لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خون در مدفوع در بارداری

خون در مدفوع در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بارداری با تغییرات زیادی همراه است که برخی از این تغییرات ممکن است زیاد جدی نباشند. اما یکسری از تغییرات دیگر مانند مشاهده خون در مدفوع در بارداری می تواند منجر به نگرانی در زنان باردار شود. اگر چه مشاهده لکه های خونی در مدفوع زنان باردار ممکن است با پیشرفت بارداری کاملا طبیعی باشد، اما مدفوع خونی زیاد یا در مواردی که به طور مکرر رخ می دهد بهتر است جدی گرفته شود. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، علل و گزینه های درمانی مربوط به خون در مدفوع در بارداری را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالعه بیشتر: درد باسن در بارداری

علل وجود خون در مدفوع در بارداری

مدفوع خونی در بارداری می تواند علل مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

یبوست

یبوست یکی از علل احتمالی مدفوع خونی در دوران بارداری است.  این در حالی است که حرکت غذا و سپس مدفوع از طریق روده در پاسخ به هورمون های بارداری کند می شود. در نتیجه، بسیاری از زنان در دوران بارداری ممکن است به نوعی یبوست را تجربه کنند. البته یبوست در بارداری می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد که در آن دفع مدفوع به یک تجربه دردناک تبدیل می شود .

برای اطمینان از اینکه اجابت مزاج شما منظم و روان است، سعی کنید حداقل هشت تا ده لیوان آب در روز را بنوشید، فیبر کافی از میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. از طرفی هم بهتر است در انتخاب ویتامین های قبل از زایمان دقت کنید. چون اکثر این ویتامین ها حاوی آهن هستند که مصرف آنها می تواند با حالت تهوع بیشتری همراه باشد و در نهایت مصرف آنها باعث یبوست شوند. مصرف ویتامین دوران بارداری با آهن به عنوان فروس گلوکونات می تواند از یبوست و خطر مدفوع خونی ناشی از آن در بارداری پیشگیری کند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی در بارداری

هموروئید

در دوران بارداری، جریان خون به لگن و تمام ساختارهای تحتانی دستگاه گوارشی از جمله راست روده و مقعد، افزایش می یابد. احتقان این رگ‌های خونی همزمان با رشد کودک و فشرده شدن اندام‌های داخلی می‌تواند باعث بروز التهاب و تورم آن‌ها شود که به آن هموروئید می‌گویند. یبوست در بارداری و همزمان با آن زور زدن می تواند باعث پارگی و خونریزی هموروئید و در نهایت خون در مدفوع در بارداری شود.

اگر خونریزی شما به دلیل هموروئید باشد، بهتر است میزان فیبر مصرفی خود را افزایش دهید و آب و مایعات بیشتری بنوشید. پزشک ممکن است به شما یک عامل حجیم کننده مدفوع بدهد که به نرم شدن مدفوع و کاهش نیاز شما به زور زدن در حین دفع مدفوع کمک می کند. پزشک همچنین می‌تواند برای کاهش درد و سوزش بواسیر، کمپرس سرد، کرم‌های موضعی مختلف، و حتی دستمال‌های مرطوب برای این ناحیه تجویز کند.

مطالعه بیشتر: هموروئید در بارداری

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

هموروئید در بارداری || پزشکت

شقاق مقعد

شقاق مقعدی یک پارگی در پوشش مخاطی مقعد است که احتمال دارد هنگام زور و فشار ناشی از یبوست یا دفع مدفوع بزرگ و سفت بروز پیدا کند. شکاف یا پارگی مقعد باعث خون قرمز روشن در مدفوع می شود و همچنین بسیار دردناک است.

برای کمک به کاهش درد و ناراحتی ناشی از شقاق مقعدی در بارداری، پزشک ممکن است استفاده از حمام‌های آب نمک و مصرف فیبر زیاد را پیشنهاد دهد. همچنین، پمادهای مختلفی مانند نیفدیپین و نیتروگلیسیرین وجود دارد که می تواند به تسکین ناحیه آسیب دیدگی کمک کند و شما را سریع تر درمان کند. مطمئن شوید که آنها را فقط پس از مشورت با پزشک خود استفاده می کنید. بیشتر شقاق مقعدی بعد از زایمان برطرف می شود.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی برای شقاق مقعد

فیستول

فیستول مانند کانالی از ناحیه راست روده به پوست اطراف مقعد است. در بیشتر موارد، به تخلیه یک ماده سفید رنگ کمک می کند، اما گاهی اوقات، می تواند باعث خونریزی نیز شود.

برای درمان فیستول، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هایی را تجویز کند که مصرف آنها در دوران بارداری بی خطر است. در غیر این صورت، پزشک شما می تواند داروهای خاصی را نیز تجویز کند که به مراقبت از بیماری کرون کمک می کند. در موارد نادر، اگر فیستول با دارو درمان نشود، پزشکان ممکن است جراحی را پیشنهاد کنند. با این حال، پزشک ممکن است از شما بخواهد تا پس از زایمان صبر کنید.

پولیپ و سرطان

پولیپ ها توده های کوچکی از پوشش داخلی روده بزرگ یا رکتوم هستند. احتمال شیوع آنها با افزایش وزن، سیگار کشیدن و افزایش سن بیشتر می شود. می تواند انواع مختلفی داشته باشد، اغلب کوچک و معمولاً خوش خیم هستند. آنها ممکن است باعث خون در مدفوع شوند که به رنگ قرمز تیره تر دیده یا باعث سیاه و بدبو شدن مدفوع شوند. پولیپ های بزرگتر خطر سرطانی شدن را افزایش می دهند.

بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و پروکتیت

اینها بیماری هایی هستند که ممکن است برای برخی از زنان قبل از بارداری تشخیص داده شده باشد. همه آنها می توانند باعث التهاب متناوب قسمت های مختلف دستگاه گوارش شوند. اما هر یک از این شرایط می توانند در دوران بارداری شعله ور شوند و در نهایت باعث خون در مدفوع در باردری شوند. خوشبختانه آنها معمولاً هیچ عوارض نامطلوبی بر خود بارداری ندارند و بارداری می تواند به یک زایمان سالم و ایمن پیشرفت کنند.

اگر مدفوع خونی در بارداری نگرانتان کرده است، بهتر است با متخصص زنان آنلاین در پزشکت تماس بگیرید.

درد هنگام دفع مدفوع || پزشکت

علائم مرتبط با مدفوع خونی در دوران بارداری

خون در مدفوع در بارداری می تواند با بروز علائم دیگری همراه باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • درد هنگام دفع مدفوع
  • مدفوع تیره، سیاه و چسبناک
  • علائم کم خونی مانند سرگیجه، احساس سبکی سر، خستگی یا حتی غش کردن

وجود خون در مدفوع در دوران بارداری بسیار رایج است. اما با این حال می تواند منجر به نگرانی در زنان در بارداری شود. در شرایطی که خون در مدفوع در بارداری کم و حداقل باشد، این وضعیت زیاد نگران کننده نیست. با این حال، بهتر است با پزشک خود را در مورد تغییراتی که در دوران بارداری دارید مشورت کنید.

همچنین بهتر است مدفوع خونی در بارداری که با علائم زیر همراه است را جدی بگیرید:

  • داشتن تب همراه با مدفوع خونی در بارداری.
  • کاهش وزن در دوران بارداری.
  • درد شکم یا کمر یا حالت تهوع همراه با خونریزی دارید.
  • درد یا نفخ بیش از حد در معده خود احساس می کنید.
  • اگر بیش از سه روز از اسهال رنج می برید یا اسهال شدید دارید.
  • خونریزی شدید را تجربه می کنید، به جای اینکه فقط چند لکه قرمز در مدفوع خود ببینید.
  • اگر احساس می کنید که کنترل حرکات روده خود را از دست می دهید، ممکن است گاهی اوقات متوجه دفع غیر ارادی مدفوع شوید، حتی زمانی که در دستشویی نیستید.
  • یکی دیگر از شرایطی که در آن باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید این است که برای چند روز نمی توانید مدفوع خود را به طور مداوم دفع کنید. این بدان معنی است که یبوست شما شدید است و منجر به بروز سایر بیماری های زمینه ای می شود.

مطالعه بیشتر:درمان خانگی برای کاهش نفخ بارداری

تغییرات دستگاه گوارش در بارداری و مدفوع خونی

دستگاه گوارش در باردرای با تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی زیادی همراه است. برای همین پزشک باید هر گونه تغییر در دستگاه گوارش و بروز علائم گوارشی در طول بارداری را بررسی کند تا از بروز عوارض احتمالی در جنین و مادر پیشگیری شود. این در حالی است که تغییرات زیادی که در ماه های بارداری در دستگاه گوارش اتفاق می افتد نیز می تواند منجر به علائمی مانند حالت تهوع، یبوست، رفلاکس معده به مری و موارد دیگر شود. در برخی موارد، زنان در دوران بارداری ممکن است از بیماری کرون رنج ببرند، که این وضعیت می تواند درمان این بیماری در زنان باردار را نسبتاً پیچیده کند.

همچنین تشخیص و شروع درمان در اولین فرصت برای پزشکان بسیار چالش برانگیز است، زیرا محدودیت های پزشکی زیادی وجود دارد که آنها باید در دوران بارداری رعایت کنند.

به طور کلی پزشکان می‌توانند از ابزارهای مختلفی مانند روش‌های رادیولوژیک و همچنین مجموعه‌ای از داروهایی که می‌توانند به بهبود سریع‌تر بیماری کمک کنند، را برای بیماران تحویز کنند. اما در ماه های آخر بارداری پزشکان برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی در جنین ممکن است از تجویز آنها خودداری کنند.

مطالعه بیشتر: مصرف چای سبز در بارداری

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان 

نوشیدن آب در در بارداری || پزشکت

کاهش خون در مدفوع در بارداری

اولین کاری که باید هنگام احساس ناراحتی به دلیل وجود خون در مدفوع انجام دهید این است که به پزشک خود اطلاع دهید. علاوه بر آن می تواند برای پیشگیری و کاهش علائم مدفوع خونی در بارداری راهکارهای زیر را رعایت کنید:

  • بعد از اجابت مزاج، ناحیه رکتوم را تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که هر بار پس از دفع مدفوع، ناحیه رکتوم خود را تمیز کنید.
  • اگر احساس می‌کنید که درد و ناراحتی زیادی دارید، و اگر با دفع مدفوع شما تداخل دارد، از پزشک خود بپرسید که آیا داروهای ضددردی وجود دارد که بتوانید در دوران بارداری با خیال راحت مصرف کنید.
  • اگر هنوز احساس درد و ناراحتی می کنید، از پزشک خود بخواهید که برخی از کرم ها یا پمادها را برای بهبود پوست اطراف ناحیه رکتوم شما تجویز کند. همچنین برخی از پمادهای دارویی وجود دارند که ناحیه رکتوم شما را بی‌حس می‌کنند تا هنگام دفع مدفوع، درد کمتری را تجربه کنید.
  • لباس‌های گشاد بپوشید، تا پوست زخمی مجدد دچار خراشیدگی یا کشیدگی نشوند.
  • مقدار آبی که در طول روز می نوشید را افزایش دهید. اگر نمی‌خواهید بیش از حد آب بنوشید، می‌توانید انواع مختلفی از مایعات مانند آبمیوه‌های تازه، سوپ، خورش، شیک و غیره را نیز در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. هنگامی که باردار هستید، بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد. بنابراین مهم تر است که مطمئن شوید که به درستی هیدراته شده اید.
  • مقدار فیبر مصرفی خود را در وعده های غذایی روزانه خود افزایش دهید، زیرا مواد خام به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست کمک می کند. اکثر غلات حاوی مقدار مناسبی فیبر هستند. همچنین یکی از غنی ترین منابع فیبر ، سبوس است.
  • مطمئن شوید که مقداری ورزش و فعالیت را در سبک زندگی روزانه خود بگنجانید. با پزشک خود بررسی کنید که چه ورزش هایی را می توانید انجام دهید یا چه مقدار فعالیت برای شما مفید است.
  • سعی کنید بعد از صرف غذا مدفوع را دفع کنید، زیرا فعالیت روده بزرگ در زمان صرف غذا به بالاترین حد خود خواهد رسید. فشار کمتری به روده بزرگ وارد می‌کند و منجر به خون کمتر در مدفوع می‌شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز