لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مصرف چای سبز در بارداری

مصرف چای سبز در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مصرف چای سبز در بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با فواید و خطراتی همراه باشد. زنان بهتر است در بارداری از دستورالعمل های مصرف چای سبز و عوارض آن آگاه باشند. این در حالی است که وقتی نوبت به نوشیدنی های مفید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد، چای سبز در صدر لیست قرار دارد. این نوشیدنی که به صورت گرم یا سرد سرو می‌شود، یک نوشیدنی دل‌گرم یا با طراوت است که بدون هیچ کالری یا افزودنی‌های مصنوعی، فواید سلامتی زیادی به همراه دارد. اما برای بسیاری از زنان، نوشیدن چای سبز در دوران بارداری ممکن است راهی عالی برای هیدراته ماندن به نظر برسد.

کارشناسان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند مصرف چای سبز در دوران بارداری کاملاً بی خطر است. از طرفی هم هیدراتاسیون در دوران بارداری ضروری است و چای سبز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به هیدراتاسیون بدن کمک کند، به شرطی که دستورالعمل های کافئین برای بارداری را رعایت کنید. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله در مورد هر آنچه که باید در مورد مصرف چای سبز در بارداری باید بدانید را بررسی کنیم.

مطالعه بیشتر: ویتامین های دوران بارداری

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم در بارداری چای سبز بخورم؟

ناتان فاکس، پزشک متخصص طب مادر و جنین در این باره، می‌گوید: هیچ دلیلی وجود ندارد که به زنان توصیه شود در طول بارداری خود از نوشیدن چای سبز خودداری کنند.

تنها عاملی که باید در نظر داشته باشید این است که مصرف کلی کافئین خود را در طول روز تحت کنترل داشته باشید. کالج آمریکایی زنان و زایمان توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند مصرف کافئین را در دوران بارداری به کمتر از 200 میلی گرم در روز نگه دارید.

چای سبز حاوی حدود 25 میلی گرم کافئین در هر فنجان است، بنابراین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با خیال راحت از چند فنجان در روز لذت ببرید. علاوه بر این، ثابت شده است که چای سبز حاوی انواع ترکیبات گیاهی از جمله آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها و پلی فنول ها است. این مواد مغذی مزایای زیادی  برای بارداری و فراتر از آن دارد.

اما با این حال شرایط زنان مختلف در بارداری ها با همدیگر فرق دارد. پس بهتر است اگر در مورد نوشیدن چای سبز در دوران بارداری سوالی دارید، حتماً در مورد شرایط خود با متخصص مشورت کنید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و تغذیه

چای سبز || پزشکت

آیا چای سبز برای بارداری ضرر دارد؟

چای سبز در طول بارداری برای کودک شما بی خطر است، تا زمانی که مصرف روزانه کافئین توصیه شده را که خطراتی مانند وزن کم هنگام تولد را به همراه دارد، را در نظر بگیرید.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی در بارداری

فواید چای سبز در بارداری

به زنان توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود در طول دوران بارداری مقدار زیادی آب مصرف کنند. زیرا برای جفت و مایع آمنیوتیک مورد نیاز است. آنها باید حدود 8-10 لیوان آب در روز بنوشند. اما بدن آنها علاوه بر آب به سایر مواد مغذی هم نیاز دارد. بنابراین زنان باردار به جای نوشیدن آب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند چای سبز نیز مصرف کنند. همانطور که مشخص است چای سبز سرشار از مواد مغذی است، بنابراین روزانه 2 فنجان چای سبز برای زنان باردار قابل تحمل است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فواید زیادی داشته باشد، از جمله:

  • حفظ فشار خون

نوسانات فشار خون یکی از شایع ترین مشکلات دوران بارداری است. چای سبز منبع آنتی اکسیدان ها (پلی فنول ها) است که در پیشگیری از آسیب سلولی مفید است. از این رو، مصرف چای سبز در دوران بارداری خون را تحت کنترل نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد.

  • کنترل قند خون

چای سبز همچنین به کنترل سطح قند در دوران بارداری کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سطح قند را تغییر دهد و همچنین برای دیابت بارداری مفید است.

  • کاهش نوسانات خلقی

نوشیدن چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که برای مقابله با نوسانات خلقی در دوران بارداری کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. چای سبز حاوی تیانین است که اثرات آرامش بخشی دارد و خلق و خو را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.

  • رفع مشکلات پوستی

تغییرات هورمونی زیادی در دوران بارداری وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به مشکلات پوستی نیز شود. چای سبز دارای خواص ضد التهابی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درمان مشکلات پوستی مانند قرمزی، خارش یا تورم کمک کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز به تحریک سلول های T موجود در بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که برای بهبود ایمنی مهم هستند و همچنین بدن را برای مشکلات آینده آماده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

  • افزایش استحکام استخوان

نوشیدن منظم چای سبز استحکام استخوان ها را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و همچنین سلامت دهان و دندان را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.

مطالعات همچنین نشان داده اند که EGCG در مهار سطح قند خون و حتی کاهش سطح بافت چربی خطرناک موثر است، که هر دو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و جلوگیری از تجمع چربی اضافی بدن کمک کنند.

  • کاهش استرس و اضطراب

علاوه بر این، چای سبز به لطف اسید آمینه L-theanine، استرس و اضطراب را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به ویژه برای زنان در بارداری اول یا کسانی که حاملگی سختی را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند مفید باشد. دکتر فاکس می‌گوید: «اگر چای سبز را برای آرامش، فشار خون یا حالت تهوع مفید می‌دانید، مطمئناً می‌توانید به نوشیدن آن در بارداری ادامه دهید».

مطالعه بیشتر: امگا 3 در بارداری

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

مصرف چای سبر در بارداری- پزشکت

نحوه مصرف چای سبر در بارداری

خوشبختانه، چای سبز تقریباً به اندازه قهوه کافئین ندارد. دکتر فاکس می‌گوید: «چای سبز حدود 25 درصد یک فنجان قهوه، کافئین دارد». اما با این حال به زنان توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود در بارداری به علائم و حساسیت بدن خود به کافئین که ممکن است در دوران بارداری تغییر کند، توجه داشته باشند.حساسیت به کافئین بسیار شخصی است و از فردی به فرد دیگر و از بارداری به بارداری دیگر متفاوت به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد.

اگر متوجه می‌شوید که بدنتان نسبت به کافئین واکنش ضعیفی نشان می‌دهد، اما همچنان می‌خواهید چای سبز بنوشید، چای خود را به مدت 30 ثانیه دم کنید، آب آن را دور بریزید، سپس فنجان خود را با آب داغ پر کنید، دوباره بنوشید و از آن لذت ببرید. دور ریختن اولیه می‌تواند مقدار کافئین آن را به شدت کاهش دهد و شما همچنان می‌توانید از بسیاری از مزایای سلامتی چای سبز لذت ببرید.

بهترین چای سبز برای بارداری کدام است؟

اگرچه همه انواع چای سبز را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در دوران بارداری مصرف کرد، اما تعداد کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آنها در صورت مصرف به مقدار کافی فواید سلامت بیشتری دارند:

چای سبز ارگانیک: چای سبز ارگانیک نشان دهنده این است که از گیاهی استخراج شده است که بدون استفاده از هیچ گونه آفت کش و کود رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

چای سبز بدون کافئین: این چای در مقایسه با چای سبز استاندارد دارای حداقل مقدار کافئین است. بنابراین برای زنان باردار ایمن و مناسب تر است.

چای سبز ماچا: این چای سبز از بهترین برگ های چای سبز تشکیل شده است که دارای مقدار بیشتری آنتی اکسیدان هستند. اما نباید بیشتر از 2 فنجان مصرف شود زیرا ممکن است برای کودک مضر باشد.

اگر در رابطه با تغذیه و رژیم خود در بارداری سؤالی داری،

همین الان با متخصص تغذیه و یا زنان و زایمان آنلاین در پزشکت مشورت نمایید.

عوارض چای سبز در بارداری || پزشکت

عوارض مصرف زیاد چای سبز در بارداری 

چای سبز را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در اوایل بارداری مصرف کرد، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. زیرا مصرف بیش از حد چای سبز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مانع جذب اسید فولیک شود. مادر باید فقط تا 2 فنجان چای سبز در روز بنوشد زیرا سطح پایین اسید فولیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ناتوانی های مادرزادی در نوزاد شود. اگرچه چای سبز در دوران بارداری فواید متعددی دارد. اما قبل از شروع مصرف چای سبز باید به چند نکته توجه داشت:

مطالعه بیشتر: اسید فولیک و بارداری

تاثیر بر جذب آهن

مصرف بیش از حد چای سبر ممکن است تأثیر منفی بر توانایی گلبول های قرمز برای جذب آهن داشته باشد. همچنین مانع از تامین اکسیژن و مواد مغذی برای نوزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

جذب اسید فولیک

جذب اسید فولیک توسط چای سبز که یک ویتامین ضروری در سه ماهه اول بارداری است، مهار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بنابراین اگر باردار هستید چای سبز را نباید زیاد مصرف کرد زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث نقص لوله عصبی در کودک شود.

تاثیر بر خواب

در دوران بارداری، بدن توانایی خود را برای تجزیه کافئین از دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. بنابراین اگر چای سبز به مقدار زیاد مصرف شود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر الگوی خواب تأثیر بگذارد و در نتیجه منجر به مشکلات قلبی و افزایش ادرار شود.

مشکلات گوارشی

چای سبز را نباید همراه با غذا مصرف کرد زیرا در دوران بارداری مشکلاتی در هضم غذا ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

افزایش متابولیسم

اگرچه افزایش میزان متابولیسم برای بدن خوب است، اما در دوران بارداری، متابولیسم زن در حال حاضر بالا است و مصرف بیش از حد چای سبز آن را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. افزایش متابولیسم در بارداری اصلا خوب نیست زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی در مادر شود که در نهایت برای جنین خوب نیست.

سخن آخر

مصرف چای سبز در دوران بارداری بی خطر است. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با خیال راحت تا هشت تا 10 فنجان در روز بنوشید. اما اگر از منابع دیگر کافئین مانند قهوه، چای سیاه یا نوشابه نیز استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، باید مطمئن شوید که کل کافئین دریافتی شما کمتر از 200 میلی گرم در روز باشد. برای مشاوره شخصی تر در مورد بارداری خود، با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

علاوه بر هیدراتاسیون و افزایش انرژی ناشی از کافئین، ترکیبات گیاهی موجود در چای سبز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سلامت شما را قبل، در طول و بعد از بارداری بهبود بخشد. کاتچین‌ها، یک ترکیب مهم پزشکی چای سبز، در چند دهه گذشته با علاقه زیادی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد این کاتچین ها از تشکیل تومورها جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، از سیستم ایمنی حمایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و فشار خون را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند، که برای جلوگیری از عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی بسیار مهم است . یکی از قوی‌ترین این کاتچین‌ها به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) برای بهبود سلامت قلب، مهار التهاب و کاهش کلسترول برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی ثابت شده است .

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز