لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

برونشیت در بارداری

برونشیت در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

زنان در دوران بارداری به علت نامتعادل بودن سیستم ایمنی بدنشان در معرض خطر ابتلا به عفونت های ویروسی مختلفی مانند برونشیت قرار دارند. در حالی که برونشیت اغلب در جمعیت عمومی و همچنین در بین زنان باردار شیوع زیادی دارد، برخی از زنان در بارداری بعد از ابتلا به برونشیت ممکن است عوارضی مانند بیماری شدید داشته باشند. این عوارض، اگرچه به ندرت بروز می کنند، اما می توانند از ذات الریه گرفته تا مشکلاتی که مستقیماً بر بارداری تأثیر می گذارند، مانند سقط جنین یا زایمان زودرس متغیر باشند.

علائم برونشیت در بارداری

برونشیت اغلب همراه با عفونت ویروسی ایجاد می شود. علائم برونشیت در باردری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گلودرد
  • بدن درد
  • گرفتگی سینوس
  • تب با درجه پایین (معمولاً کمتر از 38 درجه سانتیگراد) و لرز
  • سرفه ای که می تواند خشک یا همراه با خلط شفاف، زرد یا سبز باشد.

در برخی موارد حتی بیمار ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • درد قفسه سینه
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن خون

مطالعه بیشتر: عوارض سه ماهه دوم بارداری

عوارض برونشیت در بارداری || پزشکت

شایع ترین عوارض برونشیت در بارداری

زمان بروز برونشیت در دوران بارداری می تواند بر نوع عارضه احتمالی بر روی مادر و جنین تأثیر بگذارد:

  • برونشیت در سه ماهه اول بیشترین خطر عفونت های مادرزادی را دارد.
  • برونشیت در سه ماهه سوم بیشترین خطر را برای فرد باردار دارد.

برخی از ویروس های مختلف که ممکن است باعث بروز علائم برونشیت شوند، عبارتند از:

  • راینوویروس های انسانی
  • ویروس آنفولانزا
  • ویروس سین سیشال تنفسی
  • ذات الریه

شایع ترین عارضه برونشیت، پنومونی باکتریایی ثانویه است که تقریباً در 1.5 از هر هزار بارداری رخ می دهد. اگر چه همه زنان در دوران بارداری به طور یکسان در معرض خطر ابتلا به پنومونی در بارداری قرار نمی گیرند اما احتمال بروز پنومونی در افراد زیر بیشتر خواهد بود:

  • زمانی که افراد در ماه های پاییز و زمستان دچار عفونت های ویروسی می شوند.
  • زنان مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند آسم

با این حال، احتمال بروز ذات الریه به عنوان یک عارضه برونشیت در هر فردی وجود دارند، بنابراین تشخیص به موقع و درمان فوری این وضعیت برای پیشگیری از بروز چنین عارضه ای بسیار مهم و ضروری است.

سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS)

آنفولانزا یکی از علل مهم برونشیت است و در افراد باردار می تواند یک عامل خطر برای سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) باشد .

ARDS ناشی از آنفولانزا در زنان باردار می تواند بسیار جدی باشد یا منجر به مرگ شود. این وضعیت در بارداری در زنان در اواخر بارداری و اندکی پس از زایمان بسیار شایع تر است. بررسی ها نشان می دهد که خطر ابتلا به ARDS در زنان باردار دو برابر بیشتر از زنانی است که باردار نبودند.

مطالعه بیشتر: واکسن آنفولانزا در بارداری

خطر از دست دادن بارداری

علاوه بر ذات‌الریه و بروز سایر بیماری های زمینه ای ریوی، عفونت‌های ویروسی نیز ممکن است خطر زایمان و زایمان زودرس را افزایش دهند (اغلب به دلیل عفونت‌های ثانویه پس از عفونت ویروسی).

دلایل متعددی وجود دارد که چرا عفونت ویروسی (یا عفونت های ثانویه باکتریایی بعدی) در بارداری ممکن است منجر به بروز چنین عارضه های مهم در بارداری شود، از جمله:

  • سطح اکسیژن در مادر کاهش می یابد ( هیپوکسی ) و در نتیجه اکسیژن کمتری به جنین می رسد.
  • برخی از عفونت های باکتریایی (که می توانند به دنبال عفونت ویروسی باشند) می توانند به طور مستقیم خطر زایمان زودرس را افزایش دهند.

در حالی که در بسیاری از مطالعات به طور جداگانه مورد بررسی قرار نمی گیرد، همان موارد (هیپوکسی یا اثر مستقیم باکتریایی) می تواند خطر سقط جنین را نیز افزایش دهد.

خطر زایمان زودرس

احتمال بروز عوارضی مانند زایمان زودرس در برونشیت بسیار نادر است و خیلی کم رخ می دهد اما همچنان مهم است که زنان نسبت به علائم و نشانه‌های زایمان زودرس، بدون توجه به اینکه به برونشیت مبتلا می‌شوند یا خیر، هوشیار باشند.

عفونت های مادرزادی

اگرچه عفونت‌های ویروسی که منجر به برونشیت می‌شوند، تا آنجا که علل عفونت‌های مادرزادی (عفونت‌هایی که نوزادان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و می‌توانند منجر به مشکلاتی مانند نقص مادرزادی شوند) نادر هستند، توجه به این نکته مهم است که برخی از ویروس‌ها مانند هرپس سیمپلکس، سیتومگالوویروس می تواند منجر به بروز این عفونت ها در دوران بارداری شوند.

مطالعه بیشتر: بارداری پرخطر

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

سرفه کردن خون در بارداری || پزشکت

در برونشیت در بارداری چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زنان در دوران بارداری بهتر است مراقب بروز علائم احتمالی خودشان باشند و در صورت تجربه هر یک از شرایط زیر سریعا با پزشک مشورت کنند:

سرفه کردن خون:

سرفه خونی، حتی به مقدار بسیار کم در دوران بارداری باید با پزشک خود تماس بگیرید.

درد یا سفتی قفسه سینه:

احساس سفتی قفسه سینه با ذات الریه شایع است. در حالی که سرفه می تواند باعث ناراحتی شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

سبکی سر:

اگر احساس سبکی سر یا ضعف می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید چون این وضعیت می تواند نشان دهنده این باشد که اکسیژن کافی دریافت نمی کنید.

کاهش حرکات جنین:

اگر فکر می کنید که کودک شما کمتر از حد معمول حرکت می کند، با پزشک خود تماس بگیرید.

درجه حرارت بالا:

تب خفیف با برونشیت شایع است، اما تب بیشتر از 38 درجه سانتیگراد ممکن است نشانه عفونت ثانویه باشد.

بروز علائم پایدار:

اگر علائم شما برای بیش از دو هفته و به خصوص بعد از سه هفته ادامه داشت، بهتر است هر چه سریع تر با متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: آسم در بارداری 

علائمی که بهبود می یابند و دوباره بدتر می شوند:

اگر احساس می کنید در حال بهبود هستید و سپس علائم شما دوباره بدتر می شود، ممکن است به یک عفونت باکتریایی ثانویه مبتلا شده باشید که در این شرایط باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

خس خس سینه:

خس خس خفیف خفیف در برونشیت شایع است، اما خس خس بلند یا مداوم می تواند نشان دهنده انسداد راه هوایی (بیماری واکنشی راه هوایی) باشد که نیاز به مشورت با پزشک دارد.

تنگی نفس:

بسیاری از زنان به دلیل بارداری احساس تنگی نفس خفیف می کنند، اما اگر متوجه شروع یا بدتر شدن ناگهانی علائم شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

سرعت تنفس سریع:

در حالی که برخی از تنگی نفس می تواند در بارداری طبیعی باشد، سرعت تنفس شما (تعداد تنفس) باید ثابت بماند (تعداد تنفس در بارداری تغییر نمی کند، اما حجم هوای گرفته شده با هر نفس کمی افزایش می یابد). اگر متوجه شدید که سریع‌تر از حد معمول نفس می‌کشید (تاکی پنه) یا اگر تنفستان سطحی است، فوراً با پزشک زنان صحبت کنید.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

برونشیت در بارداری-پزشکت

پیشگیری از بروز برونشیت در بارداری

ابتلا به برونشیت در دوران بارداری، یک وضعیت جدی و خطرناک است که باید از بروز آن پیشگیری کرد. اگرچه ممکن است نتوانید به طور کامل از برونشیت پیشگیری کنید، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. این شامل:

  • پرهیز از دود سیگار
  • از دوستان یا اعضای خانواده که بیمار هستند دور شوید.
  • پرهیز از رویدادهای شلوغ به خصوص در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا
  • شستن مکرر دست ها یا استفاده از ضدعفونی کننده دست در صورت نیاز
  • در صورت قرار گرفتن در معرض گرد و غبار/دود (مانند گرد و غبار چوب) یا اگر در اطراف افرادی هستید که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا دارند، از ماسک استفاده کنید.
  • اگر سطح آلودگی هوا در منطقه شما بالا باشد، فعالیت در فضای باز را به حداقل برسانید (آلودگی هوای مرتبط با ترافیک یک عامل خطر مهم برای برونشیت در فصل سرما است )

واکسیناسیون

دریافت واکسن سالانه آنفولانزا نیز مهم است و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که افراد باردار واکسن آنفولانزا را دریافت کنند (مهم نیست در کدام سه ماهه بارداری). علاوه بر این، زنانی که علائم آنفولانزا را نشان می دهند باید برای درمان وضعیت خود حتما با پزشک مشورت کنند. این در حالی است که دریافت واکسن آنفولانزا نه تنها به شما کمک می کند، بلکه می تواند به جنین در حال رشد نیز کمک کند. آنتی‌بادی‌ها هم از طریق جفت و هم از طریق شیر مادر (در شیردهی) از مادر به نوزادش منتقل می‌شوند و می‌توانند تا ۶ ماهگی از نوزادان که واجد شرایط واکسیناسیون شوند، محافظت کنند.

برای افراد 19 تا 64 ساله که سیگار می‌کشند یا بیماری زمینه ای خاصی دارند، متخصص زنان و زایمان ممکن است تزریق واکسن پنومونی (در این مورد PPSV 23) توصیه شود.

اگر بیماری زمینه ای دیگری مانند آسم دارید که می‌تواند منجر به عوارض عفونت‌های ویروسی شود، بهتر است وضعیت بیماری خود را در طول دوران بارداری کنترل کنید، زیرا ابتلا به آسم می‌توانند خطر عوارض ناشی از عفونت‌های ویروسی را افزایش دهند.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان 

نوشیدن اب زیاد در برونشیت در بارداری || پزشکت

درمان برونشیت در بارداری

به طور کلی، برونشیت به مرور زمان خود به خود برطرف می شود، اما اگر علت اصلی برونشیت در بارداری به دلیل عفونت باکتریایی باشد (یا اگر عفونت ثانویه ایجاد شود)، ممکن است برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. محور اصلی «درمان برونشیت در بارداری» در بیشتر مواقع درمان‌های خانگی برای کنترل علائم خواهد بود. اما استراحت منظم و مراقبت از خود دو راهکار اصلی برای درمان برونشیت در بارداری هستند که زنان باید به این دو نکته توجه زیادی داشته باشند. سایر راهکارهای درمانی برای برونشیت در بارداری عبارتند از:

مصرف مایعات زیاد:

نیاز به مایعات در دوران بارداری افزایش می یابد و مطالعات نشان می دهد که بسیاری از زنان به اندازه کافی هیدراته نمی شوند. ابتلا به عفونت می تواند نیاز شما به آب را بیشتر افزایش دهد و کم آبی بدن ممکن است خطر عفونت کلیه در زنان باردار را بیشتر کند. برای اطمینان از مصرف روزانه کافی آب (8 تا 12 فنجان)، برخی از زنان هر روز صبح یک ظرف آب حاوی این مقدار را در یخچال قرار می دهند. در اواخر بارداری، برخی از زنان در نوشیدن مایعات بیشتر تردید می کنند تا از دستشویی رفتن بیشتر جلوگیری شود.

یک قاشق چای خوری عسل را امتحان کنید:

عسل در واقع بهتر از داروهای سرکوب کننده سرفه بدون نسخه و سایر داروهای ضد سرفه برای کنترل فراوانی و شدت سرفه عمل می کند.

یک فنجان چای گرم بنوشید:

اگر گلویتان بر اثر سرفه درد می‌کند، مصرف مایعات گرم می‌توانند آرام‌بخش باشند. افزودن کمی عسل و لیمو ممکن است در واقع به کاهش سرفه شما کمک کند.

مطالعه بیشتر: مصرف چای سبز در بارداری

از داروها به مقدار کم استفاده کنید:

در حالی که هم تیلنول (استامینوفن) و هم برخی از داروهای سرفه و سرماخوردگی را می توان با خیال راحت در دوران بارداری استفاده کرد، اینها را فقط در صورت نیاز استفاده کنید. تب با درجه پایین، تا زمانی که احساس ناراحتی نکنید، در واقع به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. اگر احساس می‌کنید به داروی سرفه یا سرماخوردگی نیاز دارید، با متخصص زنان و زایمان آنلاین  تماس بگیرید تا از توصیه‌های او مطلع شوید.

مقابله با برونشیت می تواند در دوران بارداری خسته کننده باشد ولی با درمان درست به راحتی می توان از بروز عوارض احتمالی آن پیشگیری کرد. مهم ترین چیزی که در صورت بروز علائم برونشیت باید به خاطر داشته باشید این است که با متخصص زنان و زایمان خود در ارتباط باشید و علائم خود را گزارش دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز