لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس | پزشکت

فهرست مطالب

بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟ یک بیماری پوستی است که خود را با نواحی تیره و تغییر رنگ مخملی در چین و چروک و لایه های بدن نشان می دهد. پوست آسیب دیده روز به روز ضخیم تر شده و در اغلب اوقات آکانتوزیس نیگرایکانس قسمت های به خصوصی از بدن مثل زیر بغل، کشاله ران و گردن فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

تغییرات پوستی ناشی از آکانتوزیس نیگریکانس معمولاً در افراد چاق یا مبتلا به دیابت رخ می دهد. کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند احتمال ابتلای آن ها به دیابت نوع 2 تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت. به ندرت ، آکانتوزیس نیگریکانس می تواند نشانه هشدار دهنده ای از وجود تومور سرطانی در اندام های داخلی مانند معده یا کبد فرد مبتلا باشد.

تا این لحظه هیچ درمان خاصی برای آکانتوزیس نیگریکانس وجود ندارد. اما درمان بیماری های زمینه ای ممکن است بتواند مقداری از رنگ و بافت طبیعی در مناطق آسیب دیده پوست را به حالت اولیه بازگرداند.

آکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی است که باعث تیرگی و ضخیم تر شدن پوست می شود. این افزایش ضخامت و تیرگی پوست بیشتر در چین و لایه های پوستی در اطراف گردن، کشاله ران و زیر بغل فرد ظاهر شده و می تواند با علائم دیگری مثل خارش و بوی بد همراه باشد.

آکانتوزیس نیگریکانس با چاقی و دیابت رابطه مستقیم داشته و درمان آن شامل رسیدگی به اختلال و بیماری های زمینه ای است. در موارد نادر ممکن است در افرادی که مبتلا به سرطان های خاصی هستند ،شکل بدخیمی از آکانتوزیس نیگریکانس به وجود بیاید.

علت بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس | پزشکت

بروز آکانتوزیس نیگریکانس با موارد زیر همراه خواهد بود:

مقاومت به انسولین

اکثر افراد مبتلا به آکانتوزیس نیگریکانس در برابر انسولین مقاوم هستند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح شده و به بدن امکان فراوری قند را می دهد. مقاومت به انسولین همان چیزی است که نهایتاً باعث ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

اختلالات هورمونی

آکانتوزیس نیگریکانس اغلب در افراد مبتلا به اختلالاتی مانند کیست تخمدان ، تیروئید غیر فعال یا مشکلات غدد فوق کلیوی، رخ می دهد.

برخی داروها و مکمل ها

نیاسین با دوز بالا ، قرص های ضد بارداری، پردنیزولون و سایر داروهای کورتیکواستروئیدها ممکن است باعث ابتلای فرد به بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس شوند.

سرطان

آکانتوزیس نیگریکانس گاهی اوقات با لنفوم اتفاق میفتد یا هنگامی که تومور سرطانی در اندام داخلی مانند معده، روده بزرگ یا کبد شروع به رشد می کند ، ممکن است فرد دچار آکانتوزیس نیگریکانس نیز بشود.

ژنتیک

آکانتوزیس نیگریکانس ارثی ممکن است از بدو تولد بر روی پوست وجود داشته باشد ، اما این عارضه پوستی بیشتر در دوران کودکی یا بعد از آن در طول زندگی روی پوست فرد به وجود می آیند.

علائم بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس | پزشکت

نشانه های اصلی بروز آکانتوزیس نیگریکانس، شامل موارد زیر می شود:

هایپرپیگمنتیشن

این حالت در شرایطی اتفاق میفتد که قسمت های خاصی از بدن نسبت به دیگر نواحی بدن تیره تر شده و ممکن است خاکستری، سیاه یا حتی قهوه ای به نظر برسند.

هایپرکراتوزیس

این حالت در شرایطی اتفاق میفتد که قسمت هایی از پوست ضخیم تر از دیگر نواحی پوست شده و ظاهری شبیه به مخمل پیدا می کند. نهایتاً خطوط پوستی به وجود آمده ممکن است با گذشت زمان عمیق تر و قابل توجه تر شده و گاهی اوقات با بروز زگیل های پوستی همراه باشند.

علاوه بر موارد اصلی گفته شده آکانتوزیس نیگریکانس می تواند با علائم دیگر پوستی مثل موارد زیر همراه باشد:

  • خارش پوستی
  • خشکی پوست
  • بوی غیر طبیعی بدن
  • زبری بیش از حد پوست

آکانتوزیس نیگریکانس بدخیم ممکن است نسبت به فرم خوش خیم (غیر سرطانی) این عارضه پوستی، باعث تغییرات شدیدتر و جدی تر پوستی در فرد شود. برخی از افراد این تغییرات پوستی را فقط در یک طرف بدن خود تجربه می کنند. این عارضه به عنوان آکانتوزیس نیگریکانس یک طرفه شناخته می شود.

تغییرات پوستی معمولاً آهسته گسترش پیدا می کند. گاهی اوقات، این علائم می توانند از بدو تولد بر روی پوست فرد وجود داشته باشند، اما معمولاً زمان شروع پیدایش این عوارض پوستی در کودکی یا بزرگسالی خواهد بود. این علائم می توانند در هر نقطه ای از رخ دهند، اما در بیشتر موارد قسمت های زیر را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد:

  • مقعد
  • زیر بغل
  • کشاله ران
  • دستگاه تناسلی
  • پشت و دو طرف گردن

در بعضی از موارد، آکانتوزیس نیگریکانس می تواند قسمت های زیر را علاوه بر موارد گفته شده درگیر کند:

  • لب
  • پنجه
  • کف پا
  • جلوی آرنج
  • کف دست ها
  • پشت زانوها

زمان مراجعه به پزشک

اگر متوجه بروز تغییراتی در پوست خود شدید، با پزشک خود مشورت کنید – به خصوص اگر این تغییرات به طور ناگهانی ظاهر شدند. ممکن است تغییرات ناگهانی به وجود آمده نشانه یک بیماری جدی و اساسی باشد.

 عوامل خطر بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

عوامل خطرناک شایع در بروز بیماری آکانتوزیس نیگریکانس شامل موارد زیر می شوند:

چاقی. هرچه وزن شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به آکانتوزیس نیگریکانس نیز بیشتر خواهد شد.

نژاد. مطالعات نشان می دهد كه در آمریكا ، آکانتوزیس نیگریکانس در بین بومیان آمریكا شایع تر از دیگر نواحی آن است.

سابقه خانوادگی. به نظر می رسد برخی از انواع بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس ارثی هستند.

اختلال هورمونی. کسانی که دارای شرایط به خصوصی هستند که بر روی هورمون های آنها تأثیر می گذارند ، بیشتر از سایرین احتمال ابتلای آن ها به بیماری آکانتوزیس نیگریکانس وجود دارد.

مصرف داروهای خاص یا مکمل ها. برخی از داروها، از جمله کنترل هورمونی هنگام تولد و استروئیدها، خطر ابتلا به آکانتوزیس نیگریکانس را تا حد زیادی افزایش می دهند.

تشخیص بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

آکانتوزیس نیگریکانس معمولاً در حین معاینه پوست تشخیص داده می شود. در بعضی از موارد برای تشخیص دقیق تر، نمونه پوستی کوچک برای معاینه در آزمایشگاه (بیوپسی) از سطح پوست برداشته می شود. اگر علت ابتلای فرد به آکانتوزیس نیگریکانس نامشخص باشد، پزشک ممکن است آزمایش خون، اشعه ایکس یا آزمایش های دیگری را برای جستجوی دلایل اصلی یا احتمالی بیماری تجویز کند.

درمان بیماری آکانتوزیس نیگریکانس چیست؟

بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس | پزشکت

در بسیاری از موارد درمان مشکل و بیماری های زمینه ای، به محو شدن تغییر رنگ و برگشت رنگ پوست فرد مبتلا کمک می کند. موارد زیر می توان به درمان این بیماری کمک کند:

کاهش وزن. اگر ابتلای شما به آکانتوزیس نیگریکانس به دلیل چاقی شما باشد، کاهش وزن می تواند به از بین رفتن علائم و برگشت رنگ پوست کمک کند.

قطع داروها یا مکمل ها. اگر علت بروز بیماری مربوط به مصرف دارو یا مکمل خاصی بوده است ، پزشک ممکن است به فرد مبتلا توصیه کند تا مصرف آن داروی به خصوص را قطع کرده و کنار بگذارد.

جراحی. اگر آکانتوزیس نیگریکانس به واسطه تومور سرطانی به وجود آمده باشد، از بین بردن تومور با استفاده از عمل جراحی اغلب تغییر رنگ پوست را برطرف کرده و باعث بهبودی آن خواهد شد.

اگر نگران ظاهر پوست خود بوده و یا تصور می کنید که شایعات ضایعات پوستی تان بوی نامطلوبی به وجود بیاورند، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند:

کرم های تجویزی برای روشن کردن یا نرم کردن نواحی آسیب دیده

صابون های ضد باکتریایی ، که باید به آرامی مورد استفاده قرار بگیرند ، زیرا شستشوی غیر اصولی و سایش می تواند شرایط پوست را بدتر کند

  • آنتی بیوتیک موضعی
  • داروهای آکنه خوراکی
  • لیزر درمانی برای کاهش ضخامت پوست

 آمادگی برای ملاقات با پزشک

بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس | پزشکت

احتمالاً روند درمانی خود را با مراجعه به پزشک عمومی شروع خواهید کرد. پزشک عمومی بعد از تشخیص ممکن است شما را به پزشک متخصص پوست یا متخصص غدد درون ریز ارجاع دهد. از آنجا که قرار ملاقات با پزشک ممکن است کوتاه باشد و اغلب زمینه های زیادی برای صحبت در مورد بیماری وجود دارد، بهتر است برای این قرار ملاقات آماده باشید و تمامی نکات و سؤالات مد نظرتان را از قبل آماده کنید.

قبل از قرار ملاقات، ممکن است بخواهید پاسخ سؤالات زیر را از قبل آماده کنید:

  • آیا شخص دیابتی در خانواده شما وجود دارد؟
  • به طور مرتب چه داروها و مکمل هایی مصرف می کنید؟
  • آیا کسی در خانواده شما تا به حال این مشکل را داشته است؟
  • آیا تا به حال با مشکلات تخمدان، غدد آدرنال یا تیروئید روبرو بوده اید؟
  • آیا تاکنون بیش از یک هفته مجبور به مصرف دوزهای بالای پردنیزون بوده اید؟
سوالات پزشک از شما

پزشک احتمالاً در طول روند معاینه و درمان تعدادی سؤال از شما خواهد پرسید. آماده بودن برای پاسخگویی به این سؤالات می تواند به صرفه جویی در زمان کمک کرده و به شما این امکان را بدهد تا بیشترین استفاده را از ویزیت خود ببرید. پزشک ممکن است سؤالات زیر را از شما بپرسد:

  • آیا با گذشت زمان بدتر شده اند؟
  • از چه زمانی علائم شما شروع شد؟
  • آیا تا به حال به سرطان خاصی مبتلا شده اید؟
  • چه نواحی از بدن شما تحت تأثیر این عارضه پوستی قرار گرفته است؟

نتیجه گیری

آکانتوزیس نیگریکانس یک بیماری پوستی است که باعث تیرگی و ضخیم تر شدن پوست می شود. این افزایش ضخامت و تیرگی پوست بیشتر در چین و لایه های پوستی در اطراف گردن، کشاله ران و زیر بغل فرد ظاهر شده و می تواند با علائم دیگری مثل خارش و بو همراه باشد.

تغییرات پوستی معمولاً آهسته گسترش پیدا می کند. گاهی اوقات، این علائم می توانند از بدو تولد بر روی پوست فرد وجود داشته باشند، اما معمولاً زمان شروع پیدایش این عوارض پوستی در کودکی یا بزرگسالی خواهد بود. متأسفانه درمان مشخصی برای این عارضه پوستی وجود ندارد اما می توان با از بین بردن عوامل و بیماری های زمینه ای علائم این بیماری را کاهش داده و تا حد زیادی رنگ پوست را به حالت قبل برگرداند.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/acanthosis-nigricans/symptoms-causes/syc-20368983

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز