لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان آنلاین افسردگی

درمان آنلاین برای افسردگی | پزشکت

فهرست مطالب

درمان آنلاین افسردگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان آنلاین افسردگی و سایر بیماری های روانپزشکی و حتی بیماری های جسمانی در زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا رواج زیادی پیدا کرده است. این در حالی است که پیش از همه گیری ویروس کرونا، حدود 17.3 میلیون بزرگسال در آمریکا حداقل یک دوره افسردگی اساسی را تجربه کرده اند. این آمار معادل 7.1٪ از کل بزرگسالان در کشور است. همین آمار ها افسردگی را به یکی از شایع ترین اختلالات روانی تبدیل کرده است.

اما با افزایش عوامل استرس زا و ناشناخته های ناشی از COVID-19، ممکن است میزان ابتلا افراد به این بیماری افزایش یابد. اگرچه روان درمانی یک روش درمانی اثبات شده برای افسردگی است. اما احتمالا در دوران شیوع بیماری کرونا، بیماران از حضور در مراکز های درمانی و مطب ها خودداری می کنند. از طرفی هم مشخص نیست که فاصله اجتماعی   چه زمانی به پایان می یابد. اما به راحتی می توان گفت که استفاده از روش های درمانی آنلاین یا مشاوره آنلاین می توانند تا مدت ها برای ما کارساز باشند.

برای کمک به پر کردن این خلاء و گسترش خدمات، درمانگران، روانشناسان، روانپزشکان و سایر متخصصان بهداشت روان در حال تغییر جهت دادن خدمات درمانی از راه دور یا آنلاین به بیماران خودشان هستند. علاوه بر این، برخی مراکز مانند پزشکت خدمات آنلاینی را ارائه می دهند که با استفاده از این خدمات می توانید با روان شناسان و روانپزشکان با تجربه در ارتباط باشید.

درمان آنلاین که معمولاً “تله درمانی”، نامیده می شود، تقریباً مشابه درمان حضوری سنتی، اما با پیچ و تاب است. به جای مراجعه به مطب یک درمانگر، شما در خانه می مانید و یک جلسه را از طریق فیلم در رایانه یا تلفن با درمانگر خود انجام می دهید. حتی می توانید از طریق مشاوره های نوشتاری، صوتی و تصویری با روانشناس خود در ارتباط باشد.

درمان های افسردگی به صورت آنلاین

درمان آنلاین برای افسردگی | پزشکت

نظریه رفتاری شناختی (CBT) و درمان بین فردی (IPT) دو متداول ترین روش های درمانی مبتنی بر شواهد برای درمان افسردگی هستند.

با درمان شناختی-رفتاری، یک درمانگر به شما کمک می کند تا تفکر منفی یا مفید را که منجر به افسردگی شما می شود بهتر شناسایی کنید. سپس درمانگر با شما همکاری می کند تا آن باورها و رفتارهایی را که در علائم شما نقش دارند، را تغییر دهید.

درمان بین فردی، به روابط بین فردی شما می پردازد. سپس به شما کمک می کند تا با بیان احساسات و حل مشکلات به روشی سالم، راهکار هایی برای بهبود این روابط پیدا کنید.

درمان شناختی-رفتاری و درمان بین فردی تنها دو نمونه از درمانی است که مشاور شما می تواند برای درمان افسردگی استفاده کند. درمانگر شما ممکن است روش دیگری را برای ارائه درمان انتخاب کند. اما در نهایت، هدف آنها همکاری با شما برای ایجاد یک برنامه درمانی برای پاسخگویی به نیازهای شما است.

تفاوت های درمان آنلاین و درمان حضوری

تفاوت بین درمان آنلاین و حضوری ممکن است زیاد قابل توجه نباشد. اگر با مشاور خود در ارتباط هستید می توانید جلسات درمانی خود را در خانه به صورت آنلاین پیگیری کنید. اما اگر در زمینه مشاوره یا کار با یک درمانگر جدید تازه وارد هستید، مسئله ایجاد اعتماد نیز وجود دارد. حتی ممکن است برای برخی از افراد به صورت آنلاین راحت تر باشد.

از طرف دیگر، این می تواند مشکلاتی را برای افرادی که به مراجعه حضوری عادت دارند، ایجاد کند. چون برخی معتقدند که در مراجعه حضوری آنها فرصت این را دارند که به چشم درمانگر خود نگاه کنند و زبان بدن او را تحت نطر داشته باشند.

در حالی که این موارد در جلسات آنلاین نادیده گرفته می شوند. بر همین اساس، آنها معتقدند که مشاوره آنلاین همان تأثیر جلسه حضوری را ندارد.

اما استفاده از روش های درمانی آنلاین می تواند اضطراب ناشی از حضور در مطب یک روان شناس یا روان پزشک و حتی ترس از خارج شدن از منزل را کاهش دهد.

در برخی موارد حتی فرد از ترس اینکه آشنا و یا دوستی او را در مطب روان شناس و روان پزشک نبیند، حاضر است جلسات حضوری نداشته باشد.

همچنین، بیماری که نسبت به تماس چشمی و سایر ارتباطات غیرکلامی حساسیت بیش از حد دارد، ممکن است نسبت به یک جلسه آنلاین واکنش مثبت تری نشان دهد و با جلسات آنلاین راحت تر باشد.

آمادگی های لازم برای شرکت در جلسات مشاوره آنلاین

درمان آنلاین برای افسردگی | پزشکت

بدون شک انتقال از جلسات درمانی از حضوری به سمت مشاوره آنلاین، نیاز به یکسری آمادگی های خاصی دارد تا بتوانید بهترین نتیجه را از جلسات درمانی خود بگیرید.

برای آمادگی بهتر هنگام شروع جلسات درمانی آنلاین می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

انتخاب فضای مناسب برای جلسات روان درمانی آنلاین

برای استفاده بیشتر از جلسات آنلاین، اولین قدم یافتن مکانی در خانه خود است. این مکان کاملاً باید به درمان اختصاص یافته باشد. در حالت ایده آل، باید فضایی باشد که بتوانید هر گونه حواس پرتی ها را حذف کنید. این کار همچنین به شما حریم خصوصی می دهد. حتی جلسات شما را محرمانه نگه می دارد.

تمریناتی که مشاور می دهد انجام دهید.

این احتمال وجود دارد که راهکارهای درمانی برای افسردگی شامل برخی راهکار ها و تکنیک ها مانند آموزش ذهن آگاهی یا تمرینات آرام سازی باشد. حتی درمانگر ممکن است از شما بخواهد این تمرینات را در بین جلسات مختلف انجام دهید و نتایج آن را ثبت کنید. پس بهتر است بین جلسات درمانی، زمانی را اختصاص دهید تا روی این راهکارها کار کنید. سپس، نتایج را یادداشت کرده و در جلسات بعدی درمانی آنها را به درمانگر خود درمیان بگذارید.

خود را برای هر جلسه درمانی آماده کنید.

بهتر است قبل از شروع جلسات درمانی خود به صورت آنلاین، برخی تمرینات تنفسی را انجام دهید تا ذهنیت خود را قبل از شروع یک جلسه آنلاین تغییر دهید.

در جلسات آنلاین دقیقا مانند جلسه حضوری رفتار کنید.

یکی از راه های موفقیت برای درمان افسردگی در روش های مشاوره آنلاین این است  که در یک جلسه آنلاین دقیقاً مانند مراجعه به مطب رفتار کنید. رایان سواو، یک درمانگر تروما و سلامت روان و مدیر کلینیکی خدمات بهداشت از راه دور در APN Lodge، می گوید از تخت بلند شوید. دوش بگیرید و لباس بپوشید. درست مثل آنچه در یک روز عادی که می خواهید به یک مطب بروید. همچنین توصیه می کند قبل از جلسه، وقت خود را تنظیم کنید. آماده شوید و حتی بعد از جلسه به خود اجازه دهید تا نتایج را بررسی کنید.

زمان مناسبی را برای مشاوره انلاین انتخاب کنید.

Soave می گوید که مهم است که با درمانگر خود مشورت کرده تا بهترین زمان از روز را در طول هفته پیدا کنید که فرصت بیشتری داشته باشد. او همچنین توصیه می کند که در مورد تعداد دفعات جلسات با درمانگر خود صحبت کنید. به عنوان مثال، شاید بهتر باشد که به جای فقط یک جلسه یک ساعته، دو جلسه نیم ساعته در روز های مختلف هفته برگزار شود.

با درمانگر خود صادق باشید.

درمان آنلاین برای افسردگی | پزشکت

راشل اونیل، Ph.D.، LPCC-S، درمانگر و مدیر اثربخشی بالینی در مورد تاثیر مشاوره آنلاین بر افسردگی، می گوید: هیچ راهی درست یا غلط برای رویکرد به درمان آنلاین وجود ندارد. با این حال، تا آنجا که می توانید، سعی کنید با درمانگر خود صادق باشید. حتی برای تعامل با درمانگر خود وقت بگذارید. توجه داشته باشید که صادق بودن با درمانگر در طول جلسات آنلاین نکته اساسی است. شاید نتیجه گیری از روش های درمانی آنلاین نسبت به جلسات حضوری به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. بنابراین صبور باشید و اگر با مشکلی دارید از درمانگر خود کمک بخواهید.

در صورت امکان مشاوره صوتی و تصویری را انتخاب کنید.

متخصصان و روانشناسان می گویند هر چه جلسات به صورت رودررو باشد، نتیجه بهتری دارد. بنابراین، مشاورها صوتی بهتر از ارسال پیام کوتاه است و مشاوره تصویری آنلاین بهتر از مکالمه تلفنی است. اما باز هم باید به این نکته توجه داشته باشید که برای درمان مشکلات افسردگی حتی استفاده از مشاوره های نوشتاری بهتر از اقدام نکردن است.

محدودیت های درمان آنلاین برای اختلالات روانی

آنلاین درمانی به طور کلی یک روش درمانی مناسب برای اکثر مسائل بهداشت روان، از جمله افسردگی است است. اما اونیل می گوید این روش برای همه افراد ممکن است مناسب نباشد. وی می گوید: “مبتلایان به اختلالات عصبی شناختی، اختلالی هستند که منجر به کاهش عملکرد ذهنی ناشی از یک بیماری پزشکی (بیماری آلزایمر، آسیب مغزی ضربه ای و غیره) می شوند، ممکن است به اندازه کافی از درمان آنلاین بهره مند نشوند.”

درمان آنلاین همچنین برای افرادی که نیاز به یک تیم متخصص دارند، مانند افرادی که دارای مشکلات پیچیده ای مانند اختلالات شخصیت، وابستگی شیمیایی و برخی از اختلالات خوردن هستند، مناسب نیست.

از طرفی هم نباید سعی نکنید مشکلات و اختلالات روانی خود را خودتان درمان و یا با آن مقابله کنید. درمان آنلاین می تواند مانند هر روش درمانی دیگر تا حدودی موثر باشد. اما به یاد داشته باشید، مشاوره با درمانگران تنها در صورتی مفید خواهد بود که با درمانگر خود کاملاً صادق باشید. حال فرقی نمی کند که گزینه درمان خود را به صورت آنلاین و یا حضوری انتخاب کرده باشد.

درصد زیادی از بیماران مبتلا به افسردگی افکار خودکشی دارند. حتی ممکن است در برخی از مراحل بحران حضور داشته باشند. به همین دلیل، بهتر است در صورت بروز هر گونه علائم افسردگی و یا مشاهده آنها در اطرافیان خود به دنبال راهکارهای درمانی باشد.

علائم افسردگی اساسی

درمان آنلاین برای افسردگی | پزشکت

احتمال دارد افسردگی اساسی فقط یک بار در طول زندگی فرد رخ دهد. اما برخی به طور حمله های متعدد آن را تجربه می کنند. در طی این حملات، علائم بیماری، تقریباً هر روز رخ می دهند.

علائم افسردگی اساسی شامل موارد زیر است:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • اضطراب، آشفتگی یا بی قراری
  • احساس بی ارزشی یا گناه یا سرزنش
  • احساس غم، گریه کردن، پوچی یا نا امیدی
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا پرخوری و افزایش وزن
  • اختلالات خواب. از جمله بی خوابی یا خواب بیش از حد
  • اختلال در تفکر. تمرکز، تصمیم گیری و به یاد آوردن مسائل
  • افکار مکرر در مورد مرگ و مردن،خودکشی و اقدام به خودکشی
  • مشکلات جسمی غیر قابل توضیح. مانند کمردرد یا سردرد یا دردهای عصبی
  • عصبانیت، تحریک پذیری یا یاس و ناامیدی، حتی در مورد کوچکترین مسایل شخصی
سخن آخر

اگر علائم مربوط به افسردگی را تجربه می کنید، دسترسی به خدمات بهداشت روان در بحران شیوع کرونا و شرایط دشوار بسیار مهم است. اگر در حال حاضر تحت درمان افسردگی هستید، برای هماهنگی مراقبت های مداوم با ارائه دهنده خود کار کنید و اگر تازه وارد مشاوره شدید، با پزشک خود در مورد مراجعه به خدمات آنلاین بهداشت روان مشورت کنید. مراجعه به یک متخصص می تواند کلید مدیریت علائم افسردگی باشد.

منبع:

https://www.verywellmind.com/online-therapy-for-depression-4842904

 

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز