لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد قفسه سینه یا chest pain و یا درد قفسه صدری به اشکال مختلف از یک ضربه تیز گرفته تا یک درد کسل کننده، ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. گاهی اوقات درد قفسه سینه باعث احساس خرد شدن یا سوزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در موارد خاص، درد تا بالای گردن، به فک کشیده شود و سپس در پشت یا پایین یک یا هر دو بازوی ظاهر می شود. سیاری از مشکلات مختلف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث این درد شود. بیشترین علل خطرناک آن شامل بیماری های قلب یا ریه‌ می باشد.

علت درد قفسه سینه

این درد دلایل احتمالی بسیاری دارد که همگی به مراقبت پزشکی احتیاج دارند.

درد قفسه سینه با علت مشکلات قلبی

نمونه‌هایی از دلایل این درد مربوط به مشکلات قلبی عبارتند از:

بیماری عروق کرونر
CAD انسداد رگ‌های خونی قلب که باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به عضله قلب و  درد می شود که به آن آنژین هم گفته می شود. آنژین یک علامت بیماری قلبی است اما به طور معمول باعث آسیب دائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قلب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آنژین نشان می دهد که در آینده در یک مقطع زمانی کاندیدای حمله قلبی هستید. درد قفسه سینه ممکن است در بازو، شانه، فک یا پشت انتشار یابد. آنژین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در اثر ورزش، هیجان یا اختلال عاطفی ایجاد شود و با استراحت تسکین یابد.
پارگی آئورت
این وضعیت خطرناک به شریان اصلی منتهی از قلب (آئورت) مربوط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی)
حمله قلبی، کاهش جریان خون از طریق رگ‌های خونی قلب است که باعث مرگ سلول‌های ماهیچه ای قلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. گرچه حمله قلبی مشابه درد قفسه سینه در آنژین است، معمولا درد شدیدتر، خرد کننده و معمولاً در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه رخ می دهد و با استراحت تسکین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. عرق کردن، حالت تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید ممکن است با درد همراه داشته باشد.
میوکاردیت
علاوه بر درد قفسه سینه، التهاب عضله قلب ممکن است باعث تب، خستگی، ضربان سریع قلب و تنگی تنفس شود. اگرچه هیچ انسداد وجود ندارد، اما علائم میوکاردیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شبیه به سکته قلبی باشد.
کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، بیماری ژنتیکی باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که عضله قلب به طور غیرطبیعی ضخیم شود. بعضی اوقات این مسئله منجر به بروز مشکل در جریان خون از قلب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط درد قفسه سینه و تنگی نفس اغلب با ورزش اتفاق میفتد. در کنار درد قفسه سینه، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ممکن است باعث سرگیجه، غش و سایر علائم شود.
پریکاردیت
پریکاردیت، یک التهاب یا عفونت کیسه در اطراف قلب است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مانند درد ناشی از آنژین ایجاد شود. با این حال، اغلب باعث درد شدید، پایدار در امتداد عضله گردن و شانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. گاهی اوقات هنگام نفس کشیدن، بلع غذا یا دراز کشیدن از پشت بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
پرولاپس دریچه میترال
پرولاپس دریچه میترال وضعیتی است که در آن دریچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در قلب نمی تواند به درستی بسته شود. انواع مختلفی از علائم مانند درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه با پرولاپس دریچه میترال همراه است. اگرچه همیشه به خصوص اگر پرولاپس خفیف باشد، علائم خاصی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ندارد.
پارگی عروق کرونر

 

پارگی عروق کرونر که یک بیماری نادر اما کشنده می باشد و ممکن است با احساس پارگی که به گردن، کمر یا شکم حرکت می کند، یک درد شدید ناگهانی ایجاد شود.

درد قفسه سینه با علت مشکلات گوارشی

درد قفسه سینه | پزشکت

این درد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از اختلالات دستگاه گوارش باشد، از جمله:

سوزش سر دل

سوزش سر دل، احساس دردناک و سوزش در پشت استخوان سینه هنگامی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که اسید معده از مری شسته شود.

بیماری ریفلاکس معده به معده (GERD)

همچنین به عنوان رفلاکس اسید شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که محتویات معده به داخل گلو برگردد، رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و ممکن است باعث طعم ترش در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو شود. عواملی که ممکن است باعث رفلاکس اسید شوند شامل چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و غذاهای پرادویه یا چرب است. احساس درد قلب و سوزش قلب از ریفلاکس اسید تا حدی به این دلیل است که قلب و مری در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند و یک شبکه عصبی مشترکی دارند.

اختلالات انقباض مری

انقباضات عضلانی بدون هماهنگی (اسپاسم) و انقباضات با فشار زیاد از مشکلات در مری هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد قفسه سینه شود.

حساسیت به مری

حساسیت به مری وقتی که مری با کوچکترین تغییر فشار یا قرار گرفتن در معرض اسید بسیار دردناک شود اتفاق میفتد و علت این حساسیت ناشناخته است.

پارگی یا سوراخ شدن مری

درد ناگهانی و شدید قفسه سینه به دنبال استفراغ یا روال مربوط به مری ممکن است علامت پارگی در مری باشد.

زخم معده

یک عارضه مکرر ممکن است نتیجه زخم‌های دردناک در بافت معده یا قسمت اول روده کوچک باشد. زخم معده، در افرادی که سیگار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشند، الکل زیادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشند و داروهای ضد درد مانند آسپیرین یا NSAID استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، شایع‌تر است.

فتق معده

فتق معده، مشکل شایعی است و هنگامی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که قسمت بالای معده پس از خوردن غذا به قسمت تحتانی سینه فرو رود و اغلب باعث علائم ریفلاکس از جمله سوزش سر دل یا درد قفسه سینه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط وقتی دراز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشید، درد بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

پانکراتیت

درد در قفسه سینه که در هنگام خواب و تکیه کردن بهتر می شود نشان دهنده پانکراتیت است.

مشکلات کیسه صفرا

اگر بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب، در ناحیه پایین قفسه سینه یا سمت راست بالای شکم خود احساس سیری و درد داشته باشید در این صورت ممکن است درد قفسه سینه به دلیل مشکل کیسه صفرا باشد.

دلایل درد قفسه سینه با مشکلات استخوانی، عضلانی یا عصبی

درد قفسه سینه | پزشکت

برخی از انواع این دردها با صدمات و سایر مشکلات موثر بر ساختارهایی که دیواره سینه را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند همراه هستند، از جمله:

کاستوکندریت

در کاستوکندریت، غضروف قفس دنده، به ویژه غضروف‌هایی که به دنده‌های به استخوان سینه وصل شده، ملتهب و دردناک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

درد‌ عضلات

سندرم‌های درد مزمن، مانند فیبرومیالژیا، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث درد مداوم در قفسه سینه در عضلات شوند.گاهی اوقات chest pain ممکن است در اثر استفاده بیش از حد عضلات یا آسیب دیدگی در ناحیه قفسه سینه در اثر سقوط یا تصادف باشد. ویروس‌ها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه شوند.

مشکلات دنده

درد ناشی از شکستگی دنده ممکن است با تنفس عمیق یا سرفه بدتر شود و اغلب محدود به یک منطقه است و حتی فرد هنگام فشار بر روی آن احساس درد می کند. در این شرایط ناحیه‌ای که دنده‌ها را به استخوان سینه پیوند می دهد ممکن است ملتهب شود.

فشار عضلانی

حتی سرفه واقعاً سخت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عضلات و تاندون‌ها را بین دنده‌ها صدمه دیده یا متورم کند و باعث درد قفسه سینه شده که با فعالیت بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

دلایل درد قفسه سینه مرتبط با ریه

درد قفسه سینه | پزشکت

بسیاری از اختلالات ریه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث این درد شود، از جمله:

فشار خون ریوی 
فشار خون ریوی غیر طبیعی بالا در شریان‌های ریه باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود سمت راست قلب خیلی سخت کار کند.
آسم

 

آسم یک اختلال التهابی در مجاری هوایی است که علائم آن ایجاد تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و گاهی درد در قفسه سینه می باشد.
پلوریت

 

همچنین به عنوان پلوری شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، و بیماری التهاب یا سوزش ریه‌ها و قفسه سینه است. در این شرایط به احتمال زیاد هنگام نفس کشیدن، سرفه یا عطسه احساس درد شدید خواهید کرد. شایع ترین علل درد پلورتیک قفسه سینه عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریوی و پنوموتوراکس هستند. سایر علل کمتر شایع شامل آرتریت روماتوئید، لوپوس و سرطان است.
ذات الریه یا آبسه ریه
عفونت‌های ریه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث پلوریت و انواع دیگر درد قفسه سینه مانند درد عمیق در قفسه سینه شود. ذات الریه غالباً به طور ناگهانی بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و باعث تب، لرز، سرفه و سرفه از مجاری تنفسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
آمبولی ریوی
هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که یک لخته خون از جریان خون عبور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و در ریه‌ها قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث پلوریت حاد، مشکل در تنفس و ضربان قلب سریع ، تب و شوک شود. آمبولی ریوی بیشتر به دنبال ترومبوز ورید عمیق یا بعد از بی تحرک بودن برای چند روز بعد از عمل یا به عنوان عارضه سرطان رخ می دهد.
پنوموتوراکس
پنوموتوراكس كه غالباً در اثر آسيب به قفسه سينه به وجود مي آيد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث این درد شود.

 

علل دیگر درد قفسه سینه

درد قفسه سینه | پزشکت

این درد نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از موارد زیر هم باشد:

حمله وحشت. اگر دوره‌های ترس شدید همراه با chest pain، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تعریق زیاد، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه و ترس از مرگ دارید، ممکن است دچار حمله هراس شده باشید.

زونا. زونا ناشی از فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان، زونا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند درد و تاول‌هایی را از پشت به دیواره قفسه سینه ایجاد کند.

علائم درد قفسه سینه

اگرچه chest pain اغلب با بیماری‌های قلبی همراه است، اما بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که آنها ناراحتی مبهمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که لزوماً به عنوان درد شناخته نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به طور کلی، ناراحتی قفسه سینه مربوط به حمله قلبی یا مشکل قلبی دیگر ممکن است توسط یک یا چند مورد از موارد زیر شرح داده شود:

  • عرق سرد
  • تنگی نفس
  • سرگیجه یا ضعف
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سوزش یا سفتی در سینه
  • خرد شدن یا دردی که به پشت، گردن، فک، شانه‌ها و یک یا هر دو بازوی کشیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

انواع درد قفسه سینه

تشخیص chest pain مربوط به قلب از سایر انواع chest pain می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دشوار باشد. با این حال، درد سینه که ممکن است ربطی به بیماری قلبی نداشته باشد، بیشتر با این موارد همراه است:

  • اختلال در بلع
  • طعم ترش یا رفلاکس معده
  • دردی که هنگام تنفس عمیق یا سرفه شدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • دردی که هنگام تغییر موقعیت بدن بهتر یا بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

علائم اصلی سوزش سر دل، احساس دردناک و سوزش در پشت استخوان سینه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از مشکلات قلب یا معده باشند.

تشخیص درد قفسه سینه

درد قفسه سینه | پزشکت

درد قفسه سینه همیشه نشانه حمله قلبی نیست. اما پزشکان در صورت مشاهده علائم درد قفسه سینه در مرحله اول برای تشخیص حمله قلبی بررسی های لازم را انجام می دهند.

تست های اولیه

برخی از اولین آزمایشاتی که پزشک ممکن است دستور دهد، شامل موارد زیر است:

الکتروکاردیوگرام (ECG فعالیت الکتریکی قلب را از طریق گیرنده های متصل به پوست ثبت می کند. از آنجا که عضله قلب آسیب دیده ضربان های الکتریکی را به درستی انجام نمی دهد، نوار قلب ممکن است حمله قلبی را تشخیص دهد.

آزمایش خون، پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند تا میزان پروتئین ها یا آنزیم های خاصی را که به طور معمول در عضله قلب یافت می شود، را مورد ارزیابی قرار دهد. آسیب به سلول های قلبی در اثر حمله قلبی ممکن است باعث شود که این پروتئین ها یا آنزیم ها به خون نشت کنند.

اشعه ایکس قفسه سینه، پرتونگاری از قفسه سینه به پزشکان اجازه می دهد وضعیت ریه ها ، اندازه و شکل قلب ، رگ های خونی اصلی را بررسی کنند. اشعه ایکس قفسه سینه همچنین می تواند مشکلات ریوی مانند ذات الریه یا ریه متلاشی شده را نشان دهد.

توموگرافی کامپیوتری (اسکن CT اسکن سی تی اسکن می تواند لخته خون را در ریه (آمبولی ریوی) تشخیص دهد.

آزمایش های پیگیری

بسته به نتایج حاصل از آزمایشات اولیه، ممکن است بیمار به آزمایش پیگیری نیاز داشته باشد که عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرام
  • تست استرس
  • کاتتریزاسیون کرونر (آنژیوگرام)

درمان درد قفسه سینه

درد قفسه سینه | پزشکت

بسته به علت chest pain، درمان متفاوت است.

داروها

داروهای مورد استفاده در درمان برخی از شایع ترین دلایل chest pain عبارتند از:

  • شل کننده شریان
  • داروهای ترومبولیتیک
  • رقیق کننده های خون
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای سرکوب کننده اسید معده

عمل های جراحی

روش های درمان برای خطرناک ترین دلایل chest pain شامل موارد زیر است:

قرارگیری آنژیوپلاستی و استنت

اگر chest pain در اثر انسداد در شریانی که قلب را تغذیه می کند، ایجاد شود، پزشک در انتها یک سوند با یک بادکنک را در رگ خونی بزرگی در کشاله ران قرار می دهد . پزشک نوک بالون را برای بزرگتر کردن شریان، باد می کند، سپس کاتتر را جدا کرده و خارج می کند. در بیشتر موارد، یک لوله سیم کوچک (استنت) در قسمت بیرونی نوک بالون سوند قرار می گیرد. هنگام انتشار، استنت در جای خود قفل می شود تا شریان را باز نگه دارد.

جراحی بای پس

در طی روش جراحی بای پس، جراحان از قسمت دیگری از بدن بیمار رگ خونی می گیرند و از آن استفاده می کنند تا یک مسیر جایگزین برای ایجاد خون در اطراف شریان مسدود شده ایجاد کنند.

ترمیم دیسک

ممکن است بیمار برای ترمیم دیسکسیون آئورت به یک عمل جراحی اضطراری نیاز داشته باشد.

تجدید مجدد ریه

اگر ریه متلاشی شود، پزشکان ممکن است لوله ای را در سینه بیمار وارد کنند.

ضرورت مراجعه به اورژانس در بیماران با درد قفسه سینه

درد قفسه سینه | پزشکت

اگر احساس درد در قفسه سینه یا فشار بیش از چند لحظه طول کشید، سریعا با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

در مسیر بیمارستان، اطلاعات زیر را به مراقبین اورژانس بگویید:

علائم: نشانه های خود را با جزئیات شرح دهید، زمان شروع و هر چیزی که باعث بهتر یا بدتر شدن درد می شود، را بگویید.

تاریخچه پزشکی: آیا تا به حال درد سینه داشته اید؟ چه چیزی باعث شده است؟ آیا یا اعضای نزدیک خانواده سابقه بیماری قلبی یا دیابت دارید؟

داروها: داشتن لیستی از تمام داروها و مکمل هایی که مرتباً مصرف می کنید برای اورژانس مفید خواهد بود.

سوالات بیمار از پزشک

هنگامی که در بیمارستان هستید احتمالاً ارزیابی پزشکی به سرعت تغییر می کند. براساس نتایج حاصل از الکتروکاردیوگرام (ECG) و آزمایش خون، پزشک ممکن است بتواند به سرعت تشخیص دهد که دچار حمله قلبی شده اید یا نشده اید.

احتمالاً در این مرحله سوالات زیادی دارید. می توانید سوالات زیر را بپرسید:

  • به چه نوع تست هایی نیاز دارم؟
  • در حال حاضر به چه درمانی نیاز دارم؟
  • آیا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارم؟
  • آیا خطرات مرتبط با این درمان ها وجود دارد؟
  • مراحل بعدی در تشخیص و درمان من چیست؟
  • محتمل ترین علت درد قفسه سینه من چیست؟
  • آیا علل احتمالی دیگری برای علائم یا وضعیت من وجود دارد؟
  • آیا بعد از بازگشت به خانه باید محدودیت های خاصی را رعایت کنم؟
  • بیماری دیگری دارم. این بیماری چه تأثیری در درمان من می توانن داشته باشد؟

ممکن است یک پزشک که را برای درد قفسه سینه معاینه می کند سؤالات زیر را بپرسد:

  • آیا سیگار یا الکل و کافئین استفاده می کنید؟
  • برای توصیف درد خود از چه کلماتی استفاده می کنید؟
  • آیا از داروهای غیرقانونی مانند کوکائین استفاده می کنید؟
  • آیا درد در سایر قسمت های بدن شما احساس می شود؟
  • چه زمانی علائم شما شروع شد؟ آیا آنها به مرور زمان بدتر شده اند؟
  • فشار خون بالا دارید؟ اگر چنین است، آیا برای آن دارو مصرف می کنید؟
  • آیا علائمی غیر از درد قفسه سینه مانند مشکل تنفس، سرگیجه یا استفراغ دارید؟

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز