متخصص مراقبت از پوست تجویز شوند.

بهترین درمان های پزشکی برا رفع لکه های خورشید چیست؟

درمان خانگی برای لکه های خورشیدی1 || پزشکت

بازسازی پوست با لیزر

لایه برداری پوست با لیزر یک روش مراقبت از پوست است که به بهبود بافت پوست کمک می کند و لکه ها، اسکارهای آکنه و بی نظمی های پوست را کاهش می دهد. این روش شامل یک دستگاه گرز مانند است که برای رساندن پرتوهای لیزر به پوست استفاده می شود. این دستگاه لایه به لایه پوست آسیب دیده در اثر آفتاب را از بین می برد. این فرآیند می تواند حداقل 30 دقیقه تا 2 ساعت برای از بین بردن لکه های خورشیدی طول بکشد. بهبودی پوست ممکن است بین 10 تا 21 روز طول بکشد.

نور پالس شدید (IPL)

نور پالس شدید از پالس های انرژی نور برای هدف قرار دادن لکه های تیره روی پوست استفاده می کند. لیزرهایی با طول موج های مختلف برای گرم کردن سلول های رنگدانه استفاده می شوند که در نتیجه با از بین بردن ملانین، لکه های خورشید را از بین می برند. نور پالس همچنین به عنوان عکس صورت نیز شناخته می شود و کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. این روش درمانی می تواند چندین بیماری پوستی را درمان کند و تعداد جلسات مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی یکی دیگر از روش های زیبایی است که شامل استفاده از محلول اسید روی پوست شما می شود. باعث می شود پوست شما سلول های آسیب دیده پوست را لایه برداری کند و راه را برای پوست جدید باز کند. ایده اصلی این روش این است که پوست شما را تشویق کند تا لایه خارجی آسیب دیده خود را از بین ببرد و پوست جدیدتر زیر آن آشکار شود. این روش به کاهش لکه های خورشیدی، چین و چروک و خطوط ریز کمک می کند. و از این طریق پوست شما را محکم تر، روشن تر و سالم تر نگه می دارد.

لایه برداری شیمیایی همچنین تولید کلاژن را تشویق می کند. این فرآیند رنگ ناهموار پوست و اسکارهای آکنه را کاهش می دهد. اما، می تواند دردناک باشد و باعث احساس سوزش شود که چند دقیقه طول می کشد. با استفاده از کرم های بدون نسخه می توانید این عوارض را درمان کنید.

سرما درمانی

در سرما درمانی ضایعات پوستی در معرض دمای بسیار سرد قرار می گیرند. این فرآیند به کاهش لکه های خورشیدی کمک می کند. استفاده از اکسید نیتروژن بهترین گزینه برای درمان لکه های تیره است که این فرآیند فقط چند دقیقه طول می کشد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک عمل زیبایی است که شامل برداشتن لایه بالایی پوست می شود. در این فرآیند از یک دستگاه کوچک دستی با سطح ساینده استفاده می شود. اپلیکاتور مخصوص با نوک ساینده خارجی ترین لایه پوست را برمی دارد و به دنبال آن پوست مرده را مکش می کند. این روش می تواند لکه های پیری، چین و چروک، خطوط ریز، ملاسما و اسکار آکنه را کاهش دهد. درمان با این روش حدود یک ساعت طول می کشد و درد کمی ایجاد می کند. ممکن است بعد از عمل مقداری قرمزی و سفتی موقت را تجربه کنید.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش درما رولر کم تهاجمی است که از سوزن های کوچک برای سوراخ کردن پوست استفاده می کند. از این روش بیشتر برای صورت استفاده می شود. این فرآیند پوستی سفت و سالم را ارائه می دهد و لکه های خورشیدی، چین و چروک و جای زخم را درمان می کند. برای کمک به کاهش ناراحتی ممکن است قبل از انجام فرآیند از بی حسی موضعی استفاده شود.

نکاتی برای رفع لکه های خورشیدی

درمان خانگی برای لکه های خورشیدی1 || پزشکت

لازم است برای رفع لکه های خورشیدی نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

از نور خورشید دور بمانید.

اگر قبلاً برنزه شده اید، سعی کنید زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که لباس های گشاد بپوشید. به سراغ رنگ های تیره یا روشن نروید. هرچه لباس شما ساده تر باشد برای پوست شما بهتر است. برای محافظت از چشمان خود از عینک آفتابی استفاده کنید. اگر در ساحل هستید، کلاه خود را فراموش نکنید.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب در تمام طول سال و نه فقط در ماه های تابستان ضروری است. استفاد از کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید محافظت می کند و از علائم پیری زودرس جلوگیری می کند. بهتر است ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای SPF 30 یا بالاتر باشد.

اگر چه لکه های خورشیدی مضر و سرطان زا نیستند. اما در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری در تعداد و رشد آنها لازم است با یک متخصص پوست خود مشورت کنید.

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

لکه های خورشیدی مضر نیستند. آنها در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ایجاد می شوند. با انجام برخی اقدامات حفاظتی می توانید این وضعیت را بهبود بخشید. با این حال، گاهی اوقات ضایعات سرطانی روی پوست شما می توانند مانند لکه های خورشیدی به نظر برسند. در صورت مشاهده رشد سریع لکه های تیره یا تعداد زیادی لکه های خورشیدی، باید آنها را توسط یک متخصص پوست بررسی کنید.

لکه های خورشیدی، ملاسما یا سرطان پوست؟

وقتی متوجه یک لکه تیره روی پوست خود می شوید ممکن است تا حدودی نگران آنها باشید. اما شناخت برخی ویژگی‌ها می‌توانند به شما در تشخیص لکه‌های خورشیدی، خال‌های مادرزادی و سرطان پوست کمک کنند :

لکه های خورشیدی

اینها نواحی صافی از تغییر رنگ پوست هستند که ممکن است قهوه ای مایل به قهوه ای یا قهوه ای رنگ باشند. آن‌ها در قسمت‌هایی از بدن شما ظاهر می‌شوند مانند صورت، شانه‌ها، کمر و پشت دست‌ها که بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند. آنها اغلب در حدود سن 40 سالگی ظاهر می شوند، اگرچه برخی از افراد، باتوجه به میزان قرارگیری در معرض نور خورشید ممکن است زودتر یا دیرتر در زندگی به آنها مبتلا شوند.

ملاسما

این یکی دیگر از مشکلات رایج پوستی است که نواحی را تحت تأثیر قرار می دهد که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، به ویژه پیشانی، گونه ها، بینی و لب بالایی. باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا خاکستری مایل به قهوه ای روی پوست، معمولاً روی صورت می شود. به اعتقاد آکادمی پوست آمریکا، این بیماری در زنان شایع تر است. ملاسما ممکن است توسط هورمون ها تحریک شود. همچنین در دوران بارداری بسیار رایج است و اغلب به “ماسک بارداری” معروف است. ملاسما غیرسرطانی است و بیشتر یک نگرانی زیبایی است تا پزشکی.

کک و مک

کک و مک یک ویژگی ارثی است که اغلب در افراد با پوست روشن، به ویژه آنهایی که موهای قرمز دارند، بروز می کند. همچنین کک و مک لکه‌های صاف و قهوه‌ای هستند که در تابستان، زمانی که آفتاب بیشتری می‌بینید، برجسته‌تر می‌شوند. آنها در زمستان محو یا ناپدید می شوند. برخلاف لکه های خورشیدی، با افزایش سن، کک و مک کمتر بروز می کند.

خال مادرزادی

دو نوع اصلی از خال های مادرزادی وجود دارد: رنگدانه و عروقی. خال های تولد می توانند صاف یا برجسته، بزرگ یا کوچک باشند و می توانند رنگ ها و سایه های مختلفی مانند قهوه ای، قهوه ای، بنفش، قرمز و آبی کم رنگ باشند. بیشتر خال های مادرزادی بی ضرر هستند، اما برخی از آنها می توانند با مشکلات سلامتی همراه باشند.

سرطان پوست

طبق بنیاد سرطان پوست، از هر 5 آمریکایی، 1 نفر در سن 70 سالگی به سرطان پوست مبتلا می شود. سرطان پوست در نتیجه رشد کنترل نشده سلول های غیرطبیعی پوست ایجاد می شود و می تواند ناشی از اشعه UV خورشید و تخت های برنزه یا جهش های ژنتیکی باشد.

انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد. کارسینوم سلول بازال شایع ترین نوع و ملانوم کشنده ترین نوع است. یک خال یا لکه جدید، در حال تغییر یا در حال رشد، علامت هشدار دهنده سرطان پوست احتمالی، همراه با ضایعاتی است که خارش، خونریزی یا بهبود نمی یابند. سرطان های پوست نیز معمولاً مرزهای نامنظمی دارند.

لکه های خورشیدی بی ضرر هستند، اما هر نقطه ای که به سرعت رشد می کند، در ظاهر تغییر می کند یا غیرعادی به نظر می رسد باید توسط پزشک بررسی شود.

سوالات متداول

آیا می توان لکه های خورشید را برای همیشه از بین برد؟ بله، لکه های خورشید را می توان با کمک روش هایی مانند لیزر درمانی یا لایه برداری شیمیایی برای همیشه از بین برد.

چه مدت طول می کشد تا لکه های خورشیدی محو شوند؟ ممکن است 6 تا 12 ماه طول بکشد تا لکه های خورشیدی محو شوند. با این حال، در صورت شدید بودن رفع کامل لکه ها ممکن است سال ها طول بکشد. همچنین، درمان های خانگی می توانند به شما در تسریع روند محو شدن لکه ها کمک کنند.

سخن آخر

لکه های خورشیدی لکه های قهوه ای صاف روی پوست هستند که به دلیل قرارگیری بیش از حد و طولانی مدت در معرض نور خورشید روی پوست شما ایجاد می شوند. آلوئه ورا، سرکه سیب، لیمو، دوغ، آرد گرم و روغن کرچک محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای رفع لکه‌های خورشیدی هستند.

همچنین می‌توانید برای رفع لکه‌های خورشیدی به درمان‌های پزشکی مانند لایه‌برداری شیمیایی، کرایوتراپی یا میکرودرم ابریژن مراجعه کنید. لازم به ذکر است که استفاده صحیح و منظم از ضد آفتاب می تواند در وهله اول از ایجاد لکه های خورشیدی جلوگیری کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز