لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بهبود سلامت ریه ها بعد از کرونا

بهبود سلامت ریه ها بعد از کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

بهبود سلامت ریه ها بعد از کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بهبود سلامت ریه ها بعد از کرونا، تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی بیماران پس از ابتلا به این بیماری دارد. COVID-19، بیماری ناشی از ویروس کرونا، مستقیماً بر ریه ها و عملکرد آن تأثیر می گذارد. اما شما با رعایت برخی راهکار ها می توانید ریه های خودتان را برای مبارزه با COVID-19 سالم و قوی نگه دارید.

اخبار مربوط به نوع جدید ویروس کرونا که منجر به علائمی مانند ذات الریه می شود، از اوایل سال 2020 خبرساز شده است. در سراسر جهان ترس و وحشت زیادی وجود دارد زیرا سرعت انتقال و میزان کشندگی آن مشخص نیست. اعتقاد بر این است که در اواخر سال 2019 از یک بازار مرطوب در ووهان، چین انتشار یافته و از آن زمان تقریباً به همه کشورهای جهان رسیده است.

این ویروس کرونا ویروس جدید بعداً رسماً با نام SARS-CoV-2 (سندرم حاد تنفسی حاد کرونا ویروس 2) نامگذاری شد. بیماری ناشی از این ویروس در انسان COVID-19 (بیماری ویروس کرونا – 2019) معروف است.

COVID-19 یک بیماری تنفسی است و از طریق قطرات تنفسی انتشار می یابد. ویروس از طریق دهان، بینی یا چشم وارد بدن می شود و به ریه ها می رسد. این بیماری منجر به مشکلات تنفسی می شود که از خفیف تا بحرانی متغیر است. افرادی که از قبل به بیماری ریه، بیماری قلبی، دیابت و سرطان مبتلا هستند، علائم بحرانی را تجربه می کنند.

COVID-19 چگونه بر ریه های شما تأثیر می گذارد؟

بهبود سلامت ریه ها بعد از کرونا | پزشکت

وقتی ویروس SARS-CoV-2 وارد بدن می شود، به سلولهای سالم نفوذ می کند که بینی، دهان یا چشم را پوشانده اند (غشای مخاطی). سپس ویروس از این سلول های سالم برای تکثیر و ایجاد ویروس های جدید استفاده می کند. این ویروس های جدید سپس سلول های مجاور را آلوده می کنند.

دستگاه تنفسی شما با بینی شروع و به شکل نای (لوله تنفسی) امتداد می یابد که به دو برونش تقسیم می شود. سپس هر برونش (منفرد) منشعب شده و برونشیل های ریزی در ریه ها ایجاد می شود. این برونشیول ها به کیسه های هوایی کوچکی موسوم به آلوئول ختم می شوند که به تبادل اکسیژن در هوای استنشاق شده با دی اکسید کربن تولید شده در سلول در بدن کمک می کنند.

با اتصال کل سیستم تنفسی، ویروس می تواند به کل دستگاه وارد شود. به تدریج آن را آلوده کرده و حتی به آلوئول برسد. با رسیدن به عمق ریه ها، مخاط دستگاه تنفسی را ملتهب و تحریک می کند. محققان و پزشکان هنوز در تلاشند تا در مورد چگونگی تأثیر این ویروس بر بدن انسان بیشتر بدانند، اما اطلاعات اولیه نشان می دهد که اثرات بر روی بدن مشابه سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) است.

چرا علائم برای بعضی خفیف و برای برخی شدید و  کشنده است؟

بهبود سلامت ریه ها بعد از کرونا | پزشکت

بدن اجازه نمی دهد ویروس به راحتی از دستگاه تنفسی فوقانی به قسمت تحتانی منتقل شود. سیستم ایمنی بدن به ورود عوامل محرک پاسخ می دهد. بسته به سن، شرایط همراه و بار ویروسی در بدن، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

بیماری ژنتیک
خفیف تا متوسط

تقریباً 80٪ بیماران آلوده علائم خفیف یا متوسطی مانند سرفه، گلو درد و تب گزارش شده است. عفونت می تواند به آلوئول ها برسد و باعث ذات الریه شود. اما معمولاً فقط یک قسمت از ریه تحت تأثیر قرار می گیرد.

شدید

در حدود 14 تا 15 درصد موارد، عفونت در هر دو ریه انتشار می یابد. التهاب غشای داخلی دستگاه تنفسی بدتر می شود و ریه ها از مایع پر می شوند. با پر شدن کیسه های هوای ریه ها از مخاط، آوار و سلول های التهابی که سعی در مقابله با عفونت دارند، ذات الریه بدتر می شود. با آلوئول به خطر افتاده، کمبود اکسیژن و تبادل دی اکسید کربن در بدن وجود دارد و بیمار دارای مشکلات تنفسی و تنگی نفس است.

بحرانی

فقط در حدود 5٪ از کل موارد، دیواره آلوئول ها به دلیل عفونت آسیب می بینند. با انتشار عفونت، ریه ها از مایع پر می شونذ. حتس بدن تلاش می کند تا با عفونت مقابله کند، که منجر به ذات الریه شدید یا سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) می شود. بیشتر بیماران برای کمک به تنفس به دستگاه تنفس نیاز دارند.

چگونه می توان از اختلال علائم حیاتی COVID-19 پیشگیری کرد؟

ریه ها برای پیشگیری از شیوع ویروس سخت با آن مقابله می کنند. اما اگر ریه های شما سالم نباشند، برای شروع سیستم ایمنی نمی تواند کاری انجام دهد که از شما محافظت کند. اما اگر با تغییر در چند فاکتور سبک زندگی، سلامت تنفسی خود را بهبود ببخشید، در صورت آلوده شدن، احتمال بروز علائم جدی بطور قابل توجهی کاهش می یابد.

روش های موثر در حفظ سلامت ریه و مقابله با COVID-19

بهبود سلامت ریه ها بعد از کرونا | پزشکت

سیگار را ترک کنید.

ترک سیگار، مهمترین و مثرترین روش برای بهبود سلامت تنفسی شما است. این شامل کشیدن سیگار، ماری جوانا و بخار دادن است. سیگار کشیدن می تواند مجرای تنفسی را تحریک کرده و آلوئول ها را که برای تبادل اکسیژن ضروری است، به طور دائمی از بین ببرد. ذرات کوچک موجود در دود در ریه ها گیر می کنند، که همچنین می تواند باعث آسیب دائمی ریه شود.

از استنشاق بخارات خودداری کنید.

ذرات ریز موجود در بخارهای حاصل از سوزاندن چوب می تواند در مجاری هوایی شما جمع شده و در نتیجه زخم ایجاد شود. این زخم ها باعث کشش برونش ها و منجر به مشکلات تنفسی می شوند. بنابراین، از نشستن در نزدیکی شومینه یا آتش خودداری کنید. با روشن كردن شمع همان عوارض جانبی را می توان مشاهده كرد. بیشتر شمع ها در فتیله های خود حاوی فلز هستند که بخار می شوند، وارد ریه ها شده و به آنها آسیب می رسانند.

از آلرژن ها دور شوید.

گرده ها، گرد و غبار داخل خانه و سایر مواد حساسیت زا می توانند منجر به آلرژی تنفسی و حتی آسم شوند. موهای ریز سوراخ های بینی شما سعی می کند از ورود بیشتر مواد آلرژی زا به دستگاه تنفسی شما جلوگیری کند. اما اگر به آن حساسیت دارید، بافت داخلی بینی متورم می شود. بینی شما دارای آبریزش و انسداد است که شما را مجبور می کند تا از طریق دهان نفس بکشید. تنفس از راه دهان برخلاف بینی شما هوای رسیدن به ریه ها را فیلتر نمی کند.

بنابراین برای جلوگیری از رسیدن هوای فیلتر نشده به ریه ها و آسیب رساندن به آنها، از فیلترهای هوا و تصفیه کننده ها استفاده کنید. برای کنترل آلرژی ها دارو مصرف شود. فیلترهای تهویه مطبوع خود را مرتب تمیز کرده و دستان خود را به طور مرتب بشویید.

ورزش را فراموش نکنید.

شما می توانید با کمک تمرینات مختلف توانایی تنفس خود را بهبود ببخشید. اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید، یا اگر تخت خوابیده اید، آلوئول ها (کیسه های هوا) در ریه ها تخلیه یا می شوند، که به آن آتلکتازی می گویند. برای اینکه این کیسه ها متورم نشوند و دیواره های آن اکسیژن را به طور فعال مبادله نکنند، باید فعالانه نفس بکشید.

تمرینات کاردیو یا همان پیاده روی سریع باعث می شود شما در برابر مقاومت نفوذ کنید، که آلوئول را باد کرده و باز نگه می دارد. همچنین می توانید تمرینات یوگا، حرکات کششی و تنفسی انجام دهید. هر روز ورزش کنید. به ریه های خود کمک کنید تا حداکثر ظرفیت خود را داشته باشند، که به آنها فرصت بیشتری برای مبارزه با COVID-19 می دهد.

از خلط و بلغم خلاص شوید.

خلط یا بلغم در مجاری تنفسی تولید می شود تا باکتری ها، ویروس ها یا مواد حساسیت زا را جذب کند. علاوه بر این، موهای ریز (مژک) که در مجاری تنفسی قرار دارند نیز این محرک را دور نگه می دارد. به طور کلی خلط تا یک حد طبیعی می تواند مفید باشد. اما افزایش بیش از حد آن ممکن است مشکل ساز شود. برای خلاص شدن از شر این خلط اضافی، می توانید از اسپری بینی شور یا از استنشاقی های ضد التهاب استفاده کنید. استنشاق بخار انجام دهید.

واکسن آنفلوانزا بزنید.

بهبود سلامت ریه ها بعد از کرونا | پزشکت

عفونت های مكرر تنفسی (سرماخوردگی، آنفولانزا، ذات الریه) می توانند مجاری تنفسی را صدمه زده و آسیب ببینند. با پزشک خود مشورت کرده و در صورت صلاحدید واکسن های آنفلوانزا و پنومونی را سالانه دریافت کنید.

میوه و سبزیجات بیشتر بخورید.

 طبق یک بررسی صورت گرفته، مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها مانند سیب، زغال اخته، موز، گوجه فرنگی و … با افزایش سن، عملکرد ریه را بهبود ببخشد.

تمام این عوامل می توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و توانایی بدن شما را در مقابله با ویروس کرونا ویروس جدید کاهش دهند. نکات بالا احتمال ابتلای شما به بیماری کرونا را کاهش نمی دهد، اما ممکن است احتمال عوارض ناشی از ابتلا به COVID-19 را کمتر کند. ریه های خود را سالم نگه دارید، غذای سالم بخورید، ورزش کنید، مرتباً دستان خود را بشویید، فاصله اجتماعی را حفظ کنید و ایمن باشید.

تغذیه مناسب و آبرسانی نیز می تواند به بیماران کمک کند تا از عوارض COVID-19 پیشگیری کنند. رعایت رژیم غذایی مناسب برای سلامت کلی مهم است. آبرسانی مناسب ، حجم خون کافی و غشای مخاطی سالم را در سیستم تنفسی حفظ می کند. حتی می تواند در مقاومت بهتر در برابر عفونت و آسیب بافتی موثر باشد.

 منبع:

https://www.icliniq.com/articles/respiratory-health/how-to-improve-lung-health-if-you-get-covid-19

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز