لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی

چگونه با طرد شدن از طرف خانواده مقابله کنیم؟

چگونه با طرد شدن از طرف خانواده مقابله کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

طرد شدن از طرف خانواده می تواند برای فرد یکی از مشکلات بزرگی باشد که تحمل آن خیلی سخت است. اگر شما جزء افرادی هستید که احساس طرد شدن از طرف خانواده را دارید بهتر است برای مقابله با این وضعیت راهکارهای مقابله با آن را یاد بگیرید.

خانواده اولین محیطی است که در آن چشم باز کرده و به زندگی در کنار والدین و سایر اعضای خانواده انس می گیریم. به همین علت طرد شدن از سوی خانواده یکی از سخت ترین مشکلاتی است که می تواند در زندگی برای یک فرد رخ دهد. این مشکل موجی از غم و اندوه را برای فرد ایجاد خواهد کرد. این احساسات تلخ تا مدت های طولانی با فرد باقی مانده  و یک شبه از بین نمی روند.

اگر شما نیز از سوی خانواده خود طرد شده اید نگران نباشید. کارهای زیادی وجود دارد که با کمک آنها می توانید بر اندوه و احساسات منفی خود غلبه کنید. در اولین قدم باید به این درک برسید که شما نمی توانید خیلی چیزها را تغییر بدهید. بنابراین بهتر است واقعیت ها را همانگونه که هستند بپذیرید. این کار به شما کمک می کند تا در نهایت قوی تر و مقاوم تر از قبل از این مشکل بیرون بیایید.

در هنگام طرد شدن از خانواده، به خود زمان بدهید.

چگونه با طرد شدن از طرف خانواده مقابله کنیم؟ | پزشکت

در اولین قدم احساسات خود را پذیرفته و از گریه کردن نترسید. نگاه صادقانه به احساسات غم انگیز بسیار دشوار است، اما اجتناب از پذیرفتن این احساسات باعث از بین رفتن آنها نمی شود.  بنابراین احساسات خود را پردازش کرده و صادقانه با آنها مواجه شوید. در تنهایی به یک موسیقی غم انگیز گوش داده و گریه کنید. در مورد احساسی که دارید با خودتان صادق باشید.

طرد شدن از طرف دیگران می تواند آسیب های روانی شدیدی را به فرد وارد کند. به خصوص اگر این طرد شدن از سوی خانواده باشد تحمل غم آن برای شما بسیار سخت تر خواهد بود.  بدانید که پذیرفتن غم اشکالی ندارد و حتی ممکن است راه رسیدن شما به خوشبختی را هموارتر کند.

  • سعی کنید غم و اندوه را برای مدت طولانی در خود نگه ندارید. پس از گوش دادن به چند آهنگ غم انگیز، موسیقی را خاموش کرده و به پیاده روی بروید. برای گذر از این شرایط لازم است که غم و اندوه خود را مدیریت کنید.
  • با وجودی که این کار مشکل است، اما به خودتان یادآوری کنید که شما نمی توانید رفتار خانواده خود را کنترل کرده و یا آن را تغییر بدهید. اما چیزی که اهمیت دارد واکنش شما نسبت به این اتفاق است. با تلاش بر رشد عاطفی خود تمرکز کنید تا با انعطاف پذیری از این سوگ بیرون بیایید.

احساسات خود را بنویسید.

نوشتن احساسات می تواند شفافیت را برای شما به ارمغان بیاورد. ممکن است در مورد خانواده خود احساسات مختلفی از جمله ناراحتی، عصبانیت و شوک داشته باشید. یک دفترچه برداشته و از آن برای نوشتن احساسات خود استفاده کنید. هر روز حتی اگر شده، برای چند دقیقه وقت گذاشته و احساسات خود را بر روی کاغذ بیاورید. این کار باعث می شود که در هنگام نوشتن، بتوانید احساسات خود را بسیار بهتر درک کنید.

  • از نوشتن افکار و احساسات برای بازسازی عزت نفس از دست خود استفاده کنید. طرد شدن از سوی خانواده شکست بسیار بزرگی است. برای پیشگیری از تأثیر منفی این اتفاق بر اعتماد به نفس خود، همه چیزهایی که دوست دارید را در مورد خود بنویسید. دفعه بعد که احساس ناراحتی کردید، لیست خود را برداشته و آن را بخوانید.
  • نوشتن احساسات همچنین می تواند در تشخیص عوامل محرک به شما کمک کند. بنابراین نوشته های قدیمی خود را بخوانید. دقت کنید که در چه روزهایی احساس غم و اندوه زیادی داشتید. آنچه که بین همه آنها مشترک است را پیدا کرده و ببینید برای پیشگیری از این عوامل چه تغییراتی را می توانید در زندگی خود ایجاد کنید.

جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید.

به خود یادآوری کنید که بالاخره از این راه سخت عبور خواهید کرد. عبارات انگیزشی راهی آسان ولی پرقدرت هستند که به کمک آنها می توانید خود را از شرایط بسیار سخت زندگی خارج کنید. از عباراتی مانند من شایسته عشق و احترام هستم، من استعدادهای زیادی دارم، من قوی هستم و می توانم هر مشکلی را پشت سربگذارم، استفاده کنید. ممکن است در ابتدا باور این جملات برای شما مشکل باشد. اما باید بدانید که گفتن این عبارات با صدای بلند یا به صورت زمزمه شما را تشویق می کند تا خود و موقعیت خود را از دید مثبت ببینید.

سایر جملات انگیزشی مثبت که می توانید استفاده کنید عبارتند از: “من قادر به انجام کارهای بزرگ هستم” ، “من مستحق برخورد خوب دیگران هستم” و “من خودم را دوست دارم”.

تفکر منفی را محدود کنید.

چگونه با طرد شدن از طرف خانواده مقابله کنیم؟ | پزشکت

اجازه ندهید افکار منفی به ذهن شما تسلط پیدا کنند. طرد شدن از سوی خانواده مشکل بسیار بزرگی است، اما شما نباید خود را به خاطر این طرد شدن دائم سرزنش کنید. تفکر منفی عزت نفس شما را به تدریج از بین برده و شما را از داشتن یک زندگی خوب محروم می کند. همچنین تفکر منفی در شرایطی که از سوی خانواده خود طرد شده اید می تواند شما را به اوج افسردگی بکشاند. در اینصورت نجات شما از این وضعیت هر لحظه مشکل تر خواهد شد. بنابراین تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید که افکار منفی بر شما غلبه کنند. هر زمان که متوجه شدید به خود بی اعتنا هستید، بلافاصله افکار خود را تغییر داده و آنها را با افکار مثبت جایگزین کنید.

  • تفکر منفی شما را از یافتن خوشبختی باز می دارد زیرا دیگر به چیزهای خوب زندگی توجه نمی کنید.

نگاهتان را به طرد شدن عوض کنید.

شاید در حال حاضر بهترین کار برای شما این باشد که در خانواده خود نباشید. این امر به ویژه در صورت سوء استفاده های روحی یا جسمی در خانواده صدق می کند. رفتارهای سوء می توانند تاثیر ماندگاری بر ورح و روان شما به جا بگذارنند. در این شرایط حتی شاید بخشیدن و ارتباط مجدد با اعضای خانواده نیز کار درستی نباشد.

اگر در دوران کودکی یا بزرگسالی با رفتارهای آزاردهنده اعضای خانواده روبرو شده اید، به خود یادآوری کنید که بدون آنها در زندگی خود امنیت بیشتری دارید. بنابراین شما باید طرد شدن از سوی خانواده را برای خود یک فرصت بدانید.  این طرد شدن به شما فرصت خوبی می دهد تا بتوانید خود را با افرادی احاطه کنید که به شما احساس امنیت، احترام و دوست داشتن می دهند.

از خودتان بیشتر مراقبت کنید.

مراقب خود باشید تا از درد و غم طرد شدن رهایی یابید. غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی بخورید. حداقل 7 الی 10 ساعت در شب بخوابید تا بتوانید احساس آرامش کافی داشته و برای انجام کارهای روزانه خود آماده باشید. برای حفظ تناسب اندام و تقویت قوای جسمی و روحی خود به طور منظم ورزش کنید. به سرگرمی های جدید بپردازید. تجربه های تازه ای مانند نواختن یک ساز یا پیوستن به یک کتابخانه می تواند زندگی شما را غنی تر کند. همه این اقدامات در مجموع باعث می شوند که با وجود طرد شدن از سوی خانواده زندگی شما در جهت مثبت و سازنده حرکت کند.

  • مراقب باشید که برای غلبه بر غم و ناراحتی خود و رسیدن به احساس بهتر هرگز به مصرف مواد مخدر یا الکل وسوسه نشوید. سوء مصرف این مواد در درازمدت هیچ کمکی به شما نکرده و حتی می تواند حال شما را بدتر از قبل کند.

به دنبال روابط نزدیک با دیگران باشید.

چگونه با طرد شدن از طرف خانواده مقابله کنیم؟ | پزشکت

لازم نیست مردم حتما از خانواده یا گوشت و خون شما باشند تا بتوانید با آنها صمیمی شده و یا احساس نزدیکی کنید. بنابراین تا حد امکان در جاهای دیگر غیر از خانواده به دنبال روابط سالم و دلسوزانه باشید. همه تلاش خود را به کار ببندید تا برای خود دوستانی انتخاب کنید که به شما احساس امنیت، مراقبت و دوست داشتن می دهند. وقت خود را با افرادی بگذرانید که باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.

اگر قبلاً از تماشای فیلم با افراد خانواده لذت می بردید، یک شب برای تماشای فیلم با دوستان خود بیرون بروید. دوستان خود را برای شام دعوت کنید. حتی می توانید تعطیلات را در جمع دوستان نزدیک خود بگذرانید!

برای پیدا کردن دوستان جدید، در فعالیت های داوطلبانه ثبت نام کنید. کمک های اجتماعی داوطلبانه راهی عالی برای پیدا کردن دوستان جدید است.

با یک دوست صحبت کنید.

با دوست خود تماس بگیرید یا به خانه او بروید تا با او صحبت کنید. دوست خود را در جریان اتفاقاتی که افتاده قرار دهید. به او بگویید که چه احساساتی را تجربه می کنید. این کار باعث تخلیه احساسات و آرام شدن نسبی شما می شود. از دوست خود مشاوره بگیرید. یک دوست خوب می تواند به شما دلگرمی داده و یادآوری کند که هنوز افراد زیادی هستند که شما را دوست داشته و به شما اهمیت می دهند.

  • اگر با وجود صحبت با یک دوست هنوز به کمک نیاز دارید و یا اگر شخص قابل اعتمادی را نمی شناسید، با یک متخصص صحبت کنید. یک درمانگر یا مشاور می تواند راهکارهای مفیدی را برای مقابله با این مشکل به شما ارائه دهد.

برای خانواده خود محدودیت تعیین کنید.

چگونه با طرد شدن از طرف خانواده مقابله کنیم؟ | پزشکت

این احتمال وجود دارد که خانواده بخواهد دوباره با شما ارتباط برقرار کند. اگر اعضای خانواده همچنان به بدرفتاری با شما ادامه می دهند، به آنها بگویید که این رفتار در نظر شما غیرقابل قبول است. دفعه بعد که آنها را ملاقات کردید، به آنها بگویید که به خاطر رفتار نادرست آنها در این مدت چه احساسی داشته اید. اگر بدرفتارهای آنها ادامه داشت به گفتگو و ارتباط ادامه ندهید. اگر اعضای خانواده در رفتار خود تجدید نظر نکردند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به خاطر آسایش خود تماس با آنها را محدود کنید.

  • اگر خانواده باعث می شوند احساس ناامنی کنید یا به حد و مرزهای شما احترام نمی گذارند، در اسرع وقت ارتباط با آنها را قطع کنید. ممکن است این تصمیم در نگاه اول بسیار سخت و دردناک به نظر برسد. اما شما باید بدانید که در چنین وضعیتی تماس نداشتن بهترین تصمیم برای حفظ سلامت روانی شما است.
  • لازم نیست خیلی سریع ارتباط با خانواده را کنار بگذارید. پیش از این کار با دقت به همه جوانب فکر کنید. اگر از احساس خود مطمئن نیستید، مدتی وقت بگذارید. این کار باعث می شود بعدها به خاطر تصمیم عجولانه خود احساس پشیمانی نکنید. بنابراین پیش از تصمیم نهایی سعی کنید با صحبت های بیشتر با اعضای خانواده خود به تفاهم برسید.

با مشاور یا درمانگر صحبت کنید.

یک دوست خانوادگی مورد اعتماد هیچ گاه نمی تواند به خوبی یک مشاور به شما کمک کند. یک متخصص راهکارهای خاصی را برای بهبودی به شما ارائه می دهد. همچنین مشاور به خاطر داشتن تخصص کافی در این زمینه می تواند بعد وسیع تری از مساله را ببیند. پس از اینکه مشکلات خود را با مشاور درمیان گذاشتید، مشاور با سوالات هدفمندی که از شما می پرسد باعث می شود به خودآگاهی بیشتری برسید. تغییر نگرش در بسیاری از موارد می تواند در برخورد بهتر با چالش ها و مشکلات زندگی به شما کمک کند.

  • طرد شدن از خانواده می تواند آسیب های زیادی را به سلامت روحی شما وارد کند. در این وضعیت مراجعه به درمانگر یا مشاور برای افزایش سلامت روحی و پیشگیری از افسردگی یا انزوا بسیار مهم است. گاهی پیدا کردن یک درمانگر یا مشاور خوب کمی زمان می برد. بنابراین اگر نتوانستید خیلی زود مشاور مورد نظر خود را پیدا کنید، دلسرد نشوید.

منبع:

https://www.wikihow.com/Deal-with-Rejection-from-Family

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز