لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیبایی

پسوریازیس پوست سر چیست؟

پسوریازیس پوست سر چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

احتمالاً قبلاً در مورد پسوریازیس، به عنوان یک بیماری شایع پوستی، شنیده اید. پسوریازیس پوست سر هیچ تفاوتی با وضعیت دیگر نقاط بدن ندارد. نسبتاً شایع است و باعث می شود لکه های خشک و خارش دار روی پوست سر ظاهر شود. این تکه ها در صورت عدم درمان مناسب می توانند خارش، سوزش و دردناکی داشته باشند. همچنین می تواند نواحی مختلف پوست سر را درگیر کند. در برخی موارد، افراد فقط یک یا دو تکه کوچک را تجربه می کنند. برای دیگران، می تواند به پیشانی و حتی گردن گسترش یابد.

پسوریازیس پوست سر بیش از آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند شایع است. طبق اعلام بنیاد ملی پسوریازیس، حدود نیمی از افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، پوسته های روی پوست سر خودشان دارند. ممکن است این وضعیت نیاز به درمان کمی متفاوت با سایر نواحی بدن داشته باشد. این به این دلیل است که پوست سر کمی ضخیم تر است و گاهی موها می توانند از عملکرد صحیح درمان های سنتی جلوگیری کنند.

اجازه دهید نگاهی دقیق تر به برخی از علل و علائم پسوریازیس پوست سر بیندازیم. هرچه راحت تر بتوانید علائم را تشخیص دهید، زودتر می توانید درمان مشکل را آغاز کنید.

عوامل خطر پسوریازیس پوست سر

تقریباً همه کسانی که پسوریازیس پلاکی دارند نیز می توانند آن را روی پوست سر خود تجربه کنند. این وضعیت بسیار رایج است. تا 50 از افراد مبتلا به پسوریازیس نیز آن را روی پوست سر خود تجربه می کنند.

علل عمومی پسوریازیس یکسان است، مهم نیست در کدام قسمت بدن ظاهر می شود. این وضعیت زمانی بروز می کند که سلول های پوست خیلی سریع رشد می کنند. این معمولا به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن است، بنابراین به عنوان یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود .

پسوریازیس همچنین با ژنتیک ارتباط دارد. اگر یکی از اعضای خانواده شما قبلاً با مشکل پوستی دست و پنجه نرم کرده باشد، احتمال اینکه به آن مبتلا شوید بیشتر است. با این حال، چیزی معمولاً باید آن را تحریک کند تا متوجه بروز علائم خود شوید. ممکن است شما با ژن هایی که این شرایط را ممکن می سازند متولد شوید. اما، بدون محرک، ممکن است هرگز علائمی را تجربه نکنید.

علل پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر چیست؟ | پزشکت

به طور معمول تشکیل سلول های پوستی هفته ها طول می کشد. در این مدت، بدن دائماً پوست قدیمی را از بین می برد. این یک چرخه ثابت است. هنگامی که سلول های پوست خیلی سریع رشد می کنند و فقط در چند روز به جای هفته ها شکل می گیرند، بدن نمی تواند آنطور که باید پردازش کند.

بدن به طور مرتب سلول های پوست را دفع می کند. این یک عملکرد طبیعی است و وقتی سلول ها را با سرعت استاندارد تولید می کنیم، این عملکردی است که ما حتی متوجه آن نمی شویم. با این حال، هنگامی که ما سلول های پوست زیادی را به سرعت تولید می کنیم، بدن نمی تواند به اندازه کافی سریع از شر آنها خلاص شود. این باعث تجمع می شود و لایه های سلول های پوست روی هم قرار می گیرند. این تجمع ها باعث ایجاد لکه های قرمز پوسته پوسته پسوریازیس می شوند. این تکه ها باعث بروز علائم تحریک کننده و شرم آور می شوند.

آیا پسوریازیس پوست سر مسری است؟

به راحتی می توان تصور کرد که پسوریازیس به راحتی از شخص دیگری منتقل می شود. ممکن است شبیه بثورات ناخوشایند به نظر برسد. اما مسری نیست. سالهاست که پزشکان این بیماری را با بیماریهای دیگر از جمله جذام اشتباه می گیرند. برس زدن در برابر کسی، بوسیدن او، لمس کردن او، یا حتی تماس مستقیم با پوست سر کسی که دارای بیماری پوستی است باعث نمی شود که به آن مبتلا شوید. این وضعیتی است که از درون بدن شروع می شود و از طریق لمس یا مایعات بدن از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. ژنتیک تنها راهی است که می تواند مسری در نظر گرفته شود، اما حتی در آن صورت، هیچ تضمینی برای ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

شایع ترین علائم پسوریازیس پوست سر چیست؟

پسوریازیس پوست سر چیست؟ | پزشکت

برخی از افراد چنین موارد خفیفی از پسوریازیس را دارند و ممکن است علائم زیادی غیر از برخی خارش های ملایم مشاهده نکنند. با این حال، در موارد شدیدتر، نمی توان نادیده گرفت. متأسفانه، پسوریازیس نیز حتی با درمان های خاص می تواند مدت طولانی طول بکشد.

خارش پوست سر به دلیل پسوریازیس نادیده گرفتن یا پنهان کردن پسوریازیس بر روی پوست سر کمی ساده تر است، به ویژه اگر موهای زیادی برای پوشاندن آن دارید. اما علائم متوسط ​​تا شدید را نباید نادیده گرفت.

برخی از علائم هشدار دهنده که باید به دنبال درمان آنها باشید عبارتند از:
  • احساس سوزش و درد شدید
  • لکه های قرمز رنگ روی پوست سر
  • پوسته پوسته شدن پوست سر. ممکن است شبیه شوره به نظر برسد. با این حال، پوسته های ناشی از پسوریازیس ظاهری نقره ای به خود می گیرند.
  • خشکی پوست سر. این یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط با پسوریازیس پوست سر است. داشتن پوست سر خشک می تواند باعث خارش، ترک خوردگی و خونریزی شود. اگر به درستی درمان نشود، می تواند منجر به بروز عفونت شود.
  • خارش بین خشکی پوست سر و تجمع سلول های پوست. خارش در پسوریازیس شایع است. در برخی موارد، می تواند بسیار خفیف باشد. اگرچه برای برخی از افراد می تواند بی امان باشد و به شدت در زندگی روزمره تداخل داشته باشد.
  • خونریزی. هنگامی که پوست سر خود را خارش می دهید تا احساس خارش را از بین ببرید، می تواند وضعیت پوست را بدتر کند. نه تنها ممکن است باعث خونریزی شود (و دوباره، شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد)، بلکه می تواند تکه های پوسته پوسته را بدتر و ملتهب تر کند.
  • ریزش مو. این امری غیر معمول نیست که سعی کنید تکه های پوسته پوسته را بردارید یا آنها را بکنید. همراه با خارش مداوم، پسوریازیس می تواند منجر به ریزش موی موقت شود. خبر خوب این است که سرانجام موها رشد می کنند. با این حال، بسته به شدت مورد شما، ممکن است باعث کندن تکه هایی از مو شود.

علائم شدیدتر پسوریازیس

بسیاری اوقات، علائم ظاهر می شوند و دوباره بعد از مدتی از بین می روند. موارد برای همه افراد متفاوت است، اما بسیاری از افرادی که مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستند دچار مرحله ای از شعله ور شدن علائم می شوند. شعله ور شدن می تواند خفیف یا شدید باشد و محرک های احتمالی زیادی وجود دارد، از جمله:

  • هوای سرد
  • هوای خشک
  • استرس

باز هم، علائم پسوریازیس را نباید نادیده گرفت. مهم نیست چقدر کوچک یا شدید هستند، مهم است که برنامه ای را برای کاهش هرگونه ناراحتی شروع کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در اینجا، در اسرع وقت با متخصص پوست تماس بگیرید. آنها نه تنها قادر به ارائه یک راه حل مناسب برای درمان پسوریازیس پوست سر هستند، بلکه می توانند هرگونه بیماری پوستی یا مشکلات بهداشتی زمینه ای را نیز رد کنند.

برای درمان پسوریازیس چه کاری می توانم انجام دهم؟

پسوریازیس پوست سر چیست؟ | پزشکت

وقتی متخصص پوست  وضعیت شما را بررسی می کند، باید تشخیص دهد که این بیماری پسوریازیس است و نه یک بیماری پوستی دیگر. گاهی اوقات، آنها حتی ممکن است یک نمونه کوچک از پوست شما را برای بیوپسی بگیرند.

پس از مشخص شدن ابتلا به پسوریازیس پوست سر، می توانید برنامه درمانی را شروع کنید. منظور از درمان این است که هرگونه ناراحتی را که احساس می کنید تسکین دهید و از شر علائمی که گاهی شرم آور است خلاص شوید.

درمان های موضعی معمولاً همان چیزی است که پزشک ابتدا انتخاب می کند. اینها گزینه های درمانی هستند که مستقیماً روی پوست شما روی ناحیه (های) آسیب دیده اعمال می شوند. آنها می توانند همه چیز را از شامپوهای تخصصی پسوریازیس گرفته تا ژل و کرم شامل شوند.

گاهی اوقات، حتی می توانید این محصولات را بدون نسخه پیدا کنید. اگر به دنبال محصولاتی هستید که می توانند به پسوریازیس پوست سر کمک کنند، شامپوها یا پمادهایی را که حاوی قیر زغال سنگ یا سالیسیلیک اسید هستند، در نظر بگیرید.

تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن را در نظر بگیرید. رژیم غذایی مناسب می تواند به پسوریازیس کمک کند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است گزینه درمانی تجویز کند. این نسخه ها معمولاً دارای غلظت بالایی از داروهای ذکر شده در بالا، یا راه حل های دیگر مانند استروئیدهای موضعی هستند.

به خاطر داشته باشید که پسوریازیس همیشه به راحتی از بین نمی رود. حتی با نسخه های قوی، در برخی موارد بیش از هشت هفته طول می کشد تا پوست شما بهبود یابد. درمانها باید بر روی استفاده مستقیم بر روی پوست سر تمرکز کنند، نه لزوما فقط یک شامپو مو، و غیره. هنگامی که پوست شما پاک شد، می توانید به یک درمان نگهدارنده مانند شامپو یا درمان موضعی هفتگی تغییر دهید.

پیش آگهی پسوریازیس

پسوریازیس پوست سر چیست؟ | پزشکت

متاسفانه پسوریازیس یک بیماری است که درمانی ندارد. درمانها برای کمک به علائم طراحی شده اند. در بیشتر موارد، درمانها می توانند با آن علائم تا حدی مقابله کنند که شما اصلاً متوجه این وضعیت نشوید.

گزینه های درمانی نیز می توانند به کنترل شیوع، بدون توجه به شرایط کمک کنند. اگر مستعد شیوع پسوریازیس هستید، تهیه یک برنامه درمانی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. یا، اگر می دانید علائم شما می توانند خیلی سریع شدید شوند، یک روال نگهداری می تواند به شما کمک کند. اگر از یک برنامه درمانی مداوم پیروی کنید، به احتمال زیاد مجبور نخواهید شد علائم طولانی مدت و دردناک و شرم آور پسوریازیس را تجربه کنید.

هنگامی که به درستی از این بیماری رایج پوست مراقبت نمی کنید، می تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد. حتی می توان دلسرد کننده بود که بدانید هیچ درمان واقعی وجود ندارد، فقط درمان علائم بیماری را تسکین می دهد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به این بیماری در هر نقطه از بدن می توانند با نوع درمان مناسب، زندگی کاملاً طبیعی و راحت داشته باشند.

منبع: https://www.dryscalpgone.com/causes-psoriasis-scalp/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز