لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کرونا

 بیماری های قلبی و واکسن کرونا

بیماری های قلبی و واکسن کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ابتلا به بیماری های قلبی و  واکسن کرونا هیچ خطر و تداخلی ندارند. به طور کلی مبتلایان به بیماری های قلبی می توانند با خیال راحت واکسن کرونا را دریافت کنند. واکسن ها نه تنها برای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند بی خطر هستند، بلکه ضروری هم می باشند. افراد مبتلا به بیماری های قلبی در معرض خطر عوارض شدید ناشی از COVID-19 هستند.

پس باید نسبت به دریافت واکسن خود هر چه سریع تر اقدام کنند. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به سوالات شما در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن COVID-19 و نیاز احتمالی واکسن COVID-19 و بیماران قلبی پاسخ دهیم.

این مقاله شامل اطلاعاتی در مورد نوع کرونای دلتا، تزریق تقویت کننده و خطر میوکاردیت، پریکاردیت و ترومبوز پس از واکسیناسیون است.

آیا واکسن کرونا برای افراد مبتلا به بیماری قلبی بی خطر است؟

دکتر آنتونیو آبات، متخصص قلب با مرکز قلب VCU Health Pauley، در مورد ایمنی و کارایی واکسن COVID-19 برای بیماران قلبی می گوید: به عنوان یک بیمار قلبی، نباید نگران سرعت تولید واکسن ها باشید. واکسن های Pfizer-Biontech، Moderna و Johnson & Johnson بر روی تعداد بسیار زیادی از بیماران آزمایش شده و بی خطر و موثر نشان داده شده است. متخصصان بیماری های قلبی و سکته مغزی از مردم می خواهند واکسن های کووید -19 را دریافت کنند.

آیا واکسن ها برای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، بی خطر هستند؟

در 15 ژانویه 2021، انجمن قلب آمریکا با انتشار بیانیه ای از همه افراد واجد شرایط خواست واکسینه شوند تا خود، خانواده و جامعه خود را سالم و ایمن نگه دارند:

“ما به عنوان یک سازمان مبتنی بر علم متعهد به رعایت عدالت در سلامت هستیم، بسیار خوشحالیم که واکسن های COVID-19 برای محافظت از افراد، عزیزان و جوامع آنها در برابر همه گیری تایید شده است. انجمن قلب آمریکا-که به دقت COVID-19 و اثرات منفی نامتناسب آن بر افراد مسن را ردیابی کرده است؛ افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای را تشویق می کند تا در صورت موجود بودن واکسن COVID-19 مورد تایید واکسینه شوند. به ویژه، افرادی که دارای عوامل خطرساز قلبی عروقی، بیماری های قلبی و بازماندگان سکته قلبی و مغزی هستند باید در اسرع وقت واکسینه شوند زیرا در معرض خطر بسیار بیشتری از ویروس نسبت به واکسن هستند. “

در مورد نوع دلتا چطور؟ آیا واکسن ها در برابر دلتا محافظت می کنند؟

 بیماری های قلبی و واکسن کرونا | پزشکت

مانند همه ویروس ها، ویروس عامل COVID-19 اغلب دچار جهش می شود. این انواع ممکن است در توانایی آنها برای عفونت، ایجاد پاسخ ایمنی و ایجاد بیماری متفاوت باشد. نوع دلتا یکی از جدیدترین گونه های ویروس است که باعث COVID-19 می شود. حتی نسبت به گونه های قبلی مسری تر است و باعث افزایش جدید موارد – به ویژه در میان جوانان می شود.

این که آیا واکسن های کنونی COVID-19 ما می توانند به اندازه کافی در برابر نوع دلتا محافظت کنند، یک نگرانی بوده است. با این حال، داده های فعلی اطمینان بخش است. ما اکیداً به شما توصیه می کنیم یکی از واکسن های موجود COVID-19 را تهیه کنید.

آیا عوارض واکسن برای افراد مبتلا به بیماری قلبی متفاوت است؟

شایع ترین عوارض جانبی واکسن ها درد و کبودی در محل تزریق و در برخی موارد احساس خستگی یا درد است. همچنین ممکن است دچار تب درجه پایین شوید. به عنوان یک بیمار قلبی، علائم شما با سایر افراد متفاوت نیست. علائم به طور کلی کمتر از دو روز طول می کشد.

بیماری ژنتیک

آیا باید نگران میوکاردیت یا پریکاردیت بعد از واکسن باشم؟

 بیماری های قلبی و واکسن کرونا | پزشکت

میوکاردیت و پریکاردیت به ترتیب به التهاب عضله قلب یا پریکارد – کیسه احاطه کننده قلب اشاره دارند. میوکاردیت و پریکاردیت می توانند پس از یک عفونت ویروسی، از جمله COVID-19، در نتیجه یک واکنش ایمنی اغراق آمیز ایجاد شوند. میوکاردیت و پریکاردیت نیز می توانند پس از واکسیناسیون ایجاد شوند، که احتمالاً مربوط به پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط واکسن است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) داده هایی را منتشر کرده است که نشان می دهد تعداد کمی از موارد میوکاردیت و پریکاردیت پس از دریافت واکسن mRNA COVID-19 (واکسن های دو دوز Pfizer و Moderna) به ویژه در بزرگسالان جوان افزایش یافته است. در بیشتر موارد، میوکاردیت و پریکاردیت خفیف بوده و خود به خود برطرف می شوند.

خطر این عوارض بسیار کم است. با این حال، اگر در روزهای بعد از واکسیناسیون COVID-19 دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع یا استفراغ شدید، احتیاطاً باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا این یا سایر عوارض نادر واکسن COVID-19 را برطرف کنید.

آیا باید نگران ترومبوز بعد از واکسیناسیون باشم؟ علائم هشدار دهنده چیست؟

ترومبوز یک تشکیل لخته غیرطبیعی است که باعث سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات عمده می شود. COVID-19 با خطر بسیار بالای ترومبوز همراه است، بنابراین خطر مرگ بالا است.

در برخی موارد بسیار نادر، یک واکنش ایمنی غیرطبیعی با واکسن COVID-19 همراه بوده است. در این موارد، تعداد پلاکت هایی که بدن شما تولید می کند کاهش می یابد و یک لخته ایجاد می شود. این بسیار نادر و کمتر از 1 در 50،000 مورد است که عمدتا در افرادی که واکسن AstraZeneca COVID-19 را دریافت کرده اند دیده می شود.

اگر در روزهای بعد از واکسیناسیون COVID-19 دچار سردرد شدید، مشکل در بینایی، از دست دادن قدرت یا تعادل، درد یا ناراحتی در قفسه سینه، تهوع یا استفراغ شدید، احتیاط کنید. بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا این عارضه یا سایر عوارض نادر را برطرف کنید.

آیا افرادی که داروهای رقیق کننده خون دارند می توانند واکسن بزنند؟

 بیماری های قلبی و واکسن کرونا | پزشکت

قطعا بله. ممکن است در محل تزریق به دلیل رقیق شدن خون، کبودی بیشتری در بازوی شما ایجاد شود. اما این نباید نگران کننده باشد. اگر متوجه کبودی بزرگی شده اید که دردناک است یا همچنان بزرگ می شود، از پزشک خود در مورد آن سوال کنید.

در حالی که طول مدت حفاظت ناشناخته است، حفاظت در طول کل مطالعات بالینی مشاهده شد. در مورد واکسن های Pfizer و Moderna، این حدود چهار ماه یا 120 روز بود. داده های اضافی نشان می دهد که حفاظت می تواند بیشتر، برای چند ماه دوام داشته باشد.

آیا واکسن کرونا در مبتلایان به بیماری قلبی موثر است؟

بسیاری از واکسن ها گاهی اوقات نیاز به تزریق تقویت کننده دارند. بنابراین ممکن است به دوز جدیدی از واکسن های فعلی یا جدید COVID-19 نیاز داشته باشیم. در حال حاضر، استفاده از واکسن های تقویت کننده برای استفاده اضطراری توسط سازمان غذا و دارو مجاز بوده و توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها فقط برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف توصیه می شود که ممکن است در درمان اولیه واکنش کمتری داشته باشند. ممکن است در آینده، این مجوز برای همه یا افرادی که دارای بیماریهای دیگر مانند بیماری قلبی هستند، گسترش یابد.

بعد از دریافت واکسن چه اتفاقی می افتد؟

هیچ کدام از واکسن ها 100٪ موثر نیستند. به عنوان مثال، میزان اثربخشی 95 means به این معنی است که برخی از افرادی که واکسینه می شوند (1 در 20) ممکن است هنوز به COVID-19 مبتلا شوند.

اگر شما یکی از بسیاری از افرادی هستید که واکسن زده اید ایمنی بدن شما معمولاً 2-4 هفته پس از تکمیل سری واکسن برای انجام این کار طول می کشد. در این مدت ممکن است آلوده شوید و سلامت خود را به خطر بیندازید. همچنین ممکن است هنوز بتوانید بیماری را انتشار دهید. هم در طول این پنجره 2-4 هفته ای و هم پس از ایجاد ایمنی کامل و به خطر انداختن دیگران.

هنگامی که اکثر مردم تحت واکسن قرار می گیرند، ممکن است محدودیت ها برطرف شود. در عین حال، به پوشیدن ماسک خود ادامه دهید، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. از ازدحام جمعیت اجتناب کنید و مکرراً دستان خود را بشویید.

همه باید شیوه های معمول فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن مکرر دستها و اجتناب از تجمع – به ویژه در فضاهای بسته را رعایت کنند. با توجه به افزایش خطر ابتلا به کووید -19 شدید یا بحرانی، افراد مبتلا به بیماری قلبی باید بسیار مراقب باشند.

در صورت ابتلا به کرونا باید در بیمارستان بستری شوم؟

 بیماری های قلبی و واکسن کرونا | پزشکت

خوشبختانه اکثر افراد مبتلا به COVID-19 نیازی به بستری ندارند. اگر تشخیص داده شده اید که مبتلا به COVID-19 هستید، ممکن است بتوانید با کمک پزشک خود وضعیت خود را در خانه کنترل کنید.

شرایط هر فردی متفاوت است، بنابراین بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی، استامینوفن، طبق دستورالعمل مورد استفاده، بی خطرترین دارو برای تب است.

برای بیماران بستری با پنومونی COVID-19 که نیاز به اکسیژن درمانی دارند، چندین درمان در دسترس است. اینها ممکن است شامل رمدسیویر، دگزامتازون، توسیلیزوماب، آنتی بادی های مونوکلونال و سایر موارد باشد.

آیا خطر واکنش آلرژیک بعد از واکسن در بیماران قلبی وجود دارد؟ افراد مبتلا به بیماری قلبی در معرض خطر افزایش واکنش آلرژیک نیستند. واکنشهای آلرژیک تنها در موارد نادر گزارش شده است.

آیا بیماری قلبی من را در برابر COVID-19 آسیب پذیرتر می کند؟ افراد مبتلا به بیماری قلبی در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن به ویروس SARS-CoV2، که باعث COVID-19 می شود، نیستند.

آیا در صورت ابتلا به COVID-19 در معرض خطر علائم شدید یا حتی مرگ هستم؟ متأسفانه، افراد مبتلا به بیماری های قلبی بیشتر در معرض موارد شدید یا بحرانی COVID-19 هستند.

منبع:

https://www.vcuhealth.org/news/covid-19/covid-19-vaccine-and-heart-patients-is-it-safe

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز