لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انواع اختلالات روانپزشکی را بشناسید.

انواع اختلالات روانپزشکی را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

اختلالات روانپزشکی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 اختلالات روانپزشکی، ممکن است تفکر، خلق و خو و یا رفتار شما را به شدت آشفته می کند و خطر معلولیت، درد، مرگ یا از دست دادن آزادی را به طور جدی افزایش می دهد. این اختلالات انواع بیماری های روانی هستند که توسط یک متخصص بهداشت روان یا روان پزشک تشخیص داده می شوند. اختلالات روانپزشکی تفکر، خلق و خو و یا رفتار شما را به شدت آشفته می کند و خطر معلولیت، درد، مرگ یا از دست دادن آزادی را به طور جدی افزایش می دهد.

داشتن سلامت روان به شما کمک می کند زندگی نسبتاً شاد و سالمی داشته باشید تاب آوری و توانایی کنار آمدن در برابر مشکلات زندگی را از خود نشان دهید. سلامت روان شما می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله حوادث زندگی یا حتی ژنتیک قرار بگیرد. ما در این مقاله سعی کرده ایم انواع اختلالاتی که سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می دهند را معرفی کنیم.

شیوع اختلالات روانپزشکی

مسائل بهداشت روان در ایالات متحده معمول است. تقریباً از هر پنج بزرگسال آمریکایی، هر ساله حداقل یک بیمار روانی را تجربه می کند. و تقریباً از هر پنج جوان 13 تا 18 ساله یک نفر نیز در دوره ای از زندگی خود یک بیماری روانی را تجربه می کند.

اگرچه بیماری های روانی شایع هستند، اما شدت آنها متفاوت است. سالانه تقریباً از هر 25 بزرگسال یک نفر دچار یک بیماری روانی جدی (SMI) می شود. SMI می تواند توانایی شما در انجام زندگی روزمره را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. گروه های مختلفی از افراد با نرخ های مختلف SMI را تجربه می کنند.

براساس موسسه ملی بهداشت روان، زنان بیشتر از مردان SMI را تجربه می کنند. در سنین 18 تا 25 سالگی به احتمال زیاد SMI را تجربه می کنند. افرادی که دارای نژاد مختلط هستند نیز بیش از افراد با قومیت های دیگر تجربه SMI دارند.

علائم اختلالات روانپزشکی

انواع اختلالات روانپزشکی را بشناسید. | پزشکت

نمونه هایی از علائم و نشانه های مداوم اختلالات روانپزشکی عبارتند از:

  • اختلال در تفکر
  • افکار خودکشی
  • تغییر در میل جنسی
  • تغییرات عادی در عادات غذایی
  • سوء مصرف مواد مخدر یا الکل
  • کاهش و عدم توانایی در تمرکز
  • احساس شدید ترس، نگرانی یا گناه
  • خشم، خصومت و یا خشونت بیش از حد
  • مشکل در درک موقعیت ها و افراد دیگر
  • خستگی مفرط، کمبود انرژی یا مشکلات خواب
  • ناتوانی در مدیریت استرس و مشکلات روزمره
  • جدا شدن از واقعیت (توهمات)، پارانویا یا توهم
  • غم و اندوه عمیق، مستمر، یا احساس “بیهوده” بودن
  • تغییرات شدید خلقی، اغلب خیلی سریع تغییر می کند.
  • کناره گیری از دیگران و فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید.

یک اختلال روانپزشکی همچنین ممکن است علائم جسمی مانند سردرد، کمر درد یا معده درد ایجاد کند. اگر از نظر وجود یک اختلال روانپزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرید، در مورد علائم جسمی، از جمله دردها و دردهای غیرقابل توضیح، با پزشک خود مشورت کنید.

انواع اختلالات روانپزشکی

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، چاپ پنجم (DSM-5) به متخصصان بهداشت روان کمک می کند تا بیماری های روانی را تشخیص دهند. انواع مختلفی از اختلالات بهداشت روان وجود دارد. در حقیقت، تقریباً 300 شرایط مختلف در DSM-5 ذکر شده است.

انواع اصلی اختلالات روانپزشکی (که اغلب کلاس یا دسته نامیده می شوند)، عبارتند از:

اختلالات رشد عصبی

بسیاری از اختلالات روانپزشکی در این گروه معمولاً از نوزادی یا کودکی، اغلب قبل از رفتن کودک به مدرسه شروع می شود. به عنوان مثال می توان به اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD)، اختلال طیف اوتیسم و اختلالات یادگیری اشاره کرد.

طیف اسکیزوفرنیا و سایر اختلالات روان پریشی

اختلالات روان پریشی باعث جدا شدن فرد از واقعیت می شود. افرادی که این تشخیص ها را دارند، دچار توهم، هذیان و تفکر و گفتار نامنظم می شوند. اسکیزوفرنی احتمالاً شناخته شده ترین بیماری در بین این بیماری ها است، گرچه جدا شدن از واقعیت گاهی اوقات افراد مبتلا به سایر اختلالات روانپزشکی را تحت تأثیر قرار می دهد.

دو قطبی و اختلالات مرتبط

انواع اختلالات روانپزشکی را بشناسید. | پزشکت

این گروه شامل اختلالاتی است که در آن دوره های شیدایی (دوره های هیجان بیش از حد، فعالیت و انرژی) با دوره های افسردگی به طور متناوب رخ می دهد.

اختلال دو قطبی یک بیماری مزمن روانی است که هر ساله حدود 2.6 درصد آمریکایی ها را درگیر می کند. این اختلال با اوج های پرانرژی، شیدایی و پایین شدید، گاهی اوقات افسرده مشخص می شود. این وضعیت موارد می تواند بر سطح انرژی و توانایی تفکر منطقی فرد تأثیر بگذارد. نوسانات خلقی ناشی از اختلال دو قطبی بسیار شدیدتر از فراز و نشیب های کوچکی است که بیشتر افراد روزانه تجربه می کنند.

اختلالات افسردگی

اختلالات افسردگی شامل اختلالات مشخص شده با احساس غم و اندوه شدید و بی ارزشی، همراه با کاهش علاقه به فعالیت های لذت بخش قبلی است. به عنوان مثال می توان به اختلال افسردگی اساسی و اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (PMDD) اشاره کرد که شدیدتر از سندروم پیش از قاعدگی است  (PMS). PMS به عنوان یک اختلال روانپزشکی طبقه بندی نمی شود.

اختلال افسردگی مداوم یک نوع افسردگی مزمن است. همچنین به دیستیمیا معروف است. در حالی که افسردگی دیستیمیک شدید نیست، اما می تواند در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. افراد مبتلا به این بیماری حداقل به مدت دو سال علائم را تجربه می کنند. حدود 1.5 درصد از بزرگسالان آمریکایی هر ساله دیستمی را تجربه می کنند.

اختلالات اضطرابی

اضطراب شامل تمرکز روی اتفاقات بد یا خطرناک است که ممکن است رخ دهد و منجر به نگرانی ترسناک و بیش از حد در مورد آنها شود. اختلالات اضطرابی شامل اختلال اضطراب عمومی (GAD)، اختلال وحشت و هراس (ترس شدید یا غیر منطقی از چیزهای خاص، مانند قد) است.

مبتلایان به اختلال اضطراب عمومی GAD ممکن است در طول روز بسیار عصبی باشند. آنها ممکن است فکر کنند که اوضاع هرگز به نفع آنها نخواهد بود. گاهی اوقات نگرانی می تواند افراد مبتلا به GAD را از انجام کارهای روزمره  منصرف کند. GAD هر ساله حدود 3 درصد از آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

اختلالات وسواسی و اجباری

افراد مبتلا به این اختلالات، اصرارها، افکار یا تصاویر مکرر و ناخواسته (وسواس) را تجربه کرده و احساس می کنند که در واکنش به آنها اقدامات مکرر انجام می دهند (اجبارها). به عنوان مثال می توان از وسواس فکری عملی (OCD)، احتکار احتکار و کشیدن مو (تریکوتیلومانیا) نام برد.

بسیاری از مبتلایان به اختلال وسواس فکری متوجه می شوند که افکار و اعمال آنها منطقی نیست، اما نمی توانند جلوی آنها را بگیرند. بیش از 2 درصد آمریکایی ها در دوره ای از زندگی خود با OCD تشخیص داده می شوند.

اختلالات مرتبط با استرس

این اختلالات روانپزشکی در طی یا پس از وقایع استرس زا یا آسیب زا ایجاد می شود. به عنوان مثال می توان به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال استرس حاد اشاره کرد.

اختلالات تجزیه ای

اختلالات تجزیه ای مانند اختلال هویت تجزیه و فراموشی گذرا، اختلالاتی هستند که در آن احساس شخصی فرد مختل می شود.

اختلالات وابسته به مواد و اعتیاد

افرادی که این اختلالات را دارند با مشکلات مصرف بیش از حد الکل، مواد افیونی (به عنوان مثال اکسی کدون و مرفین)، داروهای تفریحی، توهم زا و شش نوع داروی دیگر روبرو هستند. این گروه همچنین شامل اختلال قمار است.

اختلالات شناختی

این اختلالات روانپزشکی بر توانایی تفکر و تعقل افراد تأثیر می گذارد. اختلالات در این گروه شامل هذیان و همچنین اختلالات تفکر و استدلال ناشی از شرایط یا بیماری هایی مانند آسیب مغزی ضربه ای یا بیماری آلزایمر است.

اختلالات شخصیتی

اختلال شخصیت شامل الگوی پایدار بی ثباتی عاطفی و رفتارهای ناسالم است که زندگی روزمره و روابط را به طور جدی مختل می کند. به عنوان مثال می توان به اختلالات شخصیت مرزی، ضد اجتماعی و خودشیفته اشاره کرد .

اختلالات پارافلیا

بسیاری از اختلالات مربوط به علاقه جنسی در این گروه گنجانده شده است. به عنوان مثال می توان به اختلال سادیسم جنسی، اختلال فضول، و اختلال پدوفیلیا اشاره کرد.

علائم سوماتیک و اختلالات مرتبط

انواع اختلالات روانپزشکی را بشناسید. | پزشکت

فرد مبتلا به یکی از این اختلالات ممکن است علائم جسمی ناراحت و ناتوان کننده ای داشته باشد اما دلیل پزشکی مشخصی برای آنها وجود نداشته باشد. سوماتیک” به معنای “بدن” است. برخی از اختلالات سوماتیک شامل اختلال اضطراب بیماری، اختلال علائم جسمی (که قبلاً به عنوان هیپوکندریاز شناخته می شد) و اختلال ساختگی است.

بی نظمی در تغذیه و غذا خوردن

این اختلالات روانپزشکی اختلالات مربوط به غذا خوردن مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری است.

اختلالات کنترل اسفنکتر ها

اختلالات روانپزشکی در این گروه مربوط به بی اختیباری نامناسب ادرار یا مدفوع به طور تصادفی یا عمدی است. شب ادراری یک نمونه است.

اختلالات خواب-بیداری

اختلالات خواب – بیداری، اختلالات شدید خواب، از جمله اختلال بی خوابی، اختلال کابوس، آپنه خواب و سندرم پاهای بی قرار را شامل می شود.

اختلالات جنسی

این اختلالات پاسخ جنسی شامل مواردی مانند انزال زودرس، اختلال نعوظ و اختلال ارگاسم زنان است.

دیسفوریای جنسیتی

این اختلالات از پریشانی ناشی از تمایل اظهارنظر شده فرد، برای داشتن یک جنس متفاوت ناشی می شود. معیارهای تشخیصی در این گروه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تا حدودی متفاوت است.

اختلالات برهم زننده و کنترل کننده انگیزه و رفتار

افراد مبتلا به این اختلالات علائم دشواری کنترل خود احساسی و رفتاری را نشان می دهند. به عنوان مثال می توان به کلپتومانیا (اختلال دزدی) و اختلال انفجاری متناوب اشاره کرد.

سایر اختلالات روانی

اختلالات روانی شامل اختلالات روانپزشکی است که به دلیل سایر بیماری ها رخ می دهد .یا تمام شرایط لازم برای هیچ یک از گروههای دیگر اختلالات روانپزشکی را برآورده نمی کند.

چه زمانی یک نگرانی به اختلال روانپزشکی تبدیل می شود؟

اکثر مردم  احتمالاً هر از گاهی یک نگرانی در مورد بهداشت روانی ، مانند افسردگی پس از از دست دادن شغل را تجربه می کنند. این نگرانی ها به طور معمول محدود به زمان خاص و کوتاه مدت است و در نهایت از بین می رود و فرد احساس بهتری خواهد کرد.

اما در مورد اختلال روانپزشکی،  علائم شما مداوم بوده و به طور مکرر منجر به نگرانی و ناراحتی در شما و اطرافیان تان خواهد شد. یک اختلال روانپزشکی همچنین توانایی شما در انجام کارهای روزمره را مختل می کند.

تشخیص اختلالات روانپزشکی

انواع اختلالات روانپزشکی را بشناسید. | پزشکت

تشخیص اختلالات روان پزشکی یک فرآیند چند مرحله ای است. در طی اولین ملاقات، پزشک ممکن است معاینه جسمی را انجام دهد و یک سری آزمایشات آزمایشگاهی را برای بررسی علل احتمالی زمینه ای یا کمتر واضح انجام دهند.

ممکن است پزشک از شما بخواهد پرسشنامه سلامت روان را پر کنید. همچنین  مورد ارزیابی روانشناختی قرار بگیرید. حتی احتمال دارد پزشک شما را به یک روان پزشک ارجاع دهد. از آنجا که سلامت روان می تواند پیچیده باشد و علائم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است، ممکن است چند قرار ملاقات طول بکشد تا اختلال شما به طور کامل تشخیص داده شود.

درمان اختلالات روان پزشکی

درمان اختلالات روان پزشکی ترکیبی از روش های درمانی باشد زیرا برخی از افراد با رویکرد چند زاویه ای نتایج بهتری دارند. متداول ترین روش های بهداشت روان، عبارتند از:

داروها

چهار دسته اصلی داروهایی که برای درمان اختلالات روان پزشکی استفاده می شوند، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد روان پریشی و داروهای تثبیت کننده خلق و خو هستند. اینکه کدام نوع برای شما بهترین باشد به علائمی که تجربه می کنید و سایر موارد بهداشتی که ممکن است با آن روبرو شوید بستگی دارد.  

روان درمانی

روان درمانی فرصتی برای شماست که می توانید در مورد تجربیات، احساسات، افکار و ایده های خود با یک روان پزشک مشورت کنید. درمانگران در درجه اول  خنثی عمل خواهد کرد، به شما کمک می کنند تکنیک ها و استراتژی های مقابله را برای مدیریت علائم یاد بگیرید.

درمان بیمارستانی و مسکونی

برخی از افراد ممکن است به دوره های کوتاه مداوا در بیمارستان ها یا مراکز درمانی مسکونی نیاز داشته باشند. این برنامه ها امکان بستری طولانی مدت برای درمان عمیق را دارند. همچنین برنامه های روزانه وجود دارد که در آن افراد می توانند در دوره های کوتاه تری از درمان شرکت کنند.

درمان های جایگزین

از درمان های جایگزین می توان علاوه بر درمان های اصلی به عنوان یک مکمل استفاده کرد. این مراحل به تنهایی مشکلات روانی را از بین نمی برند، اما می توانند مفید باشند.

آنها شامل پایبندی به برنامه درمانی شما در نزدیکترین زمان ممکن، پرهیز از الکل و مواد مخدر و اتخاذ یک سبک زندگی سالم است که شامل غذاهایی است که ممکن است برای مغز شما مفید باشد. این شامل اسیدهای چرب امگا 3 است، نوعی روغن ماهی که به طور طبیعی در برخی از ماهی های پرچرب وجود دارد.

سلامت روان در نوجوانان

انواع اختلالات روانپزشکی را بشناسید. | پزشکت

طبق اتحاد ملی بیماری های روانی (NAMI)، حدود 21 درصد از نوجوانان آمریکایی بین 13 تا 18 سال دچار یک اختلال شدید روانی شده اند. نیمی از آنها تا 14 سالگی دچار اختلال می شوند.

تعداد قابل توجهی از جوانان به ویژه تحت تأثیر افسردگی قرار می گیرند. براساس موسسه ملی بهداشت روان (NIMH)، حدود 13 درصد آمریکایی های بین 12 تا 17 سال حداقل یک دوره افسردگی اساسی در سال 2017 داشته اند.

در واقع، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) در حال حاضر تایید غربالگری افسردگی جهانی برای 12- تا 18 ساله. این غربالگری ها توسط پزشک مراقبت های اولیه انجام می شود.

علائم اختلالات روانپزشکی در نوجوانان

علائم و نشانه های بیماری روانی را می توان به عنوان عصبانیت سالهای آشفته نوجوانی نادیده گرفت. اما، آنها ممکن است اولین علامت هشدار دهنده اختلالات بهداشت روان یا مواردی باشد که نیاز به درمان دارند.

نشانه های مسائل بهداشت روان در نوجوانان عبارتند از:

  • خواب زیاد
  • از دست دادن عزت نفس
  • کاهش وزن یا تغییر اشتها
  • افت ناگهانی و غیر منتظره در عملکرد تحصیلی
  • تغییرات ناگهانی شخصیت، مانند خشم یا پرخاشگری
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا سرگرمی های مورد علاقه

منابع:

https://www.healthline.com/health/mental-health

https://www.verywellmind.com/psychiatric-disorder-definition-425317

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز