لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

اقدمات قبل از بارداری

بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برنامه ریزی برای بارداری و تدارکات و اقدامات قبل از بارداری، یک دوره هیجان انگیز در زندگی هر زنی محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما همین دوران تا حدودی هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند طاقت فرسا باشد. از مشاوره قبل از بارداری گرفته تا اصلاح سبک زندگی، راه های مختلفی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان قبل از بارداری آنها را برای پیشگیری از هر گونه خطر احتمالی برای مادر و جنین در نظر گرفت.

این در حالی است که اکثر متخصصان توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که اولین قدم برای باردار شدن، برنامه ریزی برای مراجعه به یک پزشک یا متخصص زنان و زایمان است. در طول این معاینه قبل از بارداری، او می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تمام راهنمایی های لازم را برای داشتن یک بارداری سالم را به شما توصیه کند.

مشاوره قبل از بارداری

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که برای تشکیل خانواده خود آماده هستید، یک قرار ملاقات مشاوره قبل از بارداری با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا ماما ترتیب دهید. حتی اگر حاملگی های قبلی داشته اید، ماما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سلامت شما را بررسی کرده و خطرات جدیدی را که باید آنها را در نظر بگیرید را ارزیابی کند. ایده خوبی است که سه ماه قبل از شروع تلاش برای باردار شدن، مشاوره قبل از بارداری را برنامه ریزی کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بسیاری از جنبه های سلامت شما و همسرتان را در طول مشاوره قبل از بارداری بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، از جمله:

سابقه پزشکی شخصی

در مورد هر گونه بیماری مزمن که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد، مانند صرع، دیابت، فشار خون بالا، کم خونی یا آلرژی، به پزشک خود اطلاع دهید. مهم است که این بیماری ها را قبل از اقدام به بارداری کنترل کنید. همچنین باید پزشک خود را در مورد مصرف داروهای فعلی، جراحی های قبلی و بارداری های گذشته خود مطلع کنید، به خصوص اگر عوارض بارداری مانند سقط جنین داشته اید.

سابقه پزشکی خانوادگی

ارزیابی تاریخچه پزشکی مادر و پدر به تعیین اینکه آیا بیماری آنها به فرزند شما منتقل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود یا خیر، کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگر کسی در خانواده شما فشار خون بالا، دیابت، نقایص مادرزادی، ناتوانی ذهنی یا سایر نگرانی های سلامتی دارد، به پزشک خود اطلاع دهید.

ژنتیک

چندین اختلال ژنتیکی ممکن است ارثی باشد (از والدین به فرزندانشان منتقل شود). به عنوان مثال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به کم خونی سلول داسی شکل، بیماری تای ساکس و فیبروز کیستیک اشاره کرد. ژن هایی که باعث برخی اختلالات ژنتیکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با آزمایش خون قبل از بارداری تشخیص داد. قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود در مورد غربالگری ژنتیکی مشورت کنید.

وضعیت واکسن

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی باید مطمئن شود که شما در مورد واکسن های فعلی، از جمله سرخجه (سرخک آلمانی) و آبله مرغان (آبله مرغان) به روز هستید. دریافت این واکسن ها در دوران بارداری بی خطر نیست و ابتلا به این بیماری ها در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث سقط جنین یا نقص مادرزادی شود.

اگر این واکسن ها را دریافت نکرده اید، باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری واکسن ها را دریافت کنید. همچنین باید در مورد واکسن آنفولانزای سالانه خود که در تمام سه ماهه بارداری بی خطر است، با پزشک خود مشورت کنید.

قرار گرفتن در معرض ویروس ها

هرگونه تماس احتمالی با ویروس های زیکا یا کووید-19 را به ارائه دهنده خود گزارش دهید. سابقه ابتلا به هر یک از این ویروس ها در دوران حاملگی خطرات جدی برای سلامتی مادر و جنین به همراه دارد.

تست خون || پزشکت

چکاپ قبل از بارداری

به عنوان بخشی از مشاوره قبل از حاملگی، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی سلامت شما توصیه کند. معاینه قبل از بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون برای بررسی گروه خونی شما و اطمینان از عدم ابتلا به عفونت های مقاربتی.
  • معاینه لگن برای بررسی سلامت اندام های لگنی شما (واژن، دهانه رحم، رحم و تخمدان).
  • پاپ اسمیر برای بررسی سرطان با نمونه برداری از سلول های دهانه رحم انجام دهید.
  • معاینه فیزیکی برای ارزیابی وزن، فشار خون، ضربان نبض، دمای بدن و تعداد تنفس شما.

چگونه بدن خود را برای بارداری آماده کنیم؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید بدن خود را برای حاملگی آماده کنید و قبل از باردار شدن مطمئن شوید که در بهترین حالت ممکن از نظر سلامتی قرار دارید، از جمله:

اجتناب از مصرف الکل

نوشیدن الکل ممکن است بر باروری شما در هنگام تلاش برای باردار شدن تأثیر بگذارد. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر سطح هورمون، قاعدگی و تخمک گذاری شما تأثیر بگذارد. نوشیدن الکل در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز عوارضی جدی برای کودک، از جمله زایمان زودرس و اختلالات رشد شود.

رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی متعادل قبل و در طول حاملگی نه تنها برای سلامت کلی شما مفید است، بلکه برای تغذیه جنین نیز ضروری است. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین های بدون چربی را انتخاب کنید. از مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده و چرب خودداری کنید. مصرف کافئین خود را به بیش از یک تا دو فنجان قهوه در روز محدود کنید.

عدم قرار گیری در معرض مواد مضر

زنان باردار باید از قرار گرفتن در معرض مواد سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و شیمیایی (مانند سرب و آفت کش ها) و اشعه (مانند اشعه ایکس) خودداری کنند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای برخی از انواع پرتوها و برخی مواد شیمیایی و سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ممکن است بر جنین در حال رشد تأثیر منفی بگذارد.

ورزش و بارداری || پزشکت

ورزش منظم و حفظ وزن مناسب

قبل از بارداری بهتر است به طور منظم ورزش کنید و وزن بدن خود را مدیریت کنید. ورزش منظم و حفظ وزن مناسب قبل و در طول بارداری بسیار مهم است. زنانی که اضافه وزن دارند ممکن است بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا و دیابت را تجربه کنند. زنانی که وزن کم دارند ممکن است نوزادانی با وزن کم هنگام تولد داشته باشند.

ترک سیگار

بررسی نشان داده اند نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، معمولاً زودتر از موعد به دنیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند، وزن کمتری در هنگام تولد دارند و احتمال مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) بیشتر است. علاوه بر این، در زنانی که در معرض دود سیگار قرار دارند، احتمال تولد نوزادان کم وزن بیشتر است.

اگر شما سیگار نمی‌کشید اما شریک زندگی‌تان سیگار می‌کشد، به او بگویید زمان ترک آن فرا رسیده است. به این دلیل که دود دست دوم نیز خطرات مرتبط با بارداری را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2021 در مورد قرار گرفتن در معرض دود سیگار در بارداری نشان داد که عوامل خطر جنین مشابه سیگار کشیدن والدین بارداری است.

کاهش مصرف کافئین

لازم نیست مصرف کافئین را به طور کامل قطع کنید، اما اکنون زمان بسیار خوبی برای ارزیابی میزان مصرف و کاهش مصرف است. به این دلیل که مصرف بیش از حد (بیش از 300 میلی گرم در روز) با مشکلات باروری و افزایش خطر سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است، بنابراین اعتدال کلیدی است.

کاهش خطر عفونت

از خوردن گوشت نیم پز و تخم مرغ خام خودداری کنید. علاوه بر این، از هرگونه تماس و قرار گرفتن در معرض مدفوع حیوانات و بستر گربه، که ممکن است حاوی انگل ها یا ویروس های مضر باشد، پرهیز کنید. دست های خود را مرتب بشویید و از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.

مدیریت بیماری های زمینه ای

اگر به بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری تیروئید، دیابت، صرع، بیماری قلبی یا لوپوس مبتلا هستید، باید قبل و در طول حاملگی آنها را با دقت مدیریت کنید. به عنوان مثال، در دیابت، اگر بتوانید قبل از باردار شدن قند خون خود را کنترل کنید، شانس داشتن یک بارداری سالم و کودک افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. اگر پزشک مشکوک باشد که شما در معرض خطر هستید، یک معاینه قبل از بارداری باید شامل آزمایش دیابت باشد. افسردگی، اضطراب یا اختلالات خلقی فعلی یا گذشته نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

ارزیابی و مدیریت وزن خود

داشتن وزن اضافی یک عامل خطر برای برخی از عوارض مرتبط با بارداری است. این عوارض شامل فشار خون بالا، پره اکلامپسی، دیابت بارداری و آپنه انسدادی خواب هستند. در نتیجه، اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، کارشناسان کاهش وزن قبل از بارداری را برای کاهش این عوامل خطر مرتبط با بارداری توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

البته، کمبود وزن نیز خطراتی را به همراه دارد. بر اساس گزارش اداره بهداشت و خدمات انسانی در مورد سلامت زنان، افرادی که وزن کم دارند بیشتر احتمال دارد مشکلات باروری را تجربه کنند، زایمان زودرس داشته باشند و نوزادی با وزن کم به دنیا بیاورند. به یاد داشته باشید، بسیاری از افراد با انواع مختلف بدن و وزن، بارداری سالمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند. بنابراین، سعی کنید به بهبود تغذیه و فعالیت بدنی خود به عنوان اهداف کل نگر نگاه کنید تا اهداف مرتبط با وزن.

مراجعه به دندانپزشک

بیماری لثه با زایمان زودرس مرتبط است، بنابراین قبل از حاملگی به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندانی خود اطمینان حاصل کنید. اگر به درمان های دندانپزشکی، اشعه ایکس یا دارو نیاز دارید، بهتر است قبل از بارداری از آنها مراقبت کنید.

بررسی ایمنی در حین کار

اگر در محیط کار در معرض خطراتی مانند مواد شیمیایی مضر، ایستادن طولانی مدت یا حتی استرس قرار دارید با کارفرمای خود صحبت کنید. مکان هایی مانند یک ایستگاه کاری متفاوت یا یک صندلی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند راه حل های ساده ای برای کاهش استرس در کار باشد.

مصرف ویتامین های بارداری

مصرف یک ویتامین دوران بارداری یا یک ویتامین روزانه را با 400 میکروگرم اسید فولیک شروع کنید. اسید فولیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش خطر نقایص مادرزادی مغز و نخاع (که به آن نقص لوله عصبی نیز گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود) کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز