لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ویتامین های دوران بارداری

ویتامین ‌های دوران بارداری و انواع مهم آن را بشناسید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ویتامین ‌های دوران بارداری حاوی فرمولاسیون‌های خاصی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند اسید فولیک، کلسیم و آهن هستند که بدن شما هنگام حمل نوزاد در حال رشد به آنها بیشتر نیاز دارد. چه در حال تلاش برای باردار شدن باشید و چه تازه متوجه شده اید که باردار هستید، ویتامین های دوران بارداری که به عنوان مکمل های دوران بارداری نیز شناخته می شوند، می توانند به پر کردن هر گونه شکاف تغذیه ای در رژیم غذایی شما کمک کنند تا به بارداری سالم کمک کنند.

اگر خرید مکمل‌های دوران بارداری را شروع کرده‌اید، می‌دانید که گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، و ممکن است بسته به سابقه سلامتی و نیازهایتان، مقدار زیادی یا خیلی کم از برخی مواد مغذی مصرف کنید.

قبل از اینکه ویتامین ها و مکمل های دوران بارداری را تهیه کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا مامای خود تماس بگیرید تا بهترین گزینه را برای شما تعیین کند. در عین حال، بیاموزید که چرا ویتامین های دوران بارداری مهم هستند، انواع مختلف آنها را انتخاب کنید و چگونه با عوارض جانبی احتمالی مقابله کنید.

زمان مصرف ویتامین های دوران بارداری

 برای سلامتی خود و کودکتان باید حداقل یک ماه قبل از بارداری، در دوران بارداری، پس از زایمان و در دوران شیردهی از ویتامین‌های مذکور استفاده کنید.

ویتامین های دوران بارداری به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که بدن شما مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامتی شما را در طول بارداری دارد و از رشد و تکامل مناسب کودک شما حمایت می کند.

همراه با یک رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم (تا زمانی که از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود اطمینان حاصل کنید)، مکمل های دوران بارداری می توانند شانس شما را برای ایجاد محیط ایده آل برای یک کودک در حال رشد افزایش دهند.

مکمل های اسید فولیک به ویژه برای کاهش خطر نقص لوله عصبی (NTDs) مهم هستند. اینها مشکلات جدی در رشد لوله عصبی کودک، پیش ساز مغز و نخاع هستند. به همین دلیل، بهتر است حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف ویتامین های دوران بارداری حاوی اسید فولیک را شروع کنید.

در واقع، از آنجایی که لوله عصبی کودک در ماه اول بارداری رشد می کند – قبل از اینکه بسیاری از مردم حتی بدانند باردار هستند – کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) همه زنان در سنین باروری را تشویق می کند که به طور منظم مکمل های اسید فولیک را برای کاهش مصرف کنند.

طبق ACOG. اگر به دلیل سابقه خانوادگی اسپینا بیفیدا یا داروهای ضد صرع خاص، در معرض خطر ابتلا به NTDs هستید،  بهتر است مصرف مقادیر بیشتری از اسید فولیک را حتی زودتر شروع کنید.

چرا ویتامین های دوران بارداری مهم هستند؟

ویتامین ‌های دوران بارداری و انواع مهم آن را بشناسید. || پزشکت

ویتامین‌های دوران بارداری مانند یک شبکه ایمنی تغذیه هستند که به شما کمک می‌کنند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را برای رشد یک کودک سالم و حفظ بارداری خود حفظ کنید. با این حال، آنها جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم نیستند و زمانی بهترین عملکرد را دارند که توسط تغذیه خوب پشتیبانی شوند.

در دوران بارداری، بدن شما نیازهای متفاوتی دارد و به آهن، کلسیم، ویتامین های گروه B، ویتامین های A و C و DHA  (که یک اسید چرب امگا 3 است) نیاز دارد.

با این حال، این نیازها منحصر به ماه های نهم بارداری نیستند، بنابراین به طور ایده آل، چند ماه قبل از اینکه بخواهید باردار شوید، مصرف ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید. مصرف آنها به محض اینکه استفاده از کنترل بارداری را متوقف کردید و شروع به تلاش جدی کردید مفید خواهد بود.

یکی از مهم ترین دلایل مصرف ویتامین های دوران بارداری قبل از بارداری، دریافت اسید فولیک بیشتر است. هنگامی که قبل از بارداری مصرف شود، ویتامین های دوران بارداری با اسید فولیک می تواند به کاهش شدید بروز نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی کمک کند.

از آنجایی که حدود نیمی از بارداری‌های بدون برنامه‌ریزی انجام می‌شود، مصرف مولتی ویتامین و به‌ویژه اسید فولیک برای همه زنان در سنین باروری توصیه می‌شود، حتی زمانی که قصد باردار شدن ندارند.

پیشگیری از بروز بیماری ها

علاوه بر جلوگیری از نقص لوله عصبی، ویتامین های دوران بارداری نیز خطر ابتلا به موارد زیر را کاهش می دهند:

  • کمبود کلسیم
  • زایمان زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • کم خونی فقر آهن، یک وضعیت پزشکی ناشی از سطوح پایین آهن در بدن شما
  • پره اکلامپسی، یک عارضه بارداری که بر فشار خون و سایر سیستم های اندام تاثیر می گذارد.
  • شکاف لب و شکاف کام، که نقایص مادرزادی هستند که زمانی رخ می‌دهند که لب و یا دهان به درستی در اوایل بارداری شکل نگیرد.

انواع ویتامین های دوران بارداری

ویتامین ‌های دوران بارداری و انواع مهم آن را بشناسید. || پزشکت

ویتامین های دوران بارداری به شکل قرص، کپسول، صمغ و مایعاتی هستند که می توانند ارگانیک یا وگان باشند. شما می توانید بسیاری از ویتامین های دوران بارداری را بدون نسخه خریداری کنید، اگرچه برخی از آنها فقط با نسخه پزشک شما در دسترس هستند.

هیچ مکمل مخصوص دوران بارداری وجود ندارد و ممکن است با مصرف مقادیر نامناسب برخی از ویتامین‌های مصنوعی به سلامت خود یا کودکتان آسیب برساند. مجدداً، حتماً قبل از مصرف خودسرانه آنها با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. بیشتر ویتامین های دوران بارداری حاوی مواد مغذی زیر برای حمایت از سلامت و رشد کودک شما هستند.

اسید فولیک در بارداری

اسید فولیک (فولات) به کاهش خطر ابتلا به NTDs مانند اسپینا بیفیدا کمک می کند. افرادی که سعی در باردار شدن دارند باید حداقل یک ماه قبل از بارداری روزانه 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک را از طریق رژیم غذایی و مکمل ها مصرف کنند.

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) افرادی که در معرض خطر ابتلا به NTD هستند باید یک ماه قبل از باردار شدن و تا سه ماه اول بارداری 4000 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کنند.

CDC به همه زنان در سنین باروری توصیه می کند که روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک برای جلوگیری از NTD مصرف کنند. بسیاری از مولتی ویتامین ها حاوی این مقدار اسید فولیک هستند، اما مهم است که برچسب تغذیه ویتامین خاص را بررسی کنید. اکثر ویتامین های دوران بارداری حاوی 800 میکروگرم اسید فولیک هستند.

آهن در بارداری

آهن بلوک های ساختمانی مورد نیاز برای گلبول های قرمز خون را فراهم می کند که اکسیژن را به کودک در حال رشد شما می رساند. در دوران بارداری، شما به ۲۷ میلی گرم آهن در روز نیاز دارید (تقریباً دو برابر میزان مصرف توصیه شده روزانه برای زنانی که باردار نیستند).

کلسیم در بارداری

کلسیم به حفظ تراکم استخوان شما کمک می کند زیرا کودک شما از این ماده معدنی برای رشد و تکامل استفاده می کند. شما به 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارید (یا اگر 18 سال یا کمتر دارید 1300 میلی گرم). ویتامین های دوران بارداری به طور کلی حاوی 200 میلی گرم تا 300 میلی گرم به عنوان مکمل رژیم غذایی شما هستند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای روزانه خود را تامین می کنید.

سایر ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ‌های دوران بارداری و انواع مهم آن را بشناسید. || پزشکت

برخی از انواع ویتامین های دوران بارداری نیز ممکن است شامل ویتامین ها و مواد معدنی زیر باشد:

  • دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA): این نوع اسید چرب امگا 3 از رشد مغز و چشم کودک شما پشتیبانی می کند.
  • ید: این ماده معدنی از رشد مغز و سیستم عصبی کودک شما حمایت می کند. در دوران بارداری، روزانه 220 میکروگرم ید نیاز دارید.
  • کولین: این ماده مغذی کلیدی برای رشد مغز و نخاع کودک شما است. توصیه می شود افرادی که باردار هستند 450 میلی گرم در روز دریافت کنند.
  • ویتامین A: این ویتامین به شکل گیری پوست، چشم و استخوان های سالم کمک می کند و در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه می کند که 770 میکروگرم در روز (یا 750 میکروگرم اگر 18 سال یا کمتر دارید) دریافت کنید.
  • ویتامین C: این ویتامین از لثه ها، دندان ها و استخوان های سالم حمایت می کند. شما به 85 میلی گرم در روز نیاز دارید (یا 80 میلی گرم اگر 18 سال یا کمتر دارید).
  • ویتامین D: این ویتامین همچنین به رشد دندان ها و استخوان های کودک شما کمک می کند. افرادی که باردار هستند به 600 واحد بین المللی (IU) در روز نیاز دارند.

تعادل بهینه ویتامین ها و مواد معدنی می تواند بسته به سابقه سلامتی، رژیم غذایی و نیازهای تغذیه ای شما متفاوت باشد، بنابراین قبل از انتخاب یک نوع مکمل دوران بارداری نسبت به نوع دیگر، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

عوارض ویتامین های دوران بارداری

ویتامین ‌های دوران بارداری و انواع مهم آن را بشناسید. || پزشکت

متأسفانه، ویتامین های دوران بارداری می توانند عوارض جانبی داشته باشند. اگر در حین مصرف ویتامین های دوران بارداری با عوارض جانبی مواجه شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است بتوانید مارک یا نوع مکمل دیگری را امتحان کنید، یا زمان و نحوه مصرف آنها را تنظیم کنید تا عوارض جانبی را کاهش دهید.

شایع ترین منبع عوارض جانبی در مکمل های دوران بارداری آهن است که می تواند باعث یبوست و همچنین سایر عوارض گوارشی از جمله:

  • اسهال
  • نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • درد شکم یا ناراحتی معده
  • مدفوع سیاه یا قیری رنگ

اگر نمی‌توانید دوز یا نوع مکمل خود را تنظیم کنید، ممکن است ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما توصیه کند که در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید تا سیستم گوارشی خود دوباره کار کند. موارد زیر گاهی اوقات می تواند به کاهش یبوست کمک کند:

  • آب بیشتری بنوشید.
  • نرم کننده مدفوع را در نظر بگیرید.
  • حرکت یا ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • غذاهای غنی از فیبر مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در غیر این صورت، مراقب علائم واکنش آلرژیک باشید. اگر علائم یک واکنش آلرژیک پوستی مانند برآمدگی یا کهیر، خارش، قرمزی، تورم، یا ترک خوردگی یا پوسته پوسته شدن پوست را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییرات پوستی

بسته به ترکیب مواد مغذی موجود در ویتامین های دوران بارداری، برخی از زنان ممکن است تغییرات پوستی را تجربه کنند، از جمله:

  • پوستی که به راحتی کبود می شود.
  • پوست خشک یا لایه بردار
  • خارش پوست
  • بثورات پوستی

ناراحتی معده

برخی از زنان متوجه می شوند که ناراحتی های معده آنها به دلیل ویتامین های دوران بارداری است تا تهوع صبحگاهی، یا اینکه ویتامین های آنها حالت تهوع صبحگاهی را  بدتر می کند. اسهال، مدفوع تیره، کم اشتهایی و گرفتگی معده نیز از عوارض ویتامین های دوران بارداری هستند.

اگر متوجه شدید که معده شما هنگام مصرف ویتامین ها ناراحت است، ممکن است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ویتامین دوران بارداری خود را نصف کنید و یک قسمت را صبح و قسمت دیگر را در شب مصرف کنید.
  • مصرف دوران بارداری خود در زمان متفاوتی از روز (مانند زمان خواب)
سخن آخر

اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا تازه متوجه شده اید که باردار هستید، طبیعی است که امواجی از احساسات مختلف مانند هیجان، ترس، اندوه، شادی و غیره را تجربه کنید. اکنون، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای خود و کودکتان انجام دهید این است که در اسرع وقت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید تا مراحل بعدی را مشخص کرده و بهترین ویتامین یا مکمل های دوران بارداری را برای شما تعیین کند.

همراه با یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، یک مکمل قبل از تولد می تواند اطمینان حاصل کند که بدن خود همه چیزهایی را که برای حمایت از شما و کودک در حال رشد شما در طول بارداری و روزهای اولیه والدین نیاز دارد، فراهم می کند.

بسته به اینکه کدام ویتامین قبل از تولد را انتخاب کرده اید، ممکن است آن را یک بار در روز یا چند بار در روز مصرف کنید. دستورالعمل های ارائه شده را دنبال کنید تا حداکثر مزایا را به دست آورید. به عنوان مثال، بسیاری از ویتامین ها زمانی که با آب و با معده خالی مصرف شوند بهترین عملکرد را دارند. ممکن است به شما توصیه شود تا حدود یک ساعت پس از مصرف ویتامین غذا نخورید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز