لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های استخوان ها و مفاصل

شایع ترین علل درد ناگهانی زانو

شایع ترین علل درد ناگهانی زانو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علل درد ناگهانی زانو می توان به آرتروز و آرتریت پسوریاتیک اشاره کرد. زانو درد یک بیماری شایع است که بروز آن، علل مختلفی دارد. گاهی اوقات، درد زانو در نتیجه آسیب یا ضربه ایجاد می شود، اما در موارد دیگر، به نظر می رسد که درد ناگهانی زانو، بدون علت ظاهر می شود. چنین شرایطی می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی و بزرگتر، مانند آرتریت باشد. علل مختلفی می توانند باعث ایجاد درد در زانوی شما شوند.

اکثر دردهای غیرقابل توضیح زانو، به تدریج ایجاد می شوند. این دردها، معمولاً نشانه ای از آغاز التهاب مفصل و آرتروز است. نکته مهم دیگر، محل و شدت درد در زانو است. برای مثال، درد زیر کشکک زانو ممکن است نشانه ای از وجود التهاب تاندون کشکک باشد. این تاندون، کاسه زانو را به استخوان ساق متصل می کند.

احتمالاً بیماران می توانند تفاوت بین یک درد خفیف و ضربان دار را، با یک احساس سوزش شدید تشخیص دهند. ممکن است پزشک متوجه شود که یکی از موارد زیر، می توانند علت درد ناگهانی زانو باشند. 

علل درد ناگهانی زانو

از جمله علل بروز درد در زانو، عبارت اند از:

آرتروز

درد ناگهانی زانو می تواند نشات دهنده شروع روند آرتروز، یک اختلال دژنراتیو مفصل و شایع ترین نوع آرتریت، باشد. به گفته بنیاد آرتروز، آرتروز با افزایش سن افراد ایجاد می شود. در طی این بیماری، غضروفی که انتهای استخوان فرد را محکم می کند، فرسوده می شود و به استخوان ها اجازه می دهد تا به یکدیگر ساییده شوند.

در صورتی که هیچ علت دیگری برای شروع درد زانو در یک فرد یافت نشود، در اصل ساییده شدن استخوان ها، می تواند باعث ایجاد درد و بروز التهاب شود. التهاب، روش طبیعی بدن انسان ها برای مبارزه با عوامل آسیب زا، در یک منطقه آسیب دیده از بدن فرد است. آرتروز، ناشی از علل زیادی از جمله آسیب، استفاده بیش از حد از مفاصل و عدم فعالیت است.

به طور کلی، درمان آرتروز بر مدیریت درد و بهبود تحرک، با استفاده از روش هایی از جمله دارودرمانی، ورزش، فیزیوتراپی یا کاردرمانی، درمان سرد و گرم، تزریق استروئید یا اسید هیالورونیک، ورزش و کاهش وزن افراد برای کمتر شدن فشار وارده بر مفصل است.

آرتریت پسوریاتیک

شایع ترین علل درد ناگهانی زانو | پزشکت

به طور کلی، بیماری آرتروز به اشکال مختلف وجود دارد و برخی از انواع آن، مانند آرتریت پسوریاتیک، ناشی از شرایط خود ایمنی هستند. آرتریت پسوریاتیک، پوست و مفاصل، و به ویژه زانو را درگیر می کند. این بیماری باعث می شود سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم حمله کرده و منجر به التهاب، درد و آسیب مفصلی شود.

بروز آرتریت پسوریاتیک در زانو، باعث ایجاد درد، حساسیت، تورم، سفتی یا کاهش دامنه حرکتی و ایجاد لکه های نقره ای یا خاکستری پوسته پوسته یا خارش و لکه های قرمز بر روی پوست می شود.

محققان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بروز آرتریت پسوریاتیک می شود، اما عوامل ژنتیکی و محیطی به احتمال زیاد در بروز این اختلال، دخیل هستند. افراد مبتلا به پسوریازیس، مشکلات سیستم ایمنی، عفونت، چاقی و ضربه به مفصل، به طور ویژه ای در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند.

آرتریت پسوریاتیک قابل درمان نیست، اما می توان آن را با داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) کنترل کرد. ورزش و درمان با سرما و گرما می تواند کمک کننده باشد. در موارد شدید، فرد بیمار ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

آرتریت عفونی

به گفته بنیاد آرتروز، آرتریت عفونی، که آرتریت سپتیک نیز نامیده می شود، ناگهان ظاهر می شود. این نوع از آرتروز، می تواند به طور دائم به مفاصل آسیب برساند. این بیماری، معمولاً به یک مفصل واحد، و در اغلب اوقات، به زانوی فرد بیمار، حمله می کند .

باکتری ها، مانند استاف، در بیشتر موارد باعث ایجاد عفونت در مفاصل یا مایع اطراف مفصل می شوند. اما برخی موارد بروز این بیماری، می توانند ویروسی یا قارچی باشند. عفونت ممکن است پس از جراحی یا از طریق یک زخم باز به افراد سالم منتقل شود. تورم، درد، تب و لرز علائم آرتریت عفونی است.

آرتریت عفونی باکتریایی، با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شود، در حالی که عفونت های ویروسی، معمولاً خود به خود از بین می روند. علاوه براین، مایع آلوده اطراف زانو نیز ممکن است برای تسکین درد، کاهش التهاب و محافظت از مفصل در برابر آسیب بیشتر، تخلیه شود.

نقرس

بیماری نقرس، نوعی از التهاب مفاصل بوده و باعث بروز درد ناگهانی در مفاصل می شود. این اختلال، معمولاً در هر زمان، یک مفصل را درگیر می کند. همچنین، نقرس باعث تورم، حساسیت و احساس گرما در اطراف مفصل می شود. مردان بیشتر به نقرس مبتلا می شوند، اما این بیماری، می تواند بر زنان نیز، به ویژه پس از یائسگی، تأثیر بگذارد.

بیماری نقرس که اغلب از انگشت شست پا شروع می شود، می تواند مفاصل دیگر پا مانند زانو، مچ پا یا پا را نیز تحت تأثیر قرار دهد. حملات نقرس ممکن است به ندرت رخ دهند، مانند یک بار در سال یا بیشتر.

نقرس در اثر تجمع مقادیر زیاد اسید اوریک در بدن ایجاد می شود. این شرایط باعث می شود که مقدار زیادی کریستال اسید اوریک در مفاصل و بافت نرم تجمع یافته و توده ای ایجاد شود که به آن توفوس می گویند. سطوح اسید اوریک بدن، می تواند به دلیل عملکرد کلیه، رژیم غذایی، مصرف الکل، داروها، وزن و میزان نوشیدن آب در نوسان باشد.

داروهایی برای کاهش التهاب و سطح اسید اوریک، برای درمان بیماری نقرس، استفاده می شوند. تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی، مانند نوشیدن آب زیاد و پرهیز از مصرف الکل، نوشیدنی های شیرین و غذاهای پورین بالا، مانند برخی از غذاهای دریایی و صدف، از جمله آنچوی، ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا و شاه ماهی، به تسکین حملات نقرس کمک می کنند.

آرتریت روماتوئید

شایع ترین علل درد ناگهانی زانو | پزشکت

آرتریت روماتوئید، یک بیماری التهابی خود ایمنی می باشد که احتمالاً ناشی از علل ژنتیکی است. آنچه در مورد آرتریت روماتوئید متفاوت است، این است که این بیماری، معمولاً مفاصل هر دو طرف بدن، مانند هر دو زانو را تحت تاثیر قرار می دهد .در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن، مواد شیمیایی التهابی را که به سینوویوم حمله می کنند، یا بافتی که مفاصل را احاطه کرده و مایع تولید می کند تا مفصل به خوبی حرکت کند، آزاد می کند. سینوویوم ملتهب، ضخیم تر شده و حرکت را دشوار و دردناک می کند.

برخی از موارد آرتریت روماتوئید به تدریج در طول زمان ایجاد می شوند، اما برخی دیگر می توانند به سرعت رخ دهند. علائم شایع این اختلال، شامل درد مفاصل، تورم و سفتی است. این علائم، به ویژه در صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت، ممکن است رخ دهند.

در رابطه با این بیماری، مراکز درمانی، بر تسکین درد و جلوگیری از آسیب مفصل تمرکز می کنند. پزشکان اغلب داروها، استراحت، ورزش، فیزیوتراپی، کاردرمانی و در بدترین موارد، جراحی را تجویز می کنند.

زانوی دونده

به گفته بنیاد آرتروز، Chondromalacia patella، که بیشتر به عنوان زانوی دوندگان شناخته می شود، به آسیب دیدن غضروف در قسمت زیرین زانو اشاره می کند که هنگام برخورد غضروف به استخوان ران ایجاد می شود.

زانوی دونده بیشتر در بزرگسالان، زنان و ورزشکاران، که در ورزش های با فعالیت شدد فعالیت می کنند، شایع است. علت آن استفاده بیش از حد از مفاصل است و می تواند منجر به بروز آرتروز زانو شود. اما، این بدان معنا نیست که شما باید از دویدن یا تمرینات دیگر اجتناب کنید.

درد زانوی دوندگان، اغلب پس از نشستن طولانی مدت، بالا و پایین رفتن از پله ها، زانو زدن یا چمباتمه زدن، بدتر می شود. درمان این اختلال، شامل مصرف داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ابزار های پشتیبان زانو مانند بریس یا روکش، فیزیوتراپی یا جراحی است.

برای حفظ سلامت زانو، تسکین درد و پیشگیری از بروز آرتروز، چندین بار در روز روی زانو یخ قرار دهید، تمرینات کششی و تقویتی را انجام دهید، وزن مناسبی داشته باشید، به مفاصل خود استراحت دهید و به زانوی تان چسب بزنید تا سطح زانو در یک راستا قرار گیرد.

درمان زودهنگام درد زانو

شایع ترین علل درد ناگهانی زانو | پزشکت

اگر درد زانو بدون علتی را تجربه می کنید، در اسرع وقت به پزشک یا فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید. به طور کلی، این کار از بدتر شدن درد جلوگیری کرده و به شما کمک می کند تا از درمان های پرهزینه مانند جراحی، با دوره های بهبود طولانی تر، در امان بمانید. علائم زیر، می توانند نشان دهنده وجود مشکل در زانوی شما باشند:

  • ورم
  • سفتی، سختی
  • قفل شدن یا خم نشدن زانو
  • درد هنگام بلند شدن از جا
  • درد هنگام بالا رفتن از پله ها
  • درد هنگام پایین آمدن از پله ها
  • شنیده شدن صدای کلیک همراه با درد

تشخیص محل دقیق درد، می تواند به شناسایی علت و انتخاب بهترین روش درمانی، کمک کند. به عنوان مثال، درد بین زانو و ساق پا، می تواند نشانه ای از آسیب ناش از از یک عامل مزمن، مانند دویدن باشد.

عوامل موثر بر ایجاد درد در زانو

برخی از عوامل موثر بر ایجاد درد در زانو، عبارت اند از:

  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • پوشیدن کفش های نامناسب یا فرسوده
  • افزایش ناگهانی سطح فعالیت، که می تواند به سرعت، فشار بیش از حدی را بر بدن وارد کند.
  • داشتن ضعف در یک یا هر دو باسن، که می تواند منجر به راه رفتن نامتعادل و مشکلات زانو شود.
  • داشتن عضلات همسترینگ سفت و نوارهای ایلیوتیبیال، که می تواند توانایی بدن برای بازیابی بعد از تمرین را محدود کند.

تشخیص درد زانو

شایع ترین علل درد ناگهانی زانو | پزشکت

در زمانی که درد زانوی شما آغاز شده است، باید از هرگونه فعالیتی که باعث احساس ناراحتی می شوند، اجتناب کنید. استراحت، استفاده از کیسه های یخ و استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (Advil)، می تواند برای شما، تسکین دهنده باشد. سپس، علائم مشکل زانو، ممکن است شروع به بهبود کنند. با این حال، بهبود همیشه اتفاق نمی افتد.

در شرایط معمولی، پزشک به شکل های مختلف، زانوی فرد بیمار را معاینه خواهد کرد. همچنین، برای تشخیص علت اصلی مشکل، پزشک ممکن است به تصویربرداری، مانند اسکن MRI یا اشعه ایکس، نیاز داشته باشد.

پس از تشخیص علت اصلی بروز مشکل، پزشک، برنامه درمانی مناسبی را برای بهبود شرایط شما، تعیین خواهد کرد‌. بسته به علت بروز مشکل و نیز شدت علائم، ممکن است که پزشک معالج تان، از روش های درمانی متنوعی برای بازیابی و بهبود وضع سلامتی شما استفاده کند.

در صورت بروز هرگونه درد در بدن که بیش از دوهفته ادامه یافت به دنبال درمان آن باشید. درد در زانو و سایر قسمت هایی که می تواند مربوط به بیماری های شایع  عضلانی و اسکلتی باشد نیاز به بررسی توسط ارتوپد دارد. شاید یک متخصص پزشکی بعد از بررسی وضعیت تان شما را حتی به جراح ارتوپد ارجاع دهد. اما در صورت نیاز به مشاوره فوری و تلفنی با جراح و یا متخصص حتی در زمینه مغز و اعصاب می توانید از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی در پزشکت استفاده کنید.

منابع:

https://parade.com/1029887/ericasweeney/sudden-knee-pain/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/sudden-knee-pain#treatment

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز