لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد رباط گرد در بارداری چیست؟

درد رباط در بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد رباط گرد در بارداری یکی از درد های رایج در دوران بارداری است که به صورت درد تیزی از پایین شکم به کشاله ران احساس می شود. این درد یک درد نسبتاً شایع و متناوب است و معمولاً در عرض چند هفته خود به خود ناپدید می‌شود. درد رباط گرد در بارداری یکی از فرایند های فیزیولوژیکی طبیعی در دوران بارداری است که هیچ تاثیری بر بقیه دوران بارداری ندارد. اما در برخی شرایط می تواند با بروز سایر علائم همراه باشد و باعث نگرانی زنان در دوران بارداری شود. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، هر آنچه که باید در مورد درد رباط گرد در بارداری بدانید را مورد بررسی قرار می دهیم.

رباط گرد رحمی کجا قرار دارد؟

رباط های گرد ساختارهای طناب مانندی هستند که از بالای هر طرف رحم کشیده و به کشاله ران وارد می شوند. در دوران بارداری، این رباط ها با رشد رحم کشیده می شوند که می تواند منجر به اسپاسم عصبی و درد شود. این درد معمولاً در پایان سه ماهه اول یا اوایل سه ماهه دوم بارداری، زمانی که رحم شروع به بیرون راندن از لگن می کند، شروع می شود. اما این درد هرگز قبل از هفته دوازدهم بارداری شروع نمی شود.

مطالعه بیشتر: عوارض سه ماهه دوم بارداری

درد رباط گرد در بارداری چه احساسی دارد؟

این درد در دوران بارداری معمولاً مانند یک درد ضربان‌دار یا تیر کشیدن بروز پیدا می کند که از سمت وسط شکم شروع و به سمت کشاله ران شما تابیده می‌شود. اگر چه رباط‌ها در هر دو طرف بدن وجود دارند اما این درد بیشتر در سمت راست بدن احساس می‌شود. درد رباط گرد در بارداری ممکن است در هر زمانی رخ دهد، اما اغلب با حرکات ناگهانی یا تند مانند نشستن برای بلند شدن از رختخواب یا حتی عطسه بیشتر احساس می شوند. در برخی شرایط فعالیت شدید یا تحرک زیاد نیز ممکن است منجر به بروز درد رباط گرد دربارداری شود.

بدن زن در دوران بارداری هورمون هایی تولید می کند تا رباط ها شل و کشیده شوند. این وضعیت به سازگاری بدن با رشد کودک کمک می کند. همانطور که کودک در رحم رشد می کند، رحم و رباط های گرد را کشیده می شود. این کشش می تواند باعث اسپاسم در رباط های گرد شده و منجر به درد شود. درد رباط گرد در بارداری تقریباً منحصراً دربارداری رخ می دهد. اما به ندرت ممکن است درد رباط گرد دربارداری در زنانی که باردار نیستند رخ دهد. این می تواند نشانه آندومتریوز باشد که در این شرایط پوشش رحم در خارج از رحم رشد می کند.

مطالعه بیشتر: درد باسن در بارداری

درد رباط گرد در بارداری چقدر طول می کشد؟

مدت زمان بروز درد رباط گرد دربارداری بسیار کوتاه است. این درد معمولاً فقط چند ثانیه روی شما تأثیر می‌گذارد. اما ممکن است به صورت گاه به گاه بروز پیدا کند. درد متناوب نیز معمولاً چند هفته پس از شروع آن کاهش می یابد: معمولاً در حدود 12 تا 14 هفته زمانی که برآمدگی شروع به خارج شدن از رحم می کند، شروع می شود و سپس تا 16 هفته از بین می رود، اما در برخی شرایط درد ممکن است کمی طولانی تر شود.

مطالعه بیشتر: دردهای بارداری 

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

درد رباط || پزشکت

چگونه درد رباط گرد در بارداری را کاهش دهیم؟

به طور کلی هیچ راهکاری برای کاهش و پیشگیری از بروز درد رباط گرد در بارداری وجود ندارد. حتی نمی توانید این درد را متوقف کنید. اما چند کار وجود دارد که می توانید برای تسکین درد خود آنها انجام دهید. اول از همه، انجام هر کاری که باعث ایجاد درد می شود را متوقف کنید. اگر ورزش می کردید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که تمرینات سبک تری را انجام دهید. هنگامی که از رختخواب بلند می‌شوید، سعی کنید به پهلو بلند شوید و با بازوهایتان به بالا فشار دهید. همچنین می توانید نکات زیر را برای کمک به کاهش درد رباط گرد دربارداری خود امتحان کنید:

  • موقعیت خود را تغییر دهید.

گاهی اوقات، یک موقعیت خاص می تواند باعث درد رباط گرد دربارداری شود. سعی کنید به آرامی کمی در اطراف حرکت کنید و ببینید که آیا تغییر موقعیت به کاهش ناراحتی کمک می کند. از ایستادن، نشستن یا غلت زدن ناگهانی خودداری کنید.

برای حرکات ناگهانی آماده شوید. در هنگام عطسه و سرفه مراقب باشید. با خم کردن باسن خود را برای این حرکات ناگهانی آماده کنید.

  • حرکات کششی ملایم را امتحان کنید.

در مواقعی که احساس درد زیادی در رباط گرد دارید، کمی کشش ملایم یا برخی از حرکات یوگا قبل از تولد را امتحان کنید. انجمن بارداری آمریکا پیشنهاد می کند، سعی کنید دست ها و زانوهای خود را روی زمین قرار دهید و سر خود را به سمت زمین پایین بیاورید در حالی که باسن خود را در هوا نگه دارید.

مطالعه بیشتر: ورزش در بارداری

  • استراحت کنید.

حرکات ناگهانی یا فعالیت شدید می تواند باعث درد رباط گرد دربارداری شود، بنابراین سرعت خود را کم کنید و در صورت نیاز به بدن خود استراحت دهید. از بلند کردن وسایل سنگین و ایستادن طولانی مدت در دوران بارداری خودداری کنید. این به کاهش فشار روی رحم و رباط های گرد کمک می کند. هر روز باسن خود را به آرامی دراز کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا یوگا برای زنان باردار برای شما مناسب است یا خیر.

برای حمایت بیشتر به سمت چپ بدن خود استراحت دهید و یک بالش زیر شکم خود قرار دهید. همچنین می‌توانید کمربند بارداری را امتحان کنید. استفاده از آن ممکن است مقداری از فشار روی لگن و رباط‌های شما را کاهش دهد.

خواب در بارداری چگونه باید باشد؟ 

  • استامینوفن بخورید.

در هنگام بروز درد رباط گرد دربارداری می توانید استامینوفن مصرف کنید تا علائم شما را تسکین دهند. البته، از آنجایی که دوره‌های درد رباط گرد در بارداری معمولاً کوتاه مدت هستند، ممکن است ابتدا چند گزینه دیگر را امتحان کنید. همچنین استفاده از کمپرس گرم می تواند تا حدودی درد رباط گرد در بارداری را تسکین دهد. (فقط مطمئن شوید که کمپرس یا پد حرارتی داغ نباشد.)

برای درد شدید رباط گرد چه کنیم؟

درد رباط گرد دربارداری می تواند ناراحت کننده باشد، اما باید به سرعت از بین برود یا به کمپرس گرم، استراحت یا تایلنول پاسخ دهد و تا حدودی تسکین پیدا کند. اما در شرایطی که مطمئن نیستید که آیا درد رباط گرد دربارداری یا ناراحتی شکمی را تجربه می‌کنید، کاری را که انجام می‌دهید متوقف کرده و استراحت کنید. به شدت به احساس بدن خود توجه کنید.

اگر درد رباط گرد در بارداری را تجربه می کنید، بهتر است با متخصص زنان آنلاین در پزشکت تماس بگیرید.

این احتمال وجود دارد که درد شما ناشی از درد رباط گرد در بارداری نباشد. درد شکم می تواند نشان دهنده سایر عوارض بارداری از جمله پره اکلامپسی، جدا شدن جفت یا زایمان زودرس باشد. همچنین می تواند نشانه چیزی کاملاً نامرتبط با بارداری، مانند آپاندیسیت باشد. همچنین اگر درد شما را از انجام فعالیت‌های معمولی باز می‌دارد یا با علائم آزاردهنده زیر همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تهوع و استفراغ
  • تب یا لرز
  • خون ریزی
  • مشکل در راه رفتن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد پایین کمر
  • فشار شدید لگنی
  • انقباضات منظم و مداوم

درد رباط گرد در بارداری || پزشکت

تفاوت درد رباط گرد در بارداری با گرفتگی شکم

متأسفانه، هیچ راه قطعی برای تشخیص تفاوت بین درد رباط گرد دربارداری و گرفتگی معده در دوران بارداری وجود ندارد، زیرا هر دو در یک ناحیه از شکم قرار دارند و باعث ایجاد انواع درد می شوند.

اما به طور کلی، درد رباط گرد دربارداری بیشتر به وضعیت زن بستگی دارد، زیرا موقعیت ها و فعالیت های مختلف باعث بهتر یا بدتر شدن آن می شوند. از سوی دیگر، گرفتگی ساده معده، بدون توجه به آن ادامه می‌یابد و با تغییر وضعیت به سرعت تسکین نمی‌یابد. درد رباط گرد در بارداری معمولاً هنگام حرکت بدتر می شود و در زنانی که دوقلو یا سه قلو حمل می کنند شایع تر است. سایر علل درد در ناحیه تحتانی شکم شامل افزایش حجم خون (بدن شما خون بیشتری برای پرورش کودک شما تولید می کند) و فشار دیواره رحم است.

سوالات متداول

آیا درد رباط گرد دربارداری بر کودک من تأثیر می گذارد؟ درد رباط گرد در بارداری برای شما و کودکتان خطرناک نیست. چون درد رباط گرد در بارداری نشانه مشکل یا علامت بیماری یا عارضه خاصی نیست.

آیا این گرفتگی ها بعد از بارداری برطرف می شود؟ پس از بارداری، سطح هورمون ها کاهش می یابد و رحم و رباط های اطراف آن به اندازه قبل از بارداری باز می گردند. بنابراین درد رباط گرد دربارداری بعد از بارداری برطرف می شود.

سخن آخر

درد رباط گرد در بارداری یک علامت شایع و طبیعی بارداری است. این گرفتگی‌های بارداری معمولاً در سه ماهه دوم رخ می‌دهند، همانطور که رحم و رباط‌های اطراف آن کشیده می‌شوند تا فضایی برای کودک باز شود، می‌تواند باعث اسپاسم کوتاه و دردناک شود. استراحت و سایر درمان های خانگی ممکن است کمک کننده باشد. اما اگر دردی دارید که از بین نمی رود یا درد و علائم دیگر دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.  استراحت و تمرینات یوگا ممکن است در درمان درد رباط گرد دربارداری موثر باشند. اما درد شکم و علائم دیگر دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز