لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی

بلوغ در پسران

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

زمان بلوغ در پسران برای هر فردی متفاوت است. با این حال، بلوغ معمولاً بین سنین 9 تا 16 سالگی شروع می شود. پسران معمولاً دو سال دیرتر از دختران به بلوغ می رسند. اغلب دختران در سن بلوغ  به سرعت قد می کشند. در حالیکه قد کشیدن در پسرها دیرتر رخ می دهد.

بیشتر پسرها در سنین بین 9 تا 16 سالگی بلوغ را تجربه می کنند. این سن نشان دهنده ایجاد تغییراتی در پسرها، چه از نظر جسمی و چه از نظر احساسی است. پسرها در سنین نوجوانی اغلب از طریق مدرسه، رسانه های جمعی و دوستان چیزهایی را در مورد بلوغ یاد می گیرند. اما در مرحله اول این وظیفه والدین است که در مورد تغییرات جسمی و روحی دوران بلوغ به فرزندان خود آموزش دهند.

گذر از مرحله بلوغ

تغییر برای پسری که به دوران بلوغ رسیده است، می تواند تجربه ای ترسناک، گیج کننده و هیجان انگیز باشد. پسر نوجوان شما دوست دارد بداند که چقدر قد خواهد کشید، چرا صدایش تغییر می کند یا چه زمانی می تواند برای اولین بار صورت خود را اصلاح کند. والدین باید با توضیح مراحل بلوغ، گذر از این دوران چالش برانگیز را تا حد امکان برای فرزند خود راحت تر کنند. بلوغ از نظر جسمی و روحی تاثیرات زیادی بر نوجوانان می گذارد.

بنابراین شما به عنوان والدین می توانید تغییرات زیر را که در دوران بلوغ رخ می دهد با فرزند خود در میان بگذارید:

تغییرات جسمی

دوران نوجوانی اغلب با جهش رشد همراه است. این جهش رشد ابتدا در دست ها و پاها رخ می دهد. پسر نوجوان شما متوجه می شود که دست ها و پاهایش درازتر شده و نسبت به بقیه بدنش ظاهری نامتناسب دارد. بروز این تغییرات کاملا طبیعی است. در مرحله بعد پسر نوجوان شما به طرز قابل توجهی از نظر قدی رشد می کند و کشیده تر می شود. اگر  پسر نوجوان شما در دوران کودکی اضافه وزن داشته باشد، قد کشیدن ناگهانی در دوران نوجوانی باعث می شود که او لاغرتر به نظر برسد.

زمانی که پسری به پایان بلوغ می رسد، تقریبا 30 سانت به قد او اضافه می شود. همچنین در دوران بلوغ صدای پسران حالت بم تری پیدا می کند. پسران در حدود 5 کیلو سنگین تر می شوند. شانه ها حالتی کشیده پیدا می کنند و گردن ضخیم تر می شود. استخوان های صورت تغییر می کنند و خط فک مشخص تر می شود. یک پسر در دوران بلوغ مانند یک مرد به نظر می رسد. صدای او کیفیت کودکانه خود را از دست می دهد و به لحن عمیقی که در بزرگسالی خواهد داشت نزدیک تر می شود.

موهای به آرامی رشد کرده و بسیاری از اندام های بدن از جمله قفسه سینه را می پوشانند. این موها با نزدیک شدن به پایان بلوغ، به تدریج ضخیم تر می شوند. مقدار کمی مو در زیربغل ها شروع به رشد می کنند. موهای روی پاها و بازوها بیشتر به چشم می آیند. در دوران بلوغ موهای ناحیه تناسلی در اطراف آلت تناسلی و کیسه بیضه رشد می کنند.

موهای سینه و صورت

بلوغ در پسران || پزشکت

موهای سینه و صورت ظاهر می شوند. پسر نوجوان شما مجبور می شود در چند سال اول دبیرستان حداقل هفته ای یکبار اصلاح کند. این تغییرات ناگهانی که به آن جهش رشد گفته می شود، برای اغلب پسرها گیج کننده و ترسناک به نظر می رسد. همچنین پسرها در دوران بلوغ تغییرات دیگری مانند افزایش جوش ها، تعریق زیر بغل و بوی بدن را تجربه می کنند. رعایت بهداشت روزانه به خصوص در این دوران بسیار مهم خواهد بود.

تغییرات اندام تناسلی

اندام تناسلی پسر شما نیز تغییر خواهد کرد. آلت تناسلی و کیسه های بیضه بزرگتر می شوند. یک پسر نوجوان در دوران بلوغ خود نعوظ های مکرر را تجربه می کند. او برای اولین بار متوجه می شود که آلت تناسلی اش سفت، صاف و بزرگتر شده است. گاهی اوقات این نعوظ های مکرر منجر به انزال می شوند. انزال ممکن است در هر زمانی از جمله در شب رخ بدهد.

پسران برای اولین بار در سنین بلوغ خارج شدن منی از آلت تناسلی را تجربه می کنند. در این دوران سطح تستوسترون در بدن پسران افزایش قابل توجهی می یابد. منی دارای اسپرم است. بنابراین منی یک پسر حتی در دوران بلوغ می تواند تخمک زن را بارور کند و باعث تشکیل جنین شود.

در طی دوران جهش رشد، نیمی از پسران بزرگتر و پهن تر شدن قفسه سینه را تجربه می کنند. با این حال، رشد قفسه سینه معمولا پس از 6 ماه تا 2 سال کامل شده و پس از آن متوقف می شود.

در نهایت، بسیاری از پسران متوجه می‌شوند که عضلاتشان در دوران بلوغ شروع به رشد می‌کند. حتی پسران نوجوانی که ورزشکار نیستند و هیچ گاه وزنه بلند نمی کنند، متوجه برجسته شدن عضلات خود در این دوران می شوند.

همه این تغییرات در نتیجه افزایش هورمون هایی رخ می دهد که منجر به رشد و تغییر در بدن می شود. البته همه پسرها به طور همزمان تغییرات یکسانی را تجربه نمی کنند. هر پسری در طی دوران بلوغ ممکن است زمان‌بندی و تجربیات متفاوتی داشته باشد.

تغییر در احساسات و تفکر

پسران در دوران بلوغ طیفی از احساسات مختلف را تجربه خواهند کرد. گاهی اوقات ممکن است احساس تحریک پذیری، ناراحتی و حتی افسردگی داشته باشند. همچنین بسیاری از پسران در این دوران احساسات مختلف مرتبط با تمایلات جنسی را تجربه می کنند. احساساتی مانند سردرگمی و تحریک پذیری تا پایان بلوغ به تدریج از بین می روند.

پسران نوجوان در سن بلوغ ترجیح می دهند استقلال بیشتری داشته باشند و در نتیجه علاقه بیشتری به ایجاد پیوندهای نزدیک با دوستان خود نشان می دهند. عادات کاری و سازمانی آنها تا حد بسیار زیادی بهبود می یابد. همچنین پسران در سنین بلوغ با نگاهی بازتر به آینده، شروع به برنامه ریزی بلند مدت برای خود می کنند.

رشد قد پسران در دوران بلوغ

ژن ها در میزان رشد قد نقش بسیار مهمی دارند. بنابراین قد پدر و مادر در میزان رشد قد فرزندان آنها تاثیر گذار است. اما با این حال نمی توان میزان رشد فرزندان را با توجه به قد پدر و مادر به طور قطعی پیش بینی کرد. بنابراین باید تا پایان دوران بلوغ منتظر بمانید.

همچنین نکته مهمی که باید بدانید این است که هیچ دارویی برای قد کشیدن پسر نوجوان شما وجود ندارد. اما با این حال انجام برخی فعالیت های ورزشی و خوردن غذاهای مغذی، می تواند تا حد زیادی به رشد مناسب فرزند شما کمک کند.

برخی از پسرها در دوران بلوغ متوجه می شوند دخترانی که همسن آنها هستند، نسبت به آنها قد بلندتر و کشیده تری دارند. دلیلش این است که دختران زودتر از پسران به مرحله بلوغ می رسند. در واقع دختران تغییرات جسمی مختلف مانند بلند شدن قد را بین 8 تا 13 سالگی تجربه می‌کنند.

رشد عضلات پسران در دوران بلوغ

بلوغ در پسران || پزشکت

در دوران بلوغ ماهیچه های شکم که به اختصار سیس پک نامیده می شوند، در پسرها شروع به رشد می کنند. شانه ها در مدت کوتاهی پهن تر می شوند. عضلات دلتوئید حالت ورزیده ای پیدا می کنند و این مساله باعث می شود که سرشانه ها بزرگتر و عضلانی تر به نظر برسند. اما با این حال مراحل بلوغ در پسرها کاملا متفاوت است. عده ای از پسران در دوران بلوغ تغییرات صدا، قد کشیدن و عضلانی شدن بدن را تجربه می کنند. در حالیکه عده ای دیگر از پسران ممکن است همچنان لاغر و کوچک به نظر برسند.

خوردن غذاهای مناسب و مقوی و انجام تمرینات مختلف ورزشی از جمله دوچرخه سواری، شنا و دویدن به رشد بهتر بدن در دوران بلوغ کمک می کند.

اگر پسر شما در دوران بلوغ به انجام تمریناتی مانند وزنه برداری علاقمند شده است، ابتدا حتما با پزشک مشورت کنید. پزشک احتمالا به فرزند شما می گوید که وزنه‌برداری را برای مدتی متوقف کند. حتی ممکن است پزشک انجام ورزش های دیگری مانند دوچرخه سواری را به فرزند شما توصیه کند.  ورزش های مفید زیادی وجود دارند که فرزند نوجوان شما می تواند برای کمک به رشد بهتر خود زیر نظر یک مربی ورزیده انجام دهد.

با این حال اگر پسر شما به وزنه برداری بسیار علاقمند است، فقط در صورت تایید پزشک باید این تمرینات را انجام بدهد. بنابراین به پسران نوجوانی که در سنین بلوغ هستند، توصیه می شود که برای انجام تمرینات وزنه برداری حتما به نکات زیر دقت کنند:

تغییرات عاطفی پسران در دوران بلوغ

دوران بلوغ علاوه بر تغییرات جسمی با تغییرات عاطفی زیادی همراه است. هر پسری خصوصیات اخلاقی خود را دارد و ممکن است به شکل متفاوتی تحت تاثیر این تغییرات قرار بگیرد. فکر کردن پسر نوجوان شما به کسی که دوستش دارد بخشی طبیعی از بلوغ است. حتی اگر پسر شما در دوران بلوغ کسی را دوست نداشته باشد باز هم این رفتار کاملا طبیعی است و نباید باعث نگرانی والدین شود.

در دوران بلوغ هورمون های بدن فعال تر می شوند. در نتیجه، احساسات به شدت شروع به فوران می کنند. این احساسات برای اغلب پسرانی که در حال گذراندن دوران بلوغ  هستند، کاملا گیج کننده است. والدین به عنوان افرادی با تجربه نقش مهمی در راهنمایی پسر نوجوان خود در مرحله بلوغ دارند و می توانند مشاوران بسیار خوبی برای فرزندان خود باشند.

در سن بلوغ پسران، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بلوغ در پسران || پزشکت

اکثر پسرها به خاطر تغییرات صدا، آکنه، نعوظ غیرمنتظره، نوسانات هورمونی و تحریک پذیری، با خجالت دوران بلوغ را پشت سر می گذارند. دوران بلوغ یکی از مقاطع بسیار حساس زندگی است. بنابراین شما باید در گذر از این مرحله به فرزند خود کمک کنید. به تغییرات جسمی و رفتاری فرزند خود کاملا دقت داشته باشید  و در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیر حتما به یک پزشک مراجعه کنید:

  • آکنه پسر شما شدیدتر از حد معمول به نظر می رسد.
  • پسر شما تا سن 14 سالگی هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است.
  • پسر شما دائم به خودکشی یا آسیب به خود یا دیگران فکر می کند.
  • تغییرات خلق و خو یا افسردگی پسر شما بیشتر از آن چیزی است که انتظارش را داشتید.
سوالاتی که باید از پزشک بپرسید:

پسرها در دوران بلوغ به دلیل تغییرات بسیار سریع جسمی و عاطفی دچار احساسات مختلفی مانند تحریک پذیری، خجالت و سرخوردگی می شوند. در این میان والدین نقش مهمی در حمایت از فرزند نوجوان خود دارند. والدین می توانند برای راهنمایی بهتر فرزند خود برای عبور از بحران بلوغ با یک پزشک مشورت کنند. سوالاتی که می توانید برای اطلاعات بیشتر خود از پزشک بپرسید، عبارتند از:

  • پسرم در چه سنی می تواند صاحب فرزند شود؟
  • نشانه های یک نوجوان بداخلاق و تحریک پذیر چیست؟
  • پسرم برای درمان آکنه اش چه داروهایی می تواند مصرف کند؟
  • رشد پسرم در سنین پایین متوقف شد. آیا این مساله نگران کننده است؟

به نظر می رسد پسر من به مسائل مرتبط با جنسیت علاقه زیادی نشان می دهد، (یا برعکس به نظر می رسد اصلاً علاقه ای به این مسائل ندارد). آیا این رفتار طبیعی است؟

به یاد داشته باشید که بلوغ طبق یک برنامه مشخص رخ نمی دهد. بنابراین، اگر رشد عضلات در پسر نوجوان شما نسبت به سایر همسالانش، کمی کندتر است، به هیچ وجه نگران نباشید. همچنین اگر پسر شما هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است، انجام ورزش هایی مانند وزنه‌برداری عضلات بدن را تقویت می‌کند، اما باعث تقویت هیچ ماهیچه‌ای نمی‌شود.

منبع
https://kidshealth.orghttps://familydoctor.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز