لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت درد شکم که به کمر کشیده می شود، چیست؟

درد شکم که به کمر کشیده می شود- پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علت درد شکم که به کمر کشیده می شود، می تواند به بیماری های زمینه ای و وضعیت های مختلفی بستگی داشته باشد. در برخی شرایط گاز و نفخ شکم نیز می تواند منجر به باد کردن شکم و احساس سفتی آن شود. در این شرایط درد شکم می تواند به کمر کشیده شود و شما در کمر خود احساس درد کنید.

کمر به عنوان یک سیستم پشتیبانی و تثبیت کننده بدن عمل می کند. اما با این حال در برابر آسیب و فشار آسیب پذیر است، بنابراین احساس کمردرد همراه با نفخ شکم تا حدودی طبیعی نیست. شدت درد و نوع درد کمر می تواند از تیز و چاقو تا کسل کننده و دردناک متفاوت است.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل درد شکم

درد زیر شکم که به کمر میزند نشانه چیست؟

درد شکمی که به کمر کشیده می‌شود، می‌تواند از علل مختلفی ناشی شود. در ادامه شما را با علل شایع درد شکم که به کمر کشیده می شود،  آشنا می‌کنیم:

مشکلات گوارشی:

برخی مشکلات مربوط به گوارش مانند نفخ، یبوست، آسیب معده، زخم معده، التهاب روده‌ها یا آپاندیسیت می‌توانند درد شکمی را به کمر منتقل کنند.

سنگ کیسه صفرا:

بسیاری از مردم سنگ کیسه صفرا دارند و هرگز خودشان نمی دانند. سنگ های صفراوی رسوبات سختی در کیسه صفرا هستند، اندام کوچکی که صفرا را ذخیره می کند، که مایع گوارشی ساخته شده در کبد است.  

وجود سنگ‌ها در کیسه صفرا می‌تواند به درد شکمی که به کمر کشیده می‌شود، منجر شود. این درد معمولاً در ناحیه راست بالای شکم حس می‌شود و به سمت پشت و کمر گسترش می‌یابد. 

التهاب ناحیه لگنی:

التهاب در ناحیه لگنی می‌تواند درد شکمی را به کمر منتقل کند. عفونت ادراری، التهاب رحم و عفونت لوله رحمی از جمله عواملی هستند که می‌توانند این نوع التهاب را ایجاد کنند.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

علت درد شکم که به کمر کشیده می شود، چیست؟ | پزشکت

قاعدگی:

قاعدگی زمانی رخ می دهد که رحم یک بار در ماه لایه داخلی خودش را از بین می برد. درد، گرفتگی و ناراحتی در دوران قاعدگی طبیعی است.

به طور عادی سیکل قاعدگی باعث ایجاد یک سری علائم آزار دهنده و ناراحت کننده در خانم ها می شود. به عنوان مثال سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یکی از مواردی است که پیش از شروع عادت ماهانه تقریباً در همه خانم ها اتفاق افتاده و فرد شاهد بدن درد خفیف و گرفتگی عضلات خواهد بود. اما با شروع قاعدگی علائم خود به خود کاهش یافته و از بین می رود. البته این فقط یکی از اختلالاتی است که فرد ممکن است در دوره قاعدگی به آن دچار شود.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS):

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شرایطی است که بر احساسات، سلامت جسمی و رفتار زنان در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی، عموما درست قبل از قاعدگی تأثیر می گذارد.

اگر درد جسمی، تغییرات خلقی و سایر علائم روی زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد یا علائم از بین نمی روند، به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که بیش از یک علامت در چارچوب زمانی خاص بروز کند و علائم به اندازه کافی شدید باشد و باعث اختلال شود و در دوران قاعدگی و تخمک گذاری رخ ندهید پزشک می تواند سندروم را تشخیص دهد.

آندومتریوز:

علائم اندومتریوز متفاوت است. برخی از زنان علائم خفیفی را تجربه می کنند، اما برخی دیگر می توانند علائم متوسط ​​تا شدید داشته باشند. یکی از علائم آن احساس نفخ و دردشکم که می تواند به کمر کشیده شود.

بارداری:

برخی از برجسته ترین علائم اولیه بارداری شامل خستگی، حالت تهوع (که به آن حالت صبحگاهی نیز گفته می شود)، تورم یا حساسیت سینه ها و یبوست است. برخی از زنان نیز ممکن است دچار گرفتگی و خونریزی خفیف شوند. این علائم می توانند با بروز درد در کمر احساس شوند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS):

سندرم روده تحریک پذیر مجموعه ای از علائم است که اغلب با هم رخ می دهند. سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک سندرم شایع است که باعث می شود بسیاری از افراد به دنبال کمک پزشکی باشند.

سندروم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که بر روده بزرگ تأثیر می گذارد. IBS یک بیماری مزمن است که نیاز به مدیریت طولانی مدت دارد. فقط تعداد کمی از مبتلایان به IBS علائم و نشانه های شدید دارند.

برخی از افراد با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس می توانند علائم خود را کنترل کنند. علائم شدیدتر را می توان با دارو و مشاوره درمان کرد. IBS باعث ایجاد تغییر در بافت روده نمی شود و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش نمی دهد.

برای مشاوره با پزشک آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

علت درد شکم که به کمر کشیده می شود، چیست؟ | پزشکت

سنگ کلیه:

سنگ کلیه سنگ کلیه معمولا در خود سرچشمه کلیه، اما می تواند در هر نقطه در امتداد مجاری ادراری ادامه پیدا کند و حتی منجر به درد از ناحیه شکم شود که ممکن است در کمر هم احساس شود.

مطالعه بیشتر: تفاوت بین کمردرد و درد کلیه

عفونت مجاری ادراری (UTI):

عفونت ادراری (UTI) می تواند در هر قسمت از مجاری ادراری رخ دهد. باکتری ها باعث اکثریت قریب به اتفاق عفونت های ادراری می شوند. عفونت ادراری (UTI)، عفونت در قسمت های مختلف دستگاه ادراری کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار می باشد بیشتر عفونت ها، دستگاه ادراری تحتانی مثل مثانه و مجرای ادرار را درگیر می کند. زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به UTI هستند. عفونت مثانه معمولا دردناک و آزار دهنده می باشد. با این حال، اگر عفونت به کلیه های انتشار یابد، عواقب جدی تری دارد.

 کیست های تخمدان:

گاهی اوقات، کیسه ای پر از مایع به نام کیست روی یکی از تخمدان ها ایجاد می شود. بسیاری از زنان در طول زندگی خود حداقل یک کیست تخمدان ایجاد می کنند.

کیست تخمدان معمولاً فقط علائم خفیفی مانند ورم را ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند و بدون درمان از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند. اگر شما تخمک گذاری نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنید، تشکیل کیست بیشتر نگران کننده است. زنان بعد از یائسگی تخمک گذاری را متوقف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند. اگر کیست تخمدان بعد از یائسگی شکل بگیرد، پزشک ممکن است بخواهد آزمایش‌ های بیشتری را انجام دهید تا علت ابتلا به کیست را بفهمد، به خصوص اگر بزرگ باشد یا ظرف چند ماه از بین نرود.

حاملگی خارج رحمی:

در صورت حاملگی خارج رحمی، تخمک بارور شده به رحم متصل نمی شود. در عوض، ممکن است به لوله فالوپ، حفره شکمی یا دهانه رحم متصل شود. این می تواند یک فوریت پزشکی باشد.

سرطان تخمدان:

سرطان تخمدان می تواند در چندین قسمت مختلف تخمدان ایجاد شود. کیست تخمدان مجموعه ای از مایعات یا هوا است که در تخمدان یا اطراف آن ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بیشتر کیست‌ های تخمدان به عنوان یک قسمت طبیعی تخمک گذاری شکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گیرند، یعنی زمانی که تخمدان تخمک را آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص آنلاین همین الان کلیک کنید.

علت درد شکم که به کمر کشیده می شود، چیست؟ | پزشکت

بیماری سلیاک:

بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که در اثر واکنش ایمنی غیر طبیعی به گلوتن ایجاد می شود. علائم بیماری سلیاک معمولاً روده ها و دستگاه گوارش را درگیر می کند، اما می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند.

فلج اطفال:

فلج اطفال یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروسی ایجاد می شود و به سیستم عصبی حمله می کند.

فلج اطفال (پولیومیلیت) یک بیماری مسری و حاد با منشا ویروسی است. این ویروس در دستگاه گوارش زندگی می‌کند، به دستگاه عصبی حمله می‌کند و موجب فلج اندام های بیمار می‌شود. بیشتر کودکانی که به فلج اطفال مبتلا می شوند علائمی ندارند. تعداد کمی علائم خفیف را نشان می دهند. اما تعداد بسیار کمی از کودکان مبتلا به این بیماری، دچار فلج می شوند.

سایر علل:

عوامل دیگری مانند آسیب نخاعی و مشکلات ستون فقرات نیز ممکن است علت درد شکمی با کشیدگی به کمر باشند.

مهم است که در صورت تجربه درد شکمی که به کمر کشیده می‌شود، با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید. پزشک شما بر اساس نشانه‌ها و علائم دقیق شما، بررسی فیزیکی و در صورت لزوم تست‌های تشخیصی بیشتر را انجام خواهد داد.

مطالعه بیشتر: درد قفسه سینه و شکم

 تشخیص علل درد شکمی که به کمر کشیده می‌شود

برای تشخیص درد شکمی که به کمر کشیده می‌شود، پزشک ممکن است از تست‌ها و روش‌های تشخیصی زیر استفاده کند:

  1. آزمایش خون: آزمایش خون می‌تواند اطلاعاتی درباره وضعیت عمومی بدن و علل محتمل درد شکمی را فراهم کند، از جمله بررسی سطح آنزیم‌های کبدی، شاخص‌های التهابی و آزمایشات دیگر برای ارزیابی عملکرد گوارش و سایر اعضای مهم.
  2. سونوگرافی: سونوگرافی ناحیه شکم و کمر می‌تواند اطلاعاتی درباره وضعیت کیسه صفرا، روده‌ها، رحم و سایر اعضای ممکن در ناحیه مورد نظر را ارائه دهد.
  3. آندوسکوپی و کولونوسکوپی: این روش‌ها برای بررسی داخلی مری، معده، روده بزرگ و روده کوچک استفاده می‌شوند و می‌توانند به تشخیص بعضی از علل درد شکمی که به کمر کشیده می‌شود کمک کنند.
  4. تست (MRI): MRI ناحیه شکم و کمر را با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تصویربرداری می‌کند و می‌تواند اطلاعاتی دقیق‌تر درباره ساختارهای داخلی و وضعیت بافت‌ها و اعضای مختلف را ارائه دهد.
  5. آزمایش ادرار: بررسی ادرار می‌تواند به تشخیص عفونت ادراری یا وجود سنگ‌ها در مجرای ادراری کمک کند که ممکن است درد شکمی را به کمر منتقل کند.

نوع تست‌ها و روش‌های تشخیصی مورد استفاده بستگی به علائم، شدت درد و سایر عوامل مرتبط با هر بیمار دارد. پزشک شما در نظر داشتن تاریخچه پزشکی شما و ارزیابی دقیق علائم، تصمیم به انجام تست‌های مناسب را خواهد گرفت.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

علت درد شکم که به کمر کشیده می شود، چیست؟ | پزشکت

درمان نفخ شکم و کمردرد

درمان نفخ شکم و کمردرد بستگی به علت علائم شما دارد. پزشک ممکن است قبل از توصیه درمان، آزمایشات اولیه خون یا تصویربرداری را برای یافتن علت علائم شما توصیه کند.

بیشتر اوقات نفخ شکم و کمردرد به خودی خود برطرف می شود، اما برای کنترل هرگونه ناراحتی می توانید اقداماتی را در خانه انجام دهید.

  • برای کاهش نفخ می توانید راهکارهای زیر را رعایت کنید:
  •  مقدار زیادی آب یا سایر مایعات شفاف بنوشید.
  • کمتر نوشیدنی های گازدار بنوشید و استفاده از نی را کاهش دهید.
  • از خوردن غذاهای زیاد که باعث ایجاد گاز می شوند، پرهیز کنید، مانند غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند لوبیای خشک، محصولات لبنی با لاکتوز، اقلام حاوی فروکتوز بالا و اکثر غذاهای نشاسته دار.
  • میزان مصرف غذاهای حاوی فیبر محلول (به عنوان مثال لوبیا، سبوس جو دوسر) و فیبر نامحلول (مانند سبوس گندم، سبزیجات برگ سبز) را متعادل کنید، زیرا هضم فیبر محلول در روده بزرگ باعث ایجاد گاز می شود. در صورت عدم تحمل غذایی، از خوردن یا نوشیدن این غذاها خودداری کنید.

بدن هر فرد منحصر به فرد است، بنابراین غذاهای خاصی که ممکن است باعث ایجاد گاز زیاد و نفخ در یک فرد شود ممکن است در شخص دیگر همین کار را انجام ندهد.

درمان کمردرد

برای درمان کمردرد هم اعمال کردن کیسه های یخ و بسته های حرارتی به طور متناوب به مدت 10 دقیقه در یک زمان ممکن است به تسکین کمردرد و ناراحتی کمک کند. استراحت به پشت و خودداری از بلند کردن وزنه نیز می تواند علائم دردناک را به حداقل برساند.

ماساژ به عنوان یک درمان مکمل برای کمردرد عمل می کند. آنها همچنین ممکن است تسکین بیشتری برای نفخ ایجاد کنند. ورزش و وضعیت بدنی مناسب می تواند به کاهش درد کمر کمک کند و برای نفخ نیز مفید است.

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است درد کمر را تسکین دهند. با این حال، استفاده بیش از حد از این داروهای مسکن خطرات دارد. در صورت نیاز به مصرف طولانی مدت، از پزشک در مورد سایر روش های کنترل درد بپرسید.

پیش آگهی دردشکم که به کمر کشیده می شود چیست؟

علاوه بر اجتناب از غذاهایی که باعث نفخ شکم می شوند، تغییرات دیگری در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند از علائم جلوگیری کند. این شامل:

  •  نوشیدن مقدار زیادی آب، که به کاهش یبوست کمک می کند.
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که باعث منظم شدن دستگاه گوارش شما می شود.
  • خوردن چندین وعده غذایی کوچک در روز به جای غذاهای کمتر و بزرگتر می تواند موثر باشد.
  • در حالی که همیشه نمی توانید از کمردرد جلوگیری کنید، استفاده از تکنیک های مناسب بلند کردن و اجتناب از نشستن طولانی مدت می تواند به شما در یافتن تسکین کمک کند.

مطالعه بیشتر: علت درد شکم و سرگیجه

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز