لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

گرفتگی انگشتان پا

اسپاسم پا|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوامل مختلفی از جمله کمبود آب بدن تا بیماری های زمینه ای جدی و عفونت می تواند منجر به بروز اسپاسم و گرفتگی انگشتان پا شود. انقباضات ناگهانی عضلانی و اسپاسم ممکن است فقط انگشتان پا یا کل پا یا مچ پا را درگیر کند. با این حال اسپاسم و گرفتگی انگشتان پا در برخی شرایط نیاز به مراجعه به پزشک و درمان پزشکی دارد. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، شایع ترین علل اسپاسم و گرفتگی انگشتان پا را مورد بررسی قرار دهیم.

شایع ترین علل گرفتگی انگشتان پا

اسپاسم انگشتان پا می تواند یک علت خاص یا چندین علل مختلف داشته باشد. برای همین تشخیص علت اصلی آن تا حدودی سخت و چالش برانگیز است. اما به طور کلی، شایع ترین عللی که می تواند منجر به گرفتگی و اسپاسم انگشتان پا شود، عبارتند از:

سفت یا ضعیف شدن عضلات

ماهیچه های مختلف پا، در تحرک و حرکت دادن آنها تاثیر بسیار زیادی دارد. این در حالی است که سفتی یا ضعیف شدن عضلات ممکن است منجر به گرفتگی انگشتان پا شوند. گرفتگی انگشتان پا همچنین می تواند ناشی از اسپاسم عضلانی در قسمت دیگری از پا و مچ پا باشد.

آسیب های عضلانی

گرفتگی انگشتان پا نیز می تواند ناشی از آسیب دیدگی عضلات پا باشد. یک عضله ضعیف و سفت ممکن است به خوبی حرکت نکند و در معرض خطر آسیب دیدگی قرار بگیرد. آسیبی مانند کشیدگی یا پیچ خوردگی مچ پا می تواند باعث اسپاسم و درد در انگشتان پا یا کل پای شما شود.

آسیب دیدگی اعصاب

گرفتگی انگشتان پا ناشی از آسیب عصبی جدی تر از یک رگ به رگ شدن یا کشیده شدن عضله است. هر گونه آسیب به پا و یا مچ پا می تواند منجر به آسیب و صدمه به اعصاب شود. اغلب، یک عصب آسیب دیده منجر به احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی می شود، اما ممکن است گرفتگی انگشتان پا را هم شامل شود.

گردش ضعیف خون

گرفتگی انگشتان پا همچنین می تواند ناشی از گردش ضعیف خون باشد. گاهی اوقات، نشستن طولانی مدت در یک وضعیت ممکن است منجر به کاهش جریان خون در انگشتان پا و اسپاسم آنها شود. با این حال، گردش خون ضعیف در پاهای شما همچنین می تواند ناشی از بیماری های زمینه ای مانند دیابت و بیماری شریان محیطی باشد.

درجه حرارت بدن

دمای سرد باعث می‌شود بدن جریان خون را به سمت قسمت های مهم بدن منحرف کند تا گرم بماند. این وضعیت باعث کاهش جریان خون به بازوها و پاهای شما می شود. در نتیجه عضلات شما گرمای خودشان را از دست می دهند و منقبض می شوند که این وضعیت به صورت اسپاسم بروز پیدا می کند.

کم آبی بدن

به طور مشابه، اسپاسم انگشتان پا می تواند در شرایط کم آبی بدن رخ دهد. عدم دریافت آب کافی یا مایعات دیگر می تواند باعث کم آبی بدن شود و در موارد شدید منجر به عدم تعادل الکترولیت شود. اگر غلظت پتاسیم، سدیم، کلسیم یا سایر مواد معدنی شما حتی اندکی خارج از محدوده طبیعی قرار بگیرد ممکن است بر عضلات شما تأثیر بگذارد. این در حالی است همه افرادی که دچار کم آبی هستند دچار گرفتگی عضلانی نمی شوند، اما گاهی اوقات عدم تعادل می تواند باعث شود عضلات انگشتان پا و پاهای شما به طور غیرارادی برای چند ثانیه منقبض شوند.

فقدان ورزش و تحرک کافی

گرفتگی انگشتان پا همچنین می‌تواند نشانه‌ای از کم تحرکی شما باشد. در هنگام ورزش و فعالیت بدن از عضلات، اعصاب و مفاصل شما استفاده می کند. فعالیت منظم، پاهای شما را قوی و منعطف نگه می‌دارد و از بروز درد پیشگیری می کند. عدم تحرک کافی ممکن است به پاهای شما آسیب برساند و باعث بروز مشکلاتی مانند گرفتگی انگشتان پا شود.

کفش نامناسب || پزشکتکفش نامناسب

اسپاسم انگشتان پا نیز می‌تواند نشانه مناسب نبودن کفش‌های شما باشد. هنگامی که پاها و انگشتان پا را در موقعیت هایی قرار می دهید که راه رفتن و تعادل را سخت تر می کند، می تواند باعث گرفتگی عضلات شما شود.

بیماری های زمینه ای خاص

برخی از بیماری های زمینه ای، مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون یا دیابت، ممکن است باعث تغییراتی در نحوه عملکرد سیستم عصبی بدن شود. همه این شرایط حتی می توانند منجر به اسپاسم عضلانی و گرفتگی در پاها و انگشتان پا شود.

به عنوان مثال، انقباضات کنترل نشده عضلانی (به نام دیستونی ) در افراد مبتلا به ام اس رایج است و می تواند انگشتان پا را درگیر کند. همچنین برای افرادی که بیماری های مفصلی مانند آرتریت دارند، درد در پاها رایج است. اگر آرتریت دارید، به خصوص نوعی به نام نقرس، ممکن است دچار گرفتگی انگشتان پا شوید.

برخی از بیماری های جدی که سطح هیدراتاسیون و الکترولیت بدن شما را تغییر می دهد یا باعث آسیب گسترده می شود، مانند سوختگی، نارسایی اندام ها و عفونت های نادر مانند کزاز، همچنین می تواند باعث اسپاسم عضلانی و گرفتگی انگشتان پا شود.

گاهی اوقات، داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند که باعث گرفتگی عضلات می شود. اگر دارویی مصرف کنید که می تواند باعث اسپاسم عضلانی شود، ممکن است دچار گرفتگی انگشتان شوید.

سن

با افزایش سن، عملکرد مفاصل و سیستم عصبی و عضلانی ما ممکن است تغییر کند. حتی این تغییر می تواند باعث انقباض عضلانی و سفت شدن عضلات اطراف پا و انگشتان آن شود.

اگر اغلب دچار گرفتگی انگشتان و پا می شوید، باید به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید. تا سایر علائم شما و علل احتمالی اسپاسم عضلات پای شما بررسی شود. پزشک معالج می تواند بر اساس تشخیص نهایی، گزینه درمانی را تجویز کند.

گرفتگی پا || پزشکتاسپاسم انگشت پا چگونه درمان می شود؟

بیشتر اوقات، گرفتگی انگشتان پا به سرعت از بین می رود. اما اگر با گرفتگی های مکرر یا مداوم دست و پنجه نرم می کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تسکین وضعیت خودتان انجام دهید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آب فراوان بنوشید: هیدراته ماندن به حفظ تعادل مناسب الکترولیت ها و آب در عضلات کمک می کند.

کفش‌های مناسب بپوشید: کفش‌های مناسب به پاهای شما اجازه حرکت مناسب را می دهند.

به طور منظم ورزش کنید: تمرینات شما باید شاما انواع تمرینات قدرتی، تعادلی و انعطاف پذیری باشد. ورزش به عملکرد صحیح عضلات، مفاصل، تاندون ها و اعصاب شما کمک می کند.

انواع غذاهای مفید بخورید: حفظ یک رژیم غذایی مناسب به بدن شما مواد مغذی و الکترولیت هایی را می دهد که برای عملکرد خوب نیاز دارد.

داروهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دوزها آنها صحیح هستند: اگر برای درمان هر گونه بیماری زمینه ای دارو مصرف می کنید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید تا ببینید آیا این دارو ممکن است باعث گرفتگی انگشتان پا شود. هرگز داروی خود را بدون توصیه متخصص مراقبت های بهداشتی تنظیم نکنید.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Family Practice نشان می دهد که اکثر افرادی که گرفتگی پا در شب دارند هیچ درمانی دریافت نمی کنند. افراد مبتلا به گرفتگی پا و انگشتان پا طیف وسیعی از درمان‌های مختلف پزشکی و غیر پزشکی را برای بیماری خود شان تجویز می‌کنند. این در حالی است که یک درمان واحد و یکسان برای گرفتگی انگشتان پا وجود ندارد.

فیزیوتراپی

پزشک شما ممکن است شما را به یک فیزیوتراپیست (PT) برای مدیریت گرفتگی انگشتان پا ارجاع دهد. PT شما برای شناسایی علت وضعیت شما آموزش دیده است و می تواند یک برنامه درمانی برای کمک به تسکین گرفتگی انگشتان پا و جلوگیری از اپیزودهای بعدی ایجاد کند.

ورزش هایی که می توانید برای کاهش گرفتگی انگشتان پا انجام دهید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تمرینات کششی برای عضلات ساق پا
  • کشش فاشیای کف پا
  • تمرینات تقویت مچ پا
  • تمرینات تعادلی

قبل از شروع هر برنامه ورزشی حتما از مشاوره آنلاین پزشکی استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا در پاهایم احساس گرفتگی می کنم؟ ممکن است یک یا چند دلیل برای گرفتگی در پاهای شما وجود داشته باشد. عدم نوشیدن آب کافی، ورزش نکردن، سن، پوشیدن کفش‌های نامناسب و برخی بیماری‌های خاص مانند مولتیپل اسکلروزیس و بیماری پارکینسون دلایل احتمالی هستند.

چگونه گرفتگی پا را متوقف کنم؟ ممکن است بتوانید با ورزش منظم، نوشیدن آب فراوان و پوشیدن کفش های راحت، گرفتگی پا و گرفتگی انگشتان را متوقف کنید. اگر این تغییرات کوچک باعث رفع گرفتگی نشوند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برخی از داروها می توانند باعث اسپاسم پا و انگشتان پا شوند، بنابراین حتما نام داروهای مصرفی خود را به پزشک معالج تان بگویید.

علت گرفتگی پاها و انگشتان در شب چیست؟

به نظر می رسد اسپاسم پاها و انگشتان در شب، یا گرفتگی شبانه ساق پا، ناشی از خستگی عضلانی و اختلال در اعصاب است، اما می تواند نتیجه بیماری زمینه ای مانند بیماری عروقی، سیروز و همودیالیز باشد. برخی از داروها مانند ساکارز آهن داخل وریدی، رالوکسیفن، ناپروکسن و استروژن های کونژوگه اغلب با گرفتگی عضلات پا مرتبط هستند.

سخن آخر

اگر اغلب احساس گرفتگی در انگشتان پا و پاهای خود می کنید، بهتر است علت اصلی آن را تشخیص دهید. شایع ترین علل آن شامل ننوشیدن آب کافی، ورزش نکردن کافی و پوشیدن کفش هایی است که مناسب نیستند. برخی از بیماری های زمینه ای یا داروهای تجویز شده می توانند منجر به اسپاسم انگشت پا شوند. در بسیاری از موارد، اسپاسم انگشتان پا ممکن است با ورزش، تغذیه مناسب و سایر تغییرات ساده از بین برود.

گرفتگی انگشتان پا می تواند از یک مزاحم خفیف تا یک تجربه دردناک که در حرکت پا اختلال ایجاد می کند متفاوت باشد. با همکاری با پزشک خود برای تشخیص علت اصلی اسپاسم انگشتان پا، و درمان با تغییرات سبک زندگی، فیزیوتراپی یا مداخلات پزشکی، می توانید به گرفتگی انگشت پا پایان دهید تا پاهای شما بهتر حرکت کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.2 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز