لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پارگی روتاتور کاف، بالا بردن و حرکت بازو را دشوار می کند. در این شرایط حتی احتمال دارد درد شانه و ضعف بازو داشته باشید. صدمات روتاتور کاف به خصوص با افزایش سن شایع است. استراحت، مصرف مسکن و فیزیوتراپی می تواند کمک کننده باشد. برخی از افراد برای اتصال مجدد روتاتور کاف پاره شده نیاز به جراحی دارند. روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها در شانه است. آنهابه کمک می کنند تا بتوانید دست های خود را بلند کرده و از بدن خود دور کنید. شانه یک مفصل توپ و کاسه مانند و بخشی از سیستم اسکلتی است. پارگی روتاتور کاف زمانی رخ می دهد که تاندون ها از استخوان بازو دور می شوند. پارگی احتمال دارد در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب دیگری ایجاد شود.

انواع روتاتور کاف پاره شده عبارتند از:

  • جزئی: با پارگی ناقص یا جزئی، تاندون هنوز تا حدودی به استخوان بازو می چسبد.
  • کامل: با پارگی کامل، تاندون به طور کامل از استخوان جدا می شود. یک سوراخ یا شکاف در تاندون وجود دارد.

بیش از دو میلیون نفر هر ساله نوعی مشکل روتاتور کاف را تجربه می کنند. پارگی روتاتور کاف، افراد در هر سن و جنس را تحت تاثیر قرار می دهد، اما این مشکل در بزرگسالان شایع تر است.

علت پارگی روتاتور کاف

هر گونه آسیبی مانند زمین خوردن می تواند باعث شکستگی استخوان ترقوه یا دررفتگی شانه شده که باعث پارگی روتاتور کاف می شود. به طور معمول، پارگی روتاتور کاف در طول زمان رخ می دهد زیرا تاندون با افزایش سن و استفاده از بین می رود (پارگی دژنراتیو). افراد بالای 40 سال بیشتر در معرض خطر هستند. علل آسیب روتاتور کاف در یکی از دو دسته  آسیب حاد یا دژنراسیون مزمن قرار دارد.

آسیب حاد

آسیب یا تخریب تاندون ها می تواند باعث پارگی روتاتور کاف شود. یک فرد احتمال دارد با انجام فعالیت های مختلف، باعث آسیب به روتاتور کاف خود شود. نمونه هایی از این نوع آسیب ها، عبارتند از:

  • افتادن روی بازو
  • بلند کردن چیزی که خیلی سنگین است.
  • بلند کردن چیزی با حرکت تند و ناگهانی
  • تروما، مانند شکستگی استخوان ترقوه یا دررفتگی شانه

اینها تنها برخی از فعالیت های رایجی هستند که می توانند باعث پارگی روتاتور کاف شوند.

دژنراسیون مزمن

تاندون های یک فرد به طور طبیعی با افزایش سن فرسوده می شوند. برخی از عوامل بالقوه دژنراسیون مزمن، عبارتند از:

کاهش خون رسانی: خون رسانی به تاندون ها، با افزایش سن کاهش می یابد، که خطر پارگی روتاتور کاف را افزایش می دهد. این بدان معناست که صدمات بعد از 40 سالگی شایع تر است.

خارهای استخوانی: خارهای استخوانی رشد بیش از حد استخوان هستند که می توانند در اثر حرکات تکراری ایجاد شوند. اگر خار استخوانی روی روتاتور کاف فشار بیاورد،  فرد زمانی که بازوی خود را بلند می‌کند تشخیص می دهد که درد بدتر می‌شود.

حرکات تکراری: ورزشکاران و افرادی که با دستان خود کار می کنند مستعد آسیب روتاتور کاف هستند. نمونه هایی از فعالیت هایی که خطر را افزایش می دهند عبارتند از :

  • بیسبال
  • قایقرانی
  • وزنه برداری

مشاغل رایجی که در آن فرد مستعد پارگی روتاتور کاف است شامل نجاری و امور تزئینات می شود.

عوامل خطر برای پارگی روتاتور کاف چیست؟

پارگی روتاتور کاف || پزشکت

هر فردی احتمال دارد پارگی روتاتور کاف را تجربه کند. این عوامل ممکن است خطر را افزایش دهند:

  • سیگار کشیدن
  • وضعیت بدنی ضعیف
  • داشتن 40 سال یا بیشتر
  • سابقه خانوادگی مشکلات شانه یا آسیب روتاتور کاف

پارگی‌های دژنراتیو در بین افرادی که حرکات تکراری شانه را انجام می‌دهند، شایع‌تر است، مانند:

  • نقاشان
  • نجاران
  • مکانیک
  • ورزشکاران تفریحی و حرفه ای که بیسبال، سافت بال و تنیس بازی می کنند یا بخشی از خدمه قایقرانی هستند.

آیا پارگی روتاتور کاف روی هر دو شانه تاثیر می گذارد؟

پارگی در دست غالب که بیشتر کاربرد دارد، ظاهر می شود، اما می تواند در هر دو طرف رخ دهد. داشتن پارگی در یک شانه احتمال پارگی شانه مقابل را افزایش می دهد. احتمال دارد در سمت مقابل شانه درد نداشته باشید، اما آزمایشات ممکن است پارگی را نشان دهد. احتمال دارد برعکس این نیز صادق باشد. ممکن است پارگی داشته باشید اما درد یا علامتی احساس نکنید.

علائم پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف || پزشکت

پارگی ناگهانی ناشی از تصادف باعث درد فوری و شدید شانه و ضعف بازو می شود. با اشک‌های دژنراتیو، ممکن است درد خفیفی داشته باشید که با مسکن‌های بدون نسخه بهبود می‌یابد. با گذشت زمان، درد بدتر می شود و مسکن ها کمکی نمی کنند. همه افراد درد ندارند، اما بیشتر آنها درجاتی از ضعف بازو و شانه دارند. پارگی روتاتور کاف احتمال دارد بلافاصله درد ایجاد نکند، اگرچه در صدمات حاد این ممکن است. گاهی اوقات، یک فرد احتمال دارد پس از آن صدای کوبیدن مشخصی همراه با ضعف در بازو بشنود.

سایر علائمی که پزشکان با پارگی روتاتور کاف مرتبط می‌دانند، عبارتند از:

  • ضعف در بازو و دست
  • قفل شدن شانه در جای خود
  • درد در شانه حتی در حالت استراحت
  • درد هنگام بلند کردن بازو یا هنگام پرتاب بالای سر
  • هنگامی که شخص بازوی خود را حرکت می دهد، احساس ترکیدن می کند.
  • احساس ترک خوردن، که به عنوان کرپیتوس یا صدا دادن استخوان هنگام حرکت دادن شانه شناخته می شود.

گاهی اوقات، علائم آسیب روتاتور کاف نه تنها از خود آسیب بلکه به دلیل التهاب نیز رخ می دهد .این التهاب به طور معمول در کیسه های بورس محافظ در روتاتور کاف است. پزشکان به این وضعیت بورسیت می گویند.

پارگی روتاتور کاف چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یک معاینه فیزیکی برای بررسی حساسیت شانه، دامنه حرکتی و قدرت بازو انجام می دهد.

پزشک ممکن است MRI را برای تشخیص پارگی روتاتور کاف توصیه کند. آنها همچنین در مورد علائم فرد، نحوه بروز آسیب و اینکه آیا چیزی باعث بهتر یا بدتر شدن درد می شود، سؤال می کند. پزشک یک معاینه فیزیکی برای تعیین دامنه حرکتی افراد انجام می‌دهند و هنگام حرکت دادن شانه به هرگونه ترک خوردن یا ترکیدن گوش می‌دهند.

پزشک همچنین می تواند بررسی های تصویربرداری از بازو و شانه را ترتیب دهد، مانند:

اشعه ایکس: این نوع تصویربرداری به دنبال علائم کلسیفیکاسیون استخوان، آرتریت یا آسیب های دیگر است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این روش تصویربرداری از یک میدان مغناطیسی برای تولید تصاویر بافت نرم استفاده می کند. پزشک می تواند مناطق التهاب و پارگی احتمالی را شناسایی کند.

بسته به ماهیت آسیب، پزشک می تواند آزمایش‌های دیگری را برای تعیین اینکه آیا روتاتور کاف پاره شده یا اینکه علائم به دلیل مشکل دیگری است انجام دهد.

پارگی روتاتور کاف می تواند بدون درمان بدتر شود. پارگی کامل احتمال دارد حرکت بازو را تقریبا غیرممکن کند. بدون درمان، ممکن است درد مزمن شانه داشته باشید و استفاده از بازوی آسیب دیده بسیار دشوار باشد.

درمان های غیر جراحی برای پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف || پزشکت

پارگی های روتاتور کاف بدون جراحی به خودی خود بهبود نمی یابند، اما بسیاری از بیماران با تقویت عضلات شانه می توانند عملکرد خود را بهبود بخشیده و درد را با درمان غیرجراحی کاهش دهند. فقط به این دلیل که پارگی وجود دارد، لزوماً به معنای نیاز به جراحی نیست. از هر 10 نفری که پارگی جزئی دارند، هشت نفر با درمان های غیرجراحی بهبود می یابند. بهبود وضعیت احتمال دارد تا یک سال طول بکشد.

درمان ترمیم روتاتور کاف اغلب به شدت پارگی و میزان تأثیر آن بر فرد بستگی دارد. پزشک معمولاً در صورت امکان روش های محافظه کارانه را نسبت به درمان جراحی توصیه می کند.

نمونه هایی از درمان های محافظه کارانه برای آسیب های روتاتور کاف، عبارتند از:

استراحت: استراحت دادن به شانه آسیب دیده و پوشیدن بند برای چند روز پس از آسیب می تواند به کاهش التهاب و درد کمک و همچنین احتمال دارد پزشک برای کاهش فشار روی شانه، اجتناب از برخی فعالیت‌ها را توصیه کند.

فیزیوتراپی و کاردرمانی: تمرینات درمانی برای کشش و تقویت عضلات اطراف شانه می تواند به کاهش نیاز به روتاتور کاف آسیب دیده کمک کند.

داروهای بدون نسخه: داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند به تسکین درد کمک کنند. نمونه هایی از این موارد شامل ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم است.

تزریقات: پزشک ممکن است تزریق کورتیکواستروئید به شانه را برای کاهش التهاب و بهبود تحرک توصیه کند.

درمان های جراحی برای پارگی روتاتور کاف

احتمال دارد پارگی روتاتور کاف در طول زمان حتی با درمان های خانگی بدتر شود یا ادامه یابد. اگر روتاتور کاف با روش های محافظه کارانه بهبود نیابد، پزشک احتمال دارد درمان جراحی را توصیه کند. برای پارگی بیشتر از 3 سانتی متر نیز ممکن است جراحی لازم باشد. پزشک در مورد احتمال موفقیت آمیز بودن ترمیم و دامنه حرکتی که فرد می تواند پس از جراحی انتظار داشته باشد مشورت خواهد کرد.

یک متاآنالیز در سال 2015 مطالعاتی را در مورد جراحی روتاتور کاف در مقابل درمان محافظه کارانه پوشش داد. شواهد حاصل از این بررسی نشان می دهد که جراحی لزوما موثرتر از درمان های محافظه کارانه نیست. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری لازم است، اگرچه شواهد فعلی نشان نمی‌دهد که جراحی موفقیت تضمینی برای پارگی روتاتور کاف است.

روش جراحی برای پارگی روتاتور کاف به شدت و موقعیت پارگی بستگی دارد. گاهی اوقات، جراح با اتصال مجدد تاندون به نقطه اتصال اولیه، آن را درمان می کند. روش دیگر شامل کوتاه کردن تاندون آسیب دیده یا صاف کردن آن است. پزشک می تواند این کار را با قرار دادن وسایل کوچک در شانه و استفاده از ابزارهای خاص دیگر برای دستکاری و ترمیم تاندون انجام دهد.

سایر روش های جراحی شامل ترمیم باز است که در آن جراح برش بزرگتری ایجاد می کند.

اگر پارگی کامل دارید یا درمان‌های غیرجراحی به پارگی جزئی کمک نمی‌کنند، احتمال دارد پزشک جراحی را توصیه کند. اگر شغل یا علایق ورزشی شما بر شانه تأثیر بگذارد، ممکن است جراحی نیز انجام دهید.

آرتروسکوپی

اکثر جراحی های روتاتور کاف به روش آرتروسکوپی از طریق برش های کوچک انجام می شود. جراحی یک روش سرپایی است. شما همان روز به خانه می روید، اما بهبودی کلی پس از این جراحی بسیار قابل توجه است و می تواند تا یک سال یا بیشتر طول بکشد.

برخی از پارگی‌ها به دلیل اندازه ویا سن پارگی قابل ترمیم نیستند و احتمال دارد نیاز به تعویض معکوس شانه، انتقال تاندون یا دبریدمان بافت اسکار بدون ترمیم داشته باشند.

برای پارگی جزئی، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است تنها نیاز داشته باشد که قطعات سائیده شده یک تاندون نیمه پاره را اصلاح کند. این روش دبریدمان، از گیر کردن توپ و کاسه شانه بر روی تاندون و پارگی بیشتر آن پیشگیری می کند.

پس از جراحی، شما باید از یک بند برای بی حرکت کردن بازوی خود به مدت چهار تا شش هفته استفاده و سپس می توانید فیزیوتراپی را شروع کنید. اکثر افراد در عرض چهار تا شش ماه پس از جراحی عملکرد و قدرت شانه را به دست می آورند، اما بهبودی کامل احتمال دارد 12 تا 18 ماه طول بکشد.

روند بهبود پارگی روتاتور کاف چگونه است؟

پارگی روتاتور کاف || پزشکت

فرد باید در مورد خطرات و مزایای جراحی با پزشک مشورت کند.پس از جراحی، روند بهبودی اغلب به فیزیوتراپی یا کاردرمانی برای بازگرداندن دامنه کامل حرکت در شانه نیاز دارد.حرکت شانه احتمال دارد بعد از 4 تا 6 ماه پس از جراحی به حالت عادی بازمی گردد.

مانند هر روش جراحی، خطراتی وجود دارد که جراحی می تواند بی‌اثر باشد یا علائم بدتر شوند. یک جراح این خطرات را برای فردی که دچار آسیب روتاتور کاف شده است توضیح می دهد.

نمونه هایی از عوارض احتمالی پس از جراحی، عبارتند از:

  • عفونت محل جراحی
  • آسیب به اعصاب اطراف
  • سفتی شانه و درد همراه با حرکت
  • جدا شدن عضله دلتوئید در شانه، که می تواند بر تحرک تأثیر بگذارد.

فرد همچنین احتمال دارد در زمان بعدی به تاندون روتاتور کاف ترمیم شده آسیب برساند.

به گفته نویسندگان یک متاآنالیز در سال 2015 ، بیشتر ورزشکاران تفریحی می توانند به همان سطح بازی قبل از آسیب دیدگی بازگردند. با این حال، در میان ورزشکاران حرفه ای و رقابتی، این بررسی نشان داد که تنها 50 درصد پس از جراحی به سطح رقابتی خود بازگشتند.

 چگونه می توان از پارگی روتاتور کاف پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از پارگی روتاتور کاف، مهم است که عضلات و تاندون‌های خود را انعطاف‌پذیر نگه دارید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند تمرینات کششی و تقویتی را به شما آموزش دهد تا در خانه انجام دهید.

اکثر مردم با درمان های غیرجراحی بهبود می یابند.  بدن برای بهبودی به زمان نیاز دارد. اکثر افرادی که برای ترمیم پارگی روتاتور کاف تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، دوباره عملکرد خود را به دست می‌آورند.

احتمال دارد دوباره همان تاندون پاره شود، به خصوص اگر پارگی اول بزرگتر از 1 اینچ باشد. پارگی مجدد که باعث درد شدید یا از دست دادن حرکت می شود ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید؟

اگر یکی از موارد زیر را تجربه کردید، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

  • ضعف شانه یا بازو
  • درد مزمن شانه و بازو
  • قرمزی، التهاب یا حساسیت در ناحیه مفصل شانه
  • دردی که در شب بدتر می شود یا خواب را مختل می کند.

بهتر است از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود سوالات زیر را بپرسید:

  • بهترین درمان برای من چیست؟
  • علت پارگی روتاتور کاف چیست؟
  • آیا باید مراقب علائم و عوارض باشم؟
  • برای کاهش خطر پارگی روتاتور کاف دیگر چه کنم؟

اگر یک کار بسیار فیزیکی انجام می دهید یا یک ورزشکار هستید، آسیب روتاتور کاف احتمالا شما را روی نیمکت می اندازد، اما لزومی ندارد که پایان کار باشد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین گزینه های درمانی، چه غیرجراحی یا جراحی مشورت کنید. شانه احتمال دارد برای مدتی ضعیف و دردناک باشد، اما در نهایت بهبود می یابد.

سخن آخر

پارگی روتاتور کاف به طور قابل توجهی حرکات شانه و بازو را مختل می کند. در حالی که روش های محافظه کارانه می توانند اکثر آسیب ها را درمان کنند، برخی از افراد احتمال دارد برای کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی خود به جراحی نیاز داشته باشند. اگر فردی فکر می‌کند که ممکن است روتاتور کاف خود را زخمی کرده باشد یا به نظر می‌رسد آسیب او بدتر شده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز