لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا

سندرم خستگی پس از ویروس در بهبودیافتگان کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اکثر کارشناسان و محققان در مورد بروز سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا ویروس هشدار های زیادی داده اند. ادامه بررسی ها و تحقیقات بر روی بسیاری از مبتلایان به کرونا ویروس از احتمال بروز سندرم جدیدی به نام سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا خبر می دهد. علائم شایع این سندرم خستگی و عدم هشیاری کامل مغزی است که علت اصلی بروز آن می تواند مربوط به سیتوکین هایی باشد که از سد خونی مغزی بیمار عبور کرده و بر مغز آن ها تاثیر می گذارند. بیماری کرونا ویروس ممکن است تا هفته ها ادامه پیدا کند و اما حتی پس از زنده ماندن بیمار ممکن است در معرض از ابتلا به عفونت اولیه قرار بگیرند.

شش ماه بعد از شیوع این بیماری مهلک متخصصان برای شناسایی عوارض احتمالی ناشی از ابتلا به کرونا ویروس در طولانی‌مدت تحقیقات زیادی را انجام داده اند. بررسی ها نشان می دهد که سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا می تواند باعث آسیب قلبی، مشکلات عصبی مانند سکته مغزی و آسیب های ریوی شود. دکتر آنتونی فاوسی مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی و عضو کارگروه ویروس کاخ سفید اخیراً در مورد پیامدهای دیگر عفونت ناشی از بیماری کرونا ویروس و بروز سندرم پس از ویروس هشدار داده است.

دکتر فاوسی در کنفرانس بین المللی ایدز با اشاره به احتمال بروز این سندرم در بهبود یافتگان می گوید: این سندرم می تواند منجر به بروز علائمی مانند مه مغزی، خستگی و مشکل در تمرکز بهبود یافتگان شود. بر همین اساس باید توجه ویژه به بروز این سندرم در بین بهبود یافتگان کرونا داشته باشیم.

سندرم پس از بهبودی کرونا

سندرم خستگی پس از ویروس در بهبودیافتگان کرونا | پزشکت

این بیماری به بیماری آنسفالومیلیت میالژیک (ME) معروف است که قبلاً سندرم خستگی مزمن (CFS) نامیده می شد. خستگی بدون علت مشخص و مداوم در پس از ابتلا به هر بیماری ناشی از ویروس رایج بوده و در زنان نسبت به مردان شایع تر است.

دکتر دونا کیسی متخصص داخلی در تگزاس بهداشت پروتستان بیمارستان دالاس می گوید: این بیماری می تواند با بروز مشکلاتی در سیستم عصبی، ایمنی و متابولیک بیماران همراه باشد که این سه ناهنجاری باعث ایجاد آنسفالومیلیت میالژیک می شود. سندرم خستگی مزمن می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد اما در سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه اثرگذاری طولانی تری دارد. خوشبختانه افراد مبتلا به سندرم پس از ویروس با گذشت زمان بهبود می یابند.

علت سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا

دکتر رابرت طلاتر، پزشک اورژانس، بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، در مورد بروز سندرم خستگی مزمن بعد از ابتلا به کرونا ویروس می گوید علائم خستگی و مه مغزی بهبود یافتگان ممکن است ناشی از یک تجمع التهابی باشد. سیتوکین ها در سیستم عصبی مرکزی بعد از عبور از سد خونی مغزی می تواند به علائم پس از ویروسی منجر شوند. سیتوکین های ضد التهابی از سد خونی مغزی در هیپوتالاموس عبور می‌کنند. هیپوتالاموس منطقه ای از مغز است که به تنظیم دمای بدن کمک و ترشح هورمون را کنترل می کند؛ اما عبور سیتوکین ها از سد خونی مغزی می تواند منجر به اختلال عملکرد هیپپوتالاموس مانند تب بالا، اختلالات خواب، ناهنجاری های شناختی و خستگی شدید شود.

وی تأیید كرد كه همه این علائم شبیه به اتفاقی است كه در هنگام شیوع SARS در 2002-2003 رخ داده است. حقیقت این است که هنوز هیچ پیش آگهی طولانی ‌مدت برای بهبود یافتگان این بیماری تشخیص داده نشده است. اما واقعیت تلخ این است که بسیاری از بیمارانی که از عفونت اولیه بهبود می یابند، عوارض مختلفی را در طولانی‌ مدت تجربه می‌کنند.

سایر علل سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا

به نظر می رسد افرادی که به سندرم خستگی مزمن مبتلا هستند، حتی نسبت به ورزش و فعالیت کم حساس می باشند. علت سندرم خستگی مزمن هنوز مشخص نیست.

محرک های احتمالی این بیماری شامل موارد زیر هستند:

بیماری ژنتیک

علائم این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها مانند عفونت ها یا اختلالات روانی باشد. به طور کلی در صورت خستگی مداوم یا بیش از حد به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا

سندرم خستگی پس از ویروس در بهبودیافتگان کرونا | پزشکت

گلاتر با اشاره به اینکه 87٪ از بیمارانی که از COVID بهبودیافته‌اند، هنوز یکی از علائم این بیماری را تجربه می‌کنند، تصریح کرد: هنوز علت اصلی علائم طولانی ‌مدت مانند خستگی، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه و درد مفاصل تشخیص داده نشده است؛ اما یکی از توضیحات ناقص احتمالی می تواند اختلال در عملکرد میتوکندری، بخش مهمی از سلول موثر در تولید و تنظیم انرژی می باشد.

تئوری دیگر اختلال در سیستم لنفاوی و نقص در سلولهای خاص موسوم به میکروگلیا است که سلول های عصبی یا سلول های مغزی را محاصره می‌کنند. این اختلال می تواند باعث تجمع ترکیبات ضد التهابی شود. افرادی که در طولانی‌ مدت و بیش از دو هفته علائم بیماری کرونا را تجربه می‌کنند ممکن است در شرایطی مانند سندرم خستگی مزمن قرار بگیرند؛ اما واقعیت این است که ما باید تحقیقات قابل توجهی را به مطالعه سندرم ویروسی پس از COVID اختصاص دهیم. اما متاسفانه این وضعیت در اکثر بیماران نادیده گرفته می شود.

عوامل خطر سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا

سندرم خستگی پس از ویروس در بهبودیافتگان کرونا | پزشکت

دکتر امیر کی قیاسی، متخصص ریه با اشاره به اینکه بیماران با شرایط زمینه ای بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم خستگی مزمن هستند گفت: به نظر می رسد مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا در صورت ابتلا به بیماری کروناویروس دچار طوفان سیتوکین می شوند که ممکن است نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و استفاده از ونتیلاتور داشته باشند. علاوه بر آن، افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده و ضعیفی دارند مانند مبتلایان به سرطان و بیماران پیوندی ممکن است توانایی لازم برای مقابله با بیماری نداشته باشند و در صورت ابتلا به کرونا ویروس دوره درمان آن ها طولانی تر می شود؛ اما به طور کلی دوره درمان و بهبودی کلی بیماری کروناویروس طولانی ‌مدت است.

وی با هشدار اینکه بیماری COVID-19 یک آنفولانزای معمولی نیست از مردم درخواست می کند در صورت بروز علائم مشابه به آنفولانزا به دنبال درمان باشند و با بروز علائم جدید احتمال ابتلا به کرونا را در نظر بگیرند.

احتمال خطر ضعف بعد از سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا

پزشک ممکن است برای درمان سندرم پس از ویروس به دنبال تشخیص مشکل اصلی و علت درد باشد اما گاهی اوقات از روش های درمانی مانند درمان رفتاری شناختی (CBT) و ورزش هم برای درمان این وضعیت استفاده می شود. بهبود یافتگان کرونا ویروس در صورت ابتلا به سندرم پس از ویروس باید مراقب وضعیتی به نام ضعف بعد از بیماری (PEM)، باشند. PEM شامل ضعف های روانی و جسمی بعد از انجام فعالیت های روزمره است. بنابراین به بیماران ورزش کم توصیه می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC در این زمینه می گوید در حالی که ورزش هوازی شدید می تواند برای بسیاری از بیماری های مزمن مفید باشد، اما ممکن است بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن چنین تمریناتی را تحمل نکنند.” CDC همچنین هشدار می دهند که «توصیه های استاندارد ورزش برای افراد سالم می تواند برای بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن مضر و خطرناک باشد.»

درمان سندرم خستگی در بهبود یافتگان کرونا

سندرم خستگی پس از ویروس در بهبودیافتگان کرونا | پزشکت

دکتر مین نقی، متخصص داخلی در بیمارستان بهداشت هریس متدیست در تگزاس، Southwest Fort Worth و گروه پزشکان بهداشت تگزاس در مورد درمان سندرم بعد از ویروس می گوید: درمان کلی مطمئن برای سندرم بعد از ویروس خود مراقبتی و کنترل علائم است. بهبود یافتگان کرونا ویروس می توانند اختلالات خواب ناشی از سندرم را با رعایت راهکارهای مربوط به بهداشت خواب برطرف کنند، از جمله:

  • از مصرف محرک ها بپرهیزید.
  • رژیم غذایی خود را کنترل کنید.
  • یک روال معمول خواب، ایجاد کنید.
  • به طراحی اتاق خواب دقت کنید.
  • یک برنامه خواب ثابت تنظیم کنید.
  • چرت زدن های روزانه را محدود کنید.
  • در صورت امکان، صبح ها پیاده روی کنید.
  • استفاده از اتاق خواب را اختصاصی کنید.
  • برای ترویج خواب با کیفیت، ورزش کنید.
  • مطمئن شوید محیط خواب مناسبی دارید.

محدود کردن یا از بین بردن مصرف کافئین می تواند به شما در بهتر خوابیدن و رفع بی خوابی کمک کند. شما باید نیکوتین و الکل را نیز محدود یا از مصرف آن خودداری کنید. علاوه بر آن، بعضی اوقات داروهای خواب آور یا حتی داروهای ضد افسردگی با دوز کم برای کمک به اختلالات خواب این افراد تجویز می شوند. ضمن اینکه استفاده از تکنیک های آرامش مانند یوگا و مراقبه می تواند مفید باشند.

سخن آخر

با ادامه ی همه گیری و شیوع بیمار کرونا برخی از محققان همچنان به دنبال بررسی عوارض طولانی‌مدت ناشی از کرونا ویروس در بین بهبود یافتگان بیماری هستند که می تواند منجر به عواقب سلامت طولانی‌مدت به نام سندرم پس از ویروس در این افراد شود. هیچ درمانی تأیید شده توسط FDA برای سندرم پس از ویروسی وجود ندارد، اما متخصصان می گویند بیماران مبتلا به سندرم پس از ویروسی با گذشت زمان بهتر می شوند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/fauci-warns-about-post-viral-syndrome-after-covid-19#Symptoms-may-be-related-to-inflammation

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز