لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارعمومی و داخلیکرونا

علت دندان قروچه در کرونا چیست؟

علت دندان قروچه در کرونا چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

محققان معتقدند علت دندان قروچه در بحران کرونا به استرس و اضطراب ناشی از این بیماری ارتباط دارد.

استرس و اضطراب مرتبط با بیماری همه گیر ممکن است باعث دندان قروچه در هنگام خواب و بالتبع آسیب دندان و درد صورت شود. این در حالی است که دانشمندان دریافته اند که بسیاری از افراد در طی همه گیری COVID-19 با افزایش دندان قروچه و درد مواجه روبرو هستند. آنها می گویند: این علائم به احتمال زیاد به دلیل استرس و اضطراب مرتبط با همه گیری است.

استرس کرونا و دندان قروچه

علت دندان قروچه در کرونا | پزشکت

استرس بیش از حد در افراد می تواند منجر به فشردگی فک و دندان قروچه و یا همان بروکسیسم شود. این در حالی است که برخی راهکارها مانند مدیریت استرس و مدیتیشن می تواند در تسکین این علائم موثر باشد.

اگر متوجه شده اید که در طی همه گیری COVID-19 با علائم دندانی بیشتری از جمله دندان قروچه، فشار فک و درد فک روبرو هستید، بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید.

یک بررسی جدید از دانشگاه تل آویو در اسرائیل گزارش می دهد که این روند در دو کشور اسرائیل و لهستان مشاهده شده است. علاوه بر این، متخصصانی مانند شروین آرمان، DMD، MPH، مدیر برنامه درد دهان صورت UCLA، می گویند كه احتمالاً همین اتفاق در ایالات متحده نیز رخ می دهد.

این متخصص می گوید: استرس برای نگرانی های سلامتی شخصی، مشکلات مالی ناشی از همه گیری و نگرانی های بهداشتی برای خانواده ممکن است منجر به دندان قروچه در طول روز شود.

این مطالعه که در تاریخ 12 اکتبر در مجله پزشکی بالینی منتشر شد، برای بررسی اینکه آیا شرکت کنندگان در طی بیماری همه گیر COVID-19 علائم بدتری را تجربه کرده اند یا نه از افراد خواست پرسشنامه ای را در این زمینه پر کنند.

محققان طبق نتایج این بررسی ها می گویند: استرس و اضطراب همراه با تهدید مداوم بیماری، نگرانی های اقتصادی و انزوای اجتماعی می تواند منجر به اثرات سوء سلامتی مانند اختلالات گیجگاهی فکی (TMD) و دندان قروچه (بروکسیسم) شود.

تقریباً 1800 نفر از ساکنان اسرائیل و لهستان در این بررسی شرکت کردند. بعد از بررسی محققان به این نتیجه رسیدند که در طی موج اول کرونا در بین مردم اسرائیل، درد در دهان و صورت افزایش پیدا کرد. درد در دهان، یکی از علائم همراه با استرس و اضطراب است.

بیماری ژنتیک

شیوع دندان قروچه در کرونا

علاوه بر این، شیوع این علامت از حدود 35 درصد قبل از شیوع کرونا به 47 درصد در طی آن افزایش پیدا است. از طرفی هم شیوع درد فک در طول روز از حدود 17 درصد به 32 درصد روند افزایشی داشته است. همچنین این بررسی ها نشان داده در موج اول کرونا، دندان قروچه در شب از حدود 10 درصد به 36 درصد رسید. شدت کلی علائم نیز حدود 15 درصد افزایش یافت.

لینا پالومو، DDS، استاد و متخصص پریودنتیست هیئت مدیره در دانشگاه Case Western Reserve، می گوید: دندان قروچه و درد در صورت و فک یکی از علائم استرس است که افرادی که استرس ناشی از ابتلا به کرونا را دارند ممکن است آن را تجربه کنند. در این شرایط حتی احتمال دارد از شدت دندان قروچه در شب، اغلب اوقات با درد فک، سفتی گردن یا یا دردی که در اطراف سر و گردن وجود دارد از خواب بیدار می شوند. این درد ممکن است از گوش درد یا سردرد تقلید کند.

اهمیت خود مراقبتی در بحران کرونا

علت دندان قروچه در کرونا | پزشکت

محققان معتقدند که مراقبت از خود در طی همه گیری و شیوع بیماری کرونا، کاملاً ضروری است. افراد می توانند برای پیشگیری از بروز هر گونه عوارض ناشی از استرس و اضطراب، راهکارهایی مانند کاهش استرس و ذهن آگاهی را امتحان کنند.

همچنین مهم است که معاینات منظم دندانپزشکی و پزشکی خود را در طول دوران بحران کرونا به صورت مشاوره های غیر حضوری و آنلاین پیشگیری کنید. تحقیقات نشان می دهد به تعویق انداختن ویزیت های مراقبت منجر به عواقب منفی، از جمله نیاز به درمان پیچیده تر می شود.

محققان می گویند: هیچ راه آسانی برای مقابله با استرس وجود ندارد. اما دندانپزشکان می توانند یک محافظ بهداشتی دندانی را برای افرادی که از دندان قروچه در طول شب رنج می برند، سفارش دهند.

شیوع اختلالات گیجگاهی فکی در کرونا

در بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که استرس ناشی از بیماری کرونا می تواند منجر به بروز برخی علائم مختلف از جمله درد کام و فک و دندان قروچه در شب شود.

متخصصان در مجموع چنین رفتارهایی را به عنوان اختلالات گیجگاهی فکی (TMD) توصیف می کنند. بررسی صورت گرفته در بین جمعیت های کشور های اسرائیل و لهستان نشان داده است که تاثیر استرس و بروز این علائم در بین مردم لهستان نسبت به اسرائیل قوی تر بوده است. به طوری که پاسخ دهندگان از افزایش 34 درصدی علائم TMD در حین شیوع کرونا خبر داده اند. با توجه به این نتایج محققان تأیید کردند که بین بروز بیشتر TMD و افرادی که سطح استرس بیشتری دارند ارتباطی وجود دارد.

این بررسی ها نشان داده که استرس ناشی از بیماری کروان تأثیر قابل توجهی بر روی زنان دارد. حتی منجر به بروز TMD بیشتری در زنان نسبت به مردان شده است.

محققان همچنین برای بررسی تفاوت های مربوط به سن، شرکت کنندگان در مطالعه را به سه گروه سنی 18-34، 35-55 و بالای 56 سال تقسیم کردند.

شرکت کنندگان در لهستان در دو گروه سنی اول علائم TMD بیشتری را نشان دادند. به طور کلی، محققان دریافتند که افراد در سنین ​​در 35-55 هر دو کشور بیشترین علائم مربوط به اختلالات گیجگاهی فک را تجربه کرده اند. به طور کلی بیشترین تأثیرپذیری زنان 35 تا 55 ساله بودند.

مشورت با دندان پزشک در کرونا

علت دندان قروچه در کرونا | پزشکت

متخصصان توصیه می کنند افرادی که درد مزمن فک دارند یا از دندان قروچه در طول شب رنج می برند بهتر است از یک دندان پزشک مشورت بگیرند.

یک کاری که یک دندانپزشک می تواند برای این افراد انجام دهد، تجویز یک محافظ شبانه برای محافظت از دندان های فرد است.

استفاده از این محافظ دندان شبانه ممکن است در تسکین علائم دندان قروچه موثر باشد. حتی دندان را از ساییدگی محافظت کند اما از ساییدگی دندان ها به طور کامل جلوگیری نخواهد کرد.

نکته دیگری که یک متخصص پزشکی می تواند در این زمینه به فرد کمک کند این است که سایر علت های احتمالی دندان قروچه را بررسی و آنها را تایید و یا رد کند. حتی در برخی شرایط بعضی از داروها و بیماری ها منجر به دندان قروچه می شوند.

به طور مثال، داروهای مهارکننده انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) و مهارکننده بازجذب جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) می توانند به طور بالقوه باعث دندان قروچه شوند. در این شرایط تعویض داروها یا دوزها ممکن است در صورت لزوم مفید باشد.

یکی دیگر از علت های احتمالی دندان قروچه، اختلالات خواب مانند آپنه خواب است؛ بنابراین مدیریت این شرایط ممکن است به برخی بیماران کمک کند.

در شرایطی که دندان قروچه شما ناشی از شرایط استرس و اختلالات روانی است بهتر است برای درمان وضعیت خود از روانشناس کمک بگیرید. در این شرایط مراجعه به روانشناس برای درمان شناختی رفتاری می تواند مفید باشد.

شاید مصرف داروهای بدون نسخه بتوانند مشکل درد فک و یا صورت را برطرف کنند؛ اما این روند درمانی در کوتاه مدت موثر است.

بروکسیسم یا دندان قروچه

علت دندان قروچه در کرونا | پزشکت

بروکسیسم، دندان قروچه یا سایش دندان ها است که در آن شما امکان دارد دندان های خود را خرد یا آسیاب کرده و بهم فشار دهید. بروکسیسم یکی از شایعترین اختلالات خواب و یک فعالیت عصبی و عضلانی ناخودآگاه است.

ممکن است در طول شبانه روز دندان های خود را آسیاب یا چفت کنید، اما بروکسیسم ناشی از خواب، چالش بزرگتری را ایجاد می کند زیرا کنترل آن سخت تر است.

افرادی که هنگام خواب دندان های خود را خرد می کنند، احتمالاً اختلالات خواب دیگری مانند خروپف و قطع تنفس (آپنه خواب) دارند. دندان قروچه به طور کلی به دو نوع مختلف دارد:

بروکسیسم بیدار – Awake bruxism. ممکن است ناشی از احساساتی مانند اضطراب، استرس، عصبانیت، سرخوردگی یا تنش باشد یا ممکن است در طول تمرکز عمیق یک استراتژی مقابله یا عادت باشد.

بروکسیسم خواب – Sleep bruxism. ممکن است یک فعالیت عصبی مرتبط با خواب باشد و خارج از کنترل فرد است.

بروکسيسم خفيف شاید نياز به درمان نداشته باشد. اما در برخی از افراد، بروکسیسم می تواند شدید باشد تا جای که منجر به اختلالات در فک، سردرد و آسیب دندان ها شود.

سایر علت های دندان قروچه چیست؟

علت دندان قروچه در کرونا | پزشکت

علت بروکسیسم هنوز ناشناخته است. اما عوامل مختلفی می تواند در بروز بروکسیسم دخیل باشد.

دندان قروچه و بروکسیسم اغلب در مواقع استرس، عصبانیت و اظطراب اتفاق می افتد. تحقیقات نشان داده است که فعالیت مغز و ضربان قلب ممکن است قبل از یک قسمت از بروکسیسم افزایش یابد و نشان می دهد که سیستم عصبی مرکزی (CNS) در علت بروکسیسم نقش دارد.

ممکن است بروکسیسم مربوط به دندان های نیش غیر طبیعی باشد، به این معنی که هنگام بسته شدن فک، دندان ها به درستی بهم نمی رسند. اما آکادمی پزشکی دهان و دندان آمریکا یادآور می شود که تحقیقات علمی موضوع را اثبات نکرده است.

بروکسیسم می تواند یک عارضه جانبی از برخی داروهای خاص از جمله داروهای ضد افسردگی ها و آمفتامین ها باشد.

شرایط عصبی مانند بیماری هانتینگتون و پارکینسون نیز می تواند باعث بروز آن شود. عوامل دیگری که ممکن است مرتبط باشد شامل خستگی، مصرف الکل، سیگار کشیدن، آپنه خواب و خروپف است. كودكان مبتلا به اختلال بیش فعالی ممكن است دچار بروکسیسم شوند.

پزشکان به طور کامل نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد بروکسیسم می شود. اما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل جسمی، روانی و ژنتیکی وحتی سابقه خانوادگی باشد.

حرف آخر

بدتر شدن وضعیت روانی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا می تواند منجر به دندان قروچه و تشدید علائم TMD و افزایش درد دهان صورت شود.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/teeth-grinding-facial-pain-have-increased-due-to-stress-from-covid-19#When-to-see-a-professional-for-help

https://www.medicalnewstoday.com/articles/jaw-clenching-and-teeth-grinding-during-the-pandemic#Stressful-times

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز