لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جوش های کمر و درمان های خانگی آن

جوش های کمر و درمان های خانگی آن | پزشکت

فهرست مطالب

جوش های کمر و درمان های خانگی آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جوش های کمر، نوعی آکنه با شدت متوسط محسوب می شود. برای درمان جوش های کمر برخی راه کار های خانگی هم وجود دارد. آکنه می تواند بر روی هر قسمت از بدن شما که غدد ترشح کننده چربی یا فولیکول های مو دارد، تأثیر بگذارد.

آکنه کمر شامل کیست های بزرگی است که در کمر ایجاد می شود. درست مانند صورت، پوست کمر ما نیز دارای غدد چربی است. این غدد سبوم را دفع می کنند. تجمع سبوم همراه با باکتری ها و سلول های مرده می تواند منجر به التهاب منافذ پوست شوند.

شدت این آکنه ها متفاوت است. یک جوش خفیف باعث ایجاد لکه های کمی می شود و ممکن است شامل جوش های سر سفید و سرسیاه باشد. بروز آکنه شدید، باعث ایجاد لکه ها و کیست های بیشتری می شود.

علت جوش های کمر

بروز آکنه علت های زیادی دارد. عواملی که در ایجاد آکنه کمر نقش دارند، عبارتند از:

  • شوره سر
  • موی فرورفته
  • اصطکاک یا گرما
  • سلولهای مرده پوست
  • درمان های قبلی با لیزر
  • تراشیدن مو و اپیلاسیون
  • باکتری های آکنه زا (پروپیونی باکتریوم آکنه)
  • پوست چرب به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی
  • عدم تعادل هورمونی (بیماری تخمدان پلی کیستیک)

انواع جوش های کمر

جوش های کمر و درمان های خانگی آن | پزشکت

شناخت انواع مختلف آکنه کمر به مقابله بهتر با آنها کمک می کند. آکنه به دو نوع غیر التهابی و التهابی طبقه بندی می شود.

ضایعات آکنه غیر التهابی شامل موارد زیر است:

  • سر سفید. کومدون های بسته که در اثر تجمع سبوم و سلول های مرده پوست ایجاد می شوند.
  • جوش های سرسیاه. کومدون های باز که در صورت مسدود شدن منافذ پوست با پوست مرده و سبوم رخ می دهد.

ضایعات التهابی آکنه، عبارتند از:

  • گره، آکنه ناشی از منافذ تحریک شده و مسدود شده
  • پاپول، آکنه ای که به دلیل التهاب دیواره های اطراف منافذ پوست ایجاد می شود.
  • جوش ها و کورک، آکنه به علت آسیب پوست ملتهب و با چرک پر شده است.
  • کیست، آکنه هایی که در نتیجه برجستگی های سفید یا قرمز ایجاد می شود که لمس آن دردناک است.

درمان خانگی برای جوش های کمر

جوش های کمر و درمان های خانگی آن | پزشکت

برخی از راه های درمان خانگی برای درمان آکنه کمر، عبارتند از:

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. از این رو، روغن درخت چای می تواند آکنه را تسکین دهد. همچنین در صورت مقایسه با سایر گزینه های درمانی می تواند عوارض جانبی کمتری داشته باشد. هفت قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چای خوری روغن حامل (مانند روغن نارگیل) مخلوط کنید. سپس مخلوط را به کمر خود بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد بشویید. شما می توانید هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید. بهتر است یک هفته این کار را روزانه انجام دهید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که به تسکین آکنه های التهابی کمک می کند. همچنین خاصیت ضد آکنه دارد و اثر سایر داروهای معروف آکنه را افزایش می دهد. یک قاشق چایخوری ژل آلوئه را از یک برگ آلوئه ورا خارج کنید. آن را به مناطق آسیب دیده بمالید. قبل از شستشو آن را به مدت 30 دقیقه بگذارید تا بماند. این کار را روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم به دلیل وجود منیزیم خاصیت ضدالتهابی بسیار خوبی دارد. این خواص می تواند به تسکین آکنه و همچنین قرمزی و التهاب آن کمک کند. یک فنجان نمک اپسوم را به وان پر از آب اضافه کنید. 20 تا 30 دقیقه خوب در این مخلوط خیس شوید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید.

آب لیمو

آب لیمو دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. از این رو، ممکن است به کاهش التهاب در اطراف ناحیه آسیب دیده آکنه کمک کند. آب نصف لیمو را بکشید. یک پنبه را در آن خیس کنید و آن را روی ضایعات آکنه خود بمالید. همچنین می توانید نیمی از لیمو را به طور مستقیم در کمر خود مالش دهید. آب لیمو را حدود 30 دقیقه بگذارید و بعد روی آن را بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

ویتامین D

افراد مستعد آکنه نیز ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند. بنابراین، افزایش سطح این ویتامین می تواند به درمان علائم ضایعات آکنه کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین D از جمله مرغ، گوشت، تخم مرغ، ماهی و بادام مصرف کنید. همچنین شما می توانید مکمل های ویتامین D را پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی است. سرکه سیب نه تنها التهاب آکنه را می تواند کاهش دهد بلکه ضایعات را تسکین می دهد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و یک پنبه را در آن خیس کنید. پنبه خیس خورده را به آرامی در کمر خود بمالید و روی نواحی مستعد آکنه نگه دارید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی آن بماند. سپس آن را بشویید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. توصیه می شود این کار را چند بار در روز انجام دهید.

جوش شیرین

بررسی ها نشان می دهد که جوش شیرین باعث تسکین آکنه می شود. با این حال، هیچ مدرک علمی در این زمینه وجود ندارد. تصور می شود که جوش شیرین پوست شما را لایه برداری کرده و تورم و قرمزی را تسکین می دهد. همچنین چربی اضافی پوست را جذب می کند. جوش شیرین آکنه را خشک کرده و به بهبود سریع آن کمک کند.

مقداری آب به یک قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید و یک خمیر غلیظ درست کنید. یک لایه از خمیر جوش شیرین را به کمر خود بمالید. اجازه دهید حداقل 20 دقیقه این ترکیب روی پوست شما خشک شود. آن را از کمر بشویید و به آرامی از روی پوست خود پاک کنید. این کار را روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید، اما مطمئن شوید که فقط یک بار اسکراب می کنید.

روغن نارگیل

جوش های کمر و درمان های خانگی آن | پزشکت

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای، از جمله اسید لوریک است. اسید لوریک دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. اسید لوریک با پروپیونی باکتریوم آکنه، باکتری مسئول ایجاد آکنه، مقابله می کند.

یک قاشق غذاخوری روغن طبیعی نارگیل در کف دست خود بریزید. قبل از استحمام آن را به طور مساوی به کمر ماساژ دهید. قبل از شستشو اجازه دهید روغن برای 30 دقیقه در کمر بماند. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است. این یک ماده موثر در پوست برای درمان بیماری های التهابی مانند آکنه است. یک یا دو فنجان بلغور جو دوسر را در وان پر از آب بریزید. حدود 20 تا 30 دقیقه در حمام بلغور جو دوسر غوطه ور شوید. مصرف روزانه حمام بلغور جو دوسر می تواند به مرور به کاهش آکنه کمر کمک کند.

ویکس

ویکس حاوی ترکیبات ضد التهابی بسیاری مانند کافور، منتول و روغن اکالیپتوس است. این ترکیبات با کاهش التهاب و قرمزی، آکنه کمر را درمان می کنند. ویکس را مستقیماً روی مناطق آسیب دیده قرار دهید. شما می توانید این کار را چند بار در روز انجام دهید. توصیه می شود از ویکس بر روی زخم های باز استفاده نکنید.

ماست

ماست سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک باکتری های خوبی هستند که در روده شما زندگی می کنند. این موارد می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند و ممکن است به درمان آکنه کمک کنند. روزانه یک کاسه ماست ساده میل کنید. همچنین می توانید ماست را به مناطق آسیب دیده کمر خود بمالید. ماست را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

سیر

سیر حاوی آلیسین است که فعالیت ضد التهابی قدرتمندی از خود نشان می دهد. این ماده نه تنها به کاهش التهاب و خارش ناشی از آکنه کمر کمک می کند بلکه عود آنها را نیز کاهش می دهد. حبه های سیر را خرد کنید. آب آن را بکشید و روی کمر خود پخش کنید. اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. این کار را باید حداقل دو بار در روز انجام دهید.

چای سبز

جوش های کمر و درمان های خانگی آن | پزشکت

چای سبز برای درمان آکنه مفید است. چه به صورت خوراکی مصرف شود و چه به صورت موضعی استفاده شود. این به دلیل وجود پلی فنول است که به کاهش ترشح سبوم و آکنه کمک می کند. یک قاشق چایخوری چای سبز به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. 5 تا 7 دقیقه بعد آن را صاف کنید. بعد از اینکه چای کمی خنک شد، یک پنبه را در آن فرو کنید. آن را به آرامی به کمر بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه روی آن بماند و سپس آن را با آب بشویید. برای مزایای بیشتر، می توانید به طور منظم چای سبز نیز بنوشید. این کار را روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن برای کاهش ضایعات آکنه شناخته شده است. همچنین می تواند برای لایه برداری پوست و درمان جوش های پوستی استفاده شود. محلول پراکسید هیدروژن را روی یک پنبه قرار دهید. آن را به کمر خود بمالید. اجازه دهید خشک شود. این کار را روزانه 1 تا 2 بار انجام دهید.

عسل

عسل طبیعی در درمان آکنه های ملتهب و چرکی مفید است. عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی طبیعی است که ممکن است به کاهش آکنه کمک کند. مقداری عسل خام بردارید و آن را به کمر خود بمالید. قبل از شستن آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه بگذارید تا روی پوست بماند. این کار را باید روزانه 2 تا 3 بار انجام دهید.

اسکراب 

لایه برداری احتمال دارد به از بین بردن سلولهای پوستی مرده در منافذ پوست کمک کند. نصف فنجان روغن نارگیل یا زیتون را به نصف فنجان شکر اضافه کنید. از این مخلوط به عنوان اسکراب استفاده کنید تا هنگام استحمام کمرتان را به آرامی لایه برداری کنید. این کار را هرروز انجام دهید.

زردچوبه

کورکومین، جز اصلی زردچوبه است. این ترکیب دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که به درمان ضایعات آکنه کمک می کند. دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی آب را مخلوط کنید تا به صورت خمیر غلیظ در آید. خمیر را به طور مساوی به کمر خود بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی آن بماند. سپس آن را با آب بشویید. شما باید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

پیشگیری از بازگشت مجدد جوش های کمر

جوش های کمر و درمان های خانگی آن | پزشکت

علاوه بر آزمایش این روش های درمانی، باید برخی اقدامات احتیاطی را نیز برای پیشگیری از بازگشت مجدد جوش های کمر انجام دهید. برخی از این راهکارها، عبارتند از:

  • بلافاصله بعد از یک تمرین شدید دوش بگیرید. عرق و کثیفی جمع شده پس از ورزش می تواند در منافذ پوست شما بمانند، که می تواند آکنه را تشدید کند.
  • مرتباً لایه برداری کنید. از یک لایه بردار ملایم و غیر کمدوژنیک با اسید سالیسیلیک استفاده کنید. لایه برداری به از بین بردن سلولهای مرده پوست از منافذ پوست کمک می کند.
  • اشعه ماورا بنفش خورشید ممکن است آکنه را تیره کرده و در نتیجه جای زخم ایجاد کند. از این رو، در حالی که آکنه کمر دارید، از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.
  • روزانه از ضد آفتاب بدون روغن اصلی استفاده کنید. ضد آفتاب به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می کند و چربی اضافی منافذ پوست را به خود جذب می کند.
  • لباس های گشاد بپوشید که باعث تحریک پوست شما نشوند. لباس های تنگ ممکن است روغن و باکتری ها را به اعماق منافذ فشار دهد.
  • لیزر درمانی می تواند روغن های اضافی را از منافذ پوست شما پاک کند و ممکن است آکنه را کاهش دهد.

رژیم غذایی و جوش های کمر

نوع غذایی که مصرف می کنید نقشی مهمی در مقابله با آکنه کمر دارد. نکات رژیم غذایی زیر می تواند به شما کمک کند.

  • برای پیشگیری از بروز آکنه به رژیم قند خون کم پایبند باشید.
  • به جای یک برنامه غذایی شدید یا محدود کننده، سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید.
  • از غذاهایی مانند بستنی، پنیر و شکلات ها خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تشدید آکنه شوند.
  • خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک به تقویت سلامت پوست کمک کرده و آکنه را از بین می برد. غذاهایی مانند کیمچی، میسو، ماست سرشار از پروبیوتیک هستند.
  • از یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی باشد پیروی کنید. غذاهایی را مصرف کنید که سرشار از ویتامین های A و D هستند .

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/how-to-get-rid-of-back-acne/

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز