لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلیکرونا

آیا اسهال نشانه کرونا است؟

آیا اسهال نشانه کرونا است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بر اساس یک مطالعه جدید، در برخی از بیماران مبتلا به COVID-19، کرونا و اسهال با هم دیده شده است. گاهی اسهال می تواند اولین علامت کرونا باشد. کارشناسان می گویند: به طور کلی بیمارانی که از اسهال به عنوان اولین علائم کرونا شکایت کرده اند، بیماری خفیفی داشته اند. در این بیماران علائم تنفسی فقط در اواخر بیماری مشاهده می شود. حتی بعضی از آنها هیچگاه علائم تنفسی پیدا نمی کنند.

محققان گفتند، یافته ها از این جهت مهم هستند که کسانی که علائم کلاسیک و اصلی کرونا مانند سرفه، تنگی نفس و تب را ندارند ممکن است بیماری تشخیص داده نشوند. بر همین اساس بیماران به طور جدی می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

آنها خاطرنشان می کنند که بروز مشکلات گوارشی در بین تمام بیماری ها رایج است و لزوماً به معنای ابتلا به COVID-19 در فرد نیست؛ اما پزشکان باید به این نکته توجه داشته باشند که علائم گوارشی ناگهانی در افرادی که احتمال داشته با یک بیمار کرونایی در ارتباط داشته اند، حداقل بررسی شوند. عدم شناخت به موقع این بیماران اغلب ممکن است منجر به شیوع ناخواسته بیماری شود.

آیا کرونا با علائم گوارشی همراه است؟

آیا اسهال نشانه کرونا است؟ | پزشکت

ویروس کرونا، یا SARS-CoV-2، یک ویروس کرونا بسیار مسری است که از زمان کشف آن در دسامبر 2019 در سراسر جهان انتشار یافته است. بیماری ناشی از آن COVID-19 است که دارای علائم متعددی است. این ویروس همچنین ممکن است باعث اسهال شود.

افراد مبتلا به COVID-19 طیف وسیعی از علائم از خفیف تا شدید را گزارش داده اند. از این میان، شایع ترین آنها شامل تب، سرفه، تنگی نفس و خستگی است.

با این حال، برخی بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری همچنین مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را تجربه می کنند. علائم گوارشی کرونا در بعضی اوقات، حتی ممکن است قبل از بروز علائم شایع COVID-19 در افراد، مانند تب یا علائم دستگاه تنفسی تحتانی، ایجاد شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که حدود 10٪ از بیماران 1-2 روز قبل از ایجاد تب و تنگی نفس با اسهال و حالت تهوع مواجه هستند.

برخی از افراد ممکن است مشکلات گوارشی را به عنوان تنها نشانه COVID-19 تجربه کنند، بدون اینکه علائم شایع دیگری را داشته باشد.

آیا کرونا از راه مدفوع انتقال پیدا می کند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بیماری کرونا ممکن است از راه مدفوع انتقال پیدا کند. بر همین اساس به کلیه مبتلایان به کرونا توصیه می کنند افراد مبتلا به اسهال حتما خودشان را قرنطینه کنند.

بیماری ژنتیک

در صورت امکان، آنها باید از حمام و اتاق خواب مجزا با سایر اعضای خانواده استفاده کنند. علاوه بر آن، کادر درمان هم در صورت مواجهه با مدفوع کسانی که مبتلا به COVID-19 هستند و یا بهبودیافته اند، نیز باید مراقبت های بیشتری انجام دهند.

کسانی که علائم گوارشی دارند، به احتمال زیاد ویروس کرونا ویروس جدید، SARS-CoV-2، در مدفوع آنها تشخیص داده می شود. در بین بیماران مبتلا به کرونا با علامت اولیه کرونا حدود 73٪ نمونه مدفوع آنها مثبت بوده است. در حالی که این میزان در بیماران با علائم تنفسی 14٪ ثبت شده است. این یافته نشان می دهد که این ویروس دستگاه گوارش را آلوده می کند.

به طور کلی، این داده ها تأکید می کنند که بیماران مبتلا به اسهال بعد از تماس احتمالی COVID-19 باید حتی به دلیل سرفه، تنگی نفس، گلودرد یا حتی تب به این بیماری مشکوک شوند. کارشناسان می گویند بررسی صورت گرفته آنها نسبتاً کوچک بوده و برای ارزیابی بیشتر علائم گوارشی در بیماران با COVID-19 خفیف، مطالعات بزرگتری لازم است.

علائم و سایر علت اسهال چیست؟

آیا اسهال نشانه کرونا است؟ | پزشکت

علائم اصلی اسهال دفع مدفوع شل و آبکی سه بار یا بیشتر در روز یا با دفعات بیشتر از حد معمول برای یک فرد است.

طبق موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، فرد مبتلا به این بیماری ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد:

  • حالت تهوع
  • درد در شکم
  • گرفتگی شکم
  • از دست دادن کنترل حرکات روده
  • نیاز فوری به استفاده از دستشویی

سالمندان و بزرگسالان دارای سیستم ایمنی ضعیف یا سایر شرایط سلامتی که دچار اسهال هستند نیز باید در اسرع وقت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرند.

سه نوع اسهال وجود دارد که عبارتند از:
  • اسهال حاد شایع است اما به طور معمول 1-2 روز طول می کشد و خود به خود برطرف می شود.
  • اسهال مداوم بیش از 2 هفته اما کمتر از 4 هفته طول می کشد.
  • اسهال مزمن معمولاً حداقل 4 هفته طول می کشد، اما علائم ممکن است مستمر باشد، یا ممکن است به طور موقت بروز پیدا کنند.

اسهال مزمن با شرایط متفاوتی نسبت به شرایط اسهال حاد ایجاد می شود. در بسیاری از موارد، پزشکان دلیل اسهال حاد را تشخیص نمی دهند، زیرا موارد معمولاً ظرف 4 روز برطرف می شوند، بنابراین ممکن است نیازی به تشخیص علت نباشد.

بیشتر اوقات، عفونت ها یا برخی از عوارض جانبی داروها ممکن است عامل بروز اسهال حاد باشند.

علائم گوارشی کرونا کدامند؟

آیا اسهال نشانه کرونا است؟ | پزشکت

حدود 80٪ افرادی که مبتلا به COVID-19 می شوند علائم خفیفی را تجربه می کنند که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند.

با این حال، اگر اسهال یا سایر مشکلات دستگاه گوارش با هر یک از علائم زیر همراه باشد، فرد باید خود را قرنطینه کرده و با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرد.

بررسی علائم گوارشی در بیماران کرونایی

بررسی ها نشان داد که از بین حدود 200 بیمار COVID-19 در سه بیمارستان در ووهان، چین، حدود 50٪ حداقل یک علامت گوارشی و 18٪ اسهال، استفراغ یا درد شکمی را گزارش داده اند.

در مطالعه جدید، محققان اطلاعات 206 بیمار در بیمارستان Union، کالج پزشکی Tongji در ووهان را که به عنوان بیمارستانی برای بیماران COVID-19 تعیین شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج این بررسی نشان داده ا به طور کلی، 48 بیمار (23٪) فقط با علائم گوارشی، 89 (43٪) فقط با علائم تنفسی و 69 (33٪) با علائم تنفسی و هضم بستری شدند.

در میان تمام بیماران با علائم گوارشی (117 بیمار)، حدود 67 نفر (58 درصد) اسهال داشتند و از این تعداد 13 نفر (20 درصد) اسهال را به عنوان اولین علامت بیماری خود تجربه کردند. در این گزارش آمده است که اسهال بیماران از یک تا 14 روز طول کشیده و متوسط مدت آن 5 روز بوده است. تقریباً یک سوم بیماران با علائم گوارشی هرگز تب نکرده اند.

این مطالعه نشان داد که بیماران با علائم گوارشی ممکن است دیرتر از سایر بیماران مبتلا به کرونا، به طور متوسط 16 روز از شروع علائم، به دنبال درمان باشند.

بر همین اساس، ممکن است از بین رفتن کامل ویروس در بیمارانی که علائم گوارشی را دارند نسبت به سایر بیماران طولانی تر شود. حتی ممکن اس به طور متوسط حدود 41 روز طول بکشد، در حالی که مدت زمان برای کسانی که علائم تنفسی دارند 33 روز برآورد می شود.

آیا سابقه ابتلا به IBD یا بیماری التهابی روده، خطر کرونا را افزایش می دهد؟

آیا اسهال نشانه کرونا است؟ | پزشکت

افرادی که دارای برخی از اختلالات دستگاه گوارش، مانند بیماری التهابی روده (IBD)، هستند خطر ابتلا به انواع عفونت های ویروسی افزایش پیدا می کنند.

با این حال، تحقیقات هنوز نشان نداده است که افراد مبتلا به IBD بیشتر از افراد بدون IBD به COVID-19 مبتلا می شوند.

اما طبق بررسی های صورت گرفته یک مرکز IBD در میلان، افراد مبتلا به IBD باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای جلوگیری از ویروس انجام دهند؛ زیرا برخی از داروهایی که برای درمان IBD استفاده می شوند ممکن است سیستم ایمنی بدن فرد را سرکوب کنند. سازمان بین المللی مطالعه از بیماری التهابی روده یک لیست از توصیه مربوط به COVID-19 و نحوه مدیریت IBD منتشر کرده است. با این حال، حتی در میان متخصصان، در مورد برخی از دستورالعمل ها اختلاف نظر وجود دارد.

اگر IBD دارید و آزمایش COVID-19 شما مثبت است، با پزشک خود درمورد مصرف برخی داروها، مشورت کنید.

در صورت بروز علائم گوارشی چه باید کرد؟

آیا اسهال نشانه کرونا است؟ | پزشکت

علائم گوارشی مانند اسهال، از دست دادن اشتها یا حالت تهوع می تواند علل دیگری غیر از COVID-19 داشته باشد. تجربه هر یک از این علائم به معنای ابتلا به COVID-19 نیست، اما ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه باشد.

با هیدراته ماندن، اجتناب از غذاهایی که معده شما را ناراحت می کنند و استراحت هرچه بیشتر می توانید علائم گوارشی COVID-19 را در خانه درمان کنید.

اگر علائم شما خفیف بود، در خانه بمانید و تماس با افراد دیگر را به حداقل برسانید. بیش از 80 درصد افراد مبتلا به COVID-19 علائم خفیفی پیدا دارند.

اگر می خواهید با یک پزشک تماس بگیرید، بسیاری از مراکز مانند پزشکت، خدمات مشاوره تلفنی یا تصویری را برای کاهش شیوع ویروس ارائه می دهند. ایده خوبی است که از مراجعه به بیمارستان خودداری کنید. حتی اگر علائم خفیفی داشته باشید، باز هم می توانید بیماری را به افراد دیگر از جمله کارکنان بهداشت و درمان منتقل کنید.

حرف آخر

بر اساس یک مطالعه جدید، در برخی از بیماران مبتلا به COVID-19، کرونا و اسهال با هم دیده شده است. گاهی اسهال می تواند اولین علامت کرونا باشد. این علائم ممکن است به تنهایی یا با علائم مشابه آنفولانزا مانند تب و سرفه بروز کند.

اگر فکر می کنید COVID-19 دارید، سعی کنید خود را قرنطینه کنید تا از انتقال ویروس به افراد دیگر جلوگیری شود. اگر علائم جدی مانند تنگی نفس پیدا کردید، بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

 https://www.livescience.com/coronavirus-diarrhea-symptoms.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/coronavirus-and-diarrhea#is-diarrhea-a-symptom-of-covid-19

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز