لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت ورم دست راست و چپ

ورم دست || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ورم در بدن زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مایع در داخل بافت ها جمع شود. عوامل متعددی از جمله تغییرات دما و بیماری های زمینه ای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث بروز ورم دست شود. ورم در دست اغلب بدون درمان از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ورم را کاهش دهد. اما در صورتی که ورم ناشی از بیماری زمینه ای باشد، علت اصلی این وضعیت باید درمان شود.

ورم دست حتی ممکن است در زمان‌های خاصی از روز رخ دهد یا به فعالیت‌های خاصی مرتبط باشد. یادداشت کردن زمان وقوع ورم دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در تشخیص علت اصلی این وضعیت موثر باشد. برای همین ایده خوبی باشد که زمان و شرایطی که احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید دست های شما ورم کرده را یاداشت کنید. برخی از درمان های خانگی ساده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ورم دست ها را کاهش دهند.

ورم دست ها در صبح نشانه چیست؟

ورم در دست های شما ممکن است در صبح بیشتر باشد. بی حرکت و دراز کشیدن در طول شب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تجمع مایع در بافت های دست و در نتیجه ورم شود. کشش بازوها و دست ها در ابتدای روز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به گردش مایعات کمک کند. اگر در صبح این وضعیت را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، بهتر است با راهکارهای زیر علائم خود را تسکین دهید:

  • هر دو دست را بالای سر، به سمت سقف دراز کنید و برای چند ثانیه در وضعیت خود نگه دارید.
  • بازوها را مستقیماً جلوی بدن نگه دارید و به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مچ ها دایره هایی را در هوا بکشید.
  • انگشتان را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مشت ببندید و سپس رها کنید، حرکت را پنج بار تکرار کنید.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با ارتوپدیست آنلاین همین الان کلیک کنید.

ورم دست ها || پزشکت

ورم دست ها در هوای گرم

متورم شدن دست ها در هوای گرم بیشتر رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد زیرا در هوای گرم رگ های خونی منبسط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند تا خون بیشتری را برای خنک کردن بدن به پوست منتقل کنند. همانطور که عروق منبسط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، مقداری از مایع آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بافت دست منتقل شود.

قرار دادن دست ها و مچ ها در زیر آب خنک باید ورم را کاهش دهد. یک لگن را با آب خنک پر کرده و دست های خود را غوطه ور کنید تا ورم کاهش یابد.

از پوشیدن لباس هایی با آستین های تنگ که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ناراحتی همراه با ورم بدن شود، خودداری کنید. استفاده از ساعت یا جواهرات روی مچ نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند گردش خون را کاهش دهد. در هنگام استفاده از آنها مطمئن شوید که به اندازه کافی شل هستند تا اجازه دهند مایع به طور معمول به دست ها و از دست ها جریان یابد.

ورم دست بعد از ورزش

در حین ورزش، با گرم شدن بدن، رگ های خونی هم متورم شده و منجر به ورم دست ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. در این شرایط ورم معمولاً با سرد شدن بدن از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. ورزش متوسط ​​برای سلامتی مفید است. قبل و بعد از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید و لباس های گشاد بپوشید که به خنک نگه داشتن بدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

در بیشتر موارد، تورم دست ها در حین ورزش جای نگرانی نیست. با این حال، اگر ورزشکار استقامتی هستید، می تواند نشانه هیپوناترمی باشد. این به داشتن سطوح پایین سدیم در خون شما اشاره دارد. اگر هیپوناترمی دارید، احتمالاً حالت تهوع و گیجی را نیز تجربه خواهید کرد.

مطالعه بیشتر: راهکارهای تقویت مچ دست

ورم دست در دوران بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری ورم دست و پا را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. پوشیدن لباس های گشاد، فعال ماندن و بالا بردن پاها در هنگام استراحت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در تسکین این وضعیت تا حدودی موثر و کمک کننده باشد.

ورم دست بعد از خوردن نمک زیاد

برخی افراد ممکن است پس از خوردن یک وعده غذایی غنی یا شور متوجه ورم در دست های خودشان شوند. مصرف نمک بیش از حد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث جذب مایعات توسط سلول ها و احتباس آب و در نهایت ورم شود.

مصرف کاهش میزان نمک در رژیم غذایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد. توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود مصرف فست فودها، غذاهای کنسرو شده و غذاهای بسته بندی شده را محدود کنید زیرا این محصولات همگی حاوی مقادیر بالایی نمک یا سدیم هستند.

میوه ها و سبزیجات تازه بخورید و برای طعم دادن به جای نمک از گیاهان و ادویه جات استفاده کنید. خوردن نمک زیاد در دراز مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به فشار خون بالا، بیماری کلیوی و حملات قلبی شود. تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مصرف داروهای آرتریت روماتوئید، مانند کورتیکواستروئیدها، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث حفظ نمک در بدن شوند.

ورم دست در طول درمان سرطان

برخی از انواع سرطان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث بروز ادم شوند. همچنین داروهای شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی ممکن است منجر به بروز ورم شوند که ممکن است روی پاها، مچ پا، ساق پا، صورت و دست ها تاثیر بگذارد. پزشکان توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند در صورتی که ورم با هر یک از علائم زیر همراه باشد، به دنبال درمان و مشاوره آنلاین باشید:

  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • ادرار کمتر از حد معمول

بیماری کلیوی و ورم دست

کلیه ها مایعات زائد و آب اضافی بدن را فیلتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در صورت عدم عملکرد مناسب کلیه ها ممکن است مایع و آب در بافت های بدن جمع و باعث ورم شوند. سایر علائم مرتبط با بیماری کلیوی شامل وجود خون در ادرار، دفع بیشتر ادرار و فشار خون بالا است.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان ارتوپدی و روماتولوژی

آرتروز || پزشکت

آرتروز

یکی از علائم اصلی آرتریت، ورم و سفتی در مفاصل است. علائم و نواحی آسیب دیده بسته به نوع آرتریت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند متفاوت باشد، اما شرایط آرتریت التهابی معمولاً دست ها را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. در این شرایط مفاصل انگشتان دست و مچ ممکن است قرمز و مورم به نظر برسند، حتی در این ناحیه احساس گرما یا سفتی کنند. این علائم به ویژه در اوایل روز قابل توجه و شدیدتر هستند. معمولاً علائم زیر به آرتریت همراه هستند:

  • ورمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که 3 روز یا بیشتر طول بکشد.
  • ورمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که سه بار یا بیشتر در ماه رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
  • مفاصلی که در صبح به مدت 1 ساعت یا بیشتر سفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

آرتریت معمولاً به تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی مانند پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، اجتناب از سیگار کشیدن و عدم مصرف الکل زیاد پاسخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. با این حال، پزشکان ممکن است بسته به نوع آرتریت داروها را نیز تجویز کنند، از جمله:

  • مسکن ها، از جمله استامینوفن (تیلنول) و ترامادول (اولترام)
  • داروهای ضد تحریک مانند کرم ها و پمادهای حاوی منتول برای کاهش درد
  • دارو های ضد روماتیسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلاح کننده بیماری، مانند متوترکسات (Trexall)
  • دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی، از جمله ایبوپروفن و آسپرین برای کاهش درد و التهاب
  • داروهای بیولوژیکی، از جمله اتانرسپت (Enbrel) و اینفلیکسیماب (رمیکید)، برای هدف قرار دادن مولکول های پروتئینی مختلف درگیر در پاسخ ایمنی

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون و کورتیزون التهاب را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و سیستم ایمنی را سرکوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

مطالعه بیشتر: چگونه از بروز آرتروز دست پیشگیری کنیم؟

ورم کردن دست راست در مقابل دست چپ

ورم در دست ها ممکن است در هر دو دست به طور همزمان ظاهر شود یا در یک دست علائم کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدتر بروز پیدا کنند. مشکلاتی که فقط در یک دست ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند ممکن است چند دلیل احتمالی داشته باشند، از جمله:

  • جراحت

علائم ورم که تنها در یک دست بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده مشکلی مانند آسیب یا رویداد آسیب زا باشد. اگر ورم فقط در یک دست ظاهر شد، بهتر است هر وضعیت احتمالی که دست شما را تحریک کرده است را در نظر بگیرید. ممکن است افتادن یا ضربه جزئی باعث ورم در یکی از دست های شما شده باشد. در موارد دیگر، فشار مکرر ممکن است منجر به ورم شود.

  • مشکلات عروقی در دست

در موارد دیگر، ورم یک دست ممکن است نشان دهنده مشکلی در رگ های خونی باشد که خون آن دست را تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. بیماری عروق محیطی باعث گرفتگی و ورم در اندام‌ها، مانند پاها، پاها و دست‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در حالی که این بیماری هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند، علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در یک طرف ظاهر شوند یا شدیدتر باشند.

افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند دیابت یا فشار خون بالا ممکن است بیشتر به اختلالات عروقی مبتلا شوند. سایر عوامل مانند سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض سرما نیز ممکن است خطر بروز آن را افزایش دهند.

  • سندرم دست پف کرده

سندرم دست پف کرده ممکن است باعث ورم در یک دست شود. یک مطالعه در سال 2020 نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که پف کردن دست یک عارضه بالینی غیر معمول مصرف داروی IV است. تزریق مکرر دارو به یک ناحیه از بدن ممکن است بر رگ‌های خونی تأثیر بگذارد یا بافت‌های اطراف ممکن است منجر به احتباس مایعات و ورم شود. اگر فردی داروهای داخل وریدی را به طور منظم به رگ های دستش تزریق کند، ممکن است در آن دست دچار ورم شود. عوامل دیگری مانند استفاده نکردن از سوزن تمیز یا تورنیکت در حین تزریق ممکن است این خطر را افزایش دهند.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص ارتوپد آنلاین بپرس.

درمان ورم دست-پزشکت

درمان های خانگی برای ورم دست

برخی از درمان‌های خانگی ساده ممکن است ورم دست‌ها را که به طور دوره‌ای ایجاد می‌شود، درمان کنند. گرم یا سرد کردن دست های متورم تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تسکین دهنده باشد. مراقب باشید که چیزی بیش از حد گرم یا سرد روی پوست قرار ندهید. دست ها را بیش از 20 دقیقه گرم یا سرد کنید و اجازه دهید قبل از اعمال گرما یا سرما دوباره دمای پوست به دمای معمولی بازگردد. برخی از روش های کاهش علائم عبارتند از:

  • استفاده از دوش آب گرم
  • دست ها زیر آب خنک قرار دادن
  • استفاده از کیسه های داغ روی دست ها
  • گرم کردن ماهیچه ها برای شل شدن آنها و کمک به گردش خون

افراد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با فعال نگه داشتن بدن برای کمک به کاهش ورم، مایعات را به گردش درآورند، از جمله:

  • مچ دست و بازوها را کشش دهید.
  • هنگام نشستن دست ها را روی میز یا بازوهای صندلی قرار دهید.
  • سعی کنید برای مدت طولانی ثابت ننشینید و به طور منظم ورزش کنید.

مصرف آب زیاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تعادل مناسب مواد شیمیایی و مایعات در بدن را حفظ کند. همچنین از گردش خون و جلوگیری از احتباس مایعات پیشگیری کند. ورم بیش از حد دست ها، ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند بیماری کلیوی یا آرتریت باشد. درمان این شرایط معمولاً شامل تجویز و مصرف دارو است که باید ورم را نیز کاهش دهد. مهم است که با پزشک مشورت کنید تا بتواند داروی مناسب را تجویز کند.

مطالعه بیشتر: درمان درد دست

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر همراه با ورم دست خود بهتر است با پزشک مشورت کنید:

  • ورم دست در بارداری
  • سابقه التهاب غدد لنفاوی و یا بیماری کلیوی
  • بروز علائم عفونت شدید، مانند تب شدید، همراه با ورم، قرمزی، و درد در دست
  • ورمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که به یک الگو تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، مکرر رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، یا به درمان های خانگی پاسخ نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

سخن آخر

ورم در دست ها معمولا باعث عوارض طولانی مدت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناراحت کننده باشد. همچنین ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. درمان‌های خانگی ساده می‌توانند ورم دست‌ها را کاهش دهند. اگر اینها جواب نداد، فرد باید با پزشک مشورت کند تا علت اصلی آن تشخیص داده شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.9 / 5. تعداد رای ها: 12

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز