لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان های آنلاین برای کدام بیماری موثرند؟

درمان های آنلاین برای کدام بیماری موثرند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استفاده از درمان های آنلاین و توانایی دسترسی به خدمات روانشناسی از خانه، موضوع جذابی است. یکی از مزایای بزرگ درمان های آنلاین این است که دسترسی به خدمات روان‌ شناسی، به ویژه در مناطق روستایی و مناطق دور افتاده را راحت و آسانتر کرده است.

با این حال شاید از خود بپرسید که این خدمات تا چه اندازه در درمان انواع اختلالات روانپزشکی موثر هستند. آیا روش های درمانی آنلاین، همان روش های درمانی سنتی هستند یا نه؟ چه نوع اختلالاتی را می توان به صورت آنلاین درمان کرد؟

هنوز مجهولات بسیاری درباره استفاده و اثربخشی درمان آنلاین وجود دارد. اما محققان دریافته اند که درمان آنلاین ممکن است برای درمان بسیاری از موارد اختلال های روان که به صورت حضوری درمان می شود، کاربرد داشته باشد.

هنوز تحقیقات در مورد درمان های آنلاین ادامه دارد. فناوری استفاده شده برای ارائه این خدمات تغییر کرده و تکامل می یابد. محققان اثربخشی این نوع درمان را برای تعدادی از مشکلات روانی بررسی کرده و در مورد عواملی موثر بر درمان و نیز عوامل غیر مفید اطلاعات بیشتری کسب کرده اند.

درمان اختلالات روانی با درمان آنلاین

درمان های آنلاین برای کدام بیماری موثرند؟ | پزشکت

برخی از مشکلات روانی که با روش های درمانی آنلاین می توانند به طور موثری درمان شوند شامل موارد زیر هستند:

درمان افسردگی با درمان آنلاین

افسردگی اساسی یکی از شایع ترین انواع اختلالات روانی در ایالات متحده است که هر ساله حدود 17.3 میلیون بزرگسال را مبتلا می کند. این تعداد شامل 7.1٪ از کل افراد بزرگسال در ایالات متحده را شامل می شود. تقریبا 35٪ از افرادی که افسردگی را تجربه می کنند، تحت درمان قرار نمی گیرند.

تحقیقات نشان داده است که این درمان می تواند به اندازه درمان حضوری در مطب روان پزشک یا روان شناس در درمان افسردگی موثر باشد. چنین یافته هایی امیدوار کننده است. زیرا روش های آنلاین راهی مفید برای گسترش خدمات درمانی و نیز دسترس افرادی است که مایل به حضور در مطب روان پزشک یا روان شناس نیستند.

یک مطالعه که در یک ژورنال مربوط به اختلالات روانی منتشر شده است. این بررسی دو روش درمانی حضوری و آنلاین را با هم مقایسه کرده است. این بررسی نشان داده که درمان افسردگی مبتنی بر روش های آنلاین به همان اندازه درمان حضوری سنتی برای درمان افسردگی مفید است.

درمان اختلال هراس با درمان آنلاین

درمان های آنلاین برای کدام بیماری موثرند؟ | پزشکت

این درمان می توانند راهی موثر برای کنترل و درمان اختلال هراس باشند. اختلال هراس، یک اختلال اضطرابی است که تقریباً 2.7٪ از بزرگسالان ایالات متحده را هر ساله تحت تأثیر قرار می دهد.

یک مطالعه  که در مجله روانپزشکی BMC  منتشر شده است. رفتار درمانی شناختی مبتنی بر اینترنت یا ICBT  را با رفتار درمانی گروهی که برای درمان اختلال هراس به طور کلاسیک درمان می شدند، مقایسه کرده است.

نتایج نشان داد که نه تنها CBT اینترنتی مانند روش سنتی CBT  در کاهش علائم وحشت و آگورافوبیا موثر است. بلکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بود. همچنین در روش اینترنتی، به طور کلی بیمار و پزشک زمان کمتری را نیاز داشتند.

این درمان می تواند از نظر اقتصادی، روشی ارزان تر و مقرون به صرفه تر از مراجعه حضوری به روان پزشک یا روان شناس باشد.

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی (که به عنوان هراس اجتماعی نیز شناخته می شود.) شامل ترس و هراس مداوم از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی است. این اختلال حدود 7.1٪ از کل بزرگسالان ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است. این اختلال می تواند تأثیر جدی بر توانایی فرد در زندگی و عملکرد علمی، اجتماعی و شغلی داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که این درمان می تواند یک گزینه درمانی موثر برای افراد مبتلا به این بیماری باشد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله اختلالات روانشناختی نتیجه گرفته است که روش رفتار درمانی اینترنتی یا ICBT  می تواند  به همان اندازه CBT  سنتی و حضوری در مطب، در درمان تعدادی از مشکلات روانی از جمله اختلال اضطراب اجتماعی موثر باشد.

ماهیت این درمان ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی جذاب باشد. روش درمانی سنتی ممکن است در این افراد احساس اضطراب ایجاد کند. اما درمان آنلاین به افراد مبتلا به هراس اجتماعی  امکان دسترسی به درمان از راه دور را می دهد. به گونه ای که این افراد احساس امنیت کرده و دچار اضطراب کمتری می شوند.

اختلال اضطراب عمومی

مطالعات نشان داده است که روش ICBT  به اندازه درمان حضوری، در درمان اختلال اضطراب عمومی موثر است. چنین نتایجی امیدوار کننده هستند. درمان های آنلاین، به طور بالقوه می توانند به افزایش ظرفیت و دسترسی به خدمات روان شناسی و روان پزشکی  کمک کنند.

درمان استرس و اضطراب با درمان آنلاین

این درمان همچنین می تواند ابزاری مفید برای کمک به افراد در کنار آمدن با استرس و اضطراب باشد. تحقیقات نشان می دهد که اقدامات درمانی آنلاین توانایی بهبود سلامت روانشناختی کلی افراد را دارند.

انواع درمان های آنلاین

درمان های آنلاین برای کدام بیماری موثرند؟ | پزشکت

همه روش های آنلاین درمانی یکسان نیستند. انتخاب روش درمانی مناسب ممکن است به عوامل مختلفی از جمله ماهیت وضعیت سلامتی روانی شما و اهداف درمانی تان بستگی داشته باشد.

برخی از اشکال این نوع درمان ها مانند درمان رفتاری-شناختی یا CBT  در قالب برنامه های آنلاین محبوبیت بیشتری دارند. در حالی که انجام برخی دیگر از آنها مانند حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم یا EMDR  دشوارتر یا حتی غیرممکن است.

برخی از انواع درمان های آنلاین که ممکن است در هنگام ابتلا به اختلالات روانی با آنها روبرو شوید، عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری نوعی روش درمانی است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است که این روش برای بهبود تعدادی از مشکلات سلامتی روانی موثر هستند. پیش فرض اساسی این روش درمانی این است که با شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای منفی، افراد می توانند از شر عوارض مشکلات روانی خود خلاص شوند. حتی راه های جدیدی برای مقابله با مشکلات خود پیدا کنند.

تحقیقات نشان داده است که درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر اینترنت یا ICBT  در درمان تعدادی از مشکلات روانی موثر بوده و یک راه حل مقرون به صرفه و اقتصادی برای افراد است. این روش قابلیت دسترسی به خدمات روان شناسی و روان پزشکی، به ویژه در مناطق روستایی را افزایش می دهد.

روان درمانی

شناخت درمانی یا  CBT  اغلب به عنوان بهترین روش درمانی شناخته می شود. اما روش های دیگری نیز وجود دارند. روش درمانی سایکو دینامیکی یا روان پویایی  بر روی بررسی فرآیندهای ناخودآگاه تأثیرگذار بر رفتار اشخاص، متمرکز است. در این روش افراد با کسب آگاهی و بینش، افراد می توانند خودآگاهی خود را افزایش دهند. حتی درک کنند که چگونه تجربه های گذشته رفتار فعلی آنها را تحت تأثیر قرار می دهند.

بحث هایی در مورد امکان ارائه روش درمانی روان پویایی از طریق اینترنت وجود دارد. در واقع این روش تاثیر زیادی بر روابط بین فردی دارد. در این روش، با در طی فرآیندی که تحت عنوان انتقال شناخته می شود، الگوهای مشخصی از پاسخ به افراد دیگر اغلب در طی دوره درمان با ایجاد رابطه با درمان گر در بیمار پدیدار می گردد که تولید آن ممکن است در یک روش آنلاین دشوار باشد.

با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که روان درمانی آنلاین می تواند به تنهایی و یا به عنوان یک مکمل برای درمان های سنتی مفید باشد.

یک مطالعه با مقایسه میان روش درمانی روان پویایی مبتنی بر اینترنت با روش ICBT  در درمان افسردگی نشان داد که علائم در هر دو گروه بیماران تحت درمان با این دو روش به طور مساوی کاهش می یابند. با این حال، کسانی که تحت درمان با روش ICBT  بوده اند از نظر کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی در طولانی مدت بیشتر بهبود یافتند.

درمان شخص محور

روش درمانی شخص محور، روشی است که در آن، با کمک درمان گر، خود شخص نقش اصلی را در درمان خود بر عهده دارد. تحقیقات نشان می دهند که روش PCT  می تواند برای درمان برخی از اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب موثر باشد.

اثربخشی این روش در صورت ارائه شدن به شکل درمان های آنلاین مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می دهد که این روش برای کمک به افراد در مقابله با علائم خفیف تا متوسط ​​اضطراب، افسردگی و استرسهای موقعیتی بسیار موثر است.

درمان آنلاین کدام بیماری را درمان نمی کند؟

درمان های آنلاین برای کدام بیماری موثرند؟ | پزشکت

روش درمانی آنلاین برای همه افراد مناسب نیست. حتی ممکن است برای برخی اختلالات خاص روانی انتخاب مناسبی نباشد. روش درمانی آنلاین در هنگامی که فردی دارای شرایط روانی وخیم است یا به فکر خودکشی یا خودزنی است توصیه نمی شود. افرادی که دارای اعتیاد جدی یا علائم شدیدتر ناشی از ابتلا به یک بیماری روانی هستند. احتمالاً به درمان مناسب تری نسبت به روش های آنلاین نیاز دارند.

با این حال، این درمان ممکن است گاهی مکمل مفیدی برای روش درمانی سنتی باشند. برخی از بیماری ها مانند اختلال دو قطبی، اعتیاد، PTSD و اسکیزوفرنی ممکن است برای درمان آنلاین مناسب نباشند. اما ممکن است از خدمات آنلاین به عنوان روش مکمل درمان های سنتی بهره مند شد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که درمان ارائه شده از طریق متن ممکن است به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کند تا از برنامه دارویی خود پیروی کنند.

همچنین شواهد نشان می دهد که استفاده از این درمان ممکن است نیاز فرد به مراجعه حضوری به مطب روانپزشک یا روان شناس را آشکار سازد.

این درمان به عنوان تنها راه درمان برای هر بیماری مناسب نباشد. اما ممکن است اولین قدم مفید برای حرکت به سمت یک روش درمانی کامل و موثر باشد.

سخن آخر

درمان آنلاین می تواند جایگزین بسیار خوبی برای درمان سنتی باشد. برای برخی از افراد، ممکن است به جای مراجعه حضوری به یک درمانگر، گفتگو با یک درمانگر آنلاین ترجیح داده شود. به عنوان مثال یک فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، ممکن است در روش آنلاین احساس راحتی بیشتری داشته باشد. حتی بتواند احساسات خود را به صورت آنلاین بهتر به اشتراک بگذارد.

اما این به معنای مناسب بودن این روش برای همه نیست. اگر در درک پاسخ های احساسی خود با مشکل رو به رو هستید، ممکن است در انتقال احساسات به درمانگر خود مشکل داشته باشید. اگر نمی توانید مبارزات خود را به طور دقیق توصیف کرده و با درمانگر خود در میان بگذارید. ممکن است آنها نتوانند به شما مشاوره، پشتیبانی و کمکی را که واقعا نیاز دارید، ارائه بدهند.

این که آیا درمان آنلاین می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر به نیازهای فردی و شدت علائم شما بستگی دارد. اگر فکر می کنید روش درمانی آنلاین گزینه خوبی برای شما است. درباره برخی از خدمات آنلاین موجود تحقیق کنید. یا با روان شناس یا روان پزشک فعلی خود صحبت کنید. تا ببینید آیا برای شما مراجعه به درمان آنلاین امکان پذیر است یا خیر‌.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز