لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ترک اعتیاد در منزل و راهکارهای آن

ترک اعتیاد در منزل و راهکارهای آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ترک اعتیاد در منزل ممکن است تا حدودی سخت باشد، اما امکان پذیر است. شما می توانید با رعایت 5 راهکار اصولی ترک اعتیاد این روند را آسانتر طی کنید. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت روند ترک اعتیاد و خودمراقبتی در خانه را بررسی کنیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که اعتیاد رنج می برید و یا یکی از نزدیکان شما تصمیم به ترک اعتیاد دارد بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید.

بیش از 12 میلیون نفر از جمعیت ایالات متحده آمریکا در سال 2010 از داروهای مسکن تجویزی برای مصارف غیرپزشکی استفاده کرده اند. مسکن های تجویزی، که به عنوان مسکن های مخدر نیز شناخته می شوند، شامل اکسی کدون، هیدروکودون، هیدرومورفون و غیره هستند. این مسکن ها برای تسکین دردهای بسیار شدید بخصوص در بیماری سرطان استفاده می شوند. مسکن های مخدر به سرعت در بدن عمل می کنند و اثرات آنها تا چندین ساعت در بدن باقی می ماند. مسکن های مخدر با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی باعث کاهش شدت درد در بیماران می شوند.

بسیاری از افرادی که از این مسکن ها استفاده می کنند به آنها وابسته می شوند. حتی برخی افراد به سوء استفاده از مواد مخدر غیرقانونی مانند هروئین گرایش پیدا می کنند.

اگر پس از وابستگی، مصرف مواد مخدر را متوقف کنید، احتمالاً علائم بسیار ناخوشایند ترک را تجربه خواهید کرد. در واقع، بسیاری از افراد برای اجتناب از تحمل علائم دشوار ناشی از سم‌زدایی، به مصرف مواد مخدر ادامه می‌دهند.

اگرچه ترک مواد مخدر به طور معمول با خطر مرگ همراه نیست، اما با این حال این فرآیند می تواند منجر به علائمی شود که کنترل آن دشوار است. برخی از اثرات ترک حتی می تواند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند. شدت علائم ترک به سطح وابستگی فرد بستگی دارد.

ترک سوء مصرف مواد مخدر یک تصمیم دشوار و چالش برانگیز است. اما باید بدانید که با تمام این دشواری ها قطع وابستگی اولین قدم حیاتی برای داشتن یک زندگی سالم است.

مطالعه بیشتر: سم زدایی بدن چقدر طول می کشد؟

ترک اعتیاد در منزل و راهکارهای آن || پزشکت

چگونه تریاک را در منزل ترک کنیم؟

هنگامی که به مواد مخدر وابسته هستید، بدن شما به دریافت هر روز این مواد عادت می کند. بدن شما همچنین ممکن است دچار بسیاری از عوارض جانبی مواد مخدر مانند خشکی پوست و یبوست شود. ترک ناگهانی مواد مخدر می تواند این عوارض را تشدید کند.

اگر  تصمیم خود را گرفته اید و تصور می کنید که به تنهایی می توانید سوء مصرف مواد مخدر را ترک کنید، باید کاملا آماده باشید. سعی کنید قبل از اینکه مواد مخدر را به طور کامل کنار بگذارید، به آرامی مقدار مصرف خود را کاهش دهید. البته این کار بسیار دشوار و چالش برانگیز است. با توجه به ماهیت اجباری اعتیاد، اکثر مردم کاهش خود تنظیمی مواد مخدر را تقریبا غیرممکن می‌دانند. از سویی دیگر این کار در اغلب موارد منجر به بازگشت کامل به اعتیاد می شود.

آب زیادی بنوشید.

کم آبی بدن به دلیل استفراغ و اسهال یکی از شایع ترین علائم ترک مواد مخدر است. دهیدراسیون بدن می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود. به دنبال کم آبی بسیاری از اندام های بدن نمی توانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند. از این رو بسیاری از افراد در پایان دوره ترک به دلیل کم آبی شدید بدن در بیمارستان بستری می شوند. نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای آبرسانی کافی به بدن در دوران ترک بسیار مهم است. همچنین مصرف محلول های الکترولیت می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک کند.

درمان های جایگزین

در مورد استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها در درمان اثرات ترک مواد مخدر شواهد علمی زیادی وجود ندارد. اما با این حال به نظر می رسد که طب سوزنی و طب گیاهی تا حدودی در رفع علائم ترک موثر هستند.

بررسی ها نشان می دهد  که علائم ترک در هنگام استفاده از برخی داروهای گیاهی کاهش می یابد. تا حدی که می توان گفت این گیاهان در مدیریت علائم ترک موثرتر از کلونیدین هستند. کلونیدین جزء داروهایی است که می تواند شدت علائم ترک مواد مخدر را کاهش دهد.

برخی از داروهای گیاهی که برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شوند عبارتند از:

  • جینسینگ
  • U’finer : یک ترکیب گیاهی است که می تواند آسیب‌های وارد شده به مغز، را ترمیم کند.
  • Tai-Kang-Ning: تصور می شود مصرف این گیاه برای ترک اعتیاد متوسط تا شدید به هروئین موثر است.

مطالعه بیشتر: روز شمار ترک اعتیاد

ترک اعتیاد در منزل و راهکارهای آن || پزشکت

داروهای بدون نسخه و ترک اعتیاد در منزل

استفاده از دوزهای صحیح داروهای بدون نسخه (OTC) می تواند در کاهش علائم ترک اعتیاد کمک کننده باشد. لوپرامید که با نام تجاری (Imodium) نیز شناخته می شود، با کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج به درمان اسهال کمک می کند. داروهایی مانند مکلیزین یا دیمن هیدرینات باعث کاهش حالت تهوع در شما می شوند.

همچنین برای پیشگیری از آبریزش چشم و بینی می توانید آنتی هیستامین هایی مانند بنادریل را امتحان کنید. دردهایی که به دنبال ترک مواد مخدر در همه قسمت های بدن ظاهر می شود را می توانید با استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن درمان کنید. نکته مهم در مورد مصرف داروهای بدون نسخه این است که هرگز از هیچ دارویی بیش از مقدار توصیه شده یا در دوزهای بالاتر از توصیه شده استفاده نکنید.

علائم ترک اعتیاد ممکن است از روزها تا هفته ها ادامه داشته باشد. مصرف داروها را تا زمانی که نیاز به درمان دارید، ادامه دهید. اما مراقب باشید از این داروها در مقادیر بیشتر از دوز توصیه شده استفاده نکنید. اگر به نظر می رسد که دوز معمولی موثر نیست و به روند درمان کمک نمی کند، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

راحت باشید و استراحت کنید.

به افرادی که دوره وسوسه شدید را پشت سر گذاشته اند، توصیه می شود که تا حد امکان در خانه بمانند. ذهن خود را درگیر فیلم ها و کتاب ها کنید. این سرگرمی ها می توانند حواس شما را نسبت به مواد مخدر و وسوسه بازگشت به آن پرت کنند. بهتر است که در خانه پنکه، پتوهای نرم و ملحفه های اضافی برای خود داشته باشید. زیرا ممکن است به دلیل تعریق بیش از حد نیاز به پنکه و تعویض رختخواب خود داشته باشید.

بهتر است یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را در جریان تصمیم خود برای ترک مواد مخدر قرار دهید. زیرا علاوه بر حمایت، شما به کسی نیاز دارید که بتواند روند بهبودی شما را بررسی کند.

تا جایی که می توانید ذهن خود را مشغول و درگیر نگه دارید. سعی کنید کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید تا اندورفین بدنتان افزایش یابد. افزایش اندورفین بدن می تواند شانس شما را برای موفقیت بلندمدت افزایش دهد.

از خودتان با مقداری شکلات پذیرایی کنید. بیرون بروید و ورزش کنید، حتی اگر فقط یک پیاده روی ساده در اطراف محل سکونت شما باشد. چه در یک برنامه درمانی هستید و چه به تنهایی با اعتیاد مبارزه می کنید، مثبت اندیش باشید و به یقین بدانید که می توانید بر وابستگی خود به مواد مخدر غلبه کنید.

به دنبال مشاوره باشید.

مصرف هر داروی خودسرانه ای به خصوص در دوران ترک می تواند خطرناک باشد. پیش از مصرف هر نوع دارو و یا مکمل حتما از پزشک خود راهنمایی بگیرید. پزشک می تواند داروهایی را برای شما تجویز کند که علائم ترک کاهش پیدا کرده و بهتر بتوانید دوره ترک را مدیریت کنید.

سم زدایی بدن یکی دیگر از روش هایی است که می تواند سطح سلامت بدن و شدت علائم ترک را افزایش دهد. سم زدایی زیر نظر مستقیم متخصص بیهوشی، متخصص قلب و عروق و روانپزشک انجام می شود. تیم پزشکی بر روند سم زدایی  نظارت کامل دارند و در صورت رخ دادن عوارض جانبی شدید یا خطرناک می توانند شما را درمان کنند.

مرکز سم زدایی می تواند داروهایی را برای کمک به تسهیل روند ترک ارائه دهد. ممکن است متوجه شوید که داروهایی مانند کلونیدین می توانند برخی از علائم شما را کاهش دهند. لیبریوم گاهی اوقات برای کاهش تحریک پذیری تجویز می شود. کلرال هیدرات یا ترازادون می تواند به افزایش کیفیت خواب و رفع مشکل بی خوابی شما کمک کند. اگر بدون نظارت پزشکی شروع به ترک مواد مخدر کنید، به این منابع ارزشمند دسترسی نخواهید داشت.

ممکن است در طول ترک هیچ گونه تمایلی به خوردن غذا یا نوشیدنی نداشته باشید. این وضعیت می تواند منجر به کم آبی بدن و سایر عوارض شود. اگر استفراغ می کنید یا نمی توانید غذا بخورید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. در واقع ممکن است ترک مواد مخدر در خانه برای شما غیرممکن باشد.

یافتن گروه‌های حمایتی مانند معتادان گمنام می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به وسوسه های خود هوشیار باشید. بسیاری از افرادی که زمانی به مواد مخدر معتاد بودند، تلاش می کنند تا در آینده دوباره به سمت سوء مصرف مواد مخدر کشیده نشوند. به طور کلی شرکت در گروههای حمایتی مانند معتادان گمنام می تواند در مبارزه با این وسوسه ها به شما کمک کند.

مطالعه بیشتر: اعتیاد به ترامادول

ترک اعتیاد در منزل و راهکارهای آن || پزشکت

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

ترک مواد مخدر یک فرآیند خسته کننده با عوارض شدیدی است که اگرچه معمولاً مرگبار نیستند، اما مدیریت آنها دشوار است. پزشک با توصیه های شخصی و داروهای تجویزی به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید علائم ترک را مدیریت کنید. همچنین پزشک آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون را برای ارزیابی آسیب‌های ناشی از مواد مخدر به بدن شما تجویز خواهد کرد.

داروهایی که می توانند برای ترک مواد مخدر استفاده شوند عبارتند از:

  • کلونیدین که علائمی مانند اضطراب، بی قراری و دردهای عضلانی را درمان می کند.
  • بوپرنورفین، که می تواند زمان دوره سم زدایی را کوتاه کند و علائم ترک را کاهش دهد.
  • متادون که به تسکین علائم ترک کمک می کند و باعث آسان تر شدن دوره سم زدایی می شود.

اگر در مورد علائم خود نگران هستید یا می دانید که نمی توانید آنها را به تنهایی مدیریت کنید، حتما از پزشکت راهنمایی بگیرید.

اگر حالت تهوع یا استفراغ دارید، ممکن است دچار کم آبی شوید. میزان مصرف آب بر سطح سلامت شما بسیار تاثیر گذار است. بنابراین در صورت ابتلا به دهیدراسیون  حتما مایعات دریافتی خود را افزایش داده و به دنبال درمان های پزشکی باشید. کم آبی یک مشکل جدی است که می تواند منجر به افزایش غیر طبیعی ضربان قلب شود. همچنین  مشکلات گردش خون و ابتلا به نارسایی  قلب نیز از دیگر عوارض کم آبی بدن است.

علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • تب
  • سرگیجه
  • تشنگی شدید
  • تحریک پذیری
  • کاهش حجم ادرار
  • گود رفتن چشم ها
  • خشک شدن دهان
  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی در پی

اگر سابقه ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت را دارید، بهتر است ترک مواد مخدر را در مراکز مخصوص و زیر نظر پزشکان متخصص انجام دهید.

مطالعه بیشتر: روش های فوری سم زدایی بدن

ترک اعتیاد در منزل و راهکارهای آن || پزشکت

علائم ترک اعتیاد چیست؟

اگر برای مدت طولانی از مواد مخدر استفاده کرده باشید، بدن شما نسبت به دارو حساسیت زدایی می کند. این بدان معنی است که برای احساس کردن اثرات آن به مقدار بیشتری از مواد مخدر نیاز خواهید داشت. در واقع مصرف مکرر مواد مخدر باعث می شود که اثرات این مواد در بدن شما به تدریج کاهش پیدا کند. در نتیجه شما پس از مدتی می توانید مقادیر زیادی از موا مخدر را بدون بروز هیچ گونه علائمی تحمل کنید.

استفاده طولانی مدت از مواد مخدر باعث تغییر ساختار سلول های عصبی در مغز می شود. این سلول ها برای عملکرد صحیح به دارو نیاز خواهند داشت. هنگامی که به طور ناگهانی مصرف مواد مخدر را ترک می کنید، بدن شما واکنش هایی نشان می دهد که منجر به بروز علائم ترک می شود.

علائم ترک مواد مخدر در دو مرحله رخ می دهد. مرحله اول شامل علائم زیر است:

  • بی خوابی
  • بی قراری
  • اضطراب
  • آبریزش چشم
  • آبریزش بینی
  • تحریک پذیری
  • دردهای عضلانی
  • تعریق بیش از حد
  • ضعف و کاهش انرژی
  • خمیازه کشیدن بیش از حد

مرحله دوم ترک مواد مخدر با این علائم مشخص می شود:

  • اسهال
  • گرفتگی شکم
  • تهوع و استفراغ
  • افزایش ضربان قلب
  • گشاد شدن مردمک های چشم

مراحل اولیه ترک، ممکن است از یک هفته تا یک ماه طول بکشد. همچنین این علائم در برخی موارد، با علائم ترک طولانی مدت همراه است. علائم طولانی مدت اغلب ماهیت فیزیکی کمتری دارند و ممکن است با بروز مشکلات عاطفی یا رفتاری همراه باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز