لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا انگشت پای من صدا می دهند؟

چرا انگشت پای من صدا می دهند؟

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شنیدن صدا از انگشتان پا ممکن است بی ضرر یا نشانه ای از آرتریت یا سایر شرایطی باشد که نیاز به درمان پزشکی دارند. صداهای رنده شدن، ترک خوردن یا ترکیدن که توسط مفاصل ایجاد می شود و به آن کرپیتوس می گویند به ندرت جدی است، اما مواقعی وجود دارد که ممکن است نشانه شکستگی یا مشکلات دیگری باشد که نیاز به مراقبت فوری دارند. این مقاله دلایل صدا یا ترکیدن انگشتان پا را، چه بی ضرر و چه جدی، توضیح می دهد. پس اگر انگشتان پاهای شما صدا می دهند و یا احساس می کنید که ترک می خورند بهتر است ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

شایع ترین علل صدای انگشتان پا

هیچ کس دقیقاً نمی داند که چرا کرپیتوس، صدای ترک خوردن یا ترکیدن که توسط مفصل خمیده ایجاد می شود، رخ می دهد. با این اوصاف، این یک وضعیت رایج است که تصور می شود توسط یکی از چندین فرآیند ایجاد می شود، از جمله:

کاویتاسیون: این یک پدیده بی ضرر است که در آن خلاء در مایع روان کننده اطراف مفصل به نام مایع سینوویال ایجاد می شود.. هنگامی که یک مفصل به سرعت خم می شود، آزاد شدن سریع فشار می تواند باعث ایجاد صدای ترک شود.

گاز خروجی: اگر مفصل منبسط یا خم شود، حباب های هوا می توانند به تدریج در مایع سینوویال در فضای مفصل ایجاد شوند. هنگامی که مفصل خم می شود، خروج سریع گاز می تواند باعث ایجاد صدای یا ترک شود.

کشش سریع رباط ها: رباط ها بافت های فیبری هستند که استخوان را به استخوان متصل می کنند. اگر یک مفصل به سرعت خم شود، گاهی اوقات رباط می تواند صدای کوبیدن ایجاد کند، به خصوص اگر جابجا شده باشد.

فرسایش مفاصل: هنگامی که بافت های سفید صاف بین مفاصل، به نام غضروف، فرسوده شوند، می توانند باعث ساییدگی استخوان بر روی استخوان و صداهای رنده یا ترک در حین حرکت شود.

چسبندگی: چسبندگی، چسبیدن بافت ها به هم است. این وضعیت می تواند پس از آسیب زمانی رخ دهد که بافت های اسکار به طور موثر غشاء یا بافت مجاور را به هم بچسبانند. هنگامی که این اتفاق بین مفاصل رخ می دهد، خم شدن سریع مفصل می تواند باعث شکستگی چسبندگی شود و صدای کوبیدن یا ترک ایجاد کند. به طور کلی، اگر کرپیتوس با درد همراه نباشد یا بر تحرک شما تأثیر بگذارد، درمان لازم نیست.

علل جدی صدای کلیک در انگشتان پا

چرا انگشت پای من صدا می دهند؟ || پزشکت

کرپیتوس، صداهای ترک خوردگی ناشی از خم شدن مفصل، تصور می شود که ناشی از آزاد شدن سریع گاز یا فشار بین مفاصل باشد. همچنین ممکن است به دلیل کشش سریع رباط های مفصلی، فرسایش مفاصل، و شکستگی بافت های اسکار بین مفاصل ایجاد شود.

در حالی که کرپیتوس به طور کلی بی ضرر است، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که صدای مفاصل در انگشتان پا به مشکل بزرگ تری یا بیماری دیگری مربوط شود که نیاز به درمان دارد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر ترک خوردن یا صدای کلیک انگشتان پا با درد یا علائم دیگر همراه باشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

آسیب های قبلی انگشت پا

گاهی اوقات ترک خوردن انگشت پا به دلیل آسیب قبلی ایجاد می شود که یا موقعیت طبیعی مفصل را مختل کرده یا باعث ایجاد بافت های اسکار در فضای مفصل شده است. تراز یا سطوح ناهموار مفصل می تواند باعث ایجاد صدا در انگشت پاها شود.

یکی از این نمونه ها ایجاد خارهای استخوانی است که به نام استئوفیت نیز شناخته می شود. خارهای استخوانی برآمدگی‌های کوچکی از استخوان هستند که می‌توانند پس از آسیب ایجاد شوند. روش تصادفی که در آن استخوان جدید رشد می کند می تواند منجر به خار شود.

هنگامی که غضروف صاف با سطح ناهموار خار استخوان برخورد می کند، اغلب ممکن است منجر به صدای انگشت پا شود.

شکستگی فشاری

شکستگی  فشاری پا یک ترک کوچک در استخوان است که اغلب به دلیل نیروی کم ضربه مکرر ایجاد می شود. این وضعیت یک اتفاق رایج در بین ورزشکاران، از جمله دوندگان مسافت طولانی است، اما می تواند به دلیل آسیب تروماتیک نیز ایجاد شود.

علائم شکستگی ممکن است آشکار نباشد و تنها زمانی که به مفصل فشار وارد شود باعث درد شود. اما، کرپیتوسی که همراه با درد انگشت پا ایجاد می‌شود، اغلب نشانه‌ای از پیشرفت شکستگی استرسی به سمت شکستگی کامل است. اگر درد انگشت پا به طور ناگهانی همراه با صداهای ترک خوردگی یا بروز صدا باشد، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آرتروز

ترک مفصل انگشت پا همزمان با آرتریت رایج است. دو نوع اصلی آرتریت وجود دارد که هر دو می توانند باعث از بین رفتن تدریجی غضروف مفصل و ایجاد استئوفیت شوند:

  • استئوآرتریت: همچنین به عنوان آرتریت سایش و پارگی نیز شناخته می شود.
  • آرتریت روماتوئید: شکل خودایمنی آرتریت در سیستم ایمنی بدن مفاصل بدن را هدف قرار داده و به آنها حمله می کند.

استئوآرتریت معمولا در سنین بالاتر رخ می دهد، در حالی که آرتریت روماتوئید می تواند در هر سنی ایجاد شود. استئوآرتریت اغلب یک مفصل خاص را در یک طرف بدن درگیر می کند، بر خلاف آرتریت روماتوئید که معمولاً همان مفصل را در هر دو طرف بدن درگیر می کند. در آرتریت روماتوئید، اغلب تورم و خستگی مفاصل وجود دارد، علائمی که با استئوآرتریت معمولی نیستند.

نقرس

یکی دیگر از بیماری های خودایمنی که در درجه اول انگشتان پا (به ویژه انگشت شست پا) را هدف قرار می دهد، نقرس نام دارد. این بیماری به عنوان آرتریت نقرسی نیز معروف است، به دلیل تجمع کریستال های اسید اوریک در فضای مفصلی ایجاد می شود. التهاب ناشی از آن باعث درد و تورم انگشت پا می شود که به سرعت رشد می کند و اغلب می تواند شدید باشد. با گذشت زمان، نقرس می تواند باعث آسیب مفاصل شود که احتمال کرپیتوس را افزایش می دهد. همچنین می تواند باعث تشکیل رسوبات توده ای به نام نقرس توفی شودکه باعث فرسایش استخوان و غضروف می شود و خطر کرپیتوس و سایر علائم آرتریت را افزایش می دهد.

شرایط پزشکی مرتبط با ترک انگشتان پا شامل آسیب های قبل از انگشتان پا، شکستگی های استرسی پیشرونده، آرتروز و عوارض طولانی مدت آرتریت روماتوئید و نقرس است.

آرتریت مخصوص انگشتان پا

چرا انگشت پای من صدا می دهند؟ || پزشکت

پاهای ما بیش از 30 مفصل و 28 استخوان در هر پا دارند. بیش از 100 نوع آرتریت می تواند پا و مچ پا را درگیر کند که شایع ترین آنها شامل استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید است.

تا آنجا که به انگشتان پا مربوط می شود، آرتریت، اغلب جلوی پا (گوی پا) را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله مفصل انگشتان مجاور به نام:

  • مفصل متاتارسوفالانژیال(MCP) در پایه انگشت پا یافت می شود.
  • بین فالانژیال پروگزیمال(PIP) در وسط انگشت پا یافت می شود.
  • مفصل فالانژیال دیستال(DP) در نزدیکی نوک انگشت پا یافت می شود.

هنگامی که مفاصل MCP، PIP، یا DP تحت تاثیر قرار می گیرند، می توانند باعث ایجاد مجموعه ای از علائم شوند که به طور کلی با پیشرفت آرتریت بدتر می شوند.

علائم آرتریت مخصوص انگشتان پا عبارتند از:
  • قفل کردن مفصل
  • بدشکلی مفصل
  • مشکل در راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها
  • کرپیتوس، به دلیل آسیب پیشرونده مفصل
  • سفتی مفاصل، که ممکن است با حرکت بهبود یابد.
  • درد انگشت پا همراه با حرکت، به ویژه هنگام راه رفتن یا دویدن
  • راه رفتن با کف پای صاف، برای جلوگیری از وارد کردن فشار به انگشتان پا
آرتریت مخصوص انگشتان پا چگونه درمان می شود؟

باتوجه به نوع آرتریت شما، درمان ممکن است بر روی تسکین علائم یا در مورد آرتریت خودایمنی، درمان اختلال زمینه ای متمرکز باشد.

گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از یخ برای تسکین تورم و درد استفاده کنید.
  • ارتز پا و درج کفش برای کاهش فشار روی انگشتان پا
  • برای کاهش التهاب و درد با بلند کردن پا استراحت کنید.
  • برای بهبود تحرک مفصل و کاهش سفتی از کیسه های آب گرم استفاده کنید.
  • جراحی، زمانی که تغییر شکل انگشتان پا و یا از دست دادن تحرک شدید باشد.
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای کمک به کنترل اختلال خود ایمنی زمینه ای
  • تزریق کورتیزون به فضای مفصل برای کاهش التهاب مفاصل روش دیگر برای درمان می باشد.
  • برای کاهش التهاب و درد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند Aleve (ناپروکسن) یا سلبرکس (سلکوکسیب) مصرف کنید.

افزایش سن

چرا انگشت پای من صدا می دهند؟ || پزشکت

صدای ترک در مفاصل ممکن است با افزایش سن ایجاد شود، اما بخشی اجتناب ناپذیر از پیری نیست. با فعال ماندن و تناسب اندام، می توانید تحرک را تا 70 سالگی و بعد از آن حفظ کنید. با انجام این کار، مفاصل آسیب‌پذیر زانو، مچ پا، پا و انگشتان پا کمتر دچار صدای ترک مزمن می‌شوند که نشان‌دهنده آرتروز است. اما با افزایش سن، با یک مربی شخصی یا فیزیوتراپ در مورد راه‌های حرکت از فعالیت‌های پرتحرک (مانند دویدن) به فعالیت‌های کم‌تأثیر (مانند شنا) صحبت کنید تا از مفاصل و تحرک طولانی‌مدت محافظت کنید.

سخن آخر

کرپیتوس انگشتان پا می تواند یکی از ویژگی های بسیاری از انواع مختلف آرتریت باشد. هنگامی که مفاصل انگشت پا تحت تأثیر قرار می گیرند، آرتریت می تواند باعث درد، سفتی و تغییر شکل شود و راه رفتن را مختل کند. درمان باتوجه به علت زمینه ای و همچنین شدت علائم متفاوت است.

کرپیتوس انگشتان پا نیز ممکن است علامت از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد. این شامل شکستگی استرس یا آسیب قبل از انگشت پا است. همچنین ممکن است به دلیل استئوآرتریت (“آرتریت ساییدگی”) یا عوارض طولانی مدت آرتریت خودایمنی (از جمله آرتریت روماتوئید و نقرس) باشد.

اگر کرپیتوس با درد همراه نباشد و در تحرک اختلال ایجاد نکند، معمولاً نیازی به درمان ندارد. با این حال، اگر علائم دیگری مانند درد یا از دست دادن تحرک وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به درمان پیدا کند و با توجه به علت متفاوت باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. من وقتی کفش پام میکنم اینطوری میشم ک یک جور صدا تیک میده و یکم درد میگیره
    التبه فقط کفش ورزشی میپوشم راه درمانش چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز