لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علل ضعف دست

شایع ترین علل ضعف دست || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر ضعف دست دارید یا در یک یا هر دو دست خود “سنگینی” را حس کرده اید، ممکن است دلایل مختلفی برای این وجود داشته باشد. ضعف ناگهانی دست، نگران کننده است زیرا ممکن است نشانه سکته مغزی باشد. ضعف دست که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد معمولاً ناشی از یک بیماری قابل درمان است. اگر درمان نشود، ضعف می تواند همراه با علت زمینه ای بدتر شود. این مقاله از پزشکت به هشت دلیل احتمالی ضعف ناگهانی یا مداوم دست، نحوه تشخیص و درمان هر کدام می‌پردازد. پس اگر شما هم با این مشکل مواجهه هستید بهتر است ادامه مقاله را تا انتها بخوانید. به طور کلی، شایع ترین علل ضعف دست، عبارتند از:

سندرم تونل کارپال

این سندروم یکی از شایع ترین علل ضعف و درد دست است. سندرم تونل کارپال به دلیل استفاده بیش از حد از دست، بازو یا مچ دست، اغلب به دلیل حرکات تکراری مانند کار با ماشین آلات یا تایپ کردن ایجاد می شود. همچنین این سندروم می تواند به دلیل تورم در قسمت داخلی مچ دست ایجاد می شود. در واقع این سندروم تورم عصبي به نام عصب مدين را فشرده می كند كه از ميان «تونل» استخوان‌ها و رباط‌هاي داخل مچ دست می رود. این باعث درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف و همچنین از دست دادن هماهنگی دست می شود. اگر فشار روی عصب ادامه یابد، درد و ضعف می‌تواند به بازو برسد.

یک پزشک یا فیزیوتراپ معمولاً می تواند با بررسی علائم و معاینه دست و بازوی شما سندرم تونل کارپال را تشخیص دهد. گاهی اوقات ممکن است برای تایید تشخیص به یک مطالعه هدایت عصبی (که فعالیت الکتریکی را از طریق اعصاب ردیابی می کند) نیاز باشد.

سندرم تونل کارپال یک مشکل قابل درمان است. استراحت، یخ و داروهای ضد التهابی بدون نسخه معمولا به بهبود این سندروم کمک می کند. مچ بند و تنظیم حرکت مچ دست در حین کار می تواند از بدتر شدن سندرم تونل کارپال جلوگیری کند.

برای شدیدترین موارد، یک روش جراحی ساده به نام جراحی آزاد کردن تونل کارپال، رباط مچ دست را قطع می‌کند تا فشار را برای همیشه کاهش دهد.

نوروپاتی دیابتی

دیابت یک بیماری مزمن پزشکی است که در آن بدن نمی تواند قند خون را به درستی تنظیم کند. یکی از عوارض دیابت آسیب عصبی است که به آن نوروپاتی دیابتی می گویند. نوروپاتی دیابتی اغلب دست ها و پاها را درگیر می کند. که به محض درگیری دست ها می تواند باعث ضعف، درد، گزگز و اختلال در هماهنگی حرکات دست شود.

اکثر افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی می دانند که دیابت دارند. اما، در برخی موارد، نوروپاتی دیابتی ممکن است اولین علامت دیابت باشد. پزشک شما اغلب می تواند نوروپاتی دیابتی را بر اساس علائم، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. آزمایش خون نیز می تواند تشخیص دهد که آیا دیابت دارید یا خیر.

مرحله بعدی شامل مدیریت دیابت است که می تواند به بهبود علائم کمک کند، به خصوص اگر علائم برای مدت طولانی رخ نداده باشند.

نوروپاتی محیطی

در حالی که دیابت شایع ترین علت نوروپاتی است، دلایل متعددی نیز وجود دارد که می تواند باعث ضعف دست شود. نوروپاتی که در اعصاب خارج از مغز و نخاع رخ می دهد نوروپاتی محیطی نامیده می شود.. در این نوع نوروپاتی دست ها و پاها بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

نوروپاتی محیطی می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، از جمله:

  • لنفوم
  • لوپوس
  • اچ‌آی‌وی
  • اعتیاد به الکل
  • شیمی درمانی
  • سندرم شوگرن
  • کم کاری تیروئید
  • روماتیسم مفصلی
  • بیماری مزمن کبد
  • مسمومیت از سرب
  • بیماری مزمن کلیوی
  • کمبود ویتامین B12
  • آسیب عصب تروماتیک
  • فنی توئین (برای درمان صرع استفاده می شود)

ممکن است پزشک شما برای تعیین اینکه آیا علت نوروپاتی مربوط به عفونت، بیماری خودایمنی، اختلال متابولیک، کمبود تغذیه یا عارضه جانبی دارویی است، نیاز به آزمایش خون داشته باشد. صرف نظر از علت، نوروپاتی محیطی علائم مشابهی (درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن، سوزش یا ضعف) را ایجاد می کند. اکثر نوروپاتی ها پس از درمان علت زمینه ای بهبود می یابند.

آرتروز

آرتروز که به آن “آرتریت ساییدگی و پارگی” نیز گفته می شود، وضعیتی است که باعث زوال تدریجی مفاصل می شود. هنگامی که استئوآرتریت روی دست ها تأثیر می گذارد، می تواند باعث درد، ضعف، سفتی، مشکل در گرفتن و تغییر شکل مفاصل انگشتان شود. اگر آرتریت دارید، ممکن است بتوانید علائم خفیف تر و اولیه را نادیده بگیرید. اما با گذشت زمان، با ادامه تجزیه غضروف مفصل، درد و ضعف می تواند بدتر و غیر قابل تحمل شود.

پزشک شما می تواند آرتریت را بر اساس علائم، معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و احتمالاً آزمایش خون تشخیص دهد. آرتریت یک بیماری دردناک است که با داروهای ضد التهاب، استفاده از یخ یا سرماخوردگی و فیزیوتراپی قابل درمان است. این آرتروز علاوه بر ایجاد ناتوانی می تواند خطرناک باشد.

رادیکولوپاتی

شایع ترین علل ضعف دست || پزشکت

بسیاری از افراد رادیکولوپاتی (نیشگون گرفتن ریشه عصب نخاعی) را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که استخوان های ستون فقرات فشرده شده و در نهایت فرو می ریزند، زمانی که یک آسیب تروماتیک ستون فقرات وجود دارد، یا زمانی که بافت ها بین استخوان های ستون فقرات جابجا می شوند.

یک عصب فشرده در ستون فقرات گردن (به نام رادیکولوپاتی گردنی) می تواند باعث ضعف دست شود زیرا این بخشی از نخاع است که حرکات دست را کنترل می کند. گاهی اوقات، گرفتگی عصب در گردن می‌تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن (پارستزی)، درد پشت یا شانه و درد تیراندازی در نقاط دورتر بدن مانند ساق پا شود.

پزشک شما اغلب بر اساس علائم و معاینه فیزیکی می تواند تشخیص دهد که آیا عصب شما فشرده شده است یا خیر. ممکن است برای تایید تشخیص، یک مطالعه هدایت عصبی و یا آزمایش‌های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) مورد نیاز باشد. درمان باتوجه به علت متفاوت است اما ممکن است شامل داروهای ضد التهابی، تزریق استروئید یا انواع مختلف جراحی باشد.

فیزیوتراپی نیز می تواند موثر باشد. برخی از افراد مبتلا به عصب فشرده بدون هیچ درمانی بهبود می یابند (مانند عصب فشرده شده که در دوران بارداری ایجاد می شود).

فتق دیسک

فتق دیسک، جابجایی غضروفی است که ستون فقرات را حمایت کرده و لنگر می‌اندازد. همچنین فتق دیسک می تواند بر روی اعصاب نخاعی فشار بیاورد و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. از آنجایی که ریشه‌های عصبی نخاعی بسیاری از احساسات و حرکات بدن را کنترل می‌کنند، ساخت دیسک می‌تواند علائم مختلفی را بر اساس محل وقوع آن ایجاد کند. فتق دیسک در ستون فقرات گردنی می تواند باعث درد آزاردهنده و ضعف در دست یا بازو شود.

پزشک می‌تواند فتق دیسک را بر اساس علائم شما، معاینه فیزیکی و آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس ستون فقرات، سی‌تی اسکن ستون فقرات، یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی ستون فقرات ( MRI ) تشخیص دهد. فتق دیسک را می توان با فیزیوتراپی، داروهای ضد التهابی یا داروهای مخدر و در شرایط خاص با  جراحی درمان کرد.

حتی در این صورت، درد و ضعف ممکن است همیشه با جراحی برطرف نشود، بنابراین بررسی دقیق برای سنجش مزایا و خطرات احتمالی لازم است. اگر فتق دیسک دارید، معمولاً توصیه می‌شود در انجام فعالیت‌های بدنی، به‌ویژه هنگام بلند کردن اجسام سنگین، مراقبت بیشتری داشته باشید.

نوروپاتی فشاری

نوروپاتی فشاری، نوعی آسیب عصبی خاص است و زمانی رخ می دهد که عصب شعاعی بالای بازو برای مدت طولانی تحت فشار قرار گیرد. این اغلب به دلیل خوابیدن در وضعیتی است که ساعت ها بر روی عصب رادیال فشار وارد می شود.

علائم آن شامل ضعف دست، بی حسی و احساس گزگز شبیه زمانی که یک اندام به خواب رفته است، می باشد. اگر چه این اصطلاح کمی زبانی است و به ضعف حرکتی ناشی از نوشیدن بیش از حد الکل و به خواب رفتن در حالت خماری اشاره دارد. اما هر موقعیت خوابی که فشار زیادی بر عصب رادیال وارد  کند، می تواند باعث همان نوع ضعف دست شود.

نوروپاتی فشاری را می توان تنها با علائم تشخیص داد و اغلب پس از برداشتن فشار نیازی به درمان ندارد. با این اوصاف، مواردی وجود دارد که فشرده سازی طولانی مدت باعث آسیب شدید عصبی و از دست دادن عملکرد و یا حس دست می شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs) ، کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریق استروئید ممکن است برای کاهش التهاب و بهبود علائم استفاده شوند. در موارد نادر، ممکن است نیاز به ترمیم عصب جراحی باشد.

نوروپاتی اولنار

نوروپاتی اولنار در اثر آسیب عصبی به نام عصب اولنار ایجاد می شود. این عصب که حرکت بازو و دست را کنترل می کند، اغلب در آرنج فشرده می شود. فشردگی خفیف عصب اولنار به دلیل تکیه دادن به بازو ایجاد و  باعث احساس سوزن سوزن شدن در دست می شود. آسیب به عصب اولنار در اثر آسیب تروماتیک، آرتریت، فشرده سازی یا عفونت می تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن، ضعف دست یا بازو و از دست دادن حس (به ویژه با انگشت حلقه) شود.

تشخیص و درمان نوروپاتی اولنار مشابه سایر اشکال نوروپاتی است. اگر عفونت درگیر باشد (معمولاً باکتریایی)، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. آسیب های ترومایی ممکن است نیاز به آرنج بند داشته باشند تا زمانی که علائم بهبود یابند. اما برخی موارد نیازی به درمان ندارند.

سوالات متداول

شایع ترین علل ضعف دست || پزشکت

چرا قدرت دستان من ضعیف شده است؟ فشردگی عصب اغلب منجر به کاهش قدرت دست ها می شود و سندرم تونل کارپال شایع ترین علت فشردگی عصب است که روی دست تأثیر می گذارد.  تونل کارپال ناشی از استفاده بیش از حد از دست یا بازو است. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • ادم
  • چاقی
  • دیابت
  • آرتروز
  • بارداری
  • کم کاری تیروئید
  • زخمی شدن دست
  • کیست یا سایر رشدها

آیا می توان آرتریت دست ها را متوقف کرد؟ خیر، هیچ درمانی برای استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش درد و ضعف این بیماری ها در دستان خود انجام دهید. از یک ابزار تقویت کننده و تمرینات ساده که بر انعطاف پذیری و قدرت دست و انگشتان تمرکز دارد استفاده کنید. فیزیوتراپیست یا کاردرمانگران می توانند بهترین راه ها را برای بازیابی عملکرد به شما نشان دهند.

آیا کاهش قدرت دست با افزایش سن طبیعی است؟ این بسیار رایج است و اغلب یک مشکل اولیه است که به دنبال آن کاهش قدرت و تحرک دیگر مانند پیاده روی آهسته تر، ناتوانی در بلند شدن از روی صندلی، نیاز به کمک در بالا رفتن از پله ها، یا عدم توانایی در لباس پوشیدن یا حمام کردن مستقل به وجود می آید.

سخن آخر

دلایل احتمالی زیادی برای ضعف ناگهانی یا مداوم دست وجود دارد. اکثر آنها قابل درمان و به ندرت جدی هستند، اگرچه در صورت عدم درمان می توانند باعث ناراحتی و ناتوانی قابل توجهی شوند.

برخی از این دلایل را می توان با استروئیدها یا سایر داروهای ضد التهابی (به ویژه داروهای مرتبط با التهاب یا آسیب عصبی) درمان کرد. برخی دیگر ممکن است به فیزیوتراپی یا جراحی نیاز داشته باشند. همچنین ممکن است لازم باشد علت زمینه‌ای مانند دیابت یا عفونت، قبل از برطرف شدن کامل ضعف و درد، درمان شود.

اما برای اطمینان بهتر است اگر دچار ضعف یا فلج ناگهانی یک اندام، به خصوص در یک طرف بدن شدید، به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشانه سکته مغزی باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز