لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سندرم پای بیقرار در بارداری

سندرم پای بیقرار در بارداری را چگونه درمان کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سندرم پای بیقرار در بارداری وضعیت 10٪ از زنان و تا 40٪ از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد، و آن را به شایع ترین مشکل در بارداری تبدیل می کند. اگر باردار هستید، تهوع صبحگاهی ممکن است تنها مشکل شما نباشد. همچنین ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سندرم پای بی قرار (RLS) قرار داشته باشید، یک بیماری عصبی که با احساس دردناک و خزیدن در پاها و میل مقاومت ناپذیر برای حرکت دادن آنها مشخص می شود.

سندرم پای بیقرار چه زمانی در بارداری شروع می شود؟

بین سوزش سر دل، نیاز فوری به استفاده از توالت هر دو ساعت یکبار، گرفتگی عضلات پا و یک مورد مداوم بی خوابی بارداری، شما در حال حاضر زمان سختی برای گرفتن چشم بسته با کیفیت دارید. و اکنون، در سه ماهه سوم بارداری، یکی دیگر از علائم بارداری شما را تمام شب بیدار نگه می دارد: سندرم پای بی قرار  (RLS)!

اگر شما یکی از 15 درصد مادرانی هستید که آن را تجربه می کنند، متوجه گزگز، خزیدن و خزیدن ناراحت کننده و نگران کننده در  پاهای خود خواهید شد که با میل به حرکت دادن آنها همراه است.

اگرچه ممکن است در شب بیشتر متوجه بیماری شوید، اما در هر زمانی که دراز کشیده یا نشسته اید ممکن است آن را تجربه کنید. بیشتر اوقات شما آن را تا اواخر بارداری خود، در طول سه ماهه سوم، تجربه نمی کنید. متأسفانه، درمان‌های معمول برای گرفتگی عضلات پا – خم شدن و کشش – ممکن است مؤثر نباشد و داروهای تجویزی که می توانند بی‌قراری را تسکین دهند ممکن است در دوران بارداری غیرمجاز باشند.

مطالعه بیشتر:مشکلات شایع در بارداری

سندرم پای بیقرار در بارداری را چگونه درمان کنیم؟ || پزشکت

علت سندرم پای بیقرار در بارداری

سندرم پای بیقرار (Restless Legs Syndrome) در بارداری ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود. هرچند دقیقاً علت این سندرم در بارداری مشخص نیست، اما برخی فرضیات در مورد علل آن وجود دارد. مهمترین عوامل ممکن عبارتند از:

تغییرات هورمونی: در دوران بارداری، سطح هورمون پروژسترون و استروژن در بدن زن افزایش می‌یابد. این تغییرات هورمونی ممکن است بر عملکرد سیستم عصبی تأثیر بگذارد و سبب بروز سندرم پای بیقرار شود.

کاهش سطح آهن: کمبود آهن در بدن (که در دوران بارداری شایع است) می‌تواند باعث بروز سندرم پای بیقرار شود. تحقیقات نشان داده است که بین کاهش سطح آهن و بروز سندرم پای بیقرار در بارداری ارتباط وجود دارد.

فشار بر روی اعصاب: افزایش وزن بارداری و فشار بر روی اعصاب پاها ممکن است سبب بروز سندرم پای بیقرار شود.

عوامل ژنتیکی: سندرم پای بیقرار به طور معمول در خانواده‌ها به صورت ژنتیکی انتقال می‌یابد. بنابراین، وجود تاریخچه خانوادگی از سندرم پای بیقرار می‌تواند ریسک بروز آن در بارداری را افزایش دهد.

سایر علل احتمالی شامل کمبود خواب، اضطراب، افسردگی و استرس که در دوران بارداری رایج است همگی می توانند تأثیرگذار باشند و حتی ممکن است باعث ایجاد RLS شوند. پس مراقب خود باشید و سعی کنید استراحت کافی داشته باشید.

مطالعه بیشتر: عوارض سه ماهه دوم بارداری

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین بپرس.

سندرم پای بیقرار در بارداری را چگونه درمان کنیم؟ || پزشکت

چگونه با سندرم پای بیقرار در بارداری مقابله کنم؟

اگرچه سندرم پای بیقرار یکی از علائم بارداری است اما در شرایطی که آن را تجربه کردید باید منتظر بمانید، راه‌هایی برای تسکین وجود دارد:

  • اگرچه RLS برای بیدار نگه داشتن مادران باردار در شب بدنام است، خستگی علائم شما را بدتر می کند. از سوی دیگر، ممکن است نخواهید خود را مجبور کنید در طول یک قسمت RLS در رختخواب بمانید. در عوض، برخیزید و چند بار به آرامی در راهرو قدم بزنید. این حرکت ملایم می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.
  • حواس خود را پرت کنید. هنگامی که پاهای شما شروع به پریدن کرد، یک جدول کلمات متقاطع بردارید، خود را در رام کام مورد علاقه خود غوطه ور کنید، شروع به بافتن کنید… هر چیزی که حواس خود را از علائم آزاردهنده RLS منحرف کند.
  • یک دفترچه غذایی داشته باشید. قبل از اینکه حملات RLS را تجربه کنید، به آنچه خورده اید توجه کنید. برخی از زنان متوجه می‌شوند که برخی از غذاها مانند کربوهیدرات‌هایی که در اواخر روز مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث بی‌قراری پاها شوند، و ممکن است بتوانید بفهمید که چه غذاهایی باعث بهبود یا بدتر شدن علائم شما می‌شود.
  • آزمایش بدهید. از پزشک خود در مورد آزمایش کم خونی فقر آهن که برخی کارشناسان فکر می کنند با RLS مرتبط است، سوال کنید. در این میان، پر کردن غذاهای غنی از آهن و برای قلب سالم مانند اسفناج، لوبیا، نخود و میوه های خشک هرگز ضرری ندارد.
  • آن را گرم کنید. گاهی اوقات یک حمام گرم (نه داغ) یا یک پد گرم کننده یا کیسه یخ می تواند تسکین دهنده باشد.

علائم باید در عرض چهار هفته پس از زایمان از بین بروند، اگرچه یک مطالعه نشان داد که 97 درصد از زنان مبتلا به RLS چند روز پس از زایمان تسکین کامل پیدا کردند.

به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص زنان و زایمان در پزشکت تلفنی مشاوره بگیر.

سندرم پای بیقرار در بارداری را چگونه درمان کنیم؟ || پزشکت

درمان های طبیعی برای سندرم پای بی قرار در بارداری

سوزش سر دل و حالت تهوع از عوارض شناخته شده بارداری هستند. اما آیا می‌دانستید که سندرم پای بی ‌قرار در بارداری هم وجود دارد؟ حدود یک سوم زنان باردار احساس خزش و گزگز در پاهای خود را تجربه می کنند که یکی از نشانه های این اختلال است. اما راه های طبیعی برای مهار علائم RLS در دوران بارداری وجود دارد.

آهن و اسید فولیک کافی دریافت کنید.

زنان باردار برای تغذیه جنین در حال رشد به 3-4 برابر آهن و 8-10 برابر فولات بیشتر نیاز دارند. طبق مطالعه ای که تحقیقات روی بیش از 35000 بیمار مبتلا به RLS را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، زنان باردار مبتلا به سندرم پای بی قرار ذخایر آهن در مایع مغزی نخاعی خود را کاهش داده اند. آنها همچنین کمبود فولات، ویتامین B که به تولید گلبول های قرمز سالم کمک می کند، داشتند. خوشبختانه اکثر زنان باردار به راحتی می توانند کمبود آهن و فولات را با مصرف مکمل ها برطرف کنند. در این مطالعه، تنها 9 درصد از زنانی که مکمل آهن و فولات در دوران بارداری مصرف کردند، در مقایسه با 80 درصد از زنانی که مکمل های آهن و فولات را مصرف نکردند، از علائم RLS رنج بردند.

به محض باردار شدن و سپس هر ماه برای سه ماه آینده، سطح آهن و اسید فولیک خود را چک کنید. اگر به آهن نیاز ندارید، مصرف آهن را ادامه ندهید، زیرا می تواند منجر به مسمومیت با آهن شود که می تواند در رشد کودک شما اختلال ایجاد کند.

مطالعه بیشتر:اسید فولیک در بارداری

وزن مناسب خود را حفظ کنید.

بر اساس مطالعه ای که در هاروارد در سال 2009 روی بیش از 80000 فرد مبتلا به RLS انجام شد، زنانی که قبل از بارداری چاق هستند یا چربی اضافی شکم دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم پای بی قرار هستند. اگر در حال حاضر اضافه وزن یا چاق هستید، نباید وزن اضافه کنید، به خصوص اگر RLS دارید. علاوه بر افزایش خطر ابتلا به مشکلات RLS و بارداری، اضافه وزن ورزش کردن در بارداری را برای شما سخت‌تر می‌کند که می‌تواند به کاهش علائم RLS کمک کند.

ویتامین های کافی دریافت کنید.

سایر ویتامین ها نیز ممکن است به کاهش علائم RLS در دوران بارداری کمک کنند.  مصرف روزانه 350 میلی گرم منیزیم و 1200 میلی گرم کلسیم در روز توصیه می شود. منیزیم به ساخت و ترمیم بافت کمک می کند و از انقباض زودرس رحم در دوران بارداری جلوگیری می کند. وقتی باردار هستید، جنین برای ساختن استخوان‌ها و دندان‌های قوی، قلب، اعصاب و ماهیچه‌های سالم، و برای ایجاد ریتم طبیعی قلب و توانایی‌های لخته شدن خون به کلسیم نیاز دارد.

اگر در دوران بارداری کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، کودک شما آن را از استخوان های شما می گیرد. همین می تواند خطر ابتلا به استئوپنی یا استخوان های ضعیف را افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد، مصرف روزانه 300 میلی گرم ویتامین E به مدت یک هفته نیز ممکن است به تثبیت گردش خون محیطی و کاهش علائم RLS کمک کند. بر اساس یک مطالعه مروری که در سال 2008 در دانشگاه توتوری در ژاپن انجام شد. ویتامین B12 ممکن است از ثبات رشته های عصبی، جلوگیری از حساسیت بیش از حد و کاهش علائم RLS حمایت کند. ویتامین های دیگری که ممکن است به کاهش علائم کمک کنند شامل ویتامین C و ویتامین D هستند.

علاوه بر ویتامین‌ها، شما باید یک رژیم غذایی مناسب با غذاهای غنی از آهن (سبزیجات سبز تیره، جگر، جوانه گندم، لوبیا و گوشت گاو بدون چربی) و غذاهای سرشار از ویتامین C (مرکبات، غلات غنی شده، پاپایا و غلات) داشته باشید.

مطالعه بیشتر:ویتامین های دوران بارداری

سندرم پای بیقرار در بارداری را چگونه درمان کنیم؟ || پزشکت

ورزش کنید.

بر اساس مطالعه مروری در سال 2011 که توسط دانشگاه بریگام یانگ انجام شد. زنان مبتلا به سندرم پای بی قرار که ورزش نمی کنند، علائم RLS بدتری نسبت به کسانی که ورزش می کنند، دارند.

در این مطالعه، زنانی که سه بار در هفته تمرینات هوازی و مقاومتی پایین تنه انجام دادند. علائم RSL کمتری نسبت به سیب زمینی کاناپه داشتند. این مطالعه نشان داد که ورزش با آزاد کردن اندورفین های احساس خوب و افزایش جریان خون به عضلات، درد RLS را کاهش می دهد.

اما نحوه ورزش کردن شما تفاوت دارد. از ورزش بیش از حد شدید خودداری کنید، به خصوص اگر قبلاً آن را انجام نداده اید، که می تواند علائم را با تحریک و ملتهب بافت های پا تشدید کند. زمانی که باردار هستید، به تمرینات کم تأثیر مانند پیاده روی و ایروبیک در آب پایبند باشید. از فعالیت های پرتحرک مانند دویدن اجتناب کنید. اگر در کلاس‌های ایروبیک کم‌تأثیر شرکت می‌کنید، با ۱۵ دقیقه شروع کنید. به تدریج تا یک ساعت در طول شش ماه کار کنید. حرکات کششی نیز هنگام خواب و زمانی که از خواب بیدار می‌شوید ضروری است. پاهای خود را تا تمام طول خود دراز کنید.

اگر این به تسکین علائم RLS کمک نمی کند، قدم زدن کوتاه در خانه خود را در نظر بگیرید. قدم های طولانی بردارید و پاهای خود را خم کنید تا عضلات را بکشید.

مطالعه بیشتر:ورزش در بارداری

در مصرف داروها مراقب باشید.

همه زنان مبتلا به RLS، به ویژه زنان باردار، باید از اکثر آنتی هیستامین ها ، بیشتر داروهای ضد افسردگی ، از جمله مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و داروهای سه حلقه ای، و بیشتر داروهای ضد تهوع، داروهای سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی اجتناب کنند. زیرا بسیاری از این داروها می توانند سطح دوپامین را مسدود کرده و علائم RLS را تشدید کنند.

ماساژ بگیرید.

بر اساس مطالعه دانشگاه بریگام یانگ در سال 2011، ماساژ ممکن است به کاهش علائم سندرم پای بیقرار کمک نماید. به خصوص زمانی که فشار مستقیم به پاها وارد شود. بر اساس این مطالعه، بیماران مبتلا به RLS که دو بار در هفته به مدت سه هفته ماساژ سوئدی دریافت کردند. به مدت دو هفته پس از این درمان RLS از علائم تسکین یافتند. برای اینکه خودتان این کار را انجام دهید، روی لبه تخت بنشینید. ساق پاهایتان را محکم بمالید یا ماساژ دهید تا ماهیچه ها تحریک عمیق تری داشته باشند

بر اساس مطالعه ژاپنی در دانشگاه توتوری در سال 2008، بیماران مبتلا به RLS که دعا می‌کردند، مدیتیشن می‌کردند یا به موسیقی آرامش‌بخش گوش می‌دادند، از کاهش موقت علائم لذت می‌بردند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز